[Langdurig] Behringer DCX project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

[Langdurig] Behringer DCX project

Bericht door voodooless »

Aangezien het vandaar weer eens slecht weer is om aan mijn subje verder te gaan heb ik tijd om met mijn DCX te spelen.

Is ie nu werkelijk zo dramatisch als mensen zeggen, valt ie nog te redden, en zoja, hoe?

Eens zien dan :)

Ik heb dus mijn geluidskaart gepakt en een kanaal als lookback aangesloten en het andere via de DCX terug naar de input.

Dan heb ik de levels gelijk gezet aan elkaar. De gain van de inputs staan minimaal, en ik heb de output zover opengezet dat het loopbacksignaal net niet clipt (regelaars zijn allemaal analoog). Dan heb je op de DCX in ingangssignaal van zo'n -30 dB, geven me dus nog 19 bitjes over om mee te spelen. Vervolgens heb ik de output gain van de DCX zover omlaag gezet dat ie tot op 0.1 dB even groot is als het loopback signaal. Een veel beter methode is er helaas niet. Eigenlijk is het ingangsbereik van mijn geluidskaart iets te klein. Met een paar volt extra zou het veel beter gewerkt hebben. Dan maar zo.

Voor een snelle metingen heb ik RMAA gebruikt. Niet de laatste versie, want die kreeg ik onder OSX niet aan de gang, maar wel de 5.5 versie.

Alle resultaten zijn hier te vinden. Groen (rechts), is het loopback signaal, wit (links) is de DCX meting. Helaas moet ik bekennen dat de DAC in mijn geluidskaartje niet al te best is :oops: DAC is een AK4385 met slechts -94 dB THD+N. De ADC is een paar dB beter.

Toch kunnen we wat resultaten zien.

Ruisvloer van de DCX is hoger en er zit vanaf 50 Hz flink wat ruis in:

Afbeelding

Als je bedenkt dat er nog 30 dB meer signaal in kan is het eigenlijk niet eens zo heel slecht :) Op 115 dB zou je dan komen, ongeveer wat de specs claimen.

Afbeelding

THD is ook eigenlijk nog best netjes. Er komt zo'n 3 dB bij t.o.v het orgineel (even gezien van af de K2 en K3 toppen).

Het is jammer dat ik de digitale ingang niet kan gebruiken momenteel, Zou interessant zijn om te kijken wat daar uit zou komen... Misschien dat ik nog wel wat kan fixen wat dat betreft via mijn CD-speler. Misschien later meer daarover.

Mijn mooie DCX kan ik natuurlijk niet orgineel laten, niet op de laatste plaats omdat ie niet 100% in orde is. Dit heeft vermoedelijk iets met de voeding te maken. Deze ga ik dan ook vervangen :)

Een nieuw printje, en trafo wacht al voor mij op het postkantoor, en de rest van de onderdelen heb ik al liggen hier. Voor de voeding ga ik een kit gebruiken van AWDIY.com. Het spul ziet er erg netjes en solide uit en lijkt goed bedacht te zijn. Het geheel is niet echt super goedkoop, maar gezien de aanschafprijs van de DCX kan dit er wel bij ;)

Als de voeding klaar is ga ik natuurlijk nog ff opnieuw meten :)

Maar ik wil eigenlijk in de loop van komende tijd nog wat andere dingen veranderen om de DCX voor home audio wat practischer bruikbaar te maken.

Een van de belangrijkste dingen die de DCX mist is een volume regeling. Nu heb ik natuurlijk zo'n mooie Jos van Eijndhoven regeling, maar om er daar nu nog 3 van te maken wordt wel erg duur. en past ook niet in de DCX ;)

Mijn plan is het dus om een chipje te gebruiken. Komende van de JvE is dat misschien vloeken in de kerk, maar goed, als de specs kloppen gaat het zeer zeker voldoen ;)

Een chipje zei ik? Twee dus, want ik wil wel een gebalanceerd signaal behouden. De beoogde chip is de CS3318. Dit is een 8 kanaals single volume regelaar. 2 kanalen per chip blijven dus ongebruikt. De interne registers zijn erg flexibel en zodoende kun je ook de onderlinge levels van de kanalen hier makkelijk mee regelen, en hoeft de DCX dat niet meer digitaal te doen.

Aansturen gaat hoogstwaarschijnlijk gebeuren via een Atmel uC. Atmels zijn erg goedkoop, en ontwikkeltools zijn gratis te verkrijgen. Bovendien heb ik er eerder mee gewerkt. Er komt ook nog een display en een IR oog. Dit komt op de plaatst van de cardreader die ik toch niet gebruik. Zo kun je vanuit je luie stoel de boel bedienen.

