pc-geluidssignaal door lange draad

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Multimeter op wisselspanning, in de juiste gaten aansluiten (beiden erg belangrijk, bij verkeerde instelling maak je bijv kortsluiting) en 1kHz testoon moet wel lukken denk ik.
Neem liever 50 Hz. De meeste simpele multimeters werken daar een stuk beter op.

Zoals je hem nu hebt is het goed. Draai de meter twee slagen naar rechts (200 V~), en meten. Als het goed is zou je zo'n 1.5V moeten meten als het signaal volluit staat.
JuuL

Bericht door JuuL »

voodooless schreef:
JuuL schreef:
Multimeter op wisselspanning, in de juiste gaten aansluiten (beiden erg belangrijk, bij verkeerde instelling maak je bijv kortsluiting) en 1kHz testoon moet wel lukken denk ik.
Neem liever 50 Hz. De meeste simpele multimeters werken daar een stuk beter op.
Bedankt voor de verbetering. Ik meet bijna nooit wisselspanningen met mijn multimeter, behalve trafo oid. :wink:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:) :) :)

dank je
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Uhm. de frontspeakeruitgang van mijn mobo is waarschijnlijk kaduuk. Deze maar eens voor RMA naar de dealer sturen.......

Zou ie kapot kunnen gaan door manier waarop ik hem gebruik. (signaal door een lange draad sturen en aansluiten op ongeaarde apparatuur?)

Jan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat je voor minder geld een nw soundcard koopt, die ook nog eens beter zal zijn dan zo'n op t mobo geïntegreerd ding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Is ook wel zo, maar er zit nog gewoon garantie op mijn mobo, dus die wil ik gebruiken als het ff kan....

Zit een beetje te denken aan da spdif verhaal van bart-M. Zou een sp-dif signaal door een 15m lange kabel kunnen gaan zonder problemen?

Wat voor kabels is dat eigenlijk, glasvezel oid? Is dat zelf te terminaten?

Jan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

geen glasvezel doen, da's met voor gewone mensen verkrijgbare connectoren niet goed te krijgen. gewoon koperen kabeltje dus
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ah, ik heb geen verstand van SPDIF, dacht ff dat het glasvezel was oid waar dat signaal doorheen moet :oops:

Jan
markje

Bericht door markje »

Nee, dat kan ook gewoon door een coax kabel. Ik geloof niet dat 15m een probleem is: pak goede coaxkabel (Hirschmann Koka799 oid), 2 neutrik tulppluggen en je hebt een kwalitatief erg goede coaxkabel.

Groeten Mark
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Wowly schreef:
Uhm. de frontspeakeruitgang van mijn mobo is waarschijnlijk kaduuk. Deze maar eens voor RMA naar de dealer sturen.......

Zou ie kapot kunnen gaan door manier waarop ik hem gebruik. (signaal door een lange draad sturen en aansluiten op ongeaarde apparatuur?)

Jan
Vraagje aan allen: Hebben jullie dit ook wel eens gemerkt?
Ik heb al een paar keer gemerkt dat er een (statische??) spanning staat op de soundcard uitgang jack. Er springen vonkjes over bij aansluiten..!?
N.b. zowel de versterker als de PC zijn niet geaard.

Nu zet ik de PC altijd uit als ik de soundkabel aansluit, dat gaat goed.

Wowly, ik vermoed dat op deze wijze je soundcard opgeblazen is.
markje

Bericht door markje »

Ik heb eigenlijk altijd Creative kaarten gehad en regelmatig kabels geplugd met de pc aan; geen problemen. Ik heb wel eens gehoord dat hij wat bromde, maar met wat sneller wisselen was dat verholpen (op het oor dan). Nu is de opstelling nogal statisch, dus wisselen gebeurd niet meer.

Groeten Mark
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wowly schreef:
ah, ik heb geen verstand van SPDIF, dacht ff dat het glasvezel was oid waar dat signaal doorheen moet :oops:
De optische SPDIF variant gebruikt gewoon een stuk doorzichtig plastic en zeker geen glasvezel ;) Natuurlijk kun je ook gewoon de coax variant gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”