optical naar spdif omzetter any good?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

optical naar spdif omzetter any good?

Bericht door Martijn H »

Ik zit met een klein probleempje.

Mijn cd speler heeft alleen een optische uitgang. Nu heeft mijn voorversterker wel een digitale ingang in de vorm van XLR en coax, maar niet optical. Ik heb daarom een omzettertje gekocht.

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... uct_ID=588

Kan iemand mij zeggen wat dit voor kwalitatieve gevolgen heeft voor het audiosignaal? incl. 220V adapter zie ik staan. Betekent dat ook automatisch ruis?

mvg,

Martijn
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Nee, ik denk niet dat dat extra ruis zal opleveren.

Met dit adaptertje doe je echt niet meer dan omzetten van optisch naar elektrisch. je signaal zal er niet door aangetast worden.

Waarschijnlijk heeft je pre-amp intern weer een galvanische scheiding. Dus je zal weinig/niets merken van de voeding van die converter.

Omdat je spdif signal zowel data als clock bevat is het sterker afhankelijk wat voor chips er in je pre-amp zitten die 't spdif verder behandelen.


ST
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Bericht door marconist »

Ik heb dat omzettertje ook gebruikt. Het beviel niet. :wink: Onstabiele overdracht.

Ze hebben bij BMM ook een zelfbouwkitje (erg eenvoudig) en dát werkt perfect.
Nadeel is natuurlijk dat je het dan nog in een kastje moet prutsen. #-o
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

marconist schreef:
Ik heb dat omzettertje ook gebruikt. Het beviel niet. :wink: Onstabiele overdracht.

Ze hebben bij BMM ook een zelfbouwkitje (erg eenvoudig) en dát werkt perfect.
Nadeel is natuurlijk dat je het dan nog in een kastje moet prutsen. #-o
Ik heb voor mijn computer ooit twee simpele Toshiba componentjes gekocht die electrisch SPDIF omzetten in optisch en vice versa. TORX173 en TOTX173, paar weerstandjes en condensators erbij en klaar, is wel online te vinden. Zie bijvoorbeeld http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/695252
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Die optische kabels voegen een enorme bult jitter toe, ik weet niet of je daar mee kan leven. Ik iig niet, typisch gevalletje digitaal is niet altijd perfect. Wat je zou kunnen doen is in je cd speler een coaxiale digitale uitgang zetten. Je kan dan het signaal van die TOTX aftappen en door een 74hct04 draaien. Vervolgens even netjes met een travo uitkoppelen en afsluiten met weerstanden. Schema's hiervoor zijn wel her en der met google te vinden.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik denk dat jitter geen probleem zal zijn aangezien de pre-amp van montana als het goed is de zooi toch zal reclocken :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bedankt voor de antwoorden! Ik lees dat er verschillende ervaringen opgedaan zijn met een standaard omzettertje.

Ik zal eens een luistervergelijk maken tussen een dvd coax uit en de cd speler optisch uit.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Optisch is toch sowieso inferieur aan coax?

Op htforum staat een philips cdspeler te koop met een fraai loopwerk en coax uitgang
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Optisch is toch sowieso inferieur aan coax?
en waarom dan ?

mvg

st
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

je kan ook luisteren of er veel ruis in zit toch??? :?: :idea: :!: :arrow:
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Montana schreef:
Ik zal eens een luistervergelijk maken tussen een dvd coax uit en de cd speler optisch uit.
Dit heb ik eens gedaan met mijn NAD DVD speler die ik ook voor muziek gebruik. Een wereld van verschil. In dit geval was COAX beter (veel beter midden en hoog).

Geen idee hoe het komt. Ik heb overigens niet getest met verschillende TOS links, wel met meerdere coaxkabels. Tussen deze laatste hoorde ik geen verschil.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

blu_line schreef:
Optisch is toch sowieso inferieur aan coax?
en waarom dan ?

mvg

st
Omdat optisch 2 keer extra moet worden omgezet tov coax... of het hoorbaar is weet ik niet (heb wel sterke twijfels). Optisch is dan weer minder storingsgevoelig en kan langere afstanden overbruggen zonder verliezen...

(bron google)
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Iets betere kwaliteit is de Maudio CO2
http://www.m-audio.com/products/en_us/CO2-main.html
markplaats link

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een 2e hands Maudio CO3 (ik heb e 1)
Die wordt echter niet meer gemaakt, maar hier en daar nog wel te vinden 2e hands:
http://losangeles.craigslist.org/lac/msg/625661240.html
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik zou gewoon effe de CD-speler modden en een coax output toevoegen. Dat kosten ten minste 3 passieve componenten, maar liever gebruik je nog een inverter;

CODE: Selecteer alles

                            |\
                      +-----| O-----------+
                      |     |/            |               S/PDIF output
                      |                   |  150nF        (RCA or BNC)
             |\       |     |\            |   ||        
TTL level ---| o------+-----| O-----------+---||-----374R---+----- center pin
signal       |/       |     |/            |   ||            |
                      |                   |                 |
                      |     |\            |                93R1
                      +-----| O-----------+                 |
                      |     |/            |                 +----- ground
                      |                   |                 |
                      |     |\            |                ---
                      +-----| 0-----------+   
                      |     |/            |
                      |                   |
                      |     |\            |   
                      +-----| 0-----------+   
                            |/
Hier meer info: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bedankt voor de info.

