inschakelplop, afkoppelen speakers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dodo

inschakelplop, afkoppelen speakers

Bericht door dodo »

Op dit forum wordt al her en der gesproken over de inschakelplop die sommige versterkers als "feature" hebben. Op andere sites lees ik dat er mensen zijn die vinden dat het niet schadelijk is voor speakers, op andere sites staat weer dat het wel als schadelijk voor speakers moet worden beschouwd (en dan met name voor tweeters en middentoners, lees ik, hoewel het beter hoorbaar en zeker beter zichtbaar is bij een flinke woofer).

Op dit forum wordt ergens aangeraden om de versterker aan te zetten met een losgekoppelde luidspreker, en pas na het aanzetten van de amp de luidsprekersnoeren aan te sluiten.

Over deze tip heb ik zowaar twee vragen bedacht:
1) op een ander forum staat dat het loskoppelen van speakers voor de versterker in kwestie schadelijk kan zijn omdat die dan de inschakelplop niet "kwijt" kan, klopt dat?
(http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1132961)
2) is het in deze werkwijze relevant of je als laatste de plus of juist de minpool aansluit (als de versterker al aanstaat)?

En meer in het algemeen: hoe schadelijk vinden jullie zo'n inschakelplop?
Ik ben aan het testen met mijn plate amp en een al wat beschadigde Focal 20cm woofer en die maakt toch wel een heel forse uitslag gedurende een seconde of 2...
sietse

Bericht door sietse »

In/uitschakelploppen kunnen best schadelijk zijn. Ik gebruik daarom altijd een inschakelvertraging. Die zijn meen ik wel als bouwpakketjes te krijgen.
markje

Bericht door markje »

Ja, Velleman heeft ze, zit een eigen voeding en al bij. Ik ben daar erg over te spreken.

Groeten Mark
dodo

Bericht door dodo »

dag Sietse, Mark,

dank voor de antwoorden! Hebben jullie het over de Velleman K4700?

Van de electronicasites krijg ik de indruk dat de K4700 een inschakelvertraging van 6 sec. EN een DC beveiliging heeft, bovendien een eigen 220v voeding heeft;
de K4701 heeft alleen een DC beveiliging, heeft geen eigen voeding nodig en bestaat in een versie voor onder de 30W en eentje voor 30-300W.

Groot (en enig?) voordeel van de K4701 is wel dat het setje ook voorgemonteerd te verkrijgen is!

Nou ja misschien is dit een heel goede reden om eens te leren solderen?
Vuurkat

Re: inschakelplop, afkoppelen speakers

Bericht door Vuurkat »

@dodo: solderen is leuk en handig om te kunnen. Heeft dat ding trouwens al een behuizing? (trouwens, ik vind velleman wel duur)

dc beveiliging lijkt me een beetje overbodig, een versterker haalt dc er zelf wel uit.
dodo schreef:
En meer in het algemeen: hoe schadelijk vinden jullie zo'n inschakelplop?
Ik zie het als heel even een hard signaal, zo kort dat je met warmte geen rekening moet houden maar met het piekvermogen van je speakers (dat o.a. hun Xmech groot genoeg is).

Het lijkt me niet schadelijk voor de versterker als je geen speaker aansluit bij het aanzetten, ga maar eens terug naar die eenvoudige schema's op hifi.nl waar ze uitleggen hoe verschillende klassen versterkers werken.
iemand op dat tweakerforum schreef:
je zou een circuitje kunnen bouwen met een relais en een condensator die die knal opvangt
Dan sluit je de versterker in principe kort, lijkt me geen goed idee.

