Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Toch maar even door gebouwd zoals op de foto's.
Alles zit in elkaar.
Stroom erop....
Niets explodeert.
Alles weer uit en geheel aangesloten op de set.
Stroom erop....
Eindtrappen aan.
Brrrrrrrrrrommmmmmmm.....
CD op play.....
Knetterhard geluid....
Ik heb kennelijk de volumeregelaar verkeerd aangesloten want hij doet helemaal niets....
Alles zit in elkaar.
Stroom erop....
Niets explodeert.
Alles weer uit en geheel aangesloten op de set.
Stroom erop....
Eindtrappen aan.
Brrrrrrrrrrommmmmmmm.....
CD op play.....
Knetterhard geluid....
Ik heb kennelijk de volumeregelaar verkeerd aangesloten want hij doet helemaal niets....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nog even gemeten aan 1 kant op de buisvoet dit keer. Ik kom op 5,6V met moeite. Misschien nog handig om te vertellen dat de gloei voor 1 helft 2 buizen moet laten werken.
Ik heb dus jouw voeding nagebouwd. Het gekke is dat ik onbelast prima kan regelen maar belast kom ik niet hoger dan die 5,5- 5,6V. Ik begrijp het niet...
Ik heb dus jouw voeding nagebouwd. Het gekke is dat ik onbelast prima kan regelen maar belast kom ik niet hoger dan die 5,5- 5,6V. Ik begrijp het niet...
Denk dat de LM317 overbelast wordt. Je hebt dus 2 buizen per LM317? Dit betekent 600mA. Op zich kan dat wel, als de spanningsval niet te groot is en de koeling voldoende is. Wat is de ingaande spanning voor de LM317?Leeuwarden schreef:Nog even gemeten aan 1 kant op de buisvoet dit keer. Ik kom op 5,6V met moeite. Misschien nog handig om te vertellen dat de gloei voor 1 helft 2 buizen moet laten werken.
Ik heb dus jouw voeding nagebouwd. Het gekke is dat ik onbelast prima kan regelen maar belast kom ik niet hoger dan die 5,5- 5,6V. Ik begrijp het niet...
Al de LM317 overbelast wordt, kan er veel rommel uitkomen, wat kan storen in de buis.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jan,
Hou er rekening mee dat de ingaande spanning voor bv. een LM317 minimaal zo'n 2V hoger moet zijn dan de gewenste uitgangsspanning. Dus als je 6.3V wilt hebben op uitgang heb je toch zo'n 9V nodig aan de ingang, uiteraard is dit de spanning in de belaste toestand. Zorg daarnaast voor goede koeling van het IC en houd er rekening mee dat het het metalen vlak van het IC geisoleerd moet worden tov. het koellichaam of de kast, dus zowel met een isolatieplaatje als een isolatiering in het montagegat. Controleer even met een multimeter of er geen enkele verbinding is met het koellichaam en één van de aansluitingen van het IC.
Knoop ook de massa van de gloeispanning aan de massa van de hoogspanning, op die manier voorkom je dat er door een potentiaalverschil tussen de wikkelingen er een hoge spanning staat tussen de gloeidraad en de anode/kathode/etc. van de buis, hierdoor kunnen er onbedoeld stromen gaan lopen die de (juiste) werking van je schakeling danig kunnen beinvloeden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hou er rekening mee dat de ingaande spanning voor bv. een LM317 minimaal zo'n 2V hoger moet zijn dan de gewenste uitgangsspanning. Dus als je 6.3V wilt hebben op uitgang heb je toch zo'n 9V nodig aan de ingang, uiteraard is dit de spanning in de belaste toestand. Zorg daarnaast voor goede koeling van het IC en houd er rekening mee dat het het metalen vlak van het IC geisoleerd moet worden tov. het koellichaam of de kast, dus zowel met een isolatieplaatje als een isolatiering in het montagegat. Controleer even met een multimeter of er geen enkele verbinding is met het koellichaam en één van de aansluitingen van het IC.
