*edit* Bouw Vifa Formats

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

Re: *edit* Bouw Vifa Formats

Bericht door MechanicalAnimal »

Remco schreef:
*edit*

Ik heb dit bericht en de tital aangepast omdat de keuze voor het volledig opbouwen van de kast uit hardhout niet haalbaar is.
De keuze is daarom gevallen op de Vifa Format... Overigens ben ik nog wel steeds op zoek naar een aparte gechikte afwerking voor de 25mm (harde persing) mdf kasten
ik heb een beetje apart idee :shock:

klik hier maar eens voor mijn idee voor de afwerking van de kast

:lol:
Remco

Bericht door Remco »

Boppo84 & MechanicalAnimal...

thnx voor jullie reacties maar zoals ik al zei, ik heb de vergulde torx al besteld ;) Wat betreft het ombouwen van de Format kasten... ik wilde ze eerst maar zo laten zoals ik ze heb gebouwd (wijkt iets af van det orgineel door het gebruik van 25mm keihard mdf)
Ik ben er ook al uit dat de kast geverfd/gespoten/gerold gaat worden in of hoogglans wit of mat goud/groen. Ligt een beetje aan mijn vriendin ;)

Vanavond weer flink bezig geweest en voor het eerst gebruik gemaakt van mijn nieuwe bovenfrees, was wel even wennen... zeker omdat deze veel vermogen verliest tijdens het ploegen :(

Deze keer heb ik me bezig gehouden met het infreesen van de woofers, let bij de 2e foto niet op de zwarte plekjes, hier verbrandde een paar keer iets :lol: zie je overigens nu toch niets meer van.

Pictures:
Bijlagen
DSC00173.JPG
DSC00174.JPG
DSC00175.JPG
DSC00172.JPG
DSC00171.JPG
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Remco schreef:
Boppo84 & MechanicalAnimal...

thnx voor jullie reacties maar zoals ik al zei, ik heb de vergulde torx al besteld ;)
ik zag het inderdaad later pas kerel :wink:

mooi gedaan al hoor, die Formats is een waanzinnig mooi model. Simpel rechttoerechtaan grote kast maar door de plaatsing van die drivers vind ik deze speaker met kop en schouders boven veel ontwerpen uitsteken.

mooie indrukwekkende zuil waar je veel plezier aan gaat beleven. Intressante paintscheme heb je in gedachten ook. :lol:
Remco

Bericht door Remco »

Kleine update van het werk van vandaag.

Laatste 2 woofers ingefreest, br poorten ingefreest en 1 biwi geinstalleerd. En voor de verandering maar eens de schuur stof gezogen :p

De hele handel ligt nu toch even stil omdat ik het laatste en misschien wel het belangrijkste materiaal nog moet ophalen: 2x tweet, 2x mid, 2x filter. torx en kabels. Einde is al weer enigzins in zicht. Ben heel erg benieuwd hoe het klinkt maar vind het toch eigenlijk wel jammer dat het meeste werk er al weer op zit... heel erg leuke bezigheid. Misschien maar eens nadenken over het volgende project... waarschijnlijk een center. Maarja dat is na het bouwen van een sub en 2 frontspeakers een eitje natuurlijk ;)

Fototjes:
Bijlagen
DSC00178.JPG
DSC00177.JPG
DSC00176.JPG
Remco

Bericht door Remco »

Even een paar fototjes voordat ik ga beginnen met het infreesen van de middentoners en het plaatsen van de filters. Overigens vind ik de vergulde torx erg mooi staan op het zwarte aluminum frame. Zeker als dit straks in combinatie gaat met zijdeglans/hoogglans wit...

Foto's:
Bijlagen
DSC00196.JPG
DSC00197.JPG
DSC00195.JPG
Remco

Bericht door Remco »

En dan nu het resultaat van vandaag:
Bijlagen
DSC00201.JPG
DSC00200.JPG
DSC00199.JPG
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Zo, de bouw vordert gestaag! Of je verguld wel/niet mooi vindt in deze combi is een kwestie van smaak...

Bouwen zelf is erg leuk; het geeft wat troep in huis en het levert (in mijn geval dan) af en toe wat hoofdbrekens op om wat ontstane problemen/uitdagingen te overwinnen, maar als je weer een stapje verder bent, is dat zeer motiverend!
Ben benieuwd hoe het er straks als geheel uitziet!
Remco

Bericht door Remco »

Die torx zijn inderdaad een kwestie van smaak maar over smaak valt niet te twisten.

