party speakers
Moderator: Beheerdersteam
party speakers
Iemand enig idee of dit redelijke speakers zijn voor een groot feest ?
(en een redelijke prijs ? )
http://link.marktplaats.nl/156620278
Het feest wordt gehouden in een ruimte van ca 90 m2 met uitloop naar een terras buiten. Ca 100 gasten.
(en een redelijke prijs ? )
http://link.marktplaats.nl/156620278
Het feest wordt gehouden in een ruimte van ca 90 m2 met uitloop naar een terras buiten. Ca 100 gasten.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
@ Vuurkat; Als bijna niemand het uit kan leggen, is er in ieder geval één geweest die het wel kon, ben je al wat wijzer?
Volgens mij heb je uberhaupt geen idee hoe deze speakers klinken. Rendement is volgens mij in het 'Party-Speaker' segment niet echt de factor om naar te kijken (Hoewel het natuurlijk niet héél erg laag moet zijn). Ook het bereik in het hoog is naar mijn idee niet super belangrijk.
Rendement is waarschijnlijk een kwestie van de versterker een stapje verder open draaien, en de hoge tonen in een 'party-speaker' is volgens mij al voldoende als het tot 16Khz loopt.
Al met al lijkt de eerder genoemde speaker op het gezicht een aardig apparaat, maar dat is het nadeel van speakers kopen op het internet; je weet nooit hoe het klinkt. (Moet wel zeggen, en dat is niet negatief naar seven-up, maar ik denk dat de eerder genoemde speakers het beter doen dan de PA-breedbander met piezo's. Is natuurlijk ook gebasseerd op een vermoeden en een natte krant, maar tis gewoon mijn 5 centjes).
Volgens mij heb je uberhaupt geen idee hoe deze speakers klinken. Rendement is volgens mij in het 'Party-Speaker' segment niet echt de factor om naar te kijken (Hoewel het natuurlijk niet héél erg laag moet zijn). Ook het bereik in het hoog is naar mijn idee niet super belangrijk.
Rendement is waarschijnlijk een kwestie van de versterker een stapje verder open draaien, en de hoge tonen in een 'party-speaker' is volgens mij al voldoende als het tot 16Khz loopt.
Al met al lijkt de eerder genoemde speaker op het gezicht een aardig apparaat, maar dat is het nadeel van speakers kopen op het internet; je weet nooit hoe het klinkt. (Moet wel zeggen, en dat is niet negatief naar seven-up, maar ik denk dat de eerder genoemde speakers het beter doen dan de PA-breedbander met piezo's. Is natuurlijk ook gebasseerd op een vermoeden en een natte krant, maar tis gewoon mijn 5 centjes).
Re: party speakers
Hallo,mipo schreef:Iemand enig idee of dit redelijke speakers zijn voor een groot feest ?
(en een redelijke prijs ? )
http://link.marktplaats.nl/156620278
Het feest wordt gehouden in een ruimte van ca 90 m2 met uitloop naar een terras buiten. Ca 100 gasten.
Voor 100 man heb je met deze speakers geen zaalvullend geluid. Heb zelf jarenlang als geluidstechnicus gewerkt in zaaltjes tot 250 man. Hiervoor hadden we de volgende installatie
2x subwoofer 18" / 600 Watt
2x top 15" / 300 Watt
1x versterker 2x750 Watt voor subs
1x versterker 2x400 Watt voor tops
1x aktieve crossover
Hiermee kun je zo'n zaaltje goed voorzien van geluid.
Met de genoemde speakers zul je vooral in het laag tekort komen.
Zorg er wel voor dat je een behoorlijke versterker hebt met minimaal het RMS vermogen van de speaker, liefst nog iets meer. Zo beperk je de kans op clipping doordat de versterker te hard aangestuurd wordt.
Hou er rekening mee dat het is voor feesten en partijen. Hiervoor heb je geen super-audio-speaker nodig. De meesten van dit soort lawaai-speakers hebben geen optimaal frequentieverloop en ik zou me daar ook niet secht druk om maken.
Toevallig was ik gisteren op een meeting van Analog Audio en MFBfreaks.com. Daar stond een set 545 MFB-speakers van Philips. Deze klonken niet echt geweldig aan een voorversterker, maar eenmaal aangesloten op een fatsoenlijk mengpaneel was de geluidsdruk voldoende om je 100 gasten in een mum van tijd naar hun auto te motiveren om huiswaarts te keren. O ja, dat was in een ruimte van ca 150m² met een plafond van ca 6m hoog.
Op privé feestjes hoeft het meestal niet zo heel erg hard te gaan, dat is alleen maar irritant voor de gasten. Denk daar maar eens over na. Wat heb je liever, dat ze achteraf zeggen: Wat stond die kankermuziek hard of Goh, was een gezellig feest met leuke muziek erbij.
Als je dat in gedachten houdt, gaat het wel lukken met je feestje. En lukt het niet met het frequentiebereik, kun je nog altijd de truckendoos opentrekken met een goedkoop mengpaneel met equaliser.
