simpel voeding ontwerp gezocht
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
simpel voeding ontwerp gezocht
Ik ben opzoek naar een simpel maar goed ontwerp van een voeding voor mijn preamp project.Deze moet 180 VDC en 6,3V kunnen leveren.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Is dat volgens u OK.Degene die deze ook gebouwd heeft had nogal last van brom welke hij wel weg kreeg met veel kunst en vliegwerk.Volgens Gerrit is het ontwerp van de voeding niet goed en heb je veel kans op storing en dat is nou net niet wat ik wil.Gerrit zegt dat ik een voeding moet maken met smoorspoelen.Leeuwarden schreef:Het ontwerp voor je hoogspanning staat hier al op...
- Leeuwarden
Stond er ook vermeld welk soort "kunst en vliegwerk" ? Daaruit zou je kunnen afleiden of het zin heeft om een "nieuwe" voeding te bedenken....brom welke hij wel weg kreeg met veel kunst en vliegwerk..
Het zou kunnen dat de maker gewoon alle draadjes door elkaar in een kastje heeft gepropt en klaar.......dus brom.
Volg dit dan weet je direct wat ik bedoel http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1143355HoMeR schreef:Stond er ook vermeld welk soort "kunst en vliegwerk" ? Daaruit zou je kunnen afleiden of het zin heeft om een "nieuwe" voeding te bedenken....brom welke hij wel weg kreeg met veel kunst en vliegwerk..
Het zou kunnen dat de maker gewoon alle draadjes door elkaar in een kastje heeft gepropt en klaar.......dus brom.
- RobertD
- Contacteer:
DHTRob heeft ook een mooi buizenvoeding ontwerp op de site:
http://www.dhtrob.com/projecten/voedingriaa_ecl82.htm
Een aanrader. Er zijn variaties op dit thema met andere buizen die wat meer stroom kunnen leveren, maar voor een voorversterkertje zoals in jouw schema moet dit voldoende zijn.
http://www.dhtrob.com/projecten/voedingriaa_ecl82.htm
Een aanrader. Er zijn variaties op dit thema met andere buizen die wat meer stroom kunnen leveren, maar voor een voorversterkertje zoals in jouw schema moet dit voldoende zijn.
Nu we het toch over voedingen hebben; heb een vraagje waar ik geen apart topic wil gaan openen.
Heb het idee om een DC->DC voeding te bouwen met het principe van een UcD versterker. Alleen dan eenzijdig. Een fet in classe C met een comperator en een uitgangfilter. Tis eigenlijk een bucket converter in "resonantie".
Zal dit werken?
Heb het idee om een DC->DC voeding te bouwen met het principe van een UcD versterker. Alleen dan eenzijdig. Een fet in classe C met een comperator en een uitgangfilter. Tis eigenlijk een bucket converter in "resonantie".
Zal dit werken?
Ik heb een vraagje,de gloeispanning voor mijn buisjes(6922) moet dat exact 6,3Volt zijn of wat is de max. voltage?Naar gelang de trafo die ik gebruik zit ik max. op 7Vdc onbelast.Hieronder is het voedings concept afgebeeld.De gebruikte transistor de Tip29C is deze geschikt om beide buisjes van gloeispanning te voorzien?
de theorie is dat de gloeispanning tussen 6....6,6v mag liggen
voor mijn gevoel (al 40 jaar..ja ik ben al een oudere rot)vind ik me het best tussen 6..6,3v
dit omdat een te lage gloei vervuiling van de kathode geeft en een te hoge natuurlijk meer slijtage van het de gloeidraad
mvg
audioot
p.s.kijk eens wat je spanning BELAST doet?
de gloei mag kort eens wat hoger zijn:buizen zijn niet zo moeilijk
voor mijn gevoel (al 40 jaar..ja ik ben al een oudere rot)vind ik me het best tussen 6..6,3v
dit omdat een te lage gloei vervuiling van de kathode geeft en een te hoge natuurlijk meer slijtage van het de gloeidraad
mvg
audioot
p.s.kijk eens wat je spanning BELAST doet?
de gloei mag kort eens wat hoger zijn:buizen zijn niet zo moeilijk
- audiomanics
- Contacteer:
Een interessant artikel over gloeispanningen:
http://members.aol.com/sbench102/dht.html
Dit gaat welliswaar over DHT's maar er zijn ook artikelen waar bij sommige indirect verhitte buizen dit verschijnsel optrad..(56, 76, 27 en consorten)
Er zijn zelfs fabrikanten van buizentrapjes die dit toepassen op een gewone ECC83 en dat ook luid en duidelijk in hun propaganda naar voren brengen.. (Decware met hun Z-Box bijv..) De 6,3V van de ECC83 wordt daar verlaagd naar 5,6V (gewoon een weerstandje in serie..)
Waarschijnlijk meer een verkoop-argument..... (+50$ voor een weerstandje ofzo)
Kees
http://members.aol.com/sbench102/dht.html
Dit gaat welliswaar over DHT's maar er zijn ook artikelen waar bij sommige indirect verhitte buizen dit verschijnsel optrad..(56, 76, 27 en consorten)
Er zijn zelfs fabrikanten van buizentrapjes die dit toepassen op een gewone ECC83 en dat ook luid en duidelijk in hun propaganda naar voren brengen.. (Decware met hun Z-Box bijv..) De 6,3V van de ECC83 wordt daar verlaagd naar 5,6V (gewoon een weerstandje in serie..)
Waarschijnlijk meer een verkoop-argument..... (+50$ voor een weerstandje ofzo)
Kees