Ander belangrijk punt in de ingangskeuze. Deze is momentele beperkt tot 3 analoge ingangen en een digitale. En da ook nog enkel XLR. Voor home audio niet zo handig dus ;)

Graag wil ik dus de stereo XLR input behouden (in een andere vorm). De digitale ingang zal echter moeten wijken voor een optische en coax ingang. Verder wil ik nog 3 of 4 single ended inputs hebben om wat meer bronnen aan te kunnen sluiten. Keuze tussen de bronnen kun je prima met de Atmel regelen:)

Tot zover de bovenkant vanmijn lijst van dingen die ik echt heel graag zou willen hebben. Wat volgt zijn enkele dingen die onderaan van mijn lijstje staan, en sommige zullen niet erg eenvoudig te bewerkstelligen zijn ;)

- Vervangen van ASRC met een beter exemplaar. Het origineel is niet super geweldig en heeft ook nog een vervelende bug!
- Het switchen van analoog naar digitaal zal je vanaf de AB niet kunnen doen. Hiervoor moet je namelijk een instelling op de DCX zelf maken. De DCX kun je echter ook via een seriële poort aansturen. Het zou dus leuk zijn als het seriële protocol bekend was zodat je de Atmel dit soort dingen zou kunnen laten schakelen.... Helaas heb ik nog niets gevonden... Misschien reverse engineeren... Als je eenmaal zover bent zou je nog veel meer functies van de DCX via je AB vanaf de bank kunnen regelen natuurlijk :D

Tot zover mijn toekomstmuziek... Een aantal dingen hebben andere ook al gedaan, zoals de volumeregeling met CS3318 (Jan Didden biedt hiervoor een kit aan bijvoorbeeld). Mij te duur, en zelf knutselen is ook leuk.

Ik heb al enkele dingen min of meer doordacht en in mijn hoofd zitten. Binnenkort ga ik wat meer op papier zetten, en kijken hoe ver ik kom. Aangezien ik vooral thuis ben in de software hoek is hardware niet altijd even makkelijk voor mij, vooral niet als het analoge electronica is ;) Maar ik doe mijn best en hoop af en toe op jullie steun 8)

Anyway, sorry voor de lap tekst :roll:
voodooless
Contacteer:

Hier nog een plaatje van het ruisspectrum gemeten op 96 Khz, met de gain van de geluidskaart vol open:

Afbeelding

Lijkt me een mooi referentiepunt om vanuit te werken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Interessant, Christiaan!
Dit ga ik volgen. Deze resultaten geven mij al een beter gevoel over hoe ik de DCX misbruik. Bij een 'normaal' luisterniveau zit het ingangsniveau bij mij op ongeveer -30 dB. Deze meetwaarden lijken mij goed genoeg!
voodooless
Contacteer:

Nog even wat metingen via SPDIF gemaakt.

Laat je niet verblinden door het eerste tabelletje, want dat klopt niet ;)

Verder heb ik flink met gain moeten spelen om het signaal klein genoeg te krijgen voor mijn geluidskaart: -15dB gain op de ingang en -13.3 dB gain op de uitgang :( behoorlijk wat.

Eens kijken of ik een L-pad kan maken voor de line-in om het geheel wat te verzwakken.

Ik had net ook al even last van de ASRC bug :( Dat geeft echt een heel erg vreemde response :shock:
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

voodooless schreef:
Ik had net ook al even last van de ASRC bug :( Dat geeft echt een heel erg vreemde response :shock:
Zoiets misschien:
Afbeelding
:D
Goed bezig verder!
voodooless
Contacteer:

Yep, lijkt er verdacht veel op ;)

Lijkt wel of er iets totaal fout gaat met het digitale filter op dat moment. Ziet er echt bizar uit.
voodooless
Contacteer:

Ik heb even een schema gemaakt van hoe het zou moeten worden:

Afbeelding

Lijkt me redelijk duidelijk.

Waar ik na de voeding naar wil kijken is de uitgangssectie en daar zit dan ook meteen mijn eerste probleem:

De AKM produceert ongeveer 2.5V common mode spanning. Dit is niet zo erg omdat de OPA1632 (of THS413x) deze met zo'n 90 dB verminderen. De CS3318 heeft echter ook een kleine DC op de output, namelijk maximaal 5mV bij vol volume (+22 dB). Nu zul je vanwege de spanning maar tot maximaal zo'n +10 dB kunnen gaan, echter is er dan nog steeds wel enkele mV's DC.

De vraag is dus of ik die zo zal laten, of ook wegwerken... Verder is de CS3318 niet in staat om heel erg late loads aan te sturen 2K is het minimum dat wordt aangeraden. De vraag is of dat problemen kan opleveren?

Wat is dus wijs?
paulebappie

Bericht door paulebappie »

Christiaan je bent nu al m'n held van de dag, ik ga dit ook met plezier volgen!

