6550 buizenmono`s houtenbehuizing
Moderator: Beheerdersteam
6550 buizenmono`s houtenbehuizing
Hi allemaal,
Nou ik had een maand geleden al een KT88 versterker gebouwd in 2 mono`s.
zie:viewtopic.php?t=6002
Nu zag ik al zoveel versterkers gehuld in een mooi strakke houten behuizing, en voor de verandering eens een 6550 buis.
Ziet er toch wat mooier uit dan naar 2 zwarte stalen kasten te kijken.
Nou heb alvast een paar fotootjes.
Wie heeft er nog wat tips, ik ben niet zo`n ervaren houtbewerker.
Andere tips?
Nou ik had een maand geleden al een KT88 versterker gebouwd in 2 mono`s.
zie:viewtopic.php?t=6002
Nu zag ik al zoveel versterkers gehuld in een mooi strakke houten behuizing, en voor de verandering eens een 6550 buis.
Ziet er toch wat mooier uit dan naar 2 zwarte stalen kasten te kijken.
Nou heb alvast een paar fotootjes.
Wie heeft er nog wat tips, ik ben niet zo`n ervaren houtbewerker.
Andere tips?
Laatst gewijzigd door Penguin op zo 23 mar 2008, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ohw ja een schemaatje is ook leuk erbij.
Ja deze versterker is door Klaas en Rene uit Hoorn in de audiowereld gezet.
En er komen vragen b.v. waarom heb je geen ingangs C op de (eerste) 6sn7 buis, heel simpel.
Die blijkt bij mij overbodig doordat ik de versterker direct met een voorversterker aanstuur, die heeft al een uitgangs C.
Nieuwe foto`s zullen volgen, aankomende week eerst naar de metaalwinkel in Rotterdam zuid.
Denk dat ik een 3 mm dikke alluminium plaat ga gebruiken misschien wel eenzijdig zwart/rood geanodiseerd.
Onderzijde geperforeerd??
Suggesties? altijd welkom
Zoek nog mooie trafokappen AE- europe?
Ja deze versterker is door Klaas en Rene uit Hoorn in de audiowereld gezet.
En er komen vragen b.v. waarom heb je geen ingangs C op de (eerste) 6sn7 buis, heel simpel.
Die blijkt bij mij overbodig doordat ik de versterker direct met een voorversterker aanstuur, die heeft al een uitgangs C.
Nieuwe foto`s zullen volgen, aankomende week eerst naar de metaalwinkel in Rotterdam zuid.
Denk dat ik een 3 mm dikke alluminium plaat ga gebruiken misschien wel eenzijdig zwart/rood geanodiseerd.
Onderzijde geperforeerd??
Suggesties? altijd welkom
Zoek nog mooie trafokappen AE- europe?
Laatst gewijzigd door Penguin op di 28 dec 2010, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Kan kloppen vuurkat, maar ik neem even aan dat onze TS in dit geval dan ook een goeie inputcap wil. En dan ben je voor een leuke Audyncap ofzo toch al snel 15 euro kwijt voor twee inputcapjes.
Ben het volledig eens met de redenering van Penguin. Dus in zijn geval zou ik dat inderdaad niet doen.
Overigens zou ik de zaak inderdaad aan de onderzijde perforeren (of gewoon open laten) en dan in ieder geval op pootjes zetten.
Ben het volledig eens met de redenering van Penguin. Dus in zijn geval zou ik dat inderdaad niet doen.
Overigens zou ik de zaak inderdaad aan de onderzijde perforeren (of gewoon open laten) en dan in ieder geval op pootjes zetten.
- audiomanics
- Contacteer:
Re: 6550 buizenmono`s houtenbehuizing
Valt wel mee als ik de voet zo zie..Penguin schreef:Wie heeft er nog wat tips, ik ben niet zo`n ervaren houtbewerker.
Denk maar zo: Hout is makkelijk te bewerken metaal.. dan kom je er wel.
In verband met de noodzakelijke ventilatie zou ik inderdaad de pootjes aan de onderzijde iets langer maken of aan de onderzijde van de houten latten met een mooie boog een uitsparing maken van minimaal ca 1cm.
