Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Vanmiddag bij conrad geweest, dat noppenschuim is om van te HUILEN!

Kwart zo dik als noppenschuim van de bouwmarkt en zelfde kwaliteit.

Misschien koop ik nog pritex, maar daar wacht ik nog mee.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb bij 1 kast het achterpaneel vastgelijmt, en geschuurt. De kast is 100% luchtdicht nu :D.
De kastjes worden gewoon gesloten kastjes, omdat ik een subwoofer erbij ga maken.

FF woofertje aangesloten, was toch wel benieuwt:
De woofer maakt niet meer een ontzettend grote uitslag, maar er is nog wel best een uitslag.
Als ik een hoogdoorlaat filtertje (van pak m beet 100Hz) erbij plaats moet dit helemaal goed komen.

Nu ga ik het 2de kastje lijmen en verder met plamuren :)

/edit
Ik heb dat artikel over fineren eens gelezen. http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer ... eerles.pdf
Wat maakt fineren zo moeilijk? Dat er bobbels in kan komen?
En hoe fineren jullie? Met witte houtlijm en een strijkbout?
En als je het verprutst, in hoeverre kun je de schade ongedaan maken? :roll:
Ik denk dat ik het maar gewoon ga verfen, lijkt me erg zonde om die boxen te verknoeien.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JuuL schreef:
Ik heb bij 1 kast het achterpaneel vastgelijmt, en geschuurt. De kast is 100% luchtdicht nu :D.
De kastjes worden gewoon gesloten kastjes, omdat ik een subwoofer erbij ga maken.

FF woofertje aangesloten, was toch wel benieuwt:
De woofer maakt niet meer een ontzettend grote uitslag, maar er is nog wel best een uitslag.
Als ik een hoogdoorlaat filtertje (van pak m beet 100Hz) erbij plaats moet dit helemaal goed komen.

Nu ga ik het 2de kastje lijmen en verder met plamuren :)

/edit
Ik heb dat artikel over fineren eens gelezen. http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer ... eerles.pdf
Wat maakt fineren zo moeilijk? Dat er bobbels in kan komen?
En hoe fineren jullie? Met witte houtlijm en een strijkbout?
En als je het verprutst, in hoeverre kun je de schade ongedaan maken? :roll:
Ik denk dat ik het maar gewoon ga verfen, lijkt me erg zonde om die boxen te verknoeien.
Inderdaad de bobbels, maar ook scheurtjes of anderszins beschadigingen. Ik heb zelf goede ervaringen met beenlijm, dat is de lijm die al honderden jaren gebruikt wordt om te fineren. Het is net zo sterk als moderne lijmsoorten, maar het belangrijkste voordeel is dat je het altijd kunt reactiveren met water. Nadeel is dat je het altijd kunt reactiveren met water ;)

Waterhoudende houtlijm en een strijkbout is het beste recept om scheurtjes te krijgen, met name langs de kanten. Dat komt omdat het vocht in houtlijm het fineer doet uitzetten, waarna het verscnelt wilt krimpen als je er een warme bout opzet.

Als je echt fineer gebruikt wordt het lastiger naarmate het fineer grilliger is. Noten staat wat dat betreft bovenaan en beuken en eiken zonder veel tekening is juist erg stabiel en daardoor minder geneigd te bobbelen. Nog makkelijker wordt het als je fineer met een papieren achterzijde gebruikt: http://www.af.nl/voorraad/fineer/. Scroll naar beneden voor de zgn Kuiperflex / Lignaflex platen.

Het makkelijkst is natuurlijk dat nepfineer, oftwel laminaat met een voorgelijmde achterzijde die je met hitte aan moet brengen. Maar we hebben het dan over een plastic uiterlijk...

Wat btreft metingen, misschien woont er een bouwer met meetapparatuur bij jou in de buurt. Ik heb al even gekeken, maar Losser ligt een g*dvergeve lang eind verwijderd van Hilversum ;)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

IS DAT SPUL ZO DUUR :?: :shock:

30 euro/m^2?
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

DIY_Freak schreef:
Wat btreft metingen, misschien woont er een bouwer met meetapparatuur bij jou in de buurt. Ik heb al even gekeken, maar Losser ligt een g*dvergeve lang eind verwijderd van Hilversum ;)
Wellicht dat je Raymond eens kan mailen? Hij heeft destijds mijn Tangbands ook opgemeten... (En hij zit in Wezep, dicht bij Zwolle)[/url]
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JuuL schreef:
IS DAT SPUL ZO DUUR :?: :shock:

30 euro/m^2?
Nu kijk je bij de voordelige hoek <big grin> Kijk maar eens naar noten of palissander ofzo 8)

Tja, wat kan ik zeggen, het veel duurder dan lakken, maar ik moet je zeggen dat ik nog nooit een echt mooie zelfbouwverfafwerking heb gezien... Daarentegen is het met fineer, zeker met dat spul met een papieren achterzijde, voor iedere Janboerenfluiter mogelijk om een (semi-) professionele afwerking te maken.