Ik moet toegeven dat het gewoon afwachten is of ik het straks als de kleur op de kast zit ook nog mooi vind maar dat duurt nog wel even.
Dit zijn mijn eerste speakers zonder luidspreker doek ervoor. Misschien wil ik het front wel rustig houden en draai ik er gewone zwarte schroeven in.
Wat ik wilde proberen is het orginele ontwerp van de Format's iets aanpassen zodat ze anders zijn als de rest. Het verplaatsen van de drivers was om geluidstecnische redenen geen optie anders had ik dat gedaan.

Wat ik wel heb kunnen veranderen is de dike van de wanden, hierdoor komt de voorplaat iets voor de schuingefreesde zijkanten uit. Ik heb een andere br poort genomen omdat ik een trompet uitloop mooier vond als gewoon recht en ik kan de kleur van de schroefjes aanpassen.

Het makkelijke van schroefjes is dat je er oneindig mee kan wisselen ;)
Remco

Bericht door Remco »

Zo nu moet ik echt wachten met de afbouw tot ik weer een maandsalaris gestort heb gekregen. Niet sparen en steeds voor een paar honder euro aan meteriaal en/of gesreedsschap kopen heeft voor een lege bankrekening gezorgd.

Wel heb ik even alles mooi opgesteld zodat ik vast kan wennen aan het geheel al zitten de tweets er nog niet in dan...

Foto:
Bijlagen
Bijna klaar...
Bijna klaar...
Remco

Bericht door Remco »

Tot nu toe wegen beide speakers 44kg per stuk, hier komt alleen nog interne bekabeling en een tweeter bij.
Het uiteindelijke resultaat inclusief spuitplamuur en verf zal dus tegen de 45kg uit komen. En dat lijkt mij een prima 'resonantie vrije' kast.
Remco

Bericht door Remco »

Tijdje afwezig geweest maar nu er weer loon is ben ik weer opgestart en ben ik bezig geweest met het voorbereiden van de afwerking (dwz schuren en schuren en schuren en oja bijschaven) Ook heb ik wat kantjes gefreest en heb ik de terminals wat aangepast.

Foto's:
Bijlagen
DSC00227.JPG
DSC00224.JPG
DSC00222.JPG
DSC00217.JPG
Remco

Bericht door Remco »

Heeft iemand trouwens nog goede tips voor de interne bekabeling? Dit met het vooruitzicht op een betere/andere versterker en eventuele biwiring.

Speakers->warm, NAD versterker-> Warm, Externe kabels (solid core)-> ???

Warm geluid heeft mijn voorkeur...
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi project Remco!!!

Interne bekabeling kun je volgens mij gewoon in koper uitvoeren.
Kabels zijn meestal vrij kort, zal geen grote impact hebben volgens mij.
Zou ze niet te dun nemen, zeker niet voor de woofers.

Wat voor soort kabel zit er tussen de krachtbron / weergever?
Remco

Bericht door Remco »

Hondasnl schreef:
Mooi project Remco!!!

Interne bekabeling kun je volgens mij gewoon in koper uitvoeren.
Kabels zijn meestal vrij kort, zal geen grote impact hebben volgens mij.
Zou ze niet te dun nemen, zeker niet voor de woofers.

Wat voor soort kabel zit er tussen de krachtbron / weergever?
Ik heb hier nog een aantal meters dikke koperkabel liggen wat uit ongeveer (2x) 5mm gevlochten koperkabel bestaat, dat zou ik dus intern makkelijk kunnen gebruiken begrijp ik? Zilver of ander soortige dure kabel zou dus overkill zijn?

Ik krijg volgende maand 2 versterkers te leen om een keuze te maken welke ik het beste vind klinken. Het gaat hier dan om de Denon PMA 700AE en de NAD C355BEE. Hierbij had ik al even geinformeerd naar externe kabels alleen hier weet ik de merknaam niet meer. Ik weet wel dat het hier om samengestelde 'solid core' kabels gaat van 200,- voor een setje. Deze zouden volgens de verkoper het geluidsbeeld nauwelijks kleuren.
rho

Bericht door rho »

Remco schreef:
Ik weet wel dat het hier om samengestelde 'solid core' kabels gaat van 200,- voor een setje. Deze zouden volgens de verkoper het geluidsbeeld nauwelijks kleuren.
Klopt. Die kabels gaan het geluidsbeeld nauwelijks kleuren. Ik kan je nog meer zeggen, zonder te weten over welke kabels het gaat, dat ze het geluidsbeeld totaal NIET gaan kleuren.
Zelfs gewoon koper-kabel, met de juiste droosnede, van €2/m ofoz, kleurt niet. Waarom zou een andere koper kabel dat dan wel doen?
Steek je centen beter in iets nuttig. €200 voor een setje speakerkabel vind ik ruim te duur.
Remco

Bericht door Remco »

Ik ben inderdaad dit weekend op dat gebied ook weer wat wijzer geworden bij Speakerland dus dat geld van die kabels ga ik gewoon in een goede audiofele versterker steken en ik haal er gewone koperkabel 4^2 bij van 3,- per meter. Ik ga nog even luisteren maar het word nu waarschijnlijk een Cambridge audio of een Advance acousitc, ligt er net even aan hoe het klinkt en wat mijn portemonee zegt ;) Ik wil namelijk toch liever wel toonregeling op hebben alleen moet dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van de rest van de opbouw.