Edit: dingen die ik niet zeker wist verwijderd
sevenup

Re: inschakelplop, afkoppelen speakers

Bericht door sevenup »

Vuurkat schreef:
dc beveiliging lijkt me een beetje overbodig, een versterker haalt dc er zelf wel uit.
Totdat er een transistor doorfikt en je je voedingsspanning op de uitgang hebt staan...
markje

Bericht door markje »

Nee, niet alleen de dc, de 'uitgebreide', dus inschakelvertraging en luidsprekerbeveiliging. Dat dc ding heb ik ook eens geprobeerd, die werkte maar half. Je krijgt inderdaad het hele pakket kado, maar goed, hij werkt wel. Als je alleen een inschakelvertraging zoekt, kun je eventueel ook een adapter (=12VDC voeding) pakken en een 12V relais die je vertraagd laat opkomen door het relais te schakelen via een tor (waarbij je een RC combi gebruikt om de tor pas na enkele seconden in geleiding te laten gaan).

@Vuurkat: Als je rekent wat je aan componenten kwijt bent en een experimenteerprintje ben je bijna net zo duur uit, alleen soldeer je een kitje een stuk sneller in elkaar dan dezelfde schakeling op een experimenteerprintje.

Als je een dc beveiliging achterwege laat heb je of heeeel veel vertrouwen in je versterker of goedkope speakers. Wat hiervoor is aangegeven: als om wat voor reden dan ook een eindtor doorfikt ben je blij dat je 30 euro hebt geinvesteerd, dat is meestal goedkoper dan nieuwe speakers. En elke tor kan doorfikken...

Groeten Mark
markje

Bericht door markje »

Nee, niet alleen de dc, de 'uitgebreide', dus inschakelvertraging en luidsprekerbeveiliging. Dat dc ding heb ik ook eens geprobeerd, die werkte maar half. Je krijgt inderdaad het hele pakket kado, maar goed, hij werkt wel. Als je alleen een inschakelvertraging zoekt, kun je eventueel ook een adapter (=12VDC voeding) pakken en een 12V relais die je vertraagd laat opkomen door het relais te schakelen via een tor (waarbij je een RC combi gebruikt om de tor pas na enkele seconden in geleiding te laten gaan).

@Vuurkat: Als je rekent wat je aan componenten kwijt bent en een experimenteerprintje ben je bijna net zo duur uit, alleen soldeer je een kitje een stuk sneller in elkaar dan dezelfde schakeling op een experimenteerprintje.

Als je een dc beveiliging achterwege laat heb je of heeeel veel vertrouwen in je versterker of goedkope speakers. Wat hiervoor is aangegeven: als om wat voor reden dan ook een eindtor doorfikt ben je blij dat je 30 euro hebt geinvesteerd, dat is meestal goedkoper dan nieuwe speakers. En elke tor kan doorfikken...

Groeten Mark
dodo

Bericht door dodo »

Zou zoiets als dit misschien vergelijkbaar zijn met de Velleman kit, maar dan
al "kant en klaar":

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TQ:US:1123

?

Ik lees dat je bij de Velleman tijdens het assembleren rekening moet houden met het type versterker waar je het bij inzet (symmetrisch of niet, meen ik me te herinneren?), terwijl ik dat van mijn sub amp (Vincent SSW-1) niet weet...
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

dodo schreef:
Zou zoiets als dit misschien vergelijkbaar zijn met de Velleman kit, maar dan
al "kant en klaar":

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TQ:US:1123

?

Ik lees dat je bij de Velleman tijdens het assembleren rekening moet houden met het type versterker waar je het bij inzet (symmetrisch of niet, meen ik me te herinneren?), terwijl ik dat van mijn sub amp (Vincent SSW-1) niet weet...
Als het werkt, vind ik dat ook wel interessant en wil ik wel meedoen om de verzendkosten te drukken (al is dat met 9 dollar ook weer niet zo duur).

