Dipool met AMT , AT en 15" .

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Netjes hoor. En met dat lieve kleine meisje erbij zie je dat ook dit formaat wel meevalt, hoewel het wat groter is dan MOB3W.

Lieve kleine meid is ondertussen 102 cm :twisted:

Het deel van de baffle dat je nu ziet staan is 85 cm hoog.
hilbren

Bericht door hilbren »

Toch best nog indrukwekkend, mijne zijn in totaal misschien iets van 36 kilo p/s.
Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ga je overigens aktief of passief filteren?
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Fijn hoor,zulke vrienden met `n goede zaagtafel.

8 cm dik onder 45 graden met dit als resultaat.
Ziet er strak uit, superb werk!
Mooi project, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

hilbren schreef:
Ga je overigens aktief of passief filteren?
Het laag zal actief worden en het mid /hoog wordt passief.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Hondasnl schreef:
CarloPJB schreef:
Fijn hoor,zulke vrienden met `n goede zaagtafel.

8 cm dik onder 45 graden met dit als resultaat.
Ziet er strak uit, superb werk!
Mooi project, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Dank je :wink:

Ik ben ook erg benieuwd :lol: :lol: :lol: maar heb er alle vertrouwen in.

Ben gisteren te gast geweest bij Jeroen en was weer blij verrast.Ongekende ervaring op welk een nivo hij z`n dipool nu aan het spelen heeft.
Ben nu toch serieus aan het overwegen om ook de AMT 2340 in het geheel te gaan gebruiken :?
dre

Bericht door dre »

Ben nu toch serieus aan het overwegen om ook de AMT 2340 in het geheel te gaan gebruiken
hehehe,ik dacht al:als carlo de tweeter heeft gehoord is ie gelijk verkocht :twisted:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:
Ben nu toch serieus aan het overwegen om ook de AMT 2340 in het geheel te gaan gebruiken
hehehe,ik dacht al:als carlo de tweeter heeft gehoord is ie gelijk verkocht :twisted:

:oops:

Kom nu alleen niet uit met de baffle`s voor het mid hoog die ik al gemaakt had dus die kunnen overnieuw.........

En ik heb van Jeroen begrepen dat er per 4 aan korting gedacht kan worden dus dan doe jij zeker ook wel mee :twisted: :twisted:
dre

Bericht door dre »

En ik heb van Jeroen begrepen dat er per 4 aan korting gedacht kan worden dus dan doe jij zeker ook wel mee
die gedachte is zeker aanwezig :roll:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Haha.. Wat lees ik nou! :lol: AMT?

Zou je het niet eerst met de excel proberen? Als je die redelijk hoog kan crossen, bijv. rond +/-3,5 kHz, met 12dB/octaaf, kan je het dipoolgedrag behoorlijk hoog doortrekken.. Jamo crosst dacht ik ook erg hoog om op die manier een dome te kunnen gebruiken. De mid die je gebruikt is daar erg geschikt voor en presteert op 4kHz bijna net zo goed als op 2kHz!

mvg,

Martijn
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De Jamo crosst niet zo hoog, namelijk op 2 khz. Dat heb ik je al eerder verteld :wink: .
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Martijn M schreef:
De Jamo crosst niet zo hoog, namelijk op 2 khz. Dat heb ik je al eerder verteld :wink: .

Dank je :wink:

Maar nu is de vraag of het uberhaupt gaat klinken als ik de Seas zo hoog zal crossen.

En het is natuurlijk niet voor niks dat de grote der aarde ook het hoog dipool uitvoeren al dan niet met back 2 back tweeter of AMT.

Gelukkig heb ik mezelf geen einddatum opgelegd dus ik heb nog tijd zat om het een en ander te overdenken.

Allen bijvoorbaat al bedankt voor het meedenken :wink:
dre

Bericht door dre »

het is inderdaad de vraag of je weer helemaal opnieuw wilt gaan beginnen :?

misschien een paar mooie faceplates laten maken waar de amt zo in het gat van de seas kan :wink:
dat zou ik dan doen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ga staks met het open baffle midhoog van dre nogmaals een poging met de NEO3PDR wagen, om te kijken of ik het hoog net zo mooi krijg als met de AMT2340. Kan dan mooi vergelijken. Wat vooral opvalt met die AMT is dat er niets, maar dan ook niets, verandert aan de kwaliteit als je het harder zet. Ook als het al op flink niveau staat heb je de indruk nog lang niet aan het einde te zitten van wat de tweeter aan kan.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat dat toch voor een belangrijk deel door het principe "oppervlak is door niets te vervangen, behalve door nog meer oppervlak" :D zo'n AMT heeft natuurlijk fundamenteel flink meer oppervlak dan een gewone tweet of een kleine magnetostaat.
dre

Bericht door dre »

ja ga ij de boel nog ff op zitten naaien :roll:

en die oneindelijke rust die in de weergave is/blijft moeten we zeker niet vergeten.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik heb nu de Neo3 PDR heel mooi glad gekregen, dmv een filter-pc met BruteFIR. Een notch op ca. 3,5 kHz en een op ca. 15 kHz, daarnaast een peak op ca. 7 kHz. Dat laatste kan passief natuurlijk niet :? ; maar misschien kan je daarvoor iets in het actieve deel van het mid-filter aanbrengen? Dat signaal gaat immers ook naar de passief gefilterde tweeter toch?

