Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Edo schreef:
Nog een voorbeeld:

http://www.akustyk.com.pl/projekty/S16.html
-Afbeelding verwijderd-
Dit idee, met de bas unit die de buitenkanten van de kast bepaalt heb ik een tijdje geleden geprobeerd bij een kast van me die half af was, dit gaf echt een verschikkelijke bafflestep response. De uiteindelijke kast, met 20 mm grenen op de zijkanten (weggefreesd onder 45 graden), had een veel nettere response. Je zou het in ieder geval eens in Edge moeten simuleren wat het effect is.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

de grafieken op die site zien er ook niet helemaal gezond uit :roll:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Kijk dit concept spreekt mij wel aan :D

Zou zoiets ook mogelijk zijn als 2weg met een 8 of 10" in gesloten? Aangezien ik zowat verliefd ben op het geluid ervan.

Want ik denk dat ik wel aardig ver kom, alleen met het meten komt mijn probleem. Heb daar geen mogelijkheid toe.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
de grafieken op die site zien er ook niet helemaal gezond uit :roll:
Denk dat mijn versie er iets anders uit gaat zien.... :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

WMC schreef:
Edo schreef:
Nog een voorbeeld:

http://www.akustyk.com.pl/projekty/S16.html
-Afbeelding verwijderd-
Dit idee, met de bas unit die de buitenkanten van de kast bepaalt heb ik een tijdje geleden geprobeerd bij een kast van me die half af was, dit gaf echt een verschikkelijke bafflestep response. De uiteindelijke kast, met 20 mm grenen op de zijkanten (weggefreesd onder 45 graden), had een veel nettere response. Je zou het in ieder geval eens in Edge moeten simuleren wat het effect is.

Groeten,

Tom

Kast wordt ook anders dan op de gegeven link. Iets breder en afgeronde hoeken. Komt goed.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Implo schreef:
Kijk dit concept spreekt mij wel aan :D

Zou zoiets ook mogelijk zijn als 2weg met een 8 of 10" in gesloten? Aangezien ik zowat verliefd ben op het geluid ervan.
Wordt wat lastig denk ik. Een 8 of 10 inch loopt in het frequentiegebied niet zo ver door waardoor het moeilijk wordt om een tweeter te laten aansluiten. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Heel interessant topic. niet alleen vanwege het budget.
ik vind de ontwerpen van Edo meestal erg mooi.
een tijdje geleden met Edo wat email contact gehad over de Thesis, omdat ik het plan had om deze te gaan nabouwen.
Maar helaas, deze is te duur voor mij. dus ben ik blij verrast met dit ontwerp.

Overigens staat er in de Hobby+Hifi van Maart een soortgelijk ontwerp
maar dan met een D'appolito uitvoering. ook voor rond de honderd euro
Klein nadeel is dat de units in nederland volgens mij niet te krijgen zijn, althans ik kan ze nergens vinden op internet.
Dat zou je dus in duitsland moeten bestellen (17 euro verzendkosten)
Zie : http://www.lautsprechershop.de/hifi/mission2313.htm

Kan Edo ook vertellen of deze kasten gefineerd gaan worden ?
En wat zijn die kasten in de start post ?
Ik ga dit zeker volgen.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Edo schreef:
Implo schreef:
Kijk dit concept spreekt mij wel aan :D

Zou zoiets ook mogelijk zijn als 2weg met een 8 of 10" in gesloten? Aangezien ik zowat verliefd ben op het geluid ervan.
Wordt wat lastig denk ik. Een 8 of 10 inch loopt in het frequentiegebied niet zo ver door waardoor het moeilijk wordt om een tweeter te laten aansluiten. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Okee bedankt, ik heb gister zelf ook even rondgekeken op de site van BMM, en inderdaad weinig 8" die lekker doorloopt, voor redelijke prijzen. Misschien dat ik mijn KEF B200's eens laat opmeten, want die spelen heel netjes vind ik, mooi lage fs van 25, en loopt lekker door. Met een moderne tweeter dan crossen op 3k of iets dergelijks.

Maarja toekomstplannen :D

Ik volg dit project iig met belangstelling!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Kan Edo ook vertellen of deze kasten gefineerd gaan worden ?
En wat zijn die kasten in de start post ?
Ik ga dit zeker volgen.