Tweeters en de interne bekabeling heb ik nu ook binnen dus ik ga morgen nog 1x freesen en daarna solderen en voorlopig even met schuifstekkertjes de speakers aan het filter koppelen om ze alvast even uit te proberen in afwachting van het spuitwerk.
rho

Bericht door rho »

Ik denk dat beiden merken versterkers je redelijk wat waar voor je geld leveren. Ga ook op de bouwkwaliteit af. Betrouwbaarheid is voor mij een redelijk doorslaggevende factor bij de aankoop van een toestel. Probeer de knopjes eens uit. Hoe voelen ze aan? Welk gevoel geeft de volumeknop je? Welke luidspreker en cinch-aansluitingen zitter er aan de achterkant.
Die dingen betaal je ook allemaal, dus kan je er best ook naar kijken of ze aan je wensen voldoen.

...en nu wil ik foto's van de ingefreesde tweeters. :D
Remco

Bericht door Remco »

Nou hier dan wat foto's van de laatste fase van mijn eerste serieuze project. Morgen soldeer ik de kabels en dan kan ik beginnen met inspelen. Dan kan ik ze de volgende maand gaan luisteren op de nieuwe versterker...

De baffle zit nog niet verlijmd en is op de foto iets naar beneden gezakt, straks zal deze gelijk met de bovenkant zijn.
Bijlagen
Front2
Front2
Front1
Front1
Backside
Backside
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ik vind ze er erg strak en imposant uitzien zo, puike speakers zo! Aardige tuin ook overigens... :oops: :wink:

Heeft je camera overigens een probleempje aan de linkerkant van de sensor?
Remco

Bericht door Remco »

Ik heb ze nu in de woonkamer staan en zelfs in deze ruimte (55-60m2) zijn ze behoorlijk imposant ja. (overigens is dit het huis van mijn ouders, jammer genoeg ;) ik wacht nog steeds op een andere woning... )

Ik ben heel erg tevreden met het uiteindelijke resultaat en ik ben heel erg benieuwd hoe ze straks klinken!

Ik heb alle foto's die ik hier geplaatst heb met mijn telefoon gemaakt en op de een of andere manier heb ik een rare vlek op mijn beeld ja. Zal door al het freesen en schuren wel wat stof in de telefoon gekomen zijn de afgelopen maanden.
rho

Bericht door rho »

Fraaie speakers.
Ze zien er inderdaad redelijk indrukwekkend uit.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ze doen me denken aan mijn allereerste zelfbouwproject. Ook twee van die joekels van woofers erin. Jeetje wat was ik toch content met die monsters! Had geen subwoofert nodig hahaha

Ze zien er fraai uit, denk dat je er erg veel plezier mee gaat beleven!

Wowly
Remco

Bericht door Remco »

Ik hoop inderdaad ook geen woofer meer nodig te hebben want dat gaat niet meer passen in de woonkamer ;)
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mooi project
ik zou zeggen:doe zo verder en veel suc6 gewenst van hieruit
mvg
audioot
Remco

Bericht door Remco »

Na een behoorlijk lange periode van andere bezigheden en af en toe een beetje afwerken ben ik nog niet heel veel opgeschoten maar!... De Format's staan inmiddels in de witte hoogglans. Tezamen met de zwarte speakers en de gouden torx ziet dit er bijzonder strak uit al zeg ik het zelf. Het onderste gedeelte van de (terugliggende) bodem word zwart gemaakt zodat het optisch lijkt alsof de speaker zweeft. Het geheel rust op 4 rubber dempers met koperen midden gedeelte. http://www.highfidelitydiscs.nl/product ... imageid=13

Daarnaast heb ik kabels met banaanstekkers gekocht en een passende versterker. Het is een hybride geintegreerdede versterker van Advance Acoustic, de MAP-105. Deze versterker levert 2x110watt bij 4ohm. Meer specificaties en foto's op: http://www.hollandlink.nl/hifi/map-105.htm
Deze leek mij genoeg geschikt voor wat ik voor ogen had.

Hier nog wat meer leuke foto's van de kabels ;) :
Bijlagen
P271008_22.29.JPG
P271008_22.27.JPG
6kwadraat kabel met puresonic banaan stekkers.
6kwadraat kabel met puresonic banaan stekkers.
Plaats reactie