vermogen beperken
Moderator: Beheerdersteam
vermogen beperken
Hallo,
Ik heb een versterker waarvan ik het vermogen wil beperken.
Dit doe ik om mijn luidsprekers te sparen moest iemand de volumeknop volledig opendraaien.
Nu heb ik het volgende idee:
Voor mijn versterker plaats ik een eenvoudige spanningsdeler (= niet regelbare potentiometerschakeling)
Nu wil ik weten: gebruik ik hoog of laagohmige weerstanden?
(ik wil zoveel mogelijk ruis en storingen buitenhouden)
Stefsky
Ik heb een versterker waarvan ik het vermogen wil beperken.
Dit doe ik om mijn luidsprekers te sparen moest iemand de volumeknop volledig opendraaien.
Nu heb ik het volgende idee:
Voor mijn versterker plaats ik een eenvoudige spanningsdeler (= niet regelbare potentiometerschakeling)
Nu wil ik weten: gebruik ik hoog of laagohmige weerstanden?
(ik wil zoveel mogelijk ruis en storingen buitenhouden)
Stefsky
- voodooless
- Contacteer:
Een spanningsdeler gaat om meerdere redenen niet werken:
- aangezien je altijd een serieweerstand hebt verneuk je de dempingsfactor van je versterker met een slechte laagweergave tot gevolg
- Je staat altijd flink wat vermogen te verstoken in de weerstanden en dat is gewoon zonde, en maakt het noodzakelijk erg flink bemeten weerstanden te nemen.
Kortom: ga zelf voorzichtig om met je spullen en zorg dat anderen er met hun handen vanaf blijven!
Edit: ik zie nu dat je hem voor je versterker wil plaatsen. Dan geldt bovenstaande natuurlijk niet
- aangezien je altijd een serieweerstand hebt verneuk je de dempingsfactor van je versterker met een slechte laagweergave tot gevolg
- Je staat altijd flink wat vermogen te verstoken in de weerstanden en dat is gewoon zonde, en maakt het noodzakelijk erg flink bemeten weerstanden te nemen.
Kortom: ga zelf voorzichtig om met je spullen en zorg dat anderen er met hun handen vanaf blijven!
Edit: ik zie nu dat je hem voor je versterker wil plaatsen. Dan geldt bovenstaande natuurlijk niet
Laatst gewijzigd door voodooless op za 29 mar 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Contacteer:
Euh... hij schrijft dat hij 'm voor de versterker wil plaatsen. Dus ik denk voor de volumepotmeter, of net er achter.. Dan beinvloed je de dempingsfactor niet en je verstookt geen vermogen..voodooless schreef:Een spanningsdeler gaat om meerdere redenen niet werken:
Kees
- voodooless
- Contacteer:
Tja, als het gaat om iemand anders die niet van de volume knop af kan blijven is een mooi zwaard, of een flinke hak-bijl misschien een betere optie dan een weerstand.
Ander idee is misschien gewoon je versterker ergens daar zetten dat niemand hem in de gaten heeft, of gewoon een glazen paat voor je versterker of iets dergelijks. Ik moet trouwens zeggen dat een: 'jullie blijven allemaal met je tengels van alle electronica af, of je krijgt een fikse rekening thuis gestuurd' ook altijd redelijk duidelijk is, en prima werkt!
Ander idee is misschien gewoon je versterker ergens daar zetten dat niemand hem in de gaten heeft, of gewoon een glazen paat voor je versterker of iets dergelijks. Ik moet trouwens zeggen dat een: 'jullie blijven allemaal met je tengels van alle electronica af, of je krijgt een fikse rekening thuis gestuurd' ook altijd redelijk duidelijk is, en prima werkt!
Tja, is natuurlijk ook een optie Yannick, maar wat middeleeuws Een goed gesprek met een duidelijke uitleg hoe e.e.a. in elkaar steekt is toch effectiever. Als dat geen optie is schort er sowieso wat aan de opvoeding in zijn algemeenheid
Zou anders toch gewoon een 1:10 vezwarkertje voor de eindversterker zetten: 47K + 4K7 1/4 watt weerstandjes lijkt mij een goed uitgangspunt. Die kun je eventueel in de plugjes bij je EV solderen.
Zou anders toch gewoon een 1:10 vezwarkertje voor de eindversterker zetten: 47K + 4K7 1/4 watt weerstandjes lijkt mij een goed uitgangspunt. Die kun je eventueel in de plugjes bij je EV solderen.
- audiomanics
- Contacteer:
Het gevaar is dat je vaak niet hoort:Yannick schreef:Tja, als het gaat om iemand anders die niet van de volume knop af kan blijven is een mooi zwaard, of een flinke hak-bijl misschien een betere optie dan een weerstand.![]()
3dB is voor het menselijk oor net waarneembaar. 3dB is een verdubbeling in geluiddruk. Om een verdubbeling in SPL moet je er al 10 keer zoveel vermogen in stoppen. We hebben het hier maar over een fractie van dat tienvoudig vermogen....
Ergo: de kans dat je het vermogen te ver openschroeft zonder dat je het echt zelf door hebt is behoorlijk groot. "het kan nog wel zo"...nou niet dus.. zo heb ik ook wel wat speakers opgeblazen in het verleden.. ze geven geen krimp tot ineens de spoelen overelkaar heen zakken en de boel krakend vast loopt...
Eventueel een weerstand, met de waarde van de potmeter, in serie met die potmeter nemen.. De ingang krijgt dan wel een twee keer zo hoge weerstand... Maar dat kan over het algemeen goed.. (hoewel ik persoonlijk de ingang liever iets lager neem dan de gebruikelijke 47 of 100K)
Kees