Gainclone met 4x LM3875 & 500VA 2x22V trafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

fluppie

Gainclone met 4x LM3875 & 500VA 2x22V trafo

Bericht door fluppie »

Op basis van welk schema ga ik werken:

Afbeelding
Enkel gebruik ik hier MUR860 ipv BYW29E

Afbeelding
Ik gebruik 2200µF ipv 1000µF

Wat ik reeds heb:

* 6x LM3875 ( 2 reserve )
* 500VA 2x22V Amplimo trafo
* 3x eurocard experimenteerprint ( 160x100 mm )
* 3 pole / 4 pos switch => input selector ( heb ook een 4 pole / 3 pos meebesteld, maar die grounds van L&R mogen samen aangezien men input connectors dat reeds doen )
* 4x RCA connector ( L+R ) http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... KU=1280669
* 4x speakerterminals ( L+R ), bronzen schroefbussen
* Stereo potentiometer 10k http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... KU=1141607
* 8x MUR860G diode
* Hoopje metaalfilmweerstanden / 1% tolerantie
* Panasonic condensators 2200µF ipv 1000µF van het schema

Wat ga ik nog bestellen:

* PESANTE DISSIPANTE 2U Rack ( gevonden dankzij Voodooless op een post in het Tweakers.net forum )
http://www.modushop.biz/ecommerce/cat076_l2.php?n=1
* Nog wat afgeschermde kabels ( microfoonkabel ? ) voor de inputs

Wat zoek ik nog:

* Effectieve maar simpele softstart schakeling voor de trafo, ding is 500VA, wil niet steeds de zekering opblazen alsook niet te zwaar afzekeren
* Goede clipping indicator schakeling, niet iets dat je zelf moet afregelen, eentje die echt ziet als de sinus afgekapt wordt.
* Schakelsysteem om speakers A/B/A+B te kunnen maken, dus als de B eindtrappen niet belast zijn, ik deze ook kan uitschakelen, of aangesloten speakers niet wens te laten meespelen. Iemand een idee wat ik moet afschakelen en hoe, input signaal ?, voedingspanning ?, ...
* Dingen waarvan jullie denken, handig, die ik ben vergeten...

Tot zover de inleiding naar de Gainclone. Verder sta ik open voor elke interessante tip/schakeling/idee die een bijdrage kan leveren tot een functioneler en/of beter resultaat. Dus medeforummers, bij deze, laat van U horen !

EDIT1:

Poging tot kastlayout:
Afbeelding

Zoals misschien nu duidelijk is ik ga met 4 eindtrappen werken en 2 gelijkrichter circuits, 1tje voor linkse kanalen en 1tje voor rechtse kanalen. Ik laat op mijn circuit wel ruimte over voor dikke bekerelco's maar die wil ik eerst nog niet gebruiken. Eerst eens horen hoe het klinkt zonder.

Is het nu slecht om een eindtrap te laten spelen zonder belasting ? Indien dit niet zo is kan je eenvoudig de LS uitgangen met een relais onderbreken. Anders de voedingspanning wegnemen ?

Wat denken jullie over de plaatsing ? Geschikt/ongeschikt ? Wat moet er anders en waarom ?

EDIT2: Farnell heeft geleverd :)
Bijlagen
Kastlayout_Poging1.png
Laatst gewijzigd door fluppie op do 17 apr 2008, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
markje

Bericht door markje »

Als je alleen die trafo hebt, gewoon amplimo's advies aanhouden en 1 of 2 NTC's gebruiken. Dat staat geloof ik op hun site vermeld; gekeken, niet dus. Wie het weet mag het zeggen, ik dacht 5ohm/5W...

Als afgeschermde kabel gewoon microfoonkabel of: dunne coaxkabel; ik gebruik ook vaak H121, dat is een dunne, soepele coaxkabel, die is wat handelbaarder dan een microfoonkabel (die is stugger).

Voor een A/B switch zou ik met relais werken die de speakers schakelen. Of die de ingang (vanaf de bron) lokoppelen waardoor de ingang van de LM aan massa komt via R4. Aan de voorkant dan een tuimelschakelaar voor de relais (of druktoetsen, net hoeveel tijd je er aan wilt besteden).

Groeten Mark
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

100uF in de voeding :?: Ik zou eerder factor 100 nemen daarvan eigenlijk.. En dan lokaal die 1000 uF laten zitten. Een softstart heb je met 100 uF (en de 2200uF) sowiso niet nodig.

A/B schakeling is niet meer dan het wel of niet inschakelen van speakers. Die staan gewoon parallel aan elkaar. Lijkt me dus simpel te doen. Twee schakelaars is alles wat je nodig hebt.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Geheel met Voodooless eens.
Het is zeer aan te raden om minimaal 10000uF per voedings rail te gebruiken.

