UCD versterker zelfbouwen of toch kant en klaar kopen
Moderator: Beheerdersteam
UCD versterker zelfbouwen of toch kant en klaar kopen
Ik wil een nieuwe versteker en mijn keuze is gevallen op een UCD amp. Nu twijfel ik er alleen aan of ik hem nu wel zelf zal gaan bouwen of om er eentje kant en klaar te kopen. Wat is de kwaliteit van bijv de hexacube PA100 of ciaudio D100 t.o.v. de versterkers die je zelf kunt bouwe n?
Ik twijfel nog omdat ik niet zo gek veel tijd te spenderen heb voorlopog aan het in elkaar zetten van de versterkers. Maar zelf het uiterlijk bepalen heeft ook wel iets.
Ik twijfel nog omdat ik niet zo gek veel tijd te spenderen heb voorlopog aan het in elkaar zetten van de versterkers. Maar zelf het uiterlijk bepalen heeft ook wel iets.
Wat is er op tegen om er iets langer over te doen als je het zelf maakt.
De voldoening als het eindelijk klaar is, is echt vele malen groter.
Ben zelf ook al een tijdje bezig met een aantal projecten. Elke keer als ik tijd heb en er mee bezig ben is al mooi. Elk stapje verder geeft weer extra energie om er mee door te gaan (alleen tijd is vaak de vervelende tegenwerkende factor...
)
Succes met je keuze (en eventuele bouw
)
Henk
De voldoening als het eindelijk klaar is, is echt vele malen groter.
Ben zelf ook al een tijdje bezig met een aantal projecten. Elke keer als ik tijd heb en er mee bezig ben is al mooi. Elk stapje verder geeft weer extra energie om er mee door te gaan (alleen tijd is vaak de vervelende tegenwerkende factor...
Succes met je keuze (en eventuele bouw
Henk
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: UCD versterker zelfbouwen of toch kant en klaar kopen
steks schreef:Ik twijfel nog omdat ik niet zo gek veel tijd te spenderen heb voorlopog aan het in elkaar zetten van de versterkers. Maar zelf het uiterlijk bepalen heeft ook wel iets.
Gebruik tijdelijk een rommel versterker en neem de tijd om iets moois in elkaar te steken volgens de regels van de kunst (in overvloed op dit forum te vinden). Die speelt menig ander kant-en-klaar product dan ook op de sokken voorbij.
En met de UcD kits is dat nog niet eens moeilijk ook.
Geduld is een mooie deugd.
RobertJan zit al 3 jaar met een setje Davis te spelen in afwachting dat de Concaafjes klaar zijn!
Dat de gemiddelde forummer hier een voorkeur heeft voor zelfbouw dat snap ik, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die weten wat de kwaliteit van de door mij genoemde merken is. Zit hier bijvoorbeeld de goedkoopste UCD versie in, dan bouw ik wel wat zelf
Verder heb ik nog genoeg andere hobby's waar ik meer tijd aan zou willen besteden.
Verder heb ik nog genoeg andere hobby's waar ik meer tijd aan zou willen besteden.
Kant en klare Ucd verstekers zijn gewoonlijk erg netjes opgebouwd en veilig. Je hoeft er nix aan te doen en je hebt er garantie op en alles. Echter, de prijs is flink hoger dan je zou hoeven betalen als je het zelf zou doen.
De afweging is dus; wil je besparen of wil je goedkoop uit zijn (en betere geluidskwakiteit hebben al zijn de kant en klare zeker niet slecht als je de recencies mag geloven)
En die keuze is aan .......jou
Wowly
De afweging is dus; wil je besparen of wil je goedkoop uit zijn (en betere geluidskwakiteit hebben al zijn de kant en klare zeker niet slecht als je de recencies mag geloven)
En die keuze is aan .......jou
Wowly
Ik denk dat je er gerust vanuit mag gaan dat kant-en-klaar je twee a drie keer zoveel kost als zelf bouwen. Als je de tijd en het risico voor wilt nemen is zelfbouw natuurlijk erg aan te raden. Maar een middagje werk vind ik een iets te optimistische schatting. Je neemt toch wel de tijd om een en ander uit te zoeken, onderdelen te bestellen en alles netjes af te werken. Ik heb een keer een subwooferversterker op basis van een UCD400ST gemaakt en was in totaal denk 5 volle dagen bezig, inclusief voorbereiding.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Valt wel mee hoor. Die hexacubes zijn redelijk aan de prijs, maar zeker niet twee tot drie keer zo duur als zelfbouw van zelfde kwaliteit. Dat zou je zo'n 600 euro kosten ongeveer als je hem zelf zou maken.Jasper schreef:Ik denk dat je er gerust vanuit mag gaan dat kant-en-klaar je twee a drie keer zoveel kost als zelf bouwen.