Je afdekplaat aan de onderzijde komt dan ook hoger te liggen natuurlijk. Eerst even uitvogelen of dat wel kan met de componenten in de kast.
Ga je die dekplaat gelijk met de bovenzijde van het hout verzinken in het hout?
Kees
@Digidoo
Adioot heeft gelijk
3x 1k2 (7watt) = 400ohm weerstanden alleen een beetje verdeelt over mooiere weerstanden.
Uitgangs C`s zo veel mogelijk vermijden is mij geleerd
rechtsstreeks zo een cd speler op een eindbak denk niet dat de uitgangs C van de cd speler tegen zo`n 300 volt kan, mocht de eerste buis sluiting maken naar het rooster
Het is gewoon kijken @vuurkat.
Ik heb een buizen linetrapje met uitgangs c`s van min 400V, waardoor in deze eindbakken bij de eerste buis de C niet nodig was.
Immers zou ik naar 2 C`s tegelijk luisteren in serie
Kopse kanten schuren zie ik nog het meest tegenop hihi, want deze metaalbewerker heeft niet eens een schaaf. lol
Dan maar inelkaar lijmen en op een vlakke plaat gelijkmatig de kastjes vlakken.
(mdf plaatje heb ik nog bekleden met schuurpapier)
En aan de bovenzijde hoop ik een geanodiseerde plaat aluminium te gaan monteren.
Misschien dat ik de plaat helemaal tot aan de buitenste rand laat doorlopen.
Of ik maak de plaat zo groot als dat de plaat er in valt. Plaat met hoeklijn inwendig gestut, moet ik nog even bekijken.
Wel grappig zit ik dadelijk met 4 mono eindversterkers
kan ik gaan bi-amp-en hihi 
Adioot heeft gelijk
Uitgangs C`s zo veel mogelijk vermijden is mij geleerd
Het is gewoon kijken @vuurkat.
Ik heb een buizen linetrapje met uitgangs c`s van min 400V, waardoor in deze eindbakken bij de eerste buis de C niet nodig was.
Immers zou ik naar 2 C`s tegelijk luisteren in serie
Ik was van plan om onder de vier hoeken aan de onderzijde te voorzien van spikes van zo`n 1½ cm lengte waardoor de kastjes ontkoppelen aan trillingen en de ventilatie verzorgd.Valt wel mee als ik de voet zo zie..
Denk maar zo: Hout is makkelijk te bewerken metaal.. dan kom je er wel.
In verband met de noodzakelijke ventilatie zou ik inderdaad de pootjes aan de onderzijde iets langer maken of aan de onderzijde van de houten latten met een mooie boog een uitsparing maken van minimaal ca 1cm.
Je afdekplaat aan de onderzijde komt dan ook hoger te liggen natuurlijk. Eerst even uitvogelen of dat wel kan met de componenten in de kast.
Ga je die dekplaat gelijk met de bovenzijde van het hout verzinken in het hout?
Kopse kanten schuren zie ik nog het meest tegenop hihi, want deze metaalbewerker heeft niet eens een schaaf. lol
Dan maar inelkaar lijmen en op een vlakke plaat gelijkmatig de kastjes vlakken.
(mdf plaatje heb ik nog bekleden met schuurpapier)
En aan de bovenzijde hoop ik een geanodiseerde plaat aluminium te gaan monteren.
Misschien dat ik de plaat helemaal tot aan de buitenste rand laat doorlopen.
Of ik maak de plaat zo groot als dat de plaat er in valt. Plaat met hoeklijn inwendig gestut, moet ik nog even bekijken.
Wel grappig zit ik dadelijk met 4 mono eindversterkers
Weer een stuk verder gekomen en daarbij een paar plaatjes.
Binnenzijde van de houten kastjes bekleed met printplaat.
Afgelakt zodat die niet meer oxideerd.

Zover ben ik nu maar moet nog even wachten op buisvoeten, komen volgende week.

En een plaatje waar alles op de versterker opgebouwd is.

Er volgen nog foto`s maar ben voorlopig even gestrand op de buisvoeten.
