Seas/Scanspeak basreflex

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Seas/Scanspeak basreflex

Bericht door Peter P »

Hierbij een korte presentatie van de luidpreker die ik in de afgelopen 4 maanden gerealiseerd heb. In allerlei opzichten is dit de eerste keer dat ik een bepaalde handeling heb gedaan zoals meten, frezen en filtersimulatie.

De gebruikte units zijn:
Bas/mid: SEAS ER18RNX - H1456-08
Hoog: ScanSpeak D3004/660000
Deze keuze is gebaseerd op de ervaring van anderen, looks en enigsinds op specificaties.

Voor het bepalen van de kastinhoud heb ik WINISD gebruikt waarna het bouwen kon beginnen. De behuizing bestaat uit (bi-bu) pritex - loodbitumen - 18mm MDF - geolied esdoornfineer. Het maken van een kistje is nog niet zo moeilijk, de echte moeilijkheden voor mij bestonden uit het uitfrezen van de gaten en sponningen, het realiseren van de afgeschuinden kanten en tenslotte het aanbrengen van het fineer. Ik heb hier op het forum prachtige hulpmiddelen gezien om cirkels te frezen maar deze heb ik niet en ze LEKEN me ook niet noodzakelijk. Ik heb onder de frees een dun houten plaatje geschroefd, vervolgens een gat door het centerpunt van de baffle en de beschreven onderplaat geboord waarbij ik het boortje heb laten zitten die als spil fungeerde. Op zich maak je hier de mooiste rondjes mee maar fijn instellen is er niet bij.
De afgeschuinde kanten waren te groot om eenvoudig met de bovenfrees te realiseren. Ik heb ze met de handzaag verwijderd waarna ik op de kast een geleidesyteem heb gemaakt waartegen ik de bandschuur kon drukken. Dit is uiteindelijk zeer goed gelukt.
Het aanbrengen van het fineer tenslotte is iets waarmee je echt wat ervaring moet opdoen. Ik had vooral last van het "drijven" van het fineer bij het aandraaien van de lijmtangen.

Afijn, na het gerealiseerd hebben van de kasten heb ik mbv van ARTA en ATB allerlei metingen gedaan. De kamerinvloeden bleken in mijn beperkte ruimte zo groot dat ik het niet aandurfde om hiermee een theoretisch filter te gaan maken. Speakerland Oss (waar ik de units ook gekocht heb) heeft tegen betaling de .frd en .zma voor hoog en laag in een de dode ruimte bepaald. Met deze gegevens kon ik uitstekend aan de slag met BOXSIM en ook bekijken wat de invloeden van mijn eigen kamer ongeveer zijn. Uiteindelijk heb een filtertje of acht daadwerkelijk opgebouwd waarvan ik het huidige (beste) schema bijgevoegd heb. Dit is zeker niet het vlakste resultaat dat volgens BOXSIM realiseerbaar was maar gehoormatig wel het beste.

En hoe klinkt dat?
Nou......op sommige onderdelen heel goed, op andere ben ik nog niet tevreden;
diepe laag >50-150Hz?; zeer goed, strak en soepel.
laag 150-700Hz?; het is er allemaal wel maar ik mis een beetje fenijn/snelheid.
mid 700-3000Hz?; o.a. het stemmengebied waar ik zeer kritisch ben. Ik heb het gevoel dat het gebied niet heel mooi linear loopt.
hoog 3000-16000Hz>?; zeer ruimtelijk, sprankelend.

Eigenlijk wil ik de luidsprekers nu eerst door (laten?) meten om wat ik hoor -tot zo ver mogelijk- eens in cijfers uit te drukken. Het finale filter zal nog wel een poosje op zich laten wachten.

Al met al een project waar ik zeer veel plezier aan beleef en al beleefd heb!

Vragen of opmerkingen? stel ze gerust.
Bijlagen
prscr.JPG
DSC_1376.jpg
1374.JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock: Mooie binnenkomer =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

heel erg mooie tweeter heb je gebruikt! Als de bouwdatum van de 6600 vrij recent is is het waarschijnlijk een van de beste domes die je kan kopen. 8)

Door de tweeter wat lager te crossen, zeg rond 1,4 kHz knapt het middengebied wellicht een beetje op!

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
heel erg mooie tweeter heb je gebruikt! Als de bouwdatum van de 6600 vrij recent is is het waarschijnlijk een van de beste domes die je kan kopen. 8)

Door de tweeter wat lager te crossen, zeg rond 1,4 kHz knapt het middengebied wellicht een beetje op!
Ben ik het volledig mee eens Martijn,
De 66 is een kanjer van een tweeter.
Niets mis met de eerste (oudere) serie. De slechte exemplaren van de eerste productie zijn niet in de handel gekomen en goede die wel door de tests kwamen zijn zelfs nog beter dan de nieuwe huidige modellen!
Montana schreef:
Door de tweeter wat lager te crossen, zeg rond 1,4 kHz knapt het middengebied wellicht een beetje op!
zou ik niet aanbevelen omwille van de verhoogde vervorming.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

nieuw Afbeelding

oud Afbeelding

Zoals je ziet is de nieuwe versie beter geworden in het lage treble. Beter dan de woofer in ieder geval! Er zijn weinig tweeters die zo laag in te zetten zijn als de nieuwe 6600 en 1,4kHz met een net filter lijkt me erg geslaagd.