Natuurlijk kun je een UcD ook nog veel goedkoper maken als je dat wil
Als je de voedingsmodule koopt, kun je eigenlijk niet op je plaat gaan. Die zijn goed en makkelijk aan te sluiten. Als je de indeling even uitdenkt kun je ook geen kabelspaghetti krijgen.
Ik zou dus gaan voor zelfbouwen, omdat je namelijk qua onderdelen niet onder doet voor commerciele ontwerpen (zijn hetzelfde) en met wat geduld en 2x denken, 1x doen kun je minstens zo netjes werken voor veel minder geld.
Groeten Mark
Ik zou dus gaan voor zelfbouwen, omdat je namelijk qua onderdelen niet onder doet voor commerciele ontwerpen (zijn hetzelfde) en met wat geduld en 2x denken, 1x doen kun je minstens zo netjes werken voor veel minder geld.
Groeten Mark
Wat de prijzen betreft van kant en klaar, dat valt reuze mee ja, een hexacube kost 800 euro per stuk en de D100 van ciaudio 900. Die laatste is in de US te koop voor 800 dollar en met de huidige koers kom je dan onder de 500 euro uit. Natuurlijk heb je dan nog bij komende kosten om hem hier te halen, maar misschien kan een kennis die in de US woont wat betekenen voor mij.
Met zelf bouw kom op het volgend rekensommetje uit.
UcD180HG 124,89
SUPPLY-HG Mono 118,94
TR180 59,44
Softstart 59,44
Totaal 362,71
Dan heb ik nog een behuizing en terminals nodig dus de totale kosten zullen tussen de 500 en 600 euro uitkomen, niet veel minder dan wat kant en klaar te koop is.
Vandaar mijn beginvraag of de kwaliteit van de kant en klare verstekers te vergelijken is met wat je zelf kan bouwen.
Ik zal eerst een kijken wat voor behuizingen er zoal te koop zijn om te bepalen hoe zelfbouw er uit kan komen te zien.
Met zelf bouw kom op het volgend rekensommetje uit.
UcD180HG 124,89
SUPPLY-HG Mono 118,94
TR180 59,44
Softstart 59,44
Totaal 362,71
Dan heb ik nog een behuizing en terminals nodig dus de totale kosten zullen tussen de 500 en 600 euro uitkomen, niet veel minder dan wat kant en klaar te koop is.
Vandaar mijn beginvraag of de kwaliteit van de kant en klare verstekers te vergelijken is met wat je zelf kan bouwen.
Ik zal eerst een kijken wat voor behuizingen er zoal te koop zijn om te bepalen hoe zelfbouw er uit kan komen te zien.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zo te zien zijn die kant en klare versterkers van goede degelijke kwaliteit. Eigenlijk is het dan simpel: Het kost of tijd of het kost geld. Heb je weinig tijd dan is de keuze eigenlijk eenvoudig en andersom ook.
Hier liggen ook nog steeds 2 modulen te wachten maar wegens tijdgebrek doe ik het nog steeds met .......... even met een "nood"versterker
Hier liggen ook nog steeds 2 modulen te wachten maar wegens tijdgebrek doe ik het nog steeds met .......... even met een "nood"versterker
Die twee a drie keer was dan ook met de aanname dat je de rest van de relatief simpele electronica zelf zou bouwen, de softstart weglaat (niet echt nodig in dit geval) en een goedkoop kastje koopt (20 euro), iets goedkopere trafo (bv Amplimo) en niet te exotisch aansluitmateriaal.
Met zelf bouw kom op het volgend rekensommetje uit.
UcD180HG 125,-
Caps, diodebrug, filtercaps 40,-
160VA transformer 45,-
Kastje 20,-
Aansluitmateriaal 20,-
Totaal 250,-
Dan klopt mijn 2 a 3 keer schatting wel. Hoe meer je kant-en-klaar koopt des te dichter kom je bij de commerciele prijs van een complete versterker. Maar dat is een persoonlijke afweging.
Met zelf bouw kom op het volgend rekensommetje uit.
UcD180HG 125,-
Caps, diodebrug, filtercaps 40,-
160VA transformer 45,-
Kastje 20,-
Aansluitmateriaal 20,-
Totaal 250,-
Dan klopt mijn 2 a 3 keer schatting wel. Hoe meer je kant-en-klaar koopt des te dichter kom je bij de commerciele prijs van een complete versterker. Maar dat is een persoonlijke afweging.
