Groet,
Jacco
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
In mijn geval is de noodzaak er wel degelijk. De microfoonversterker die ik heb gebouwd heeft een versterking van 45dB in de ruisarme voortrap en nog eens 70dB in de OPA2134 (ik heb R10 & R11 verlaagd). Het ruisniveau dat ik meet is direct gerelateerd aan het ruisniveau van de voeding. Met zink-kool batterijen op -62dB, met alkalines dus op -65dB (eerdere meting klopte niet, sorry). Nog altijd hoger dan de -95dB die ik meet met mijn Audigy2-ZS. De PSRR weet ik niet maar met 115dB versterking moet die wel heel hoog zijn om niet van invloed te zijn.daniel schreef:Eerlijk gezegd ben ik niet overtuigd van de noodzaak van een dergelijke voeding. In de desbetreffende toepassing hoorde ik geen verschil met een standaard LM317/337 voedingskitje van Velleman, maar kan dat niet met meetwaarden staven.
Kan ik me voorstellen. In ieder geval is het zo dat mijn ontwerp veel weg heeft van de voedingen van TNT-Audio die de laagste ruis hadden. Vooral lage ruis lijkt me erg belangrijk in jouw toepassing.Timmes schreef:Verder keus genoeg aan ontwerpen zie ik, mijn hoofd begint er bijna van te duizelen! Wat ik echter mis is metingen zoals TNT-Audio dat zo mooi gedaan heeft, uiteindelijk ben ik een objectivist.![]()
Ja, alleen zie bij een symetrische voeding altijd 2 C's: namelijk van de voeding naar massa. Die conrad voetjes hebben een C over de voedingspootjes. Ik gebruik ze dus eigenlijk nooit, maar soldeer gewoon 2 multilayers direct naast de opamp. Je hebt met audioschakelingen met opamps vrijwel altijd een massa nodig vlak bij de opamp, dus dan kun je simpel ontkoppelen.Timmes schreef:Jeroen:
Dat de opamp ontkoppelen erg belangrijk is had ik ook al bij Tangent gelezen, Conrad heeft speciaal hiervoor IC-voetjes met ingebouwde condensator
Het idee was om uit te gaan van een spanningsreferentie a la AD587. Dan heb ik 10V die goed is gedefinieerd en low-noise. Om dan 15V te hebben, moet ik gaan versterken en qua opamp-ruis moet dat kunnen. Maar ja, die opamps hebben ook weer een voeding nodig.Pjotr schreef:Waarom zou je op-amps gaan gebruiken? Een klassieke 2-transistor voeding met zenerdiode en feedback is het ruisarmste wat je kunt maken. En qua 50 Hz onderdrukking meestal meer dan voldoende
Voeden vanuit een LM317 was ook wat ik voor ogen had, ik was al een schemaatje aan het maken, zal 'm posten als 'ie af is.Pjotr schreef:Zo iets dus, levert 15V. Dit heeft een uitgangsweerstand van om en nabij de 0,3 ohm en kan 100 - 200 mA leveren.
De 50 Hz onderdrukking is niet zo heel hoog, ca 60 dB. Dat kan enorm verbeterd worden door voor R3 een stroomdiode te nemen van 3 - 5 mA of deze schakeling te voeden vanuit een LM317 als pre regelaar.
Dat wist ik niet en daarom heb ik wat gemeten. Het gaat daarbij om de volgende schakeling:Pjotr schreef:Hier het draadje op diyaudio.com:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
En hier een update van de metingen:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post415652
Zo te zien is een TL431 wel het slechtste wat je kunt kiezen (maar dat wisten toch eigenlijk al)