Beginneling

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stefan_
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 22:59
Locatie: Antwerpen

Beginneling

Bericht door stefan_ »

Hoi,

Sinds kort klinken mijn luidsprekers rotslecht en toen kwam ik op het idee om zelf aan de slag te gaan,
na wat google'n kwam ik op deze site/forum.

Zelf ken ik (nog) niets over geluid/bouwen van luidsprekers,
maar ik heb al vluchtig enkele artikels/topics doorgenomen en het ziet er allemaal zeer interessant uit en ik wil het zeker leren. :)

Jammer genoeg weet ik niet direct waar ik moet beginnen (maken van goede kast),
ik ben al veel begrippen tegengekomen die ik niet direct begrijp :oops: (transmissielijn, passief, actief, ...), nu mijn vraag, zijn er misschien (liefst nederlandstalige) site's (of topics op dit forum die ik nog niet heb gevonden :P ) met uitleg voor een beginneling hoe een luidspreker in elkaar steekt, hoe je een goede bekisting maakt, uitleg over dit en dat, ...

Stefan \:D/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ha die Stefan_, welkom hier!

heb je de artikelen op de site (www.zelfbouwaudio.nl) al gelezen?
Gebruikersavatar
stefan_
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 22:59
Locatie: Antwerpen

Bericht door stefan_ »

Jep, er staan er zeer goede bij, maar de meeste gaan mijn petje nog te boven,
wat ik eigenlijk wil weten is echt basis (wat er in een luidspreker zit, hoe je alles aansluit enz)

ben nog maar 19 jaar jong, zie je ;)
Laatst gewijzigd door stefan_ op vr 20 mei 2005, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kijk eens op deze site:
http://sound.westhost.com/index2.html

En dan bij dit hoofdstuk:
http://sound.westhost.com/articles.htm :lol:

Dan moet je al een eind komen dacht ik! :D
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stefan_
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 22:59
Locatie: Antwerpen

Bericht door stefan_ »

Die zien er goed uit Jurian, bedankt ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Alhoewel 12vhifi.nl voor auto-hifi is bedoeld, worden er oppervlakkig enkele basiselementen toegelicht waar je wellicht toch iets van opsteekt. Zo is op deze pagina bijv. in een oogopslag de opbouw van een luidspreker te zien, en kijk vooral even naar deze pagina over filters. Daarop staan wat eenvoudige tools om basisfilters te berekenen, wat kan helpen om spelenderwijs een beetje inzicht te krijgen in wat een filter doet.
JuuL schreef:
stefan_ schreef:
ben nog maar 19 jaar jong, zie je ;)
Dat was ik woensdag ook nog ;).
Je gaat toch zeker niet zeggen dat je op 19 mei 20 bent geworden :?:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Euhm 18 mei, foutje, hoezo jij 19 jarig? :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Euhm 18 mei, foutje, hoezo jij 19 jarig? :D
Nou gefeliciteerd dan maar dat je bijna gelijk met mij jarig bent :!:

Ohja, en ook met je verjaardag. :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hahaha lol, dankjewel! :D
En jij ook gefeliciteerd dan! (hoe oud ben jij eigenlijk nu dan? ;))
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Hahaha lol, dankjewel! :D
En jij ook gefeliciteerd dan! (hoe oud ben jij eigenlijk nu dan? ;))
Thanx :D
We schelen niet zoveel hoor ;) (JuuL^2 / 3pi)
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Mario: Dat had je ook veel makkelijker kunnen uitrekenen met

Juul * (100% + Duitse Mehrwertsteuer)^5

Groet, Joris

P.S. Bij het berekenen wel rekening houden met die schrijver van dat dikke boek
P.S. Ik zie net dat die regel niet meer geldt...
Waarschuwing
Het regeltje van mijnheer van dale wordt niet meer toegepast. Daar is de internationale regel voor in de plaats gekomen.
Die zegt: de rekenbewerkingen worden toegepast in de volgorde waarin ze staan. Komen echter optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in dezelfde bewerking voor dan gaan vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken, echter ook in de volgorde waarin ze staan.
(met dank aan John Buskens).
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”