Oh dat is gemakkelijk te verklaren... Ik heb de hele dag lawaai in mijn hoofd en dat gecombineerd met mijn allereerste electronicafrutsel dat echt problemen oplevert.... Ik raak wat gefrustreerd zo onderhand.
Grrrr... sterke drank is wat ik nodig heb! Ik ga hem uit elkaar halen... En dan zet ik hem weer inelkaar op een (hopelijk) betere manier... Anders moet ik voor de derde keer voor €7,- onderdelen halen....
Ook wat hulp van mijn zijde:
Mooier kan ik het niet voor je maken!
De paarse lijntjes moeten van een teflonkousje voorzien worden...
Oh... check wel even of ik echt geen fouten gemaakt heb want ik heb dit in een half uurtje in elkaar gekliedert... Wel even snel nagekeken, maar ik kan wat over het hoofd gezien hebben....
Misschien ook handig om een "Netlist" te maken met daar op de volgorde van monteren van de onderdelen en waar ze aangesloten moeten worden..
Zo sluit je eventuele vergissingen beter uit..
Oh, je hebt nog wel zes van die paaltjes nodig.. ik moet eens zoeken of ik ze zelf nog wel heb...
En, zoals je kunt zien, zijn alle buizen gelijk georienteerd.. pen 1 en 8 naar links.
De weerstanden R1 en R1` kun je weg laten als je daar een potmeter zet.
De loper van de potmeter (middenpen) komt dan aan R3 en R3`
Als je de potmeter met de pennen en de as naar je toe houdt, dan is de rechter de massa en de linker de ingang..
Puur technisch gesproken omdat die weerstand daar overbodig is.
Maar uit veiligheid, voor het geval de loper los komt van de baan, zou je 'm gewoon kunnen laten zitten.
Echt veel gevolgen zal het niet hebben als dat gebeurt want deze buis zal nooit meer stroom gaan voeren als dat de stroombron erboven 'm geeft.
Nog een vraag. Ik heb voor mij de makkelijk verkrijgbare Sovtek 6SN7 buizen gekocht. Als ik daar nu een ander merk in stop, levert dat dan nog grote verrassingen op?