Metingen tweeters in HH 3/2008

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
voodooless
Contacteer:

Metingen tweeters in HH 3/2008

Bericht door voodooless »

Ik was net de tweetertest aan het doorbladeren van de nieuwe HH. En daar viel mij iets vreemd op bij 4 van de geteste tweeters, respectievelijk: Audax TW025A20, Eton 26HD1, Excel T29MF001 en in mindere mate ook bij de Seas 27TTFNC/GW.

In de vervormingsmetingen is hier een duidelijke overeenkomst te zien: een K5 piek tussen 5 en 6 kHz, en een K3 piek tussen 7 en 8 kHz. Tevens een K2 piek tussen 12 en 13 Khz, echter niet zo sterk en niet bij allemaal aanwezig.

De andere tweeters schijnen dit niet te hebben, echter lijkt het me dat dit geen toeval is gezien de consistentie :?:

Kan iemand hier iets over zeggen misschien?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dat is de harmonische vervorming van de break-up piek bij 25kHz. Het gaat hier in alle gevallen om tweeters met harde konussen. Dit is vrij normaal. Net zo als dat alle 7" metaalkonus woofers een vervormingpiek vertonen rond de 1600Hz. Je ziet dat de andere tweeters (softdomes) hier minder last van hebben.
Laatst gewijzigd door Geenius op vr 21 mar 2008, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Geenius schreef:
Dat is de harmonische vervorming van de break-up piek bij 25kHz. Het gaat hier in alle gevallen om tweeters met harde konussen. Dit is vrij normaal. Je ziet dat de andere tweeters (softdomes) hier minder last van hebben.
Hoezo zie je die vervorming dan terug op lagere frequenties?
Rudy

Bericht door Rudy »

Die frequenties zijn helemaal niet laag.

K2 van 12kHz = 24kHz
K3 van 8khz = 24 kHz
K5 van 5 kHz = 25kHz
....

Wat je bij dergerlijke metingen moet afvragen is hoe komen ze bij 20kHz aan een K3 en K5 ... , en heeft het nog belang.

Je vat hem wel denk ik

mvg Rudy
voodooless
Contacteer:

Klinkt zeer logisch :)

Maar waarom zien we de componenten van die resonantie dan op een lagere frequentie i.p.v hogere? Zijn dat aliasing effecten ofzo?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, als je een 5kHz toon speelt dan wordt door de resonantie op 25 kHz de 5de harmonische vervormingscomponent nogal versterkt. Dat is dus ook de reden dat dergelijke vervorming niet weg te filteren is.
voodooless
Contacteer:

Ahzo. Duidelijk :D
Plaats reactie