Verzilverde kabel of zilver?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Eer

Verzilverde kabel of zilver?

Bericht door Eer »

Ik wil de interne koperen bekabeling van mijn hybride eindversterker gaan vervangen voor zilver. Laatst hoorde ik dat je of alleen koper of alleen zilver dient te gebruiken in de signaalweg, maar niet verzilverde koperkabel.
Weet iemand hiervan af en/of heeft daar ervaring mee?
Wat is de richtlijn voor de dikte welke je gebruikt bij de ingang vanaf de cinchbussen en idem naar de chassisdelen voor de aansluiting van de luidsprekerkabel?
Kan je ook zilver bij de ingang doen en koper naar de aansluiting van de luidsprekerkabel?

Groet Eric
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik zou er niets aan veranderen, het kost alleen een hoop geld en moeite en je houdt jezelf voor de gek. Gewoon koper is goed genoeg.

Groet,
Jacco
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

koper is prima!

Verzilverd koper had ik vroegâh veel slechte ervaringen mee, maar volgens anderen schijnt dat tegenwoordig wel mee te vallen.

Wowly
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Wowly schreef:
maar volgens anderen schijnt dat tegenwoordig wel mee te vallen
De high-enders.

Zie ook het topic van 'veel moeite voor niets... maar het ziet er wel stoer uit!'.

Het placebo-effect kan er voor zorgen dat je het toch beter vindt klinken:
Henkjan schreef:
dit is serieus... als je iets verwacht is de kans groot dat je dat ook denkt te horen... luisteren doe je namelijk met je hersenen, je oren geven alleen maar wat door
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zit in de medische wereld, niemand hoeft mij uit te leggen wat de kracht van placebo is. Het is prima te horen dat destijds de vandenhul cs122 een heel vervelend hoog randje had wat onmiddelijk verdween toen ik er koperen en zilveren kabels tussen zette.

Maargoed, eenieder is natuurlijk vrij om hier aanstoot aan te nemen hahaha

Jan
sietse

Bericht door sietse »

Tja, weer kabels/bedrading.
Kijk, we hebben het hier over AUDIO frequenties en niet over radio en zender techniek of nog erger. Zilver- en gouddraad toepassingen hebben alleen effect in hoge freqentie toepassingen zoals radio en TV. Daar is het dan ook als draadvorm voor bedoeld. En daar zorgt het dan ook voor de noodzakelijke effecten.
Als je verschil hoord tussen koper bedrading en zilver bedrading in je audio gebeuren, heb ik ernstige twijfels over die installatie. Maar niet over die koperbedrading enzo.
Deze reactie komt voort uit mijn elektrotechnisch vakgerichte kennis van zaken en ervaring op dit gebied en is ook mijn laatste reactie op dit gebied. :!:
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb verschillende keren zilverkabel gebruikt, zowel in de versterker als naar de luidsprekers en, afhankelijk van de omstandigheden van 0,6 tot 4 mm^2. Verzilverd koperdraad heb ik niet gebruikt

Ondanks dat er soms kleine verschillen lijken te zijn heb ik dat nooit objectief kunnen hardmaken in een blinde (of welke andere dan ook) test.

Verwacht er niet teveel van, dan ben je niet ge-desillusioneerd als je geen verschil hoort en aangenaam verrast als het een verbetering is.

Als het voor jou een rib uit je lijf is kan je misschien beter op iets anders focussen, als het voor jou los kleingeld is kan je er altijd mee spelen.
Plaats reactie