41hz AMP10b

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

41hz AMP10b

Bericht door Digidoo »

In navolging van Wowly's topic en Soundexcel's ervaringen met de AMP10 basic van 41hz is hier mijn showcase. Op dit moment heb ik eigenlijk alles in huis behalve de kit zelf en een koellichaam.

Voor de geinteresseerden een linkje.

Dan voor de visueel ingestelden:

Iedereen kan tekenen met Sketchup!
Afbeelding

Terminals:
Afbeelding

Amplimo 2x25V 225VA Trafo:
Afbeelding

Het kastje:
Afbeelding

Nog te doen:
- AMP10b kit bestellen en bouwen.
- Clarity
Caps SA 3,3uF
bestellen.
- Geschikte heatsink vinden.
- Gaatjes boren in chassis.
- Testen...

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Succes met je project. Ik ben zelf al een tijdje bezig met een kitje van Chipamp.com en kan je vertellen dat er al met al veel meer tijd in gaat zitten dan je denkt. Succes dus!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Leuk! Het is dat Rho het kitje al in elkaar had gefabriekt, ik had het graag ook eens geprobeerd :)

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wowly schreef:
Leuk! Het is dat Rho het kitje al in elkaar had gefabriekt, ik had het graag ook eens geprobeerd :)

Wowly
Solderen is erg leuk als je het een beetje onder de knie hebt. ...vind ik toch. :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Daarom blijf ik oefenen! :D

Bovendien heb ik hopelijk binnenkort een mooie nieuwe soldeerbout met station en alles er op en er aan 8)
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Ik ga binnenkort ook deze versterker bouwen, maar dan de Amp10, niet de Basic. Maar heb je de versterker print al binnen? En zo ja, zijn er foto's :lol: ?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Al een tijdje binnen, maar vanwege de vakantie nog geen tijd gehad om dat ook te posten en foto's te schieten. Was namelijk een weekje weg op Jamaica... 8)

Met dank aan Soundexcel voor de tip en Roland van Caps&Coils:
Afbeelding

Komt allemaal reuze netjes aan in een doosje. Alles verpakt in afsluitbare plasticzakjes met per zakje een inventarislijstje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Digidoo waar heb je je kastje vandaan?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Die zakjes heeft Jan slim gedaan.

Daardoor kan in principe niet mis krijgen.
Bij de eerste versie zaten er wel in twee zakjes 4 weerstanden, die kwa waardes dicht bij elkaar zaten.
Toch nog een beetje opassen dus :)

Die amp zit zo in elkaar. Erg simpel om te solderen.

Veel luister plezier!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Tja, ik mis eigenlijk wel iets van een bouwplan, maar dat komt wel goed. Ik begin met de kleinste componenten en werk zo de boel af.

Wat betreft dat kastje; dat is van Conrad. Weet zo snel de link even niet, ben echter bang dat het misschien toch net iets te laag zou kunnen zijn voor de AMP10b. Ik had er geen rekening mee gehouden dat er onder de PCB ook nog het een en ander zit en als dat te ver uitsteekt, dan zit ik met mijn 5mm afstandsbussen verkeerd. Dus dan misschien toch op 1cm en misschien dat ik dan een paar low profile elco's ga halen...

Met de bouw ga ik lekker de tijd nemen, foto's volgen spoedig!

Komt goed, ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het makkelijkst is om eerste de onderkant te doen, en daarna de bovenkant.
Beginnen met de kleine componenten en daarna de grotere.

Dus eerst de weerstanden en kleine C's
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ander probleem is nu te vinden in het Versterker topic...

Even een foto update:

Afbeelding
Afbeelding

Voor de kenners: vooralsnog heb R1 op 56k gelaten. Kan ik altijd nog verwisselen naar 1k mocht het nodig zijn en als ik de mute functie echt wil gaan gebruiken. Zit nu nog even in over de bulk caps, die zijn nogal lang... :S

De Aoyue bout werkt in ieder geval lekker! Ik hoop verder binnen een weekje wat gaatjes te hebben geboord en dan kan ik weer verder...
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Kijk een goed begin.

Het is wel verstandig om alles echt goed door te solderen.
Ik zie bijvoorbeeld dat de bleeder weerstanden (op de uitgangen) aan de bovenkant nog open zijn.

voor een goed contact moeten alle weerstanden echt goed door zijn gesoldeerd (dus helemaal door de via naar de bovenkant).