Knoop ook de massa van de gloeispanning aan de massa van de hoogspanning, op die manier voorkom je dat er door een potentiaalverschil tussen de wikkelingen er een hoge spanning staat tussen de gloeidraad en de anode/kathode/etc. van de buis, hierdoor kunnen er onbedoeld stromen gaan lopen die de (juiste) werking van je schakeling danig kunnen beinvloeden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Met alle respect, maar da's onzin, bij overbelasting regelt de LM317 gewoon de stroom terug of schakelt thermisch af, van bijprodukten is geen sprake, het is geen eindversterker die gaat clippen oid.Al de LM317 overbelast wordt, kan er veel rommel uitkomen, wat kan storen in de buis.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
De trafo heeft secundair 2x 8V 1.5A. Ik ga er eerlijk gezegd (onterecht?) van uit dat dat per 8V 1,5A is.
Ik heb dus te weinig V's. Op zoek dus naar een extra trafo erbij.
Sander,
De LM317's zijn voorzien van een koellichaam en zijn geïsoleerd.
Op jou opmerkingen over de massa kom ik nog even terug. De electronica-kennis was al niet veel maar dat wat er was is inmiddels roestig...
Ik heb dus te weinig V's. Op zoek dus naar een extra trafo erbij.
Sander,
De LM317's zijn voorzien van een koellichaam en zijn geïsoleerd.
Op jou opmerkingen over de massa kom ik nog even terug. De electronica-kennis was al niet veel maar dat wat er was is inmiddels roestig...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jan,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Is dat 8V AC (wisselspanning) zo ja, dan moet dat geen probleem zijn, na gelijkrichting heb je dan namelijk 8 x 1.41 (wortel 2) ~ 11V DC (gelijkspanning) tot je beschiking.De trafo heeft secundair 2x 8V 1.5A. Ik ga er eerlijk gezegd (onterecht?) van uit dat dat per 8V 1,5A is.
Ik heb dus te weinig V's. Op zoek dus naar een extra trafo erbij.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jan,
Ik zou even het oude vertrouwde meten = weten uit de kast trekken, dwz. met een multimeter wordt je al een heel stuk wijzer. Juiste wikkeling gebruikt op de trafo? Spanning onbelast gemeten? Geen sluiting op de buisvoet (klodder soldeer oid.) zowel van pin naar pin als van pin naar chassis? En anders doen foto's het natuurlijk altijd goed in zo'n topic
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik zou even het oude vertrouwde meten = weten uit de kast trekken, dwz. met een multimeter wordt je al een heel stuk wijzer. Juiste wikkeling gebruikt op de trafo? Spanning onbelast gemeten? Geen sluiting op de buisvoet (klodder soldeer oid.) zowel van pin naar pin als van pin naar chassis? En anders doen foto's het natuurlijk altijd goed in zo'n topic
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Even om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen:Leeuwarden schreef:Even uit nieuwsgierigheid: kan een te lage gloeispanning brom veroorzaken?
Nee! Als er echt veel te weinig spanning op de gloeidraad staat zullen er geen electronen los komen en is de buis dood en doodstil.
Minder spanning op de gloeidraad kan geen kwaad: een fenomeen heet "starved-voltage-gridsupply". Met name bij Direct verhitte triodes (DHT) schijnt dat tot een aanmerkelijke reductie van de vervorming te leiden..
De gloeispanning is in dat geval ca 5V ipv de gebruikelijke 6,3V. De buis zal bij die gloeispanning van 5,6V net niet vervuilen, leeft langer en zal minder vervormen, als ik al die scripties daarover moet geloven.. (waarom het dan niet veel meer gedaan wordt?? Mi no sa, swa..)
Gezien jouw buizen indirect verhitte types zijn zal deze methode niet direct invloed hebben op de vervorming. Maar ook maakt het niet veel uit of je ze met wissel of gelijkspanning voedt. Een kathode-heater-sluiting kan echter wel een aardige brom introduceren, waarbij ik op het volgende kom: zijn de buizen gemeten?
Bromt de versterker ook als je de ingang kortsluit? Dan zou ik toch even goed alle aansluitingen nalopen..
Kun je de spanningen op de kathodes ook even meten? (punten 3 en 6 bij de 6SN7... geeft een indicatie van de buisstroom als je de grafieken er bij pakt.)
