Meting Arta 2-weg: 2x20cm gesloten + RSQ8P

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Meting Arta 2-weg: 2x20cm gesloten + RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Ben bezig om een twee-weg gesloten van een filter te voorzien.
Laag = 2 x 20cm papieren woofer (Procus 801, al een oudje)
Hoog = Philips RSQ8P
Crossoverfreq = 1500 Hz

De Philips is geen probleem: 2de orde electrisch geeft totaal 4de orde linkwitz.
De woofers zijn lastiger. De grafiek toont een dip van 3dB tussen de 500 en 1000 Hz. Kan dit met een smalle baffle te maken hebben (24cm breedte)? En voorts reageren die woofers niet echt op een 2de orde filtering. Misschien was ik gisteren wel te moe en zag ik spoken (om 24:00).

Wat ik wel bijzonder vind, is dat in Arta als je een impulsmeting doet de curve er anders uitziet dan wanneer je direct een FR2 (2-kanaals frequentiecurve meting doet) Deze laatste Fr2 meting is veel gladder (smoothing is hetzelfde voor zowel de impuls als de directe fr2 meting). Iemand dat ook gehad?
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hierbij een eerste verzoek, gemeten met Arta.
Afbeelding
zowel woofers als tweeter zijn 2de orde gefilterd.

Ik snap alleen niks van die dip tussen 600 en 1000Hz: nadeel is wel dat je hem erg 'hoort'. Het klinkt als een transistorradio in het midlaag.

Iemand een idee? Aan de baffle ligt het niet. Ik heb nl. met twee planken respectievelijk de baffle vergroot, maar dit maakte geen verschil. Kan de hart op hart afstand tussen de woofers (het is een WTW-config) het probleem zijn?

Thanks!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het klinkt als een transistorradio in het midlaag.
Ehm, ehm nog nooit zo iets typisch gehoord...... :roll:


dip op 600Hz, kan een aantal dingen zijn.

Fout in het filter, of en of andere golf in tegen fase (lengte = 57cm)
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hey B_force,

Filter is goed (zover als je dat goed kan noemen) Heb al erg veel gevarieerd met de waarden en geen van de varianten veranderde ook maar iets aan deze dip.
Ik ken de formule 340/f=golflengte
Alleen die bandbreedte van de dip is me te groot.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens is volgens mij deze grafiek flink gesmooth (dat lijkt zo althans).

Probeer de smoothing eens op 24dB te zetten, daar hebben we wat meer aan.

Heb je het schema van het filter.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi B,

1/3 octaaf, klopt.
1/24 is wel heel erg ;-)
Ik maak wel ff een andere meting.

Hoogsectie:
9,0µF en 0,68mH met een spanningsdeler 4,7ohm/12ohm
Laagsectie:
0,82mH en 15,0µF

Die filtering van de RSQ8P klopt aardig (overgenomen van een ander ontwerp dat ook op 1500Hz filtert).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

LAat eens het plaatje zien met 24dB/oct

(waarschijnlijk heb je geen window ingesteld)

Hoe meet je precies (hoogte en afstand)
Laatst gewijzigd door b_force op do 17 apr 2008, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

moet ik ff naar beneden de box in met de laptop.
Komt vanavond...
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ik heb eerst maar even Limp aan de praat gekregen. Werkt erg goed en volgens mij volgt hieruit al een verklaring voor die dip tussen 500 en 1100 Hz. Een meting van de woofers zonder filter leverde met Arta juist geen dip op tussen 500 en 1100 Hz: je zag zelfs de normale baffle step verhoging. Normaal dus. Waarom dan die dip bij een 2de orde filtering???
Zie hier de metingen van de impedantie. Eerst de woofers (parallel) gemeten zonder filter en de tweede grafiek is met. Volgens mij heb ik nu de verklaring van de dip in de frequentiecurve, nl. de piek in impedantie tussen 500 en 1100Hz die het filter introduceert. Maar waarom gebeurt dit? Ik heb even geen idee... Iemand anders? Dank!
Afbeelding
En die met filter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb je nu met een tijdvenster gemeten of niet ?

Anders zijn het volgens mij simpel weg gewoon kamer resonanties.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi B_force,
Gemeten met een tijdvenster in de impedantiemodus????
Die 128 grens bij FFT is toch alleen in impulsmeting modus relevant?
Ik werk altijd met gated response. Zeker in de boxruimte, ik meet op anderhalve meter afstand met een gate. Er zijn vooral wat hoogfrequentie resonanties in de harde ruimte met veel metaal objecten.

Maar, meting geschiedt dus 'resonantievrij'.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Beste kun je meten op 1 meter afstand.

Noodzaak is dan ook dat er niets binnen die straal mag staan ivm reflecties.

Dan is het een kwestie van je tijdsvenster goed instellen en plotten maar.
(ik heb nog steeds geen nieuw grafiek gezien, dat veel minder gesmooth is, hier kunnen we echt helemaal niks mee)
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Waarom wil je een grafiek van de freq?
Los van het filter is er geen probleem. Zoals ik al aangaf geeft een meting zonder filter geen probleem in de 500 - 1100 Hz regio. Ook op 1/24 smoothing. Daarom verdenk ik het filter, en zoals blijkt uit de impedantiecurve is dat een gerechtvaardigde verdenking (piek in impedantie tussen 500 en 1100 Hz). Dus je gaat helemaal niks leren uit een frequentiecurve met filter op 1/24 smoothing. Dan zie je die dip, en dan? Zou je mij kunnen vertellen wat je hoopt te kunnen concluderen uit een freq-curve die ongesmooth is? Just to ease my mind...
Thanks!
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

En dat meten op 1 meter is niet relevant...
Ik meet alles relatief en hoef geen absolute freq metingen te hebben: ik meet alles toch in een cyclus met de volumeknop op dezelfde stand. Alle reflectieve opbejcten staan op meer dan anderhalve meter, dus die worden door de gated response eruit gefilterd. Voorts is meten op meer dan 1 meter voor het meten aan deze speaker beter gezien de WTW opstelling.

Blijft mijn vraag over, wat je kan afleiden uit een frequentiecurve over deze specifieke dip i.s.m. filterproblemen? Lijkt mij de impedantiecurve toch relevanter. Correct me if i am wrong, plz.
Thanks.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Omdat ik niet begrijp waarom je zoveel smoothing hebt toegepast.

Ik denk nmlk dat het geen probleem is, maar puur kamer resonanties.

Die piek in de impedantie curve zegt ook niet zo 1,2,3 wat. Het zegt enkel hoe het geheel gefilterd is.
Het kan daarbij best voorkomen dat je niet een mooie centrale piek krijgt, dat hangt een beetje van de freq respons van de woofer af.

Dus als je nu gewoon de originele freq respons geeft van het geheel (met 24dB smooth) + het liefst nog van de driver + tweeter apart, dan zegt dat een hoop meer.
We kunnen niks met halve info.

(je maakt me helemaal blij met een afzonderlijke impedantie meting + freq meting van beide units ZONDER filter in .frd en .zma formaten :) )
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”