Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Rudy schreef:
Btw over wat type van servo hebben ze het daar eigenlijk, motion feedback van het membraan of elektrische feedback via een extra spreekspoel.
Hierbij een quote van de fabrikant: "This technology uses a proprietary, sealed, digital accelerometer to measure, compare and control cone movements 16,000 times a second in order to correct for any distortion. This provides the highest definition and lowest distortion available (as low as .5%)...........Dual Tandem Voice Coil, which is 3” in diameter and over 6” in length, ensuring over 1-1/4” of excursion."
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Hierbij een quote van de fabrikant: "This technology uses a proprietary, sealed, digital accelerometer to measure, compare and control cone movements 16,000 times a second in order to correct for any distortion. This provides the highest definition and lowest distortion available (as low as .5%)...........Dual Tandem Voice Coil, which is 3” in diameter and over 6” in length, ensuring over 1-1/4” of excursion."
Deze techniek is toch al oer oud? Philips heeft dit al heel lang (echter gewoon analoog). Het enige wat spannend is, is dat ze er een 16 Khz ADC achter hangen (wat meer dan voldoende moet zijn voor bass) en de correctie naar de amp digitaal terugkoppelen. Maar zeker wel een leuk speeltje hoor :)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Deze techniek is toch al oer oud? Philips heeft dit al heel lang (echter gewoon analoog). Het enige wat spannend is, is dat ze er een 16 Khz ADC achter hangen (wat meer dan voldoende moet zijn voor bass) en de correctie naar de amp digitaal terugkoppelen.
Zo vond ik de fiets na de uitvinding van het wiel ook nogal tegenvallen. :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Zo vond ik de fiets na de uitvinding van het wiel ook nogal tegenvallen. :wink:
Nou, dat vind ik toch wel wat anders. Dit is gewoon een verderontwikkeling van een oude techniek. Niks mis mee natuurlijk. De eerste auto had ook maar een vereerdelde koets. Als je nu een porsche koop heeft dat ook nog maar weinig met het orgineel te doen natuurlijk (al denk ik dat het verschil in dit geval wezenlijk kleiner is).
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Vergeef me deze kwalificatie, maar volgens mij loop je nu een beetje te plassen. :shock:


:wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Vergeef me deze kwalificatie, maar volgens mij loop je nu een beetje te plassen.
Tja, some moet het gewoon ff :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Deze techniek is toch al oer oud? Philips heeft dit al heel lang (echter gewoon analoog). Het enige wat spannend is, is dat ze er een 16 Khz ADC achter hangen (wat meer dan voldoende moet zijn voor bass) en de correctie naar de amp digitaal terugkoppelen. Maar zeker wel een leuk speeltje hoor :)
Ik merk het wel als ik hem in huis heb. Als ie maar doet wat ik van hem verwacht. :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Even terug naar de keuze van de drivers voor mijn hoofd luidsprekers. Ervan uitgaande dat die Velodyne 15" sub voldoende is, heb ik dus geen 15" woofer nodig voor de hoofd luidsprekers, ik kan dus een maatje kleiner. Nu heb ik van het weekend weer zitten simuleren en zit op dit moment te twijfelen tussen de PHL 4530 en de Visaton TIW300. De Visaton heeft het voordeel van een vlakker frequentieverloop waardoor het filter eenvoudiger kan, de PHL heeft een grotere acceleratiefactor en een veel lager vervorming, de Visaton produceert rond 400Hz een flinke K3 piek al bij 85dB, de PHL heeft een zeer lage vervorming zelfs bij veel hogere geluiddrukken (zie beide metingen in Klang&Ton). Qua kast grootte zijn ze om het even. :?

Afbeelding
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Nu heb ik van het weekend weer zitten simuleren en zit op dit moment te twijfelen tussen de PHL 4530 en de Visaton TIW300.
Hoe laag wil je de C2-90 maximaal filteren? En met welke akoestische orde?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Hoe laag wil je de C2-90 maximaal filteren? En met welke akoestische orde?
Het kantel punt zal minimaal 250Hz zijn en maximaal een oktaaf hoger bij 500Hz. De acoustische helling is circa 12dB/oktaaf. De woofer zal het dus nog goed moeten doen tot minimaal 1kHz.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Geenius schreef:
De woofer zal het dus nog goed moeten doen tot minimaal 1kHz.
En daarmee zit je ook echt wel tot de grens! Kijk maar eens naar de SPL en waterval curves wat er vanaf 1 kHz tot 3 kHz gebeurt!
Ik zou hem dan liever in de buurt van de 250 dan de 500 filteren....

Groet, Joris
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
DIY_Freak schreef:
Hoe laag wil je de C2-90 maximaal filteren? En met welke akoestische orde?
Het kantel punt zal minimaal 250Hz zijn en maximaal een oktaaf hoger bij 500Hz. De acoustische helling is circa 12dB/oktaaf. De woofer zal het dus nog goed moeten doen tot minimaal 1kHz.
Dan zou ik voor de PHL gaan. Freq curve kun je aanpassen, dan maar lastiger filteren. Naslingeren en harmonische vervorming maak je niet meer goed.

