Gainclone met 4x LM3875 & 500VA 2x22V trafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je krijgt geen ground loop als je de massa van de signaaldraden alleen aan de pcb terminal aansluit en niet aan de andere kant.
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo een eerste testopstelling gemaakt op MDF plankje.
Bevindingen zijn, ruis ( vermoedelijk door de gebruikte voorversterker ), ietwat "bassig" karakter ( heb ik wat afgeknepen op de V.V. ), op hogere volumes wordt de bas minder strak/krachtig. Dit is te wijten aan het tekort van grote bufferelco's. Een voorversterker is zeker vereist, een Zune/Ipod geeft een te zwak signaal. Dus iets met een OPAxxxx denk ik te maken. Maar goed, dat wordt nog verder uit te zoeken. Even een concreet vraagje, hoe slecht is het om L & R ground samen te gooien ? Want dat doen mijn RCA connectors namelijk.
Bijlagen
IMG_0086.JPG
markje

Bericht door markje »

Volgens mij doen de meeste kant-en-klare apparaten dat ook?

Groeten Mark
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo vandaag een inschakelvertraging gebouwd volgens onderstaande schema ( uit Elektuur ). Het Relais is een V23027-A0006-A101 ipv een V23027-B0006-A201. Ik kan op dit type nr ook niet meteen wat terugvinden. Dus weet niet of ik dit Relais mag gebruiken. Graag zou ik nu de schakeling op werking verifiëren, dan in het bijzonder of de weerstand van 40 ohm naar 0 ohm gaat als ik de relais laat schakelen. Heb dit net met een 18,8V voeding gedaan ( van een laptop ) en dat gaf bij het draadje tegen de spoelpinnetjeshouden een vonkje. Waarna het relais amper hoorbaar schakelde. Dus ik denk dat die 18,8V te weinig is en ik echt 24V nodig heb om dat te testen. Maar langs de andere kant wil ik er geen netspanning opzetten, stel dat de relais niet naar behoren werkt dan branden mijn 4 weerstanden door... Kan je met een computervoeding iets van 24V fabriceren ?
Bijlagen
mini-IMG_4305.JPG
delay.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Om te testen zou je de bovenste aansluiting van R4 los kunnen solderen en de weerstand een klein beetje omhoog kunnen wippen, zodat ie uit de print komt aan de bovenkant (zeker geen verbinding meer). Als je nu spanning op de ingang zet, zou je na de gekozen schakeltijd het relais moeten kunnen horen aantrekken. Dit kun je testen zonder dat de voeding eraan hangt. Omdat er geen stroom door de weerstanden kan lopen, kan daarmee ook niets fout gaan :D

Groeten,
Mischa
indoubt

Bericht door indoubt »

De ground van links en rechts aan elkaar KAN een behoorlijke invloed hebben op je kanaalscheiding en de ruimtelijkheid van de weergave. Bij betere apparatuur is dit dan ook bijna altijd gescheiden. Soms tot volledige mono opbouw toe met verschillende voedingen of in separate kasten

Let wel, er staat kan met hoofdletters. Soms is het verschil bijna niet of niet te horen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heeft het zin om de sginaalground uit elkaar te halen als die via de voeding aan elkaar hangt?

Groeten,
Mischa
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Je moet het wel testen met het relais in het circuit anders gaan de elco's zich tot een veel te hoge spanning opladen!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het ging hem voornamelijk om het oproken van de weerstanden, dus ik ga er vanuit dat hij de rest wel als in het schema gaat aansluiten.

Groeten,
Mischa
fluppie

Bericht door fluppie »

Het is getest en werkt, het schakelt na ongeveer 1,5s in. Alleen is het contact in de relais defect... Echt dom, je hoort de klik maar sluit niet kort. Straks een andere gaan halen. Gelukkig test ik dit. Anders had ik mooi rokende weerstanden gehad. De toevoer van AC aan knooppunt R4 was nog niet getrokken en onderaan was de AC ook niet met K2 verbonden. Zo kan ik de weerstand meten tussen knooppunt R4 en de bovenste aansluiting bij K2
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je meet niet toevallig op het verkeerde punt van het relais? Als het een wisselkontakt is, kun je na de klik tussen 2 punten nog altijd een open verbinding meten, terwijl de andere gesloten is :D .

Groeten,
Mischa
fluppie

Bericht door fluppie »

Nieuwe relais, werkt prima nu :)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gefeliciteerd.

Is een goeie optie voor als ik straks de mijne ga bouwen. Als ik straks de mijne ga bouwen, want de UcD waar ik het laatst met je over had op MSN wordt de mijne :D :D . We zullen zien wat het gaat worden. Wel mooi vergelijkingsmateriaal dus.