Laten spuiten kan natuurlijk ook, maar dan heb je het weer over relatief grote bedragen.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Ik heb enkele jaren geleden een luidspreker gefineerd met notenhout met een lijmlaag op de achterkant.
Een houthandelaar om de hoek had toendertijd een paar rollen liggen.
Ik vond het fijn spul om te verwerken, gewoon met de strijkbout en een vochige theedoek om kieren dicht te krijgen.
Was mijn eerste fineer-ervaring maar met wat geduld lukt dat best.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb ook nog eens een schuine baffle, lijkt me ook niet al te handig bij fineren.

[img]/Plamuren.JPG[/img]
Ben bijna klaar met plamuren van 1 box :lol:
Wat een werk zeg :roll:

Als ik het goed plamuur, daarna mdf grondverf en dan spuitverf/gewone verf, moet ik best een leuk resultaat kunnen krijgen lijkt me.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Plamuren2.JPG[/img]
Kheb ze maar wit geverft.

O is dat allemaal plamuur? 8) Ik was toch niet bijna klaar met plamuren...
Ik heb er al 2 tubes doorheen gejaagt :roll:

De voorkant heb ik nog niet geplamuurt, ik zou er eventueel nog een plaatje hout voor kunnen plakken om de units te verzinken. Maar dit is ook wel weer aardig wat werk.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb vandaag ook maar eens een klein stukje geprobeerd te fineren met massief fineer en contactlijm. Erg leuk, en als je nauwkeurig genoeg bent en niet zo moeilijk. Ik heb wel eens gehoord dat de paperback fineer aan de kopse zijden een aftekening geeft, die massiev fineer niet geeft........

Ik heb op advies van de interieurbouwer bison contactlijm gebruikt. Op allebei de zijden wat aanbrengen en goed uitsmeren met een spateltje, als ze allebei droog zijn erop leggen en MUURVASt daarna. Als je je fineerstukken te krap afsnijd voor het plakken heb je wel erg weinig corrigeerruimte want een beetje verplaatsten: ho maar :D

Je hebt hier helemaal geen pers ofzo voor nodig, zo vast zitten de stukjes, ongelofelijk!

De kopse randeje kun je gewoon rond schuren met een blokje, als je secuur werkt kun je de nerf ook nog eens door laten lopen.

Maar goed, ik moet nog eerst een hele box fineren voordat ik een defintief oordeel kan geven, dit waren alleen proefstukjes....

Ik geloof dat Edo als hij terug is van vakantie een mini-foto-verslagje gaat maken van fineren..

Ik heb mijn huidige boxen gelakt, maar vind fineer véél mooier en, klinkt misschien gek, minder moeilijk als goed lakken en veel leuker om te doen!
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wowly schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat de paperback fineer aan de kopse zijden een aftekening geeft, die massiev fineer niet geeft........
Inderdaad, maar dat is alleen een probleem als er veel verschil zit in kleur. Bij de lichte fineersoorten zie je de donkerbruine achterzijde in de naden terug. Als je het fineer een donkerder kleurbehandeling geeft, zie je er niets meer van en bij donkere fineersoorten si het zowiezo geen probleem.
Ik heb mijn huidige boxen gelakt, maar vind fineer véél mooier en, klinkt misschien gek, minder moeilijk als goed lakken en veel leuker om te doen!
Eens! :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat van prijs mag ik verwachten voor een m^2 dan?
Ik hoop dat dat wat minder is dan 30 euro, want dat vind ik toch wel iets teveel...

En dat lijm heb ik gebruikt om mijn boxen te lijmen. Het hout breekt eerder dan het lijm :twisted: 8).
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JuuL schreef:
Wat van prijs mag ik verwachten voor een m^2 dan?
Ik hoop dat dat wat minder is dan 30 euro, want dat vind ik toch wel iets teveel...
De link in een van m'n vorige post bevat een prijslijst van allerlei soorten fineer. Gek veel goedkoper dan 30,- wordt het niet.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ben bezig met alles mooi glad te schuren.

In hoeverre zie je krasjes en etc terug na het verfen/spuiten?
Volgens mij zie je dat ontzettend goed terug he?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Plamuren3.JPG[/img]

En hij wordt mooier en mooier en... :lol:

Straks ga ik met korel 400 schuren.
En in de loop van de week grondverven en gewoon verven.
Donkerblauw lijkt mij wel een mooie kleur.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Ben bezig met alles mooi glad te schuren.