Waarom zou het niet beter zijn om die omzetting te omzeilen door de cd speler een extra coax uitgang te geven, door het signaal af te tappen en te bewerken naar coax? Die converter heb ik strx liggen..

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Waarom zou het niet beter zijn om die omzetting te omzeilen door de cd speler een extra coax uitgang te geven, door het signaal af te tappen en te bewerken naar coax?
Wie heeft gezegd dat je dat niet moet doen dan?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Montana schreef:
Waarom zou het niet beter zijn om die omzetting te omzeilen door de cd speler een extra coax uitgang te geven, door het signaal af te tappen en te bewerken naar coax?
Wie heeft gezegd dat je dat niet moet doen dan?
Omdat je zegt "maar liever gebruik je nog een inverter" Ik neem aan dat je dan zo een kastje bedoelt die ik in mijn openingspost noemde?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Omdat je zegt "maar liever gebruik je nog een inverter" Ik neem aan dat je dan zo een kastje bedoelt die ik in mijn openingspost noemde?
Nee, ik bedoel gewoon een chipje dat als buffer dient voor je coax output ;)
Laatst gewijzigd door voodooless op di 01 apr 2008, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

ah oke.. Dat gaat voor mij al redelijk ver. Zoveel verstand heb ik daar niet van. Ik zal er eens over nadenken!

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben nu aan het switchen tussen de (optische uit van de cd speler naar de omzetter en de DAC van de avreceiver) en de ( DAC van de cd speler naar de analoge ingang op de av receiver) De digitale manier geeft veel meer gain, maar als ik het volume aanpas lijk ik weinig verschil te horen. De analoge manier lijkt misschien meer rust te hebben, maar dat kan ook komen door het verschil in volume en omdat de DAC van mijn cd speler anders is dan die van de receiver. Of het is natuurlijk een psychisch verschil!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Merk wel op dat je nu appels met peren vergeleken hebt en niet coax vs optical.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Merk wel op dat je nu appels met peren vergeleken hebt en niet coax vs optical.
Jah dat weet ik! :wink:

Ging mij erom of een optische kabel met met een omzetter hetzelfde klinkt als een old fashion aansluiting. Wil ik geen extra AD conversie hebben bij gebruik van de DEQX dan zal ik toch moeten werken met zo een omzettertje of een andere cd speler.

Ik zal er nog wel een keer een speler met coax uitgang naastzetten. Dan is het vergelijk tussen coax en optisch mogelijk.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

blu_line schreef:
Optisch is toch sowieso inferieur aan coax?
en waarom dan ?
Omdat bij optisch er licht gemaakt moet worden. Dit gaat niet instantaan, dus daar zit al een fout. Daarna moet je van optisch weer naar elektrisch, dat gaat uiteraard ook niet perfect omdat je met threshold levels zit om aan te geven of iets een digitale 0 of 1 is. Door dit hele gekloot waarop je niet precies weet wanneer iets een 0 of 1 is krijg je jitter op de klok die je met man en macht moet recoveren met een PLL. Dit zorgt er weer voor dat je een "instabiel" digitaal signaal overhoud, ongeacht of je dit gaat reclokken of niet, het zal bagger blijven.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

MidiMaze schreef:
Dit zorgt er weer voor dat je een "instabiel" digitaal signaal overhoud, ongeacht of je dit gaat reclokken of niet, het zal bagger blijven.
Waarom zou het bagger blijven als je het reklokt?
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Bericht door marconist »

MidiMaze schreef:
blu_line schreef:
Optisch is toch sowieso inferieur aan coax?
en waarom dan ?
Omdat bij optisch er licht gemaakt moet worden. Dit gaat niet instantaan, dus daar zit al een fout. Daarna moet je van optisch weer naar elektrisch, dat gaat uiteraard ook niet perfect omdat je met threshold levels zit om aan te geven of iets een digitale 0 of 1 is. Door dit hele gekloot waarop je niet precies weet wanneer iets een 0 of 1 is krijg je jitter op de klok die je met man en macht moet recoveren met een PLL. Dit zorgt er weer voor dat je een "instabiel" digitaal signaal overhoud, ongeacht of je dit gaat reclokken of niet, het zal bagger blijven.

Unbelievable. =P~
Het lijkt wel of je nog nooit iets gemeten hebt en ook geen kennis hebt van "pulse restauration". Een techniek die al bestaat sinds de 40'er jaren.
(Radar).

Dit kunstje (optisch transporteren) doen KPN com suis met 10 Gb/s wereldwijd en zo komt tegenwoordig ook je muziek van de studio naar de masteraar.
Wat valt er dan te mekkeren over een lightpipe waar een paar Mhz door huppelt? :?

Back to school, zou ik zo zeggen ......
Plaats reactie