@ Carlo: volgens mij blijft het knagen als je een dipool-tweeter hebt gehoord... ombouwen die hap dus ;) . Ik ben in elk geval helemaal om.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ik ga staks met het open baffle midhoog van dre nogmaals een poging met de NEO3PDR wagen, om te kijken of ik het hoog net zo mooi krijg als met de AMT2340. Kan dan mooi vergelijken. Wat vooral opvalt met die AMT is dat er niets, maar dan ook niets, verandert aan de kwaliteit als je het harder zet. Ook als het al op flink niveau staat heb je de indruk nog lang niet aan het einde te zitten van wat de tweeter aan kan.
Jeroen,

Is het niet zo dat wanneer je de dipoolmid kan inzetten tot het punt waar een dipooltweeter geen dipoolgedrag meer vertoont, maar begint te bundelen, je een gelijk resultaat kan krijgen als met een dipooltweeter? Het off-ax gedrag is dan misschien te verbeteren met een extra goedkope rear tweeter? Bij Carlo zal de mid dan tot ongeveer 3,5kHz moeten lopen als ik het goed zie..

Carlo, jouw mid is op 4kHz bijna net zo goed als op 2kHz.

mvg,

Martijn
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
ja ga ij de boel nog ff op zitten naaien :roll:
ik zal niemand van een Neo3PDr af willen houden hoor 8)
dre

Bericht door dre »

ik zal niemand van een Neo3PDr af willen houden hoor
maar jij hebt de mundorf nog niet gehoord(denk ik dan :wink: )
de neo is gewoon heel goed,zeker voor het geld.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

dre schreef:
ik zal niemand van een Neo3PDr af willen houden hoor
maar jij hebt de mundorf nog niet gehoord(denk ik dan :wink: )
de neo is gewoon heel goed,zeker voor het geld.
Mee eens. Al heb ik de Mundorf niet gehoord.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
jeroen_d schreef:
Jeroen,

Is het niet zo dat wanneer je de dipoolmid kan inzetten tot het punt waar een dipooltweeter geen dipoolgedrag meer vertoont, maar begint te bundelen, je een gelijk resultaat kan krijgen als met een dipooltweeter? Het off-ax gedrag is dan misschien te verbeteren met een extra goedkope rear tweeter? Bij Carlo zal de mid dan tot ongeveer 3,5kHz moeten lopen als ik het goed zie..

Carlo, jouw mid is op 4kHz bijna net zo goed als op 2kHz.

mvg,

Martijn
Dat weet ik niet, ik geef geen enkele garantie. Ik moet bij jouw vraag aan Linkwitz denken, die op zijn eigen forum ook nogal onder druk is gezet om ipv een millennium rear tweeter een goedkope 27TDFC in te zetten. Hij wilde er niet aan, hij wilde het niet eens proberen, veel te bang dat hij weer eindeloos zou moeten gaan optimaliseren om dezelfde kwaliteit te krijgen.

Wat betreft die mid, dat is helemaal niet waar, die breekt bij 4kHz al duidelijk op. Als je watervallen bekijkt, die niet in periodes maar in msec langs de as zijn uitgezet, dan moet je bij 4kHz een 2x zo snelle afval eisen dan bij 2kHz.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Gaat het niet om de W15LY-001? Heeft de neodymiumversie een andere frequentie respons? Ik zie eigenlijk niet zoveel raars op de zaph site. Hij is wel een fractie minder als op 2kHz, maar dat friemeltje op 4,8kHz van 1dB lijkt me niet vreselijk.

Als het echt ultiem moet is de AMT de beste oplossing, maar ik vraag me af of het echt nodig zal zijn in de praktijk..

Wat ook kan is de Excel mid en tweeter weer in hun monitor zetten. Ik heb nog twee nieuwe SS 15W K00 liggen die zich vervelen! :wink:

mvg,

Martijn
dre

Bericht door dre »

Afbeelding
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Montana,

In m`n monitor zit deze http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=88 en voor de dipool heb ik deze al liggen http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89.

En wat was jouw ervaring na het wisselen naar de AMT?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Gaat het niet om de W15LY-001? Heeft de neodymiumversie een andere frequentie respons? Ik zie eigenlijk niet zoveel raars op de zaph site. Hij is wel een fractie minder als op 2kHz, maar dat friemeltje op 4,8kHz van 1dB lijkt me niet vreselijk.

Als het echt ultiem moet is de AMT de beste oplossing, maar ik vraag me af of het echt nodig zal zijn in de praktijk..

Wat ook kan is de Excel mid en tweeter weer in hun monitor zetten. Ik heb nog twee nieuwe SS 15W K00 liggen die zich vervelen! :wink:

mvg,

Martijn
Hij is niet een fractie, maar veel minder dan op 2kHz op de Zaph site, ik gaf niet voor niets aan hoe je de waterval moet interpreteren. En, zoals je aan de geposte grafieken ziet, de neodynium is zeker niet beter wat dat betreft. Los daarvan, ten opzichte van een tweeter, of het nu de NEO, Crescendo of AMT is, daar verliest ie sowieso dik van op 4kHz.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”