Ik had die voeding van AWDIY.com wel eens voorbij zien schuiven maar heb noiit een recentie o.i.d. kunnen vinden. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.
voodooless
Contacteer:

Van mij ga je ook geen recentie krijgen hoor ;) In ieder geval geen subjectieve, want ik heb mijn DCX nog niet aan mijn amp gehangen en heb dus ook geen idee hoe hij klinkt :lol:

Ik ga dus puur af op mijn metingen. Ik hoop dat ik dit weekeind de voeding in elkaar kan knutselen. Ben niet thuis, maar heb wel alle benodigde spulletjes ingepakt ;) We zullen zien...
voodooless
Contacteer:

Oke, ik heb vandaag de nieuwe voeding in elkaar gezet. Eerst los getest: zag er allemaal netjes uit: voltages kloppen en met de potjes heb ik de 15V netjes kunnen tunen.

Dan maar de oude voeding eruit geknipt en de nieuwe erin gezet..

DCX aangezet.. alles kwam tot leven zoals gewoonlijk :) Wat me echter meteen opviel was dat het peak lampje van mijn geluidskaart aan was terwijl er helemaal geen output van de DCX zou moeten zijn :( .

En daar was het dus inderdaad mis. Ik heb de koptelefoon aangesloten en geluisterd: brom :(

Voedingsprintje nagekeken, maar ik kom niets ontdekken... Voltages gemeten: alles oke. Vreemd dus.

Morgen maar eens aan de scoop hangen om te kijken wat er precies aan de hand is, ik weet het nu ff echt niet :oops:

Toch nog ff plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding

Duidelijke 100Hz spikes dus... Waarom mag joost weten :?:
voodooless
Contacteer:

Net ff de scoop eraan gehangen en daar werd het probleem wel duidelijk, echter niet de oorzaak.

Op de -15V rail zit een flinke ripple van ongeveer 0.75V. Ik heb alles gechecked, maar mijn soldeersel klopt gewoon... Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de LM337T zijn werk niet goed doet.. Helaas heb ik geen vervangend exemplaar. Morgen op het werk de oude er netjes uit solderen en hopen dat we daar een nieuwe hebben..

Verder heb ik nog even naar de andere rails gekeken, en kan concluderen dat deze voeding doet wat ie claimt.
he output noise is at 15mVpp through the +-15v and 3.3v lines, and at 30mVpp for the +5V voltage. Merely 10 times lower than the stock switch mode power supply.
+15 doet zelfs maar iets van 3 mVpp, de 3.3 mV doet ongeveer 15 mV en de +5 lijn ook. Zeer netjes dus...

... als het helemaal werkt ;)
daniel

Bericht door daniel »

100Hz ripple... zou het kunnen dat je net te weinig spanningsreserve hebt voor die regelaar? Misschien de +/- 15V eens op +/- 14 volt afstellen?
voodooless
Contacteer:

Het probleem heb ik al gevonden gelukkig: had de potmeter te ver open gedraaid. Een stukje terug draaien doet wonderen.

Nu doet zich echter een nieuw probleem voor: Ik hoor een vreemde buz uit de output komen via mijn geluidkaart. Zelfs als de flatcables van het input/output bordje los liggen en de DCX uit is. Pas als ik de stekker eruit trek gaat het weg. Straks eens testen of je dit ook via de versterker hoort...

Het vreemde is dat je hetzelfde ook hoort al ik mijn scoop aansluit op de XLR kabel naar de input van de geluidskaart.

Misschien dus dat het gewoon aan mijn geluidskaart ligt..
voodooless
Contacteer:

Okay, hij doet het dus.

Resultaat van deze mod is prima te zien:

Afbeelding

Bovenste is de nieuwe PSU, onderste is de oude. Beiden met zelfde level, flink uitvergroot.

Prima verschil. Volgende stap is het vervangen van de 5V regelaars op de DSP print. Deze voeden namelijk de ADC en DAC's. In het spectrum zie ik ook nog steeds een beetje humming terug.

Dus snel onderdelen bestellen voor de nieuwe regelaars :)
VT67

Bericht door VT67 »

voodooless

Heb je de voedingsprint + trafo mee in de DCX behuizing geplaatst? Hoe zit het met de warmte ontwikkeling?

Groeten
voodooless
Contacteer:

Ik heb nog alles openliggen dus kan daar nog weinig over zeggen. Ik wacht nog op spul van Farnell om een nette voedingsstekker op de DSP print te maken. Zo kan ik met knutselen alles snel loshalen zonder steeds te moeten solderen of schroeven :)
paulebappie

voodooless schreef:
Ik heb nog alles openliggen dus kan daar nog weinig over zeggen. Ik wacht nog op spul van Farnell om een nette voedingsstekker op de DSP print te maken. Zo kan ik met knutselen alles snel loshalen zonder steeds te moeten solderen of schroeven :)
Als je die hebt gevonden en het werkt goed wil ik de mijne ook graag vervangen. Het blijft een zorgenkindje die voedingsplug.
voodooless
Contacteer:

Ik hoop dat het past wat ik gevonden heb. Helaas is het niet erg goedkoop tenzij je toevallig een 400 euro krimptang hebt liggen ;) Heb dus kant en klaar gekrompen kabeltjes moeten kopen voor meer dan 1 euro/stuk :roll:
markje

Bericht door