PaasProject 2008 : CT222 TL oftewel echt laag op je buro
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
PaasProject 2008 : CT222 TL oftewel echt laag op je buro
zo, ook maar eens berichten over het PaasProject van dit jaar. Het ontwerp is gemaakt met pasen, vandaar dat het toch zo heet, ondanks dat we al een feestdag verder zijn...
De aanleiding voor het ontwerp waren al de diverse pico dingesen die ineens voorbij kwamen... nou had ik nog een filter voor de CT222 liggen, dus dat gaf de richting al aan: een tafel model TL met de Omnes Audio BB3.01. En als extra randvoorwaarde dus dat de baffle gelijk zal zijn aan die van de CT222.
Fatsoenlijke diepgang moest t ding wel krijgen uiteraard, dus niet zo'n halfbakken TL als de TischTML. Een andere belangrijke voorwaarde was eenvoudig te bouwen. Dus niet de vele lastige bochten van de PicoLino. Wat ik wel van de picolino overnam was de sterke tapsheid van de TL, maar niet de plaats van de driver, met die aan t eind van de lijn maak je het alleen maar lastiger om de gaten in het frequentieverloop te dichten.
Dus met het excel sheet van Weidok een afstemming bepaald voor 1:10 tapsheid, vervolgens met de MathCAD sheets dit wat verder uitgewerkt. Tevreden over het principe, toen een bouwschets gemaakt (zie onder) en op basis hiervan verder gesimuleerd m.n. om de demping goed te krijgen. wat uiteindelijk leidde tot onderstaande curve, voorwaar niet slecht lijkt me.
Na wat vertragingen met griep enzo dit lange WE aan het bouwen geslagen, de 1e foto zie je onder. Op basis van het hout, en het basic design zoals in de schets vastgelegd nog wel eerst een constructability review gedaan, wat een design change tot gevolg had: niet de bekende poolklemmen, maar er een terminal met plastic bakje zal worden gebruikt omdat het aansluiten anders niet zal lukken met de kast gesloten (en dat moest weel ivm het netjes kunnen afwerken).
De afwerking wordt een combinatie van fineer op de baffle en bovenop, en wit geverfd aan de zijkanten (onder en achter krijgen 1 laagje blank, daar kijkt toch niemand naar). beelden daarvan volgen nog wel als t gedaan is
De aanleiding voor het ontwerp waren al de diverse pico dingesen die ineens voorbij kwamen... nou had ik nog een filter voor de CT222 liggen, dus dat gaf de richting al aan: een tafel model TL met de Omnes Audio BB3.01. En als extra randvoorwaarde dus dat de baffle gelijk zal zijn aan die van de CT222.
Fatsoenlijke diepgang moest t ding wel krijgen uiteraard, dus niet zo'n halfbakken TL als de TischTML. Een andere belangrijke voorwaarde was eenvoudig te bouwen. Dus niet de vele lastige bochten van de PicoLino. Wat ik wel van de picolino overnam was de sterke tapsheid van de TL, maar niet de plaats van de driver, met die aan t eind van de lijn maak je het alleen maar lastiger om de gaten in het frequentieverloop te dichten.
Dus met het excel sheet van Weidok een afstemming bepaald voor 1:10 tapsheid, vervolgens met de MathCAD sheets dit wat verder uitgewerkt. Tevreden over het principe, toen een bouwschets gemaakt (zie onder) en op basis hiervan verder gesimuleerd m.n. om de demping goed te krijgen. wat uiteindelijk leidde tot onderstaande curve, voorwaar niet slecht lijkt me.
Na wat vertragingen met griep enzo dit lange WE aan het bouwen geslagen, de 1e foto zie je onder. Op basis van het hout, en het basic design zoals in de schets vastgelegd nog wel eerst een constructability review gedaan, wat een design change tot gevolg had: niet de bekende poolklemmen, maar er een terminal met plastic bakje zal worden gebruikt omdat het aansluiten anders niet zal lukken met de kast gesloten (en dat moest weel ivm het netjes kunnen afwerken).
De afwerking wordt een combinatie van fineer op de baffle en bovenop, en wit geverfd aan de zijkanten (onder en achter krijgen 1 laagje blank, daar kijkt toch niemand naar). beelden daarvan volgen nog wel als t gedaan is
- Bijlagen
-
- het resultaat van de simulatie
- CT222-TL far field.png (3.63 KiB) 7139 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 05 mei 2008, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, ze spelen
en hoe... ik was het verrassingseffect van de Needle natuurlijk al wel gewend, maar deze doen er nog een schepje bovenop zeg, wat een laag... k moest echt kijken of de sub wel uitstond....
luister nu naar Talk Talk, Colour of Spring, in t openingsnr zit een mooi accoustische bas, en die klinkt ook als een echte bas. basdrum idem, geen kartonnen doos.. zeer geslaagd al zeg ik t zelf...
(de zijkanten zijn nog niet geverfd, als dat gedaan is komen de foto's wel)
luister nu naar Talk Talk, Colour of Spring, in t openingsnr zit een mooi accoustische bas, en die klinkt ook als een echte bas. basdrum idem, geen kartonnen doos.. zeer geslaagd al zeg ik t zelf...