Groeten,
Mischa
fluppie

Bericht door fluppie »

Nieuwe relais is ook nieuwe foto's ;-) In ieder geval ziet dit relais er beter uit. Niet zon schraal afdekkapje uit mica toestanden. 5A en 8A bij 250VAC, welke stroomsterkte mag ik nu maximaal nemen :shock: ?
Bijlagen
mini-IMG_4306.JPG
mini-IMG_4311.JPG
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik verwacht dat hij maximaal 8a kan hebben en dat hij maximaal 5a kan schakelen
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo 4x 12 000µF toegevoegd, na uitschakelen speelt dat ding nog een 15-20s door op laag volume :). Maar goed, de softstart zit ertussen, heeft als voordeel dat de trafo niet meer gaat brommen door het inschakelen. Soms bromde die, soms niet, dus dat helpt echt wel. Ik heb nog wel last van ruis ( ik durf bijna te zweren de voorversterker = boosdoener ), en een hele zacht hum ( oor tegen speaker, tot 10cm max hoorbaar ), dus dat is op zich nog wel acceptabel. Maar wat absoluut een ramp is, koppel de voorversterker los van de RCA's en dan krijg je een mega storing, à la vinger tegen de ground houden met versterker volledig open. Maar bij mij is die storing ook aanwezig als ik nergens aankom. Ik ervaar zelfs een tikje in de storing als ik het koelprofiel aanraak. Wat in theorie niet zou mogen aangezien ik een LM3875TF heb ( volledig geisoleerde ). Komt dit omdat mijn amp op een MDF plankje staat en de aarde niet is aangesloten ? Want als je de pre-amp aansluit en 1 RCA inplugd is de storing al weg. Dus ik vermoed dat het wat met GND / AARDE te maken heeft. Iemand hier enig idee wat zich voordoet als ik de RCA on-aangesloten laat ? Oh ja verder ben ik wel heel tevreden met de klank, morgen eens op hoog volume op de Tannoy's spelen. Heb nu op mijn nieuwe speakertjes wat laten spelen en dat klonk heel aangenaam. Nu nog die storingen gaan wegfixen, wat moet ik nog doen. 100nF caps solderen tussen V+ en GND en V- en GND, zeer dicht bij de chip, liefst op de pootjes ( aanraden van soundexcel ). 100nF capjes parallel over de diodes, zou de reverse recovery current shorten en dus HF bijgeluiden filteren.
markje

Bericht door markje »

Of je versterker ruist is simpel te testen: ingang kortsluiten, dan moet ie stil zijn.

Groeten Mark
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het doorspelen op laag volume kun je weghalen door een paar weerstanden over de elco´s te zetten. Welke waarde kun je experimanteren. Aangezien je trafo zwaar zat is zou je 10k per rail kunnen proberen. Maar goed, met experimenteren kom je er wel :D

Groeten,
Mischa
markje

Bericht door markje »

Ik zou dat zowieso doen, dan weet je ook zeker dat je nooit met volle elco's zit en dus nooit per ongeluk een sluiting kunt veroorzaken.

Groeten Mark
fluppie

Bericht door fluppie »

Ruis is onbestaande, trafo brom heb ik nog steeds helaas... Ben bijna 100% zeker dat het een 50hz brom is. Maar minder leuk, R3 ( 220 ohm )van men softstart schakeling is doorgebrand ! Zat rustig te luisteren op laag volume, Tssssjjjjj vlammetje en weerstandje doorgefikt. Nu heb ik absoluut geen idee hoe dat zou kunnen. Ik heb de softstart al een uur of 6 laten spelen en nu opeens brand die door. Wel had ik al gedurende een kwartiertje een verbrande geur, niet sterk waarneembaar, maar genoeg om te merken dat er iets fout was. Dus bij deze waargenomen. Maar hoe komt het in godsnaam dat dat weerstandje is doorgebrand ?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Flup,

Nou, dat is wat je zegt een goed begin van de week :?

Misschien trekt hjet relais een te hoge stroom? Of één van de elco´s die erachter staan rot, iets anders kan ik me niet voorstellen.

Groeten,
Mischa
markje

Bericht door markje »

Kan zijn dat r3 een 0,5W of 1W moet zijn omdat er net te veel stroom loopt voor 0,25W. Wat ook kan helpen is de weerstand iets verhoogd boven de print monteren (een cm of iets), dan kan ie rondom zijn warmte kwijt ipv alleen aan de zij- en bovenkant.

Groeten Mark
fluppie

Bericht door fluppie »

De elco's zijn gloednieuw, weerstand van de spoel is 1179 ohm, dus dat is de bedoelde 1200 ohm die het schema vereist. Ik zal eens 0,5/1W weerstanden gebruiken. Ik had wel metaalfilm ipv koolweerstanden gebruikt. Zou dat wat uitgemaakt hebben ?

Iemand trouwens een idee om van de brom ( 50hz ) af te geraken ? Ook bromt mijn trafo wel wat. Die exact zelfde brom hoor ik terug in de speakers.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb 2 keer last gehad van trafobrom bij een GC
1: signaalkabel te dicht bij de 220V wisselspanningsdraad. Nadat de afstand groter werd verdween deze. De signaalkabel was wel afgeschermd maar niet heel geweldig (hele dunne coax)

2: De signaaldraad zat vlak bij de draden van een led die rechtstreeks op een additionele wikkeling van de trafo zat. Twissten van de draadjes van de led deed de brom verdwijnen.

Er kan natuurlijk van alles zijn maar meestal zijn het zulke suffe dingen als dit
Plaats reactie