ik ben vrij nieuw op dit forum. Tot nu toe heb ik me nog nooit echt veel met Homehifi bezig gehouden, wel met carhifi. Ik ben qua caraudio nogal een freak in zoektocht naar een perfect sublaag(daar weten sommige hier op dit forum vanalles van). In mijn zoektocht zoek ik naar de volgende dingen; een strak mooi sublaag, veel renderment dus ook veel spl bij weinig vermogen en iets wat niet iedereen heeft.
Nou heb ik in de auto al wat experimentjes gedaan, niet alleen in de mijne, en 1 van mijn laatste was het maken van een 180 graden fase verdraai kist, ofwel een 1 sd naar 1 sd Transmissie lijn. Deze kwam behoorlijk in de buurt van het sublaag wat ik zoek in mijn auto; hij ging snoeistrak(getuned op 70 hz), snoeihard en misde eigenlijk niets. Het enige nadeel was alleen dat de kist nogal groot was
Aangezien ik nu mijn auto om aan het bouwen ben naar een demo auto(mb quart) had ik dus behoorlijk wat componenten over uit mijn auto. Daaronder vielen 4 visaton w170s 4 ohm speakers, ik heb besloten om voor deze subjes een kistje te berekenen en ze eens in huis aan te sluiten. maargoed dat zijn dus gepoorte kistjes, en eigenlijk wil nu eens een keer een ook een transmissie lijn voor deze woofers proberen te maken.
Maar nu wil ik welleens goed de theorie achter de transmissielijn en het fine tunen van een transmissie lijn weten. Wat ik weet is hetvolgende(correct me if i'm wrong):
Een transmissie lijn is een kistontwerp wat gebaseert is op het verdraaien van de fase door middel van een poort zodat het geluid wat er uit de driver komt niet in tegenfase staat van het geluid wat er uit de poort komt(dus de achterkant van de driver).
Over het algemeen word een transmissie lijn kist berekend op 1/4 van de fs, dan word de poort dusdanig getweakt zodat het vanaf de resonantie frequentie van de driver liniear weergeeft tot de driver toelaat. Hoe de theorie van het tweaken van de poort is weet ik niet, ik weet wel dat sommige mensen het doen door de poort te tapperen of uit laten lopen, anderen doen het in combinatie met een poortje(lek) in de orginele poort.
Ook kun je een transmissie lijn gewoon 1 sd naar 1 sd laten overgaan daardoor krijg je een soort van golvende weergave met de dalen in de dubbele poort frequentie. bv: de poortfrequentie is 80 hz dan zal er een dal liggen op: 0 hz, 160 hz, 320 hz, 480 hz enz enz.
Sommige mensen combineren ook welleens een horn speaker met een transmissie lijn, volgens mij heet dat een folded horn, dit houd in dat de driver gewoon in de vrije lucht speelt en dat de poort een gecombineerde transmissie lijn is met een horn.
Volgens mij is dat wel zon beetje alles wat ik weer over transmissie lijnen. het doel van dit topic is voor mij om zoveel mogelijk informatie op te doen over het berekenen en aftunen van TL's en horn's. Ik zal het vast wel aan het verkeerde eind hebben in mijn verhaal op sommige punten, maar ik zou graag willen weten hoe het dan wel zit.
Groeten Willem