(de zijkanten zijn nog niet geverfd, als dat gedaan is komen de foto's wel)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nou, in Breda waren ze dus te horen... in t laag had-ie het daar wel ietwat lastiger dan in een wat kleinere ruimte (heb ze nu op kantoor staan, en doen het prima)
ik zou nog wat schrijven over de demping: zoals ze nu spelen (en ook gesimuleerd zijn met bovenstaande grafiek tot gevolg) is er per kast precies 1 mat sonofil gebruikt (~55 gram). slecht 1/12 deel, oftewel een krappe 5 gram zit in het open deel (het deel dat bij de poort eindigt), de rest zit in het gesloten deel, het deel rondom de driver blijft leeg.
een beetje meer in het open deel zal de laagoutput al verminderen, dus dit biedt zowel kansen (op laag tunen naar eigen smaak) als risico's (op het compleet wegdempen van t laag). de makkelijkste manier om de juiste hoeveelheid te hebben is om van een mat een stukje met de vorm en maten van het open deel af te knippen (dit is wel ongeveer 1/12 deel) en dat in de dikte uit te rekken tot de breedte van de kast.
zoals al in een ander topic gezegd kunnen ze ook prima 'rechtop' gemaakt worden, zonder wezenlijke verandering in klank. het enige voordeel dat ik van de liggende config kan bedenken is dat de backwave van de driver mooi in de demping beland, bij de staande config niet.
ik zou nog wat schrijven over de demping: zoals ze nu spelen (en ook gesimuleerd zijn met bovenstaande grafiek tot gevolg) is er per kast precies 1 mat sonofil gebruikt (~55 gram). slecht 1/12 deel, oftewel een krappe 5 gram zit in het open deel (het deel dat bij de poort eindigt), de rest zit in het gesloten deel, het deel rondom de driver blijft leeg.
een beetje meer in het open deel zal de laagoutput al verminderen, dus dit biedt zowel kansen (op laag tunen naar eigen smaak) als risico's (op het compleet wegdempen van t laag). de makkelijkste manier om de juiste hoeveelheid te hebben is om van een mat een stukje met de vorm en maten van het open deel af te knippen (dit is wel ongeveer 1/12 deel) en dat in de dikte uit te rekken tot de breedte van de kast.
zoals al in een ander topic gezegd kunnen ze ook prima 'rechtop' gemaakt worden, zonder wezenlijke verandering in klank. het enige voordeel dat ik van de liggende config kan bedenken is dat de backwave van de driver mooi in de demping beland, bij de staande config niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ze staan hier nu (na een tijdje op m'n werk gestaan te hebben) netjes naast m'n 19" thuis op zolder. met een T-Ampje gevoed vanuit de PC (is niet optimaal, zelfs ondanks filterke in de 12V toch nog wat HD activiteit te horen als de knop naar rechts gaat, maar goed, je moet wat over hebben voor niet nog een extra stekker). net ff Appocaliptica op redelijk volume gespeeld, en wat blijven deze TL's me verbazen. echt een vol laag, echt schitterend.
Zou ik ook willen weten, want de diepte is toch wel een struikelblok...HoMeR schreef:En wat gebeurt er als je de speaker aan de andere kant zet ??
Het lijkt dan wel een Folded Voigt/QWTP (maar dan met de opening aan de andere kant).
Zijn niet zo eenvoudig te plaatsen naast een TFT scherm qua diepte .
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
de rechtopstaande versie is niet zo diep hè (22cm), die past prima naast een TFT, de voet daarvan is al snel ook zo iets.dimmu1975 schreef:Zou ik ook willen weten, want de diepte is toch wel een struikelblok...HoMeR schreef:En wat gebeurt er als je de speaker aan de andere kant zet ??
Het lijkt dan wel een Folded Voigt/QWTP (maar dan met de opening aan de andere kant).
Zijn niet zo eenvoudig te plaatsen naast een TFT scherm qua diepte .

maar het verschil tussen deze 2... ik zou t ff moeten simuleren, ik verwacht toch wel een wat minder net verloop van t laag voor de variant met de driver dicht bij de poort
Re: PaasProject 2008 : CT222 TL oftewel echt laag op je buro
Vraagje voor Henkjan: Jouw CT222, zou ik daar een speaker in de zijwand kunnen plaatsen zodat die breedte van de speaker de diepte wordt. Ik vind die diepte een probleem op mijn dressoir naast een LCD TV. Ik begrijp dat de karakterestiek van de baffle invloed heeft op het afstralen... en waar plaats ik de TL opening in dat geval?
Misschien kun je nog een variant simuleren?
Misschien kun je nog een variant simuleren?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: PaasProject 2008 : CT222 TL oftewel echt laag op je buro
driver in de zijwand maakt voor de TL niets uit, wel voor de baffle step en dus voor het filtertje dat er in zit. maar als je het ding vlak tegen de muur en naast de TV plaatst zou het nog wel eens aardig kunnen klinken zonder. de TL opening kan je ook plaatsen waar je wil, zolang de plaats en de oppervlakte maar gelijk blijven