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Kees: De buizen zijn niet getest. Spanning zal ik later nog even meten. Hopelijk vanavond nog. wat ik wel vreemd vind is dat de substantie die onderin de buis is gegoten bij alle vier buizen "scheef" zit. Zie foto's.
Sander: Ik heb de gloeivoeding gemeten. Ingaand 8,5V AC en uitgaand valt prima te regelen tot ver over de 6,3V DC. Ik heb de indruk dat er met de gloeivoeding niets mis is.
Foto's:
Sander: Ik heb de gloeivoeding gemeten. Ingaand 8,5V AC en uitgaand valt prima te regelen tot ver over de 6,3V DC. Ik heb de indruk dat er met de gloeivoeding niets mis is.
Foto's:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Wat je scheef in de buisjes ziet is het gevolg van de Getterflash: Het proces om de laatste deeltjes zuurstof in de buis te verbranden..Leeuwarden schreef:wat ik wel vreemd vind is dat de substantie die onderin de buis is gegoten bij alle vier buizen "scheef" zit. Zie foto's.
Alle buizen hebben dat, soms bovenin, soms onder in of aan de zijkant.
Dat schoteltje wat je ziet tegenover die glimmende plek is de Getter. Daarin zit het goedje wat tijdens de productie van de buis tot ontbranding wordt gebracht..(iets met Barium, als ik me niet vergis)
Als een buis lek raakt zal dat glimmende laagje al snel wit worden..
Oh, je schreef ergens dat je 10uF condensatoren had.... Wat ik op de foto zie (die zwarte C's) lijken mij veeeeeel te klein om 10uF/400V te zijn..
Ik kan de waarden niet lezen overigens..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Dat scheve is dus geen probleem.
Hoogspanning staat afgeregeld op 220V
De metingen op punt 3 en 6.
Punt 3:
ingangsbuis links 115,2V
ingangsbuis rechts 2,5V
uitgangsbuis links 1,7V
uitgangsbuis rechts 112,6V
Punt 6:
ingangsbuis links 2,3V
ingangsbuis rechts 113,6V
uitgangsbuis links 114,7V
uitgangsbuis rechts 1,8V
Hoogspanning staat afgeregeld op 220V
De metingen op punt 3 en 6.
Punt 3:
ingangsbuis links 115,2V
ingangsbuis rechts 2,5V
uitgangsbuis links 1,7V
uitgangsbuis rechts 112,6V
Punt 6:
ingangsbuis links 2,3V
ingangsbuis rechts 113,6V
uitgangsbuis links 114,7V
uitgangsbuis rechts 1,8V
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nee, links is links en rechts en rechts is rechts.audiomanics schreef:Klinkt op zich niet verkeerd, als bij jou links, rechts op het schema is, en andersom..
Maar die 10u C's?? waar zitten die?
Kees
Er zit geen 10 uF in. Dat is bij mij een 0,47 uF (C5) (groene stippellijn) en die zit vast aan de aarde. Het is de zwarte C naast de gele C (=C6)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dan heb je de woorden ingangsbuis en uitgangsbuis verwisseld..Leeuwarden schreef:Nee, links is links en rechts en rechts is rechts.
Spanningen die je moet meten tov massa:
V1 punt 3 ca 2V ... punt 6 ca 115V
V2 punt 3 ca 115V ... punt 6 ca 2V
V3 punt 3 ca 2V ... punt 6 ca 115V
V4 punt 3 ca 115V ... punt 6 ca 2V
Heb je met de volume potmeter helemaal dicht ook die brom nog?
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
audiomanics schreef:Dan heb je de woorden ingangsbuis en uitgangsbuis verwisseld..Leeuwarden schreef:Nee, links is links en rechts en rechts is rechts.
Spanningen die je moet meten tov massa:
V1 punt 3 ca 2V ... punt 6 ca 115V
V2 punt 3 ca 115V ... punt 6 ca 2V
V3 punt 3 ca 2V ... punt 6 ca 115V
V4 punt 3 ca 115V ... punt 6 ca 2V
Heb je met de volume potmeter helemaal dicht ook die brom nog?
Kees
Klopt! Stom van me...