Bij mij was 1 bias weerstand net niet helemaal lekker en daardoor ging chip niet aan.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Goeie tip. Ben er nog een keer met de bout en wat soldeer overheen gegaan.

Hoe heb jij de chip aan een koelblok bevestigd eigenlijk? Verder vraag ik me eigenlijk ook af hoe groot dat koelblok moet zijn. Dacht dat die van jou (Soundexcel) een beetje overkill waren? MAar gewoon aan het chassis was weer te weinig, of niet?

Ik zat aan zoiets te denken. Dan kan de chip naar beneden worden gemonteerd, met het koelblok weer bevestigd aan de onderkant van het chassis...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Inmiddels dus een stuk verder! Ik heb een vraag gepost in het versterker gedeelte.

Even een plaatje, gemaakt met mijn telefoon:
Afbeelding

Bij J10 een nette 4,95V gevonden dus die heb ik dichtgemaakt. Relay klikt ook goed aan/uit.

Zoals jullie misschien ook zien heb ik dit weekend ook gaten geboord in het chassis en het koellichaam. Cinch, speakerterminals, knop en netentree zitten er allemaal netjes in. Jammer alleen dat er nu nogal wat krassen op zitten. Van een huisgenoot heb ik gehoord dat dit is op te lossen door het even licht gelijkmatig op te schuren en dan licht in wrijven met polijstspul uit een tube.

Het is een klein zwaar kreng geworden, zeker een kilo of 6, maar wel lekker compact! Als het een beetje mee zit draait ie vanavond of anders deze week nog! 8)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Tijden geleden dat ik hier weer wat mee heb gedaan, maar onlangs bij Soundexcel (aka Mathijs) langs geweest. Hij heeft me goed geholpen. Bleek dat ik niet eens wat verkeerd had gedaan, alleen uit overmoed een stel weerstanden verwijdert die gewoon konden blijven zitten. En oja, dat het solderen hier en daar wat beter kon ;) (je kan rustig op 360gr. stoken!)

Nou ja, wat kan ik zeggen? Van Morisson staat hier nu bij mij in de kamer en die Amp10b draait geweldig. VEel levendiger dan mijn GC monoblokjes.

Het kastje is echter veel te klein, dus het staat nu allemaal nog wat wankel op een plank in testfase... *schaam* :oops:
Bijlagen
17042008.jpg
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

YEEEEEHHHHHH :)

Goed om te horen dat alles naar behoren functioneert!

Heb je de DC off-set nog bekeken?

Zo zie je maar weer hoe belangrijk goed soldeer werk is.
Door de lage soldeer temperatuur waren een hoop componenten niet goed door gesoldeerd. Ze lijken dan vast te zitten, maar er is slecht contact.
Hierdoor draaide de versterker niet.

Tevens had jij helaas nog niet de nieuwe BOM met de goede weerstand voor het mute circuit.

Nog een draad brugje en draaien met die amp!

Met solderen op 360 graden moet je wel een beetje opassen. Niet te lang op componenten zitten etc.
Anders is 330 graden perfect om op te solderen.

Veel plezier er mee.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

DC offset heb ik niet lager kunnen krijgen dan 0,16mV ;)

De versterker doet precies wat ie moet doen. Het laag klinkt strakker dan eerst, ruimtelijkheid is behoorlijk verbeterd en stemmen staan echt als een huis. Een aanrader voor deze prijs!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik denk dat ik ook een paartje AMP10 ga aanschaffen. Ik zou er een stel TIW200XS mee aansturen. Dus 1 versterkertje per woofer.

Nu merk ik dat je een 2x25V trafo gebruikt hebt. Ik dacht dat een 2x22V was aanbevolen. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hallo Rho.

Mocht je twee Amp10's zoeken.
Ik heb er twee, perfect werkend, over met inclusief trafo.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Interessant!
Zijn het AMP10 of AMP10B?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het zijn twee Amp10 basic inclusief 225VA 22V Amplimo trafo.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Waar ik wel benieuwd naar ben is of er veel verschil zit tussen de gewone condensatoren en de clarity caps. Ik ben zelf (nogsteeds) bezig met het bouwen van een stel AMP5's, dus ik ben wel benieuwd!
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Zou je even pronto die aardedraad naar de bout van trafo weg willen halen? Leg die gewoon vast aan het chassis maar zeker niet aan die kant van de trafo.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

@Soundexcel: Heb je m'n PM ontvangen?
Gesloten