In hoeverre zie je krasjes en etc terug na het verfen/spuiten?
Volgens mij zie je dat ontzettend goed terug he?
Dat hangt ontzettend af van de kleur en glans waarvoor je kiest en de methode om het op te brengen.

Spuiten of schilderen:
Ondanks de noodzaak van meer lagen bij spuiten is de totale laklaag overwegend dunner dan uit de hand opgebrachte lak. Samen met een (meestal) strakker eindresultaat tekenen krasjes en oneffenheden zich bij deze methode sneller af. Dat wil niet zeggen dat schilderenof rollen minder voorbewerking vragen. Voor elke methode geldt dat het uiteindelijke resultaat voor het grootste gedeelte wordt bepaald door de voorbewerking. Derhalve verdient de voorbewerking dan ook de grootste aandacht.

Hoogglans of mat/satijn-glans:
Hoe dieper de glans, hoe scherper oneffenheden en krasjes zich aftekenen. Afhankelijk van ervaring zou je een satijn-glans kunnen overwegen, maar uiteraard is het ook mogelijk om bij tegenvallend resultaat nog een extra laagje aan te brengen met een minder diepe glans.

Donkere of lichte tint:
Met name bij hoogglans geldt dat zich bij donkere tinten krassen en oneffenheden kunnen aftekenen die je tijdens de voorbewerking niet zag. De moeilijkste tinten zijn donkerblauw en zwart. Zelfs ervaren autospuiters hebben hier nog wel eens problemen mee, en op andere gebieden heb ik met deze tinten eerlijk gezegd nog maar zelden een professioneel eindresultaat gezien.
JuuL schreef:
... gewoon verven.
Donkerblauw lijkt mij wel een mooie kleur.
Mij ook wel, en vooral met een diepe hoogglans. Als dit je keuze ga je dus wel gelijk voor de grootste uitdaging, maar daar is niets mis mee. ;)

Toch wil ik nog even iets onder je aandacht brengen. Is je keuze gebaseerd op kosten, dan kan dit met de prijs van kwalitatief goede verf nog wel eens behoorlijk tegenvallen. Allereerst behandel je met verf nooit de oppervlakte die op het blik wordt aangegeven. Daarnaast komt het maar al te vaak voor dat achteraf extra verf moet worden gekocht omdat voor een dekkend resultaat meer lagen nodig zijn dan werd gedacht. Die kans is met blauw op een witte grondlaag niet gering, maar gelukkig niet zo'n ramp als rood op wit.

Verder geldt zeker voor verf dat goedkoop maar al te vaak duurkoop is. Je zal namelijk niet de eerste zijn die met goedkope lak begint, om uiteindelijk van voor af aan opnieuw te beginnen met een kwalitatief betere lak. Wil je goedkoop, kijk dan eens naar Hema-verf (=Flexa). Eigen merken van de bekendere bouwmarkten zijn meestal niet slecht, maar dekken slechter. Daarmee ben je eigenlijk grotendeels je voordeel kwijt en het kost je in elk geval meer tijd.

Was je keuze voor schilderen echter gebaseerd op de moeilijkheidsgraad, dan heb je jezelf misschien onnodig bang laten maken. Voor de een is fineren een "makkie", en voor de ander een regelrechte ramp. Mislukt het namelijk, dan mislukt het ook goed. Voor schilderen geldt in feite hetzelfde, maar met een dichtgeknepen oog valt daarbij veel eerder met mislukkingen te leven. Geloof maar dat die er heel wat zijn, maar met een dichtgeknepen oog zie je dat natuurlijk al gauw anders. :D

Zie het maar zo:
  • Fineren is te doen door iedereen met het juiste gevoel en inzicht
  • Schilderen/spuiten is te leren door iedereen met het juiste gevoel en inzicht
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik weet dat schilderen duur is, zag net wel dat een blik 20 euro kost.
Ik ga goeie verf kopen, niet het goedkoopste van het goedkoopste.

Schilderen is beter dan spuiten lijkt me, dus dan ga ik schilderen. Met een roller welteverstaan.

Wat is het verschil tussen hoogglans en satijn glans eigenlijk?
Ik zat eerder aan de matte kant te denken dan aan de glanzende kant. Een tussenweg is miss wel het mooiste.

Pfff dus donkere kleuren zijn het moeilijkste? Moet ik maar eens flink mijn best gaan doen :D.

Grondverf heb ik trouwens al gekocht laatst. Van alabastine, dus goed merk! Speciaal grondverf voor mdf 8). (was ook weer 15 euro ofzo).

