optical naar spdif omzetter any good?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Forget it.voodooless schreef:marconist, ga aub SPDIF niet vergelijken met andere licht en lasertechnieken om data over te sturen, want dat is toch echt heel andere koek.
De fysieke basis is precies dezelfde en de (eventuele) jitterproblematiek idem.
Het protocol doet in dit geval niet terzake. Je zit op de bodem van het OSI-model en ook wat de andere modellen betreft.
- voodooless
- Contacteer:
Hé, ik was hier even mijn cursor kwijt ...... zeker last van jitter.
Je hebt gelijk als je stelt dat jitter geen factor is in een SPDIF optische verbinding v.w.b. de glas(plastic) fiber zelf.
Maar in langere en vooral ook snellere verbindingen treedt wel degelijk ook jitter op in het medium zelf: zij het coax of (glas)vezel.
Een korte info hierbij:
http://www.google.com/patents?hl=nl&lr= ... lightpipes
In de praktijk bij SPDIF-jitter zijn het de gates die voor en na de LED en de detector hangen. Maar dat is inderdaad peanuts vergeleken met de pulse reprate die door het circuitje gaat. Dus op de kwaliteit van het resulterende signaal is het effect nihil.
Ik reageer primair op de rellerige beweringen van MidiMaze.
[/quote]
Je hebt gelijk als je stelt dat jitter geen factor is in een SPDIF optische verbinding v.w.b. de glas(plastic) fiber zelf.
Maar in langere en vooral ook snellere verbindingen treedt wel degelijk ook jitter op in het medium zelf: zij het coax of (glas)vezel.
Een korte info hierbij:
http://www.google.com/patents?hl=nl&lr= ... lightpipes
In de praktijk bij SPDIF-jitter zijn het de gates die voor en na de LED en de detector hangen. Maar dat is inderdaad peanuts vergeleken met de pulse reprate die door het circuitje gaat. Dus op de kwaliteit van het resulterende signaal is het effect nihil.
Ik reageer primair op de rellerige beweringen van MidiMaze.
[/quote]
- paulebappie
- voodooless
- Contacteer:
Ik ben het compleet met je eens dat je hier prima de klok weer uit kan halen, maar de low-budget technieken die gebuikt worden om de klok uit het s/pdif signaal te halen schieten hier echt te kort om fatsoenlijk met jitter overweg te kunnen.marconist schreef:
Unbelievable.![]()
Het lijkt wel of je nog nooit iets gemeten hebt en ook geen kennis hebt van "pulse restauration". Een techniek die al bestaat sinds de 40'er jaren.
(Radar).
Dit kunstje (optisch transporteren) doen KPN com suis met 10 Gb/s wereldwijd en zo komt tegenwoordig ook je muziek van de studio naar de masteraar.
Wat valt er dan te mekkeren over een lightpipe waar een paar Mhz door huppelt?![]()
Back to school, zou ik zo zeggen ......
Re: optical naar spdif omzetter any good?
Mischien kun je erachter komen of je voorversterker het signaal re-clocked. In dat geval is er niks aan de hand denk ik. De klok uit je spdif wordt alleen gebruikt voor de data overdracht en je DA omzetter heeft z'n eigen klok.Montana schreef:Ik zit met een klein probleempje.
Mijn cd speler heeft alleen een optische uitgang. Nu heeft mijn voorversterker wel een digitale ingang in de vorm van XLR en coax, maar niet optical. Ik heb daarom een omzettertje gekocht.
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... uct_ID=588
Kan iemand mij zeggen wat dit voor kwalitatieve gevolgen heeft voor het audiosignaal? incl. 220V adapter zie ik staan. Betekent dat ook automatisch ruis?
mvg,
Martijn