Ok, deze week wil ik de spullen gaan bestellen en wil daarom even vragen of ik nog wat vergeet:
2 maal TR180
2 maal Supply HG Mono
2 maal UcD180HG HxR
2 maal UcD-cable
En dan nog de behuizing natuurlijk
2 maal behuizing
2 maal cinch aansluiting
4 maal luidspreker terminals
2 maal aan uit schakelaar
2 maal chasis plug
Volgens mij heb ik dan alles.
Verder heb ik nog een paar vragen:
Is er iemand die zowel de UcD180HG en de UcD180HG HxR heeft beluisterd en zijn er verschillen hoorbaar?
Wat gebruik je voor de interene bedrading?
Is het zinvol om een UcD geballanceerd aan te sluiten?
2 maal TR180
2 maal Supply HG Mono
2 maal UcD180HG HxR
2 maal UcD-cable
En dan nog de behuizing natuurlijk
2 maal behuizing
2 maal cinch aansluiting
4 maal luidspreker terminals
2 maal aan uit schakelaar
2 maal chasis plug
Volgens mij heb ik dan alles.
Verder heb ik nog een paar vragen:
Is er iemand die zowel de UcD180HG en de UcD180HG HxR heeft beluisterd en zijn er verschillen hoorbaar?
Wat gebruik je voor de interene bedrading?
Is het zinvol om een UcD geballanceerd aan te sluiten?
Ik begin ook aan een ucd180( dubbel mono) en ga uit van ucd 180ST, die ik met opamp lm4562 en nog wat mods opwaardeer.
UCD 180's heb ik niet gehoord, maar ik lees dat met deze mods de kwaliteit heel dicht bij de 180HG versie komt.
De voeding ga ik zelf maken, zonder DC-protectie( is mogelijk als je wat van de bronnen voor je UCD weet).
Het kostenplaatje wordt dan veel gunstiger en wat mij betreft de voldoening ook.
Ik start er nog een draadje over.
UCD 180's heb ik niet gehoord, maar ik lees dat met deze mods de kwaliteit heel dicht bij de 180HG versie komt.
De voeding ga ik zelf maken, zonder DC-protectie( is mogelijk als je wat van de bronnen voor je UCD weet).
Het kostenplaatje wordt dan veel gunstiger en wat mij betreft de voldoening ook.
Ik start er nog een draadje over.
Hoi Hopsa,
Toch zou ik die DC protectie niet weg laten. Die dient om je speakers te beschermen mocht er onverhoopt iets stuk gaan in de versterker. De kans bestaat dat er dan de volle DC voeding op je speakers komt te staan en dan gaan ze zeker in rook op.
Ik heb het ook overwogen maar toch maar besloten om een DC protectie te gaan gebruiken.
Toch zou ik die DC protectie niet weg laten. Die dient om je speakers te beschermen mocht er onverhoopt iets stuk gaan in de versterker. De kans bestaat dat er dan de volle DC voeding op je speakers komt te staan en dan gaan ze zeker in rook op.
Ik heb het ook overwogen maar toch maar besloten om een DC protectie te gaan gebruiken.
Dat klopt, maar ik als ik iets doe doe ik het ook gelijk goed, ook de behuizing die ik wil is niet de goedkoopste.Wowly schreef:uhm, je gaat nu een state of the art versterker maken gezien de onderdelen. Ik zou als ik jou was de prijzen even goed onder elkaar zetten, want op deze manier kom je wel vrij duur uit.....state of the art prijzen zeg maar
Wowly

In totaal zal ik uit komen op 700 euro per stuk. Ik twijfelde op het laatst nog tussen zelfbouw of een kant en klaar kopen van mm-audio, dan ben je net over de 1000 euro klaar. Maar vooral mijn vriendin vind de behuizing van hexatweq erg mooi.
Ik durf het haast niet te verklappen, maar ik was totaal € 341,- kwijt voor een dual mono (stereo) UCD400ST, incl. 3x LM4562's (via sample uit Signapore). Het enige gemeenschappelijke zijn :Jasper schreef:Met zelf bouw kom op het volgend rekensommetje uit.
UcD180HG 125,-
Caps, diodebrug, filtercaps 40,-
160VA transformer 45,-
Kastje 20,-
Aansluitmateriaal 20,-
Totaal 250,-
netsnoer, entree, en ALP stereo potmeter.
Ik moet bekennen dat ik geen softstart heb en de trafo's voor € 15 p/s kom scoren (bij Bahco Army shop) en de Elco's... € 20 voor 4 stuks Toegeven het zijn geen T-Nets !
k denk niet dat het goedkoper kan...
en ze klinken fantastisch, my Finals love it !