En het verven zelf moet goed gaan, zonder allerlei druppels en etc :P.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Schilderen is beter dan spuiten lijkt me, dus dan ga ik schilderen. Met een roller welteverstaan.
Ligt er natuurlijk aan wat je onder "beter" verstaat. Makkelijk is het niet, maar ik heb genoeg amateurs gezien die na de nodige oefening met spuiten in staat zijn om een professioneel resultaat weg te zetten. Anderzijds heb ik in heel mijn leven slechts één persoon gekend die in staat was om handmatig schilderwerk weg te zetten wat absoluut niet te onderscheiden was van professioneel spuitwerk.
JuuL schreef:
Wat is het verschil tussen hoogglans en satijn glans eigenlijk?
Ik zat eerder aan de matte kant te denken dan aan de glanzende kant. Een tussenweg is miss wel het mooiste.
Satijnglans oftwel zijdeglans/ei-glans is die tussenweg. O:)
JuuL schreef:
Pfff dus donkere kleuren zijn het moeilijkste? Moet ik maar eens flink mijn best gaan doen :D.
Vertrouw niet enkel op je ogen om de kwaliteit van de voorbewerking te beoordelen, maar vooral goed met je vingertoppen aftasten op oneffenheden (met stofvrije vingers en oppervlak). Lichte glooiingen voel of zie je overigens niet tijdens de voorbewerking. Met zijdeglans zal het nog wel meevallen, maar bij hoogglans valt dit sterk op door vervormingen in weerspiegelingen op het oppervlak. Tijdens de voorbewerking is dit aan het licht te brengen d.m.v. strijklicht. Daarbij dim je alle lichten, en schijn je met gericht licht zijdelings langs het oppervlak. Lichte glooiingen worden zo door schaduw zichtbaar als iets donkerdere dalletjes.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ziet eruit als nog flink wat werk.

Schilderen geeft een dikkere laag op je boxen, dus betere bescherming.
Maar het is moeilijker dus.

Ik moet toch gaan grondverfen, dan kijk ik wel hoe mij dat afgaat :D En dan beslis ik wel wat ik ga doen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp schreef:
De moeilijkste tinten zijn donkerblauw en zwart.
Vergeet rood niet. Kan echt een ramp zijn :roll:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

deepspace schreef:
Marp schreef:
De moeilijkste tinten zijn donkerblauw en zwart.
Vergeet rood niet. Kan echt een ramp zijn :roll:
Sjezus, waar halen wij die overeenkomsten toch telkens vandaan :?: ->
Marp schreef:
gelukkig niet zo'n ramp als rood op wit.
Hopelijk niet van dezelfde melkboer :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Woops niet gezien :P . Maar idd, met rood op wit heb ik ervaring. Dat is absoluut bagger. Na 6 lagen nog niet dekkend :(. Je kunt dus beter bij de grondverf wat rood bijmengen (misschien is dat wel handig met iedere kleur). Met spuiten gaat dat natuurlijk niet (tenzei je een compressor met spuit hebt).

Ik wil zelf eens een keer zo'n spuit voor de compressor kopen om te kijken hoe dat werkt. Je hebt gewoon veel meer vrijheid met zo'n ding, en je zit niet vast aan de standaard kleuren uit een spuitbus.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

En het werkt ook zo lekker . Als je dat eenmaal gewend bent, raak je het liefst geen kwast, roller of spuitbus meer aan. Toen ik nog weg was van oldtimers had ik een behoorlijk komplete garage-uitrusting, maar door omstandigheden en tijdelijk afgenomen interesse heb ik die tegelijk met mijn auto's verkocht. Ik begrijp nog steeds niet waarom ik de compressor met toebehoren niet heb gehouden, en heb daar nog altijd vreselijk veel spijt van. :(

Nadeel is wel dat je dit niet zomaar in een schuurtje of tuin gebruikt, en dat een masker met koolstoffilter en spuitpak onontbeerlijk zijn. De hoge druk veroorzaakt zo'n fijne nevel (zeg maar gerust walm) dat het nog door het kleinste kiertje dringt. Ook in dat opzicht is rood trouwens een ramp. Heb ooit in mijn garage de meeste kieren rond poort en ramen afgeplakt voordat ik mijn auto vuurrood spoot. Toch moest ik later een rode waas van de kap van een platenspeler polijsten die notabene op de zolder van mijn woning stond!

Voor rood gebruikte ik overigens altijd een bruine grondlaag en voor blauw een grijze, tenzij het om transparante lak ging (o.a. metallic). In dat geval gebruikte ik gewoon elke kleur grondlak die voorhanden was, omdat ik deze voorafgaand aan de definitieve kleur toch nog voorzag van een laag respectievelijk goud- of zilverkleurige verf.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Gelukkig hou ik niet van rood :D
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Als je nu de lak met de roller opbrengt, in voldoende lagen, en je polijst dat achteraf, komt dat resultaat een beetje in de buurt van spuitwerk?
Plaats reactie