De 1000uF locaal zal prima volstaan.
fluppie

Bericht door fluppie »

From the 47 Labs website:

World's smallest filter/condenser - 1000µF, (50 W version - 2200µF)

Dat is de reden waarom ik die waardes heb verhoogd naar 2200µF. Ik ga zometeen een kast layout tekenen want een paar dingen zijn misschien nog niet helemaal duidelijk.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Valt mij op dat je een lineaire volume pot gaat gebruiken. Is dat correct?
voodooless
Contacteer:

Op zicht kan dat, moet je alleen een kunstgreep voornemen: http://sound.westhost.com/pots.htm#chg-law

Voordeel is dat de gelijkloop van ene lin pot vaak beter is.
fluppie

Bericht door fluppie »

voodooless schreef:
Op zicht kan dat, moet je alleen een kunstgreep voornemen: http://sound.westhost.com/pots.htm#chg-law

Voordeel is dat de gelijkloop van ene lin pot vaak beter is.
Daarom heb ik ook voor een lineaire potentiometer gekozen. Ik weet enkel niet of ik die "kunstgreep" ga doen, misschien valt het wel best mee zo...
Ik heb trouwens ook een mogelijke kastlayout toegevoegd in de startpost.
Soundexcel

* PESANTE DISSIPANTE 2U Rack ( gevonden dankzij Voodooless op een post in het Tweakers.net forum )
Sodeknetter!
Dat komt even goed uit.
Ik gebruik sinds enige tijd de behuizingen van AE-Europe. Deze zijn echter erg slecht, passen niet goed in elkaar etc (en ik wacht ook nog steeds op de goede frontplaat......)
Deze zijn goedkoper en hebben een volledig koellichaam er bij!
De verzendkosten zijn ook zeer schappelijk.

Als je gaat bestellen doe ik graag mee, of ik bestel voor ons.
Ik ga voor twee maal Pesante Dissapante 10mm front.
Eventueel ook nog een zonder koel lichamen voor mijn nieuwe voor versterker.
fluppie

Bericht door fluppie »

Soundexcel schreef:
Sodeknetter!
Dat komt even goed uit.
Ik gebruik sinds enige tijd de behuizingen van AE-Europe. Deze zijn echter erg slecht, passen niet goed in elkaar etc (en ik wacht ook nog steeds op de goede frontplaat......)
Deze zijn goedkoper en hebben een volledig koellichaam er bij!
De verzendkosten zijn ook zeer schappelijk.

Als je gaat bestellen doe ik graag mee, of ik bestel voor ons.
Eventueel ook nog een zonder koel lichamen voor mijn nieuwe voor versterker.
Uitermate interessant ! Mij lijkt enkel dat 10mm front overdreven dik ? Of is dat maar een gedachte ? Ik dacht die 4mm op maat te laten frezen, dus die rackmounts eraf. Ik was ook in een electroshop en die vroeg al 29,95 voor 1 koellichaam van 200mm*88mm dus ja mijn keuze was snel gemaakt :-).
Soundexcel

Ja en dat is een hele gangbare prijs.
Ik heb op mijn werk een draai bank waarmee ik die oren er af kan halen.
Echter ik zal het dan alleen strak recht kunnen afdraaien, niet met die mooie hoeken.

Een dikke front plaat is wel erg mooi.

Mocht je zo ver zijn dan hoor ik het wel.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Ik wil ook wel meedoen, maar dan met een andere kast: 1NSL02230B

Er is ook een model zonder die oren:
http://www.modushop.biz/ecommerce/cat077_l2.php?n=1
gervenja

Bericht door gervenja »

heb ik iets gemist? Ze hebben hem toch ook zonder oren?
En die ziet er erg strak uit.

groeten en succes
John

edit:
sorry boppo was mij net voor
Bijlagen
pesanted2u10mm_0001.jpg
voodooless
Contacteer:

Verkijk je niet op de prijs. Wil je wat laten freezen koste het al snel 50 euro extra.. Dat heeft me tot nu toe ook weerhouden om een kast te bestellen ;)
Soundexcel

Wij hebben een grafeer machine op het werk.
Daarmee kan ik kleine dingen in de frontplaat graveren.

Zo belangrijk vind ik het ook niet.

Een goede behuizing in Nederland halen is sowieso duurder.
heb ik iets gemist? Ze hebben hem toch ook zonder oren?
Ik zei toch:
:D
voodooless
Contacteer:

Nauja, als een gat maken voor connectors of schakelaars ook onder kleine dingen valt is dat geen probleem. Anders is het toch best lastig om zelf te doen.
Soundexcel

Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik gebruik daarvoor een hele stevige colomboor.
Dit met een stappen gaten boor.
En zelfs dan wil hij nog wel eens gaan wandelen.