Hoi Ray,

De luidsprekers die je ziet op de eerste pagina zijn van het Italiaanse merk Chario. Dit is model Silverette 200 (uit m'n hoofd). De look van mijn versie zal zoiets worden, maar dan natuurlijk eigen steil. Ook kwa afwerking. Die wordt appart denk ik. Hier op het forum heb ik het nog niemand zien doen n.l.
Hij wordt gelakt met kleurlak, maar wel zo dat het lijkt of er houtnerven zijn.
Gewoon op het kale MDF. Ik heb dat tweemaal eerder gedaan met een tweetal buro's en was best wel mooi gelukt. En aangezien dit een "low budget" ontwerp wordt, wou ik ook de afwerking niet te duur maken door te gaan fineren, maar wel iets wat erop lijkt toe te passen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Chario Silverette, mmmm. nooit van gehoord maar wel mooi om te zien.
Maar nu vraag ik mij iets af : bij Radio Correct zie ik een stel Wharfedale Diamond 9.4 zuiltjes voor 89,- euro per stuk. ik denk dan : heeft het wel zin om voor dit budget zelf iets te bouwen ? of is de prijs / kwaliteit dusdanig beter dat het wél zin heeft om zelf een luidspreker te ontwerpen en te bouwen in deze prijsklasse ? Of zijn er argumenten (behalve het plezier) die voor pleiten.
Begrijp mij goed : dit is absoluut niet bedoeld om af te kraken of zo.
Ik ben zelf op zoek naar nieuwe luidsprekers (slanke zuiltjes, niet te hoog)voor een bedrag van tussen 100 en 150 euro per stuk en ik twijfel nog tussen een fabrieksmodel en zelfbouw.

Het laksysteem dat Edo beschrijft het ik volgens mij wel eens vaker gezien bij meubels. Zelf zou ik dan kiezen voor fineer maar dat is dan weer persoonlijk.

Ik hoop wel dat Edo tekeningen met de preciese maten beschikbaar wil stellen. of desnoods een teksbestand met de afmetingen.

Zou edo al aan het zagen en lijmen zijn of zitten we nog in de ontwerpfase ?

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, het is natuurlijk altijd leuk om te bouwen, en ik denk dat ondangs het lage budget het een best leuk speakertje kan worden.
Ik heb een tijdje geleden een paar Wharfedale's kunnen beluisteren, maar denk dat het toch wel beter kan, ook met een niet zo'n hoog budget.
Qua afwerking kan fineren natuurlijk altijd, maar maakt het wel wat duurder.
Tekeningen heb ik dit weekend gemaakt en worden zeker gepost, de woofers zijn binnen, nu nog wachten op de tweeter...die staat in bestelling.
Hout gaat denk ik dit weekend komen. Foto's volgen natuurlijk.... :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je gaat toch voor een BR ?

een klassieke TL is nmlk zo gemaakt :) (klinkt wel heeeeeel anders dan een BR)

Dat is zegmaar dit idee:
Bijlagen
classic TL.PNG
classic TL.PNG (2.77 KiB) 4298 keer bekeken
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Er is zelfs een calculator voor!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mja geef mij maar gewoon de goede simulatie software. zo'n calculator kan net niks....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Je gaat toch voor een BR ?

een klassieke TL is nmlk zo gemaakt :) (klinkt wel heeeeeel anders dan een BR)

Dat is zegmaar dit idee:

Thanks voor de TL. Ik ga er zeker later wat mee doen, maar deze kast wordt als eerste proef een BR versie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik ben benieuwd hoe Edo de zaterdag heeft doorgebracht. het was eigenlijk best wel lekker weer om de zaagtafel buiten op te stellen.....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Ik ben benieuwd hoe Edo de zaterdag heeft doorgebracht. het was eigenlijk best wel lekker weer om de zaagtafel buiten op te stellen.....
....en te werken voor de baas, boodschappen te doen, auto wassen, met kids op de fiets, koken, kids in bad.....8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Het is erg stil hier, Zeg Edo, ik neem aan dat je nog steeds wacht op die tweeters van BMM.

Ze zijn wel in de aanbieding maar nog niet leverbaar.
Beetje raar is dat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het sowieso vreemde aanbiedingen, want ze waren eerst goedkoper :P
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Het is erg stil hier, Zeg Edo, ik neem aan dat je nog steeds wacht op die tweeters van BMM.
Jep, nog even wachten helaas. Als de drivers binnen zijn ga ik pas bouwen. (nu ook even mega drup met werk, dus sowieso wat minder tijd)

b_force schreef:
Ik vind het sowieso vreemde aanbiedingen, want ze waren eerst goedkoper :P
Geen idee wat ze eerst waren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zie je startpost, Edo : rond de 14 euro.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kleine update....post is langs geweest met een leuk pakketje drivers. Dat's binnen. Gelijk hout gaan halen en vandaag de planken MDF laten zagen. Da's er dus ook.
Morgen nog even op jacht naar stukje restmateriaal ondertapijt als demping....kunnen we aan de slag.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
Kleine update....post is langs geweest met een leuk pakketje drivers. Dat's binnen. Gelijk hout gaan halen en vandaag de planken MDF laten zagen. Da's er dus ook.
Morgen nog even op jacht naar stukje restmateriaal ondertapijt als demping....kunnen we aan de slag.
FOTO`S Edo,FOTO`S willen "we" zien 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, jaja...stapeltje hout en 4 drivers in een doosje...
Oke, morgen meer. Bouwverslag volgt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

CarloPJB schreef:
FOTO`S Edo,FOTO`S willen "we" zien 8)
Bij deze dan:
Bijlagen
P1000277.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”