De topicstarter is echter niet uit op veranderingen gok ik zo, aangezien er niet veel reactie terug komt! :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Als eerste: heel mooie uitwerking :D

@Montana: 1.4 Khz zou zeker mooi zijn, maar wat doet de tweeter met meer SPL? Kan ie dat wel aan kwa Xmax?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Als eerste: heel mooie uitwerking :D

@Montana: 1.4 Khz zou zeker mooi zijn, maar wat doet de tweeter met meer SPL? Kan ie dat wel aan kwa Xmax?
Je zal veel meer reserves in het hoog hebben dan in het laag in deze opzet. 1,4 is niet zo heel laag trouwens. De tweeter doet maar een beetje meer dan bij een 2kHz cross. Of het mogelijk is hangt dus meer af van de vervorming dan van de xmax.

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om mijn H1212te stressen op een 1,4kHz cross, zonder dat de woofer moeilijk gaat doen.. :twisted:

Bij een drieweg systeem gelden andere regels, omdat daar de headroom in het laag vaak groter is..

Het was maar een idee trouwens. Of de TS erop zat te wachten weet ik niet..
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

De topicstarter is echter niet uit op veranderingen gok ik zo, aangezien er niet veel reactie terug komt!
Natuurlijk vindt ik reactie leuk! Ik ben ook zeker uit op veranderingen want de balans ontbreekt nog. Een lagere XO wil ik wel proberen, maar op 1,4kHz met 12dB/okt? gaat dat nog goed? Was er niet zoiets als een vuistregel die stelde "xo op min. 2 oktaven van Fres" ?

Ik heb in één van mijn eerdere proeffilters al eens een 24dB/okt. filter toegepast voor de 6600 waarbij ik het detail sterk vondt verminderen in vergelijking met 12dB/okt. filters. Maar dit kan ook gelegen hebben aan de eenvoudige condensators die daarbij gebruikte (visaton-budget).

Gewoon proberen > xo op ca. 1,4kHz 12dB/okt?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Peter P schreef:
De topicstarter is echter niet uit op veranderingen gok ik zo, aangezien er niet veel reactie terug komt!
Natuurlijk vindt ik reactie leuk! Ik ben ook zeker uit op veranderingen want de balans ontbreekt nog. Een lagere XO wil ik wel proberen, maar op 1,4kHz met 12dB/okt? gaat dat nog goed? Was er niet zoiets als een vuistregel die stelde "xo op min. 2 oktaven van Fres" ?

Ik heb in één van mijn eerdere proeffilters al eens een 24dB/okt. filter toegepast voor de 6600 waarbij ik het detail sterk vondt verminderen in vergelijking met 12dB/okt. filters. Maar dit kan ook gelegen hebben aan de eenvoudige condensators die daarbij gebruikte (visaton-budget).

Gewoon proberen > xo op ca. 1,4kHz 12dB/okt?
Jep gewoon proberen rond de 1,5 te zitten met 12dB/octaaf. De output van de woofer en tweeter is op de xo dan -6dB. De woofer is best goed, maar op die manier breng je nog meer kwaliteiten van de tweeter in het mid.

Uiteindelijk moet je zelf bepalen of je het een verbetering vind, maar dit lijkt mij de meest logische stap als je het hoge mid beter wil krijgen.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Zoals je ziet is de nieuwe versie beter geworden in het lage treble. Beter dan de woofer in ieder geval! Er zijn weinig tweeters die zo laag in te zetten zijn als de nieuwe 6600 en 1,4kHz met een net filter lijkt me erg geslaagd.
zeer overtuigend Martijn.
Ik heb zelf één van de eerste units gemeten maar ben daar geen rimpel van bijna 10 db tegengekomen.
Nu hoedanook, het is een pracht van een tweeter en ik hoop dat de TS er het beste uit kan gaan halen.

Peter P, heb je geen mogelijkheid om een meting door te voeren? Die bult bij 700 hz in je simulatie is niet zo mooi. Als een echte meting dit kan bevestigen dan is er nog veel meer uit dit setje te halen.
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Ik kan wel wat meten maar alleen op relatief korte afstanden gezien mijn kleine kamer. De metingen zijn uitgevoerd met een ECM8000/TASCAM-geluidskaart/NAD-meetversterker. De speakers op 1 meter hoogte gezet en de microfoon op afstand x tussen de hoog en laagunit gericht. De metingen door speakerland gedaan zijn on-axis metingen dus daar richt ik me nu ook maar op. Ik heb ze wel op 30gr. gemeten waarbij geen schrikbarende niet verklaarbare verschillen.