Deze hebben ze ook: linkjes

Nadeel is dat ik Velleman net wat betrouwbaarder vind overkomen op de een of andere manier...
dodo

Bericht door dodo »

Niet helemaal helder, vind ik, is of het hierbij ook om een kit gaat dan wel een al in elkaar gezet eindproduct; ik heb de verkoper gemaild maar kreeg als antwoord dat het item "ready to use" is maar dat antwoord helpt niet zo...

van de Velleman luidspreker beschermingskits (zonder inschakelvertraging) heb je zoals ik eerder typte ook kant en klare modules.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Bij beide artikelen staat: "Ship at assembled form", dan neem ik aan dat het al in elkaar geplakt is...
sietse

Bericht door sietse »

Dodo, vertel es wat voor versterker je eigenlijk hebt. Zelfbouw of zo?
dodo

Bericht door dodo »

dag,

mijn subwoofer versterker is een Vincent SSW-1,

http://www.vincent-tac.de/de/produkte-n ... ssw-1.html

Nennleistung: 150W (4 Ohm) Frequenzweiche: 50Hz-150Hz (- 12dB/oct)
Frequenzgang: 20Hz-250Hz Phase: 0° oder 180°, Lautstärkeregelung
ingänge: 1 x RCA, 4 x 2 Lautsprecherklemmen (High Level Input),
Gewicht: 3,5 kg, Farbe: silber
Maße (BxHxT): 210 x 348 x 90 mm

Deze sub versterker is aangesloten op een Pioneer A-757 2-kanaals versterker, via high level input:

auftrennbare Vor- und Endstufe, Brücken werden mitgeliefert
Anschlüsse für 2 Lautsprecherpaare A + B
DIN-Sinusleistung: 150 W + 150 W, Dynamische Ausgangsleistung: 250 W + 250 W Gesamtklirrfaktor: 0,003 % Frequenzgang: 1 - 150000 Hz 0 dB, -3 dB Geräuschspannungsabstand: 108 dB
Leistungsaufnahme: max 820 W Gewicht: 19,5 kg

Aan de sub versterker komt een B&W PCS8 subwoofer te hangen, een 12"
kast van een kilo of 35 (incl driver, dat wel). Vanwege het gedoe van de sub versterker met mijn testwoofer, beschadigde Focal woofer (de kat is op de conus gaat liggen slapen toen het ding ergens opgeslagen lag... conus is flink ingedeukt, ik krijg het niet meer goed met de stofzuiger/tape/fohntrucs en het ding kraakt wat), heb ik de Vincent versterker nog maar nauwelijks aangesloten op de B&W.
Laatst gewijzigd door dodo op di 29 apr 2008, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

maar... je zet je versterker toch maar een keer aan???
de mijne staat al een jaar gewoon aan, nog nooit een inschakel plop gehoord...
markje

Bericht door markje »

Nee, een inschakelplop hoor je ook alleen maar als je de versterker inschakelt 8) . Als ie altijd aanstaat, is het dus de eerste keer dat je hem aanzet.

Groeten Mark
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Huh, ik zet de versterker steeds uit als ik 'm niet gebruik :roll: .

Inschakelploppen vallen bij mij wel mee, de woofer haalt z'n Xmax niet op deze manier.
Godtoh

Bericht door Godtoh »

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93

Dat is dan 230 volt, maar het zou natuurlijk met een kleine wijziging ook op een andere spanning moeten kunnen.

En er staat €6,75 bij...
Niet duur lijkt me...

Of ik sla de spijker helemaal mis met die link natuurlijk :oops:
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Dit is een inschakel vertraging voor je voeding. Niet voor een versterker uitgang.
Het Velleman kitje is hier zeer geschikt voor. Voor die kosten (18 euro) kan je het niet zelf bouwen.
markje

Bericht door markje »

Soundexcel schreef:
Voor die kosten (18 euro) kan je het niet zelf bouwen.
Dat vind ik dus ook, Velleman is scherp geprijsd. Dat eBay kitje zou wel kunnen zo op het oog, maar daar moet nog een trafo bij. Al met al ben je bijna net zo veel kwijt.

Dat ding op circuitsonline is een bescherming tegen hoge inschakelstromen, niet tegen inschakelploppen.

Groeten Mark
Plaats reactie