Groeten,
Mischa
Toevallig was ik gisteren op een meeting van Analog Audio en MFBfreaks.com. Daar stond een set 545 MFB-speakers van Philips. Deze klonken niet echt geweldig aan een voorversterker, maar eenmaal aangesloten op een fatsoenlijk mengpaneel was de geluidsdruk voldoende om je 100 gasten in een mum van tijd naar hun auto te motiveren om huiswaarts te keren. O ja, dat was in een ruimte van ca 150m² met een plafond van ca 6m hoog.
Op privé feestjes hoeft het meestal niet zo heel erg hard te gaan, dat is alleen maar irritant voor de gasten. Denk daar maar eens over na. Wat heb je liever, dat ze achteraf zeggen: Wat stond die kankermuziek hard of Goh, was een gezellig feest met leuke muziek erbij.
Als je dat in gedachten houdt, gaat het wel lukken met je feestje. En lukt het niet met het frequentiebereik, kun je nog altijd de truckendoos opentrekken met een goedkoop mengpaneel met equaliser.
Groeten,
Mischa
Tja wat is wijsheid hier ?
De kwaliteit hoeft idd niet vergelijkbaar te zijn met wat hier gemiddeld gebouwd wordt maar het mag op zijn minst wel redelijk zijn.
Mijn aanname is dat een gemiddelde zelfbouw speaker niet voldoende
geluidsdruk levert voor een dergelijke ruimte icm de nodige volume
wens.
Of dat ook nog zo is met een krachtige versterker van 2x 250 watt,
geen idee; geen ervaring mee.
Ik ga in iedergeval niet gebruik maken van een mengpaneel of equaliser,
dat is me teveel gedoe.
Gewoon twee of vier speakers, een versterker en een cd speler die random de muziek speelt.
Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit van die dap apparatuur en is 2x250
watt of iets in die buurt eigenlijk wel nodig en kan het ook volstaan
met een gewone 2x 100 watter icm met genoemde Pa speakers ?
De kwaliteit hoeft idd niet vergelijkbaar te zijn met wat hier gemiddeld gebouwd wordt maar het mag op zijn minst wel redelijk zijn.
Mijn aanname is dat een gemiddelde zelfbouw speaker niet voldoende
geluidsdruk levert voor een dergelijke ruimte icm de nodige volume
wens.
Of dat ook nog zo is met een krachtige versterker van 2x 250 watt,
geen idee; geen ervaring mee.
Ik ga in iedergeval niet gebruik maken van een mengpaneel of equaliser,
dat is me teveel gedoe.
Gewoon twee of vier speakers, een versterker en een cd speler die random de muziek speelt.
Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit van die dap apparatuur en is 2x250
watt of iets in die buurt eigenlijk wel nodig en kan het ook volstaan
met een gewone 2x 100 watter icm met genoemde Pa speakers ?
Het verschil in een PA versterker en een hifi versterker zit hem met name in de koeling en de beveiligingen. Een hifi versterker is niet gemaakt om continu het maximale vermogen af te geven, een PA versterker wel.
Voor feesten waarbij de versterker dus veelaan zijn maximale vermogen dient te geven is een PA versterker aan te bevelen. Tevens zijn deze vaak voorzien van een 'clip limiter' waarmee de speakers enigzins tegen opblazen beschermt zijn.
Groeten Walter
Voor feesten waarbij de versterker dus veelaan zijn maximale vermogen dient te geven is een PA versterker aan te bevelen. Tevens zijn deze vaak voorzien van een 'clip limiter' waarmee de speakers enigzins tegen opblazen beschermt zijn.
Groeten Walter
Klopt, maar de speakers van Marnix klonken ook niet goed, naar mijn smaak. Teveel boem en ongecontroleerd typisch een commerciele speaker. De MFB was ook mijn smaak niet, maar de exemplaren van Thomas zijn nog niet geserviced en een ander lid vertelde mij dat zijn geservicede exemplaren veel beter klonken.Laurens schreef:Ik moet wel zeggen dat die ruimte op z'n zachtst gezegd nogal galmde... (en dat de 545's nogal schel klinken in vergelijking met die passieve lummels van Marnix)
Zoals gezegd heeft het allemaal weer te maken met smaak, maar beiden konden mij niet bekoren, wel leuk om te horen hoe dat 30 jaar oude materiaal nog klinkt.
Mischa
Mipo wat is nu uiteindelijk de bedoeling?
Wil je een achtergrond muziekje, een rustig dans muziekje of zoiets waar je in elkaars oor moet schreewen om elkaar te verstaan.(of iets daar tussenin).
Aan de hand daarvan valt er eigenlijk pas iets te zeggen over de toe te passen apperatuur en de opstelling daarvan.
Wil je een achtergrond muziekje, een rustig dans muziekje of zoiets waar je in elkaars oor moet schreewen om elkaar te verstaan.(of iets daar tussenin).
Aan de hand daarvan valt er eigenlijk pas iets te zeggen over de toe te passen apperatuur en de opstelling daarvan.