De grafieken heb ik op schaal in elkaar geplakt voor een eerlijke vergelijking. Er zijn best wat overeenkomsten........maar over het algemeen lijken de uitkomsten van de eigen metingen vooral extremer. De 2 meterlijn lijkt me onbetrouwbaar.

Misschien hebben jullie nog tips over de meetopstelling? misschien nog dichterbij meten? andere meetmicrofoon proberen?

Overigens heb ik de xo nu op 1.9kHz liggen.
Bijlagen
new-11.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je kan nog een meting op 50 cm doen tussen de units op 10 graden. Dan zie je beter wat de units doen ipv de ruimte. Zo lijkt het alsof je woofer en tweeter teveel overlappen, maar de overeenkomst is wel groot!
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Ik weet niet of het al gezegd is, maar misschien kan je de units ook een keer los meten (met en zonder filter), dan is beter te zien of/hoe het filter zijn werk doet.
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Zoals geadviseerd nieuwe metingen gedaan. Dit keer op 0,50 meter, 10 graden gedraaid waarbij het hart van de meetmicrofoon tussen de beide units is opgesteld. Smoothing 1/6dB/okt

In bijgevoegde afbeelding zijn de resultaten verwerkt in één grafiek. Het bereik loopt van 200Hz tot 20KHz (onder de 200Hz is het een rommeltje).

Er vallen mij een aantal dingen op:
-De bekende 4,8kHZ bult van de woofer zie je totaal niet terug als beide grafieken gesuperponeerd worden.
-De woofer heeft een nogal grillig verloop in tegenstelling tot de tweeter die eigenlijk voorbeeldig loopt.
-De scheidingsfrequentie ligt lager dan de met boxsim theoretisch bepaalde 1.9kHz

Waar ik me nu vooral "zorgen" over maak is het grillige verloop van de woofer. Is het waarschijnlijk dat dit door de meetomstandigheden komt? of is die woofer niet beter?

Ik ben heel benieuwd naar jullie interpretaties van de metingen.

Peter
Bijlagen
050mtotaal200-20000.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als je de microfoon iets verplaatst kan de xo alweer een beetje verschoven zijn, maar hij zal wel iets lager zitten.

De woofer breekt een klein beetje op rond de 4 en 5kHz, maar wat je meet lijkt me best netjes aangezien je in het laag en midlaag meer last hebt van reflecties. Je moet die pieken en dalen dus een beetje middelen in je hoofd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Peter P schreef:
Waar ik me nu vooral "zorgen" over maak is het grillige verloop van de woofer. Is het waarschijnlijk dat dit door de meetomstandigheden komt? of is die woofer niet beter?
Peter,

dat minder gladde verloop in het laag is normaal.
Om dat te vermijden moet je een MLS meting doen.

Ik vind deze curve helemaal niet fout hoor.

De resonantie van de woofer bij 4-5 khz zie je in je totaalbeeld inderdaad niet terug terwijl hij daar maar 20 db onder zit. Zou normaal niet mogen.

Als ik je luisterervaringen lees en deze curve zie zou ik eens proberen om een weerstand in serie te zetten met de woofer par condensator van 18,2 uF. Je kuint daar een waarde van 2,2 of 3,3 ohm voor nemen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Ed,

Bedankt voor je reactie. Ik kan niet uit je tekst opmaken waar die weerstand geplaatst moet worden. Parallel aan de condensator of in serie met de woofer?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Peter P schreef:
Ik kan niet uit je tekst opmaken waar die weerstand geplaatst moet worden. Parallel aan de condensator of in serie met de woofer?
ik begrijp de verwarring, het is mij ook niet echt duidelijk als ik het zo zelf terug lees :oops: .
Bijlagen
peter p.PNG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dan gaat het gebied rond 2,5kHz dus omhoog..
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Omlaag bedoel je? tenminste dat is wat boxsim simuleerd.

Als je de metingen op 1 en 2 meter pakt dan zou verzwakking rond 2.5kHz inderdaad wel eens goed uit kunnen pakken. Ga het morgen proberen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Dan gaat het gebied rond 2,5kHz dus omhoog..
euhm, omlaag als het goed is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jep omlaag! Zei ik dat niet? :lol:

sorry voor de verwarring..
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Peter P schreef:
Omlaag bedoel je? tenminste dat is wat boxsim simuleerd.

Als je de metingen op 1 en 2 meter pakt dan zou verzwakking rond 2.5kHz inderdaad wel eens goed uit kunnen pakken. Ga het morgen proberen.
Is het nog gelukt?
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Nee; ik zit nu t/m zondag in Barcelona. Maar de maandag daarna..........moet het gebeuren.

Peter
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

tsssss. prioriteiten he! :) Dat kan natuurlijk niet! ;) ;)
Gesloten