Gelukkig is de achterkant van deze behuizingen metaal.
Dat is wat dunner en makkelijker te boren.
fluppie

Bericht door fluppie »

Soundexcel schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik gebruik daarvoor een hele stevige colomboor.
Dit met een stappen gaten boor.
En zelfs dan wil hij nog wel eens gaan wandelen.

Gelukkig is de achterkant van deze behuizingen metaal.
Dat is wat dunner en makkelijker te boren.
Papiertape erover kleven en dan loopt de boor niet zo gauw weg :)
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

fluppie007 schreef:
Papiertape erover kleven en dan loopt de boor niet zo gauw weg :)
Toch vind ik een centerpuntje slaan fijner werken :wink:
markje

Bericht door markje »

Yep, een keer flink rammen op de centerpunt en boren die handel. Maar zelfs dan: ik heb met na ponzen nog wel eens dat ie wegloopt, maar ik ben er achter gekomen dat dat meestal te maken heeft met een boor die niet echt scherp meer is.

Groeten Mark
fluppie

Bericht door fluppie »

Iemand een oordeel over een digitale volumeregeling ? Bv. met een MAX5440 http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX5440.pdf. Dan werk je met een rotary encoder als volumeknop.
fluppie

Bericht door fluppie »

Beetje vooruitgang, al 4 eindtrapjes gemaakt. Morgen ga ik de gelijkrichting doen. Ik ga op aanraden van soundexcel per secundaire wikkeling een gelijkrichting doen ( heb toch 8x MUR860G ) en daarna de GND's koppelen en mijn symmetrische voeding vormen.
Bijlagen
mini-IMG_4283.JPG
mini-IMG_4301.JPG
mini-IMG_4293.JPG
mini-IMG_4284.JPG
JuuL

Bericht door JuuL »

Let ook op als je met de on off button 230 gaat schakelen je deze kabel moet wegwerken en beter niet langs je versterkers laten gaan.
mischa72
Contacteer:

Re: Gainclone met 4x LM3875 & 500VA 2x22V trafo

Bericht door mischa72 »

Een kleine tip: Wellicht had je de bekerelco´s beter wat dichter bij de chip kunnen plaatsen (dus dichter richting koelplaat). Dat had best gekund. Je had daarmee iets minder mechanische belasting op de pootjes van de LM gehad. Overigens ziet het er voor de rest wel heel netjes uit.
fluppie007 schreef:
* 3 pole / 4 pos switch => input selector ( heb ook een 4 pole / 3 pos meebesteld, maar die grounds van L&R mogen samen aangezien men input connectors dat reeds doen )
Als je ingangsbussen de massa´s van de ingangen aan elkaar leggen, hou er dan rekening mee om deze alleen aan de kastzijde aan te sluiten bij je bedrading, anders heb je vrijwel zeker last van aardlussen :wink:

Je maakt gebruik van 4 eindtrappen. Ik neem aan dat je 4 speakers aan wil kunnen sluiten? Ik vraag mij nu af wat ik zelf het beste kan doen voor mijn speakers: 4 losse kanalen voor linker en rechter kanaal hoog en laag gescheiden of de versterkers in brug en vervolgens ineens 2-kanaals naar buiten. Speakers zullen een rendenment hebben van 85dB en het filter wordt voorbereid op bi-amping.

Flup, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier heeeeeeel even je topic kaap?

Groeten,
Mischa
fluppie

Re: Gainclone met 4x LM3875 & 500VA 2x22V trafo

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Een kleine tip: Wellicht had je de bekerelco´s beter wat dichter bij de chip kunnen plaatsen (dus dichter richting koelplaat). Dat had best gekund. Je had daarmee iets minder mechanische belasting op de pootjes van de LM gehad. Overigens ziet het er voor de rest wel heel netjes uit.
fluppie007 schreef:
Als je ingangsbussen de massa´s van de ingangen aan elkaar leggen, hou er dan rekening mee om deze alleen aan de kastzijde aan te sluiten bij je bedrading, anders heb je vrijwel zeker last van aardlussen :wink:

Je maakt gebruik van 4 eindtrappen. Ik neem aan dat je 4 speakers aan wil kunnen sluiten? Ik vraag mij nu af wat ik zelf het beste kan doen voor mijn speakers: 4 losse kanalen voor linker en rechter kanaal hoog en laag gescheiden of de versterkers in brug en vervolgens ineens 2-kanaals naar buiten. Speakers zullen een rendenment hebben van 85dB en het filter wordt voorbereid op bi-amping.

Flup, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier heeeeeeel even je topic kaap?

Groeten,
Mischa
Inderdaad, ik wil 2 speakerparen kunnen aansturen, vandaar de vraag naar een A,B,A+B schakelaar. Mijn RCA PCB mount heeft inderdaad een gezamelijke ground. Ach ik hoop dat ik geen ground loops krijg :P. Zullen testen overmorgen ofzo wel uitwijzen.
Plaats reactie