En wat dacht je van een 10" in een gesloten doos? Dan heb je nog steeds alle vrijheid in het xo punt naar de sub. Je hebt bijvoorbeeld al met de L26 gewerkt, dus je weet hoe mooi die unit is. Maar misschien is de W26 meer geschikt voor een speaker van dit kaliber :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Dan zou ik voor de PHL gaan. Freq curve kun je aanpassen, dan maar lastiger filteren. Naslingeren en harmonische vervorming maak je niet meer goed.
Daar heb je gelijk in, lage vervorming is een belangrijk criterium bij dit ontwerp. Ik was er nog een vergeten trouwens: de Eton 12-680/62 HEX.
En wat dacht je van een 10" in een gesloten doos? Dan heb je nog steeds alle vrijheid in het xo punt naar de sub. Je hebt bijvoorbeeld al met de L26 gewerkt, dus je weet hoe mooi die unit is. Maar misschien is de W26 meer geschikt voor een speaker van dit kaliber :)
Het rendement moet een beetje redelijk zijn maar dan zijn er opties in overvloed: Scanspeak 26W/8861T00; Usher 1001A (Scanspeak 25W kopie); PHL 3002 (gaat niet echt laag maar heeft sclecht 25 liter nodig!); Seas CA26RE4X-H1316; Visaton TIW 250XS; Audio Technology Flexunit 10 A 77 25 10. Mijn gevoel zegt dat ik moet gaan voor iets met een lichte konus en een sterke aandrijving. De Flexunit lijkt me een hele mooie, alleen die polypropyleen konus? :?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Net mijn tweeters besteld: Thiel&Partner C2-24/6 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Moet je daar ook een half jaar op wachten?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Mijn gevoel zegt dat ik moet gaan voor iets met een lichte konus en een sterke aandrijving. De Flexunit lijkt me een hele mooie, alleen die polypropyleen konus? :?
Ja, dat is een verhaal dat iedere keer maar weer de ronde doet. Maar als ik naar m'n (niet goedkope) poly midunits luister, hoor ik het niet. En meneer Skaaning... grootmeester Skaaning... dat zegt toch eigenlijk al genoeg? Waarom zou hij units van wereldklasse ontwerpen en er vervolgens het zgn. 'evil' polyprop in toe te passen?

Voorlopig houd ik het erop dat poly op zich niet ten koste gaat van de natuurlijkheid.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Moet je daar ook een half jaar op wachten?
Vast wel! Ik heb natuurlijk weer een speciale versie besteld met een kleine frontplaat als de C12. Standaard worden ze geleverd met de frontplaat van de C23. :cry: Maar ook de standaard is niet op voorraad.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Voorlopig houd ik het erop dat poly op zich niet ten koste gaat van de natuurlijkheid.
Mee eens, maar zou het "passen" bij keramiek?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
DIY_Freak schreef:
Voorlopig houd ik het erop dat poly op zich niet ten koste gaat van de natuurlijkheid.
Mee eens, maar zou het "passen" bij keramiek?
Bij mij wel: M15 en Accuton C23.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het fundament is er! 8) 8) 8)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Slik :shock:

Dat ziet er netjes uit zeg! Kun je er meer over vertellen?
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

76dB? Het was toch een sub en niet een electrostaat 8)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Waar heb je die gekocht :shock: ;)

Ziet er strak uit zeg! :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

sphere schreef:
76dB? Het was toch een sub en niet een electrostaat 8)
De kinderen lagen al op bed. :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Slik :shock: Dat ziet er netjes uit zeg! Kun je er meer over vertellen?
Je stelt de meegeleverde gecalibreerde meetmicrofoon op op de luisterplek en d.m.v. het instellen van de low-pass filter en helling en de fase, regel je hem grof in. Vervolgens kun je d.m.v. de digitale parametrische equalizer (die in de module zit) de overgebleven pieken en dalen (dus de ruimteresonanties) uitvlakken. De equalizer is per Hz instelbaar en kan een boost van maximaal 6dB of een dip van 12dB geven per 0,5dB instelbaar. Bovendien is van elke "schuif" van de equalizer de Q instelbaar, oftewel je kunt de vorm van de boost of dip instellen van smal en puntig tot breed en rond. Zo kun je dus een geheel vlakke curve krijgen vanaf 15Hz en omdat de ruimte resonanties ook aangepakt worden klinkt het geheel super strak en gedetailleerd, je hebt eigenlijk geen idee dat de subwoofer aanstaat tot en een lage toon komt. Daar naast heb je nog de gebruikelijke bass-boost die je per Hz en per 0,5dB kunt toevoegen (bovenop de vlakke curve) ook weer instelbaar vanaf 15Hz. Al deze instellingen zijn op te slaan in 6 verschillende banken die je d.m.v. de afstandsbediening kunt oproepen afhankelijk of je bijvoorbeeld kijkt naar Terminator 3 of luistert naar een strijk-kwartet. 8)

Het verandert dus niks aan het karakter van de hoofdluidsprekers maar vergroot "alleen" de bandbreedte enorm (ik gebruikt hem nu met een 3-weg waar een 8" woofer in zit). En dat betekent dat ik dus toch hoogstwaarschijnlijk een 15" woofer in mijn hoofdluidsprekers ga toepassen. Niet omdat het laag moet maar vanwege het "karakter" van het laag. De extra 12" heb ik in ieder geval niet meer nodig dus dat scheelt gelukkig weer zo een 60 liter.
Plaats reactie