Binnenzijde van de houten kastjes bekleed met printplaat.
Afgelakt zodat die niet meer oxideerd.

Zover ben ik nu maar moet nog even wachten op buisvoeten, komen volgende week.

En een plaatje waar alles op de versterker opgebouwd is.

Er volgen nog foto`s maar ben voorlopig even gestrand op de buisvoeten.
- audiomanics
- Contacteer:
Nils, niet iedereen kan design versterkers maken... Deze stijl zie je heel vaak.. ik denk dat je er liefhebber van moet zijnNils_vn schreef:enkel vind ik de aansluitingen (stroom, zekering, line in) zo bovenop wat spijtig...
De bouwer is metaalbewerker dus het kan ook zomaar zijn dat de buizen van een fraaie kraag voorzien worden..
We zullen zien wat het wordt.....
Kees
Ja dat is wel zo maar ik maak een compromie tussen kortste weg van het signaal en wat nog een beetje mooi er uitziet.Nils_vn schreef:mooi werk! enkel vind ik de aansluitingen (stroom, zekering, line in) zo bovenop wat spijtig...
Deze foto is de linker mono de rechter zit het signaal aan de andere zijde links van de eerste buis.
Had geen trek in lange interlink verbindingen van achter naar voren.
aangezien ik nog wacht op buisvoeten kun je ook zien dat de buizen er zomaar even op staan door het gat van de buisvoet.
Ik heb gevoeld aan de hitte die mijn andere versterkers produceren, soortgelijk KT88 buizen.
En heb toch besloten geen gaatjes om de buisvoeten te maken.
1 ik vind het lelijk, je ziet ook bedrading door die gaatjes.
2 het zal niet veel temp verminderen, ze staan zo open zonder afdekkappen.
En je weet het het kan ineens zo weer veranderd worden dat is zo mooi aan zelfbouwen.
Ik koop ook nooit meer een kant en klare versterker of voorversterker.
Wat Kees nog aanhaalt over die schroeven wegwerken.
Had ik nog niet bij stil gestaan, inderdaad een mooi sierlijstje van hout net over de schroeven zou mooier zijn.
En ehh trafo`s mogen gezien worden toch?
Misschien trafo kappen .... adresje? AE europe?
Die schroefjes vind ik nog niet zo storend, passen mooi bij de bovenplaat. Het houten kader is ook weer eens wat anders met de 'blok' pootjes, dan wat je meestal ziet...
Enkel ziet het er nu zo mooi 'clean' uit, daar komen dan nog eens 2 kables uit te steken...
trafo kapjes? hout! of metaal (wat je makkelijkst bewerkt
)
Enkel ziet het er nu zo mooi 'clean' uit, daar komen dan nog eens 2 kables uit te steken...
trafo kapjes? hout! of metaal (wat je makkelijkst bewerkt
- audiomanics
- Contacteer:
Je had het toch al over AE?? Waar heb je die trafo's vandaan? ga daar eens kijken..Meestal levert hetzelfde merk ook kappen voor hun trafo'sPenguin schreef:Weet Kees misschien een leverancier?
Deze meneer heeft zelf fraaie houten kappen gemaakt..
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1203482685
Kees
Hihi die trafo`s komen bij Klare`vandaan ze hadden vroeger afname bij AE maar ze hebben waarschijnlijk een keer oorlog gehad.audiomanics schreef:Je had het toch al over AE?? Waar heb je die trafo's vandaan? ga daar eens kijken..Meestal levert hetzelfde merk ook kappen voor hun trafo'sPenguin schreef:Weet Kees misschien een leverancier?
Deze meneer heeft zelf fraaie houten kappen gemaakt..
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1203482685
Kees
Nu heeft Klare`een eigen trafobouwer die mondjesmaat trafo`s maakt voor hun.
Ik heb ook bij Simon mijn versterker beluisterd en vergeleken met zijn versterker, moet zeggen de UGT`s komen heel dichtbij elkaar.
Dat zij niet met AE samenwerken zal mij een biet wezen, ik zal Maandag AE eens bellen, ik was vanmiddag net te laat.
Hmm je link kan ik niet 1-2-3 zo zien, ik zou daar eerst moeten registreren.
Maar kan me wel voorstellen hoe de trafokappen er met hout uit zouden zien.
Het is wel mooi om houten trafokappen te maken
Hoort wel bij deze hybride alu/hout versie van versterker, ik ga me van de week even verder verdiepen.
Volgende week begin ik aan mijn nieuwe baan.
En heb al een draaibank en een grote boorcolomb gevonden nu nog een freesbank, weet alleen niet hoe men denkt over beunen op het werk.
Laatst gewijzigd door Penguin op vr 28 mar 2008, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Contacteer:
Tjeedum dat is inderdaad erg mooi Kees.
Mare ik heb alleen maar een boormachine decoupeerzaag en 2 accutollen.
Berg met scherpe Dormer hhs boren en nog wat meer handgereedschap.
Als ik nog in de frezerij zou werken tja dan is het kinderspel met een bonk aluminium uit te frezen, conventioneel kan ook nog wel.
Heb hele rare dingen gemaakt toen ik nog cnc frezer was.
Mare ik heb alleen maar een boormachine decoupeerzaag en 2 accutollen.
Berg met scherpe Dormer hhs boren en nog wat meer handgereedschap.
Als ik nog in de frezerij zou werken tja dan is het kinderspel met een bonk aluminium uit te frezen, conventioneel kan ook nog wel.
Heb hele rare dingen gemaakt toen ik nog cnc frezer was.
- audiomanics
- Contacteer:
Dan wordt 't toch tijd dat je eens met Sander Sassen gaat praten... Die heeft volgens mij nog een CNC machine staan die vermoedelijk nog geen mm gefreesd heeft...Penguin schreef:Heb hele rare dingen gemaakt toen ik nog cnc frezer was.
En geloof mij maar:.... Dat is IMHO gereedschap nummero uno voor kastjesbouwers...
Kun je weer "toveren" ...
Kees
Whahaha ja maar ik denk dat die machine niet gratis is Kees
Werkgevers machines wel
Leek me wel leuk met 45graden zijdelinkse snijkanten spiebaanfrezen speciaal voor aluminium een paar bonken uitfrezen nou ja de prijs voor alu is ook lekker vet.
Net bezig met de afwerk-latjes tja verstek gezaagd en over de schroeven op de rand gelijmd.
Morgen maar een de 220v e.d. gaan aanleggen, gloeidraden een plekkie geven die ver buiten de audio moet blijven.
Leuk dat prakkiseren en uitdokteren hoe iets in je eigen vermogen en inzichten iets kan bouwen, waar je lang van kan genieten.
N.B.
Op die foto die je zo keurig had geplaatst zie je ook de input dichtbij de ingangsbuis, ik heb zelfs nog meer afstand gehouden
Werkgevers machines wel
Leek me wel leuk met 45graden zijdelinkse snijkanten spiebaanfrezen speciaal voor aluminium een paar bonken uitfrezen nou ja de prijs voor alu is ook lekker vet.
Net bezig met de afwerk-latjes tja verstek gezaagd en over de schroeven op de rand gelijmd.
Morgen maar een de 220v e.d. gaan aanleggen, gloeidraden een plekkie geven die ver buiten de audio moet blijven.
Leuk dat prakkiseren en uitdokteren hoe iets in je eigen vermogen en inzichten iets kan bouwen, waar je lang van kan genieten.
N.B.
Op die foto die je zo keurig had geplaatst zie je ook de input dichtbij de ingangsbuis, ik heb zelfs nog meer afstand gehouden
- audiomanics
- Contacteer:
Ja, dat zeg ik: heel veel mensen maken hun buizenversterkers op die manier. Het is een soort defacto-standaard kennelijk.. (waar ik overigens niet aan mee doe, maar dat is mijn keuze)Penguin schreef:Op die foto zie je ook de input dichtbij de ingangsbuis, ik heb zelfs nog meer afstand gehouden
Tussen de ingang en de buis zitten toch minimaal een condensator of transformator en een gridstopper-weerstand dus die afstand kun je wel aanhouden.
Kees