Ik wilde eigenlijk eerst een actieve filter maken voor de overgang tusen baskasten en mid/hoog kasten. Maar kan het niet eenvoudiger door tussen de voorversterker en de eindversterkers een passieve LC filter te zetten. Op deze pagina staan enkele filters met formules: http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php ... 2&Itemid=2
Ik zou dan Z=47k (=ingangsimpedantie versterker) invullen en voor f 300Hz
Zijn hier nadelen aan verbonden in vergelijking met en compleet aktief filter met opamps? Voor mij is er allesinds één zeer groot voordeel: eenvoudig en snel te maken. Vooral belangrijk om dat dit slechts is voor een voorlopig systeem, dat nog engeveer een jaar moet werken.
een passieve "actieve" filter
Moderator: Beheerdersteam
Op zich kan het, het is simpel en het werkt, alhoewel ik gewoon een RC zou nemen ipv een LC, hangt een beetje af hoe stijl je je filter wil.
De voordelen zijn overduidelijk, makkelijk en snel gedaan.
De nadelen zijn er ook wel, je kan geen echte stijle filters bekomen ( in hoeverre dat laatste een nadeel is als je ze niet nodig hebt of wenst ) en je hebt verlies in passieve filters, maar dit kan beperkt blijven.
Het grootste probleem is eigenlijk hetzelfde in beide gevallen, namelijk hebben de twee units bij de xover freq dezelfde fase, is dat zo niet dan kan je een gat of een bult bij deze frequenties bekomen, en dat willen we niet.
Waarom niet gewoon proberen, kost je misschien enkele euro's
Groetjes
Rudy
De voordelen zijn overduidelijk, makkelijk en snel gedaan.
De nadelen zijn er ook wel, je kan geen echte stijle filters bekomen ( in hoeverre dat laatste een nadeel is als je ze niet nodig hebt of wenst ) en je hebt verlies in passieve filters, maar dit kan beperkt blijven.
Het grootste probleem is eigenlijk hetzelfde in beide gevallen, namelijk hebben de twee units bij de xover freq dezelfde fase, is dat zo niet dan kan je een gat of een bult bij deze frequenties bekomen, en dat willen we niet.
Waarom niet gewoon proberen, kost je misschien enkele euro's
Groetjes
Rudy
Deze ochtend ben ik naar de electronicaboer gereden om wat componentjes te halen voor mijn filter. Het is een RC filter geworden met R=47k en C=0.01 voor een filterfrequentie van ongeveer 330Hz
De componenten heb ik netjes in de stekkers ingebouwd en dan heb ik de hele handel aangesloten.
Uit de eerste luistertests blijkt dat de filters doen wat ze moeten.
Het klinkt "aanvaardbaar", zelfs niet slecht voor een eerste test. Maar het kan natuurlijk beter
Het geheel klinkt alsof er een piek van lage bas inzit (<60Hz), het klinkt nogal "modderig". De kans is echter groot dat dit aan de versterker of karlson baskast ligt. Passief gefilterd had deze combinatie hier ook last van. Echter met een andere versterker was toen het probleem grotendeels opgelost. Die andere versterker wordt nu spijtig genoeg in de woonkamer gebruikt.
Nog een paar weekendjes verderwerken aan de restauratie van m'n sansui AU-70 en we kunnen eens een andere versterker testen.
De componenten heb ik netjes in de stekkers ingebouwd en dan heb ik de hele handel aangesloten.
Uit de eerste luistertests blijkt dat de filters doen wat ze moeten.
Het klinkt "aanvaardbaar", zelfs niet slecht voor een eerste test. Maar het kan natuurlijk beter
Het geheel klinkt alsof er een piek van lage bas inzit (<60Hz), het klinkt nogal "modderig". De kans is echter groot dat dit aan de versterker of karlson baskast ligt. Passief gefilterd had deze combinatie hier ook last van. Echter met een andere versterker was toen het probleem grotendeels opgelost. Die andere versterker wordt nu spijtig genoeg in de woonkamer gebruikt.
Nog een paar weekendjes verderwerken aan de restauratie van m'n sansui AU-70 en we kunnen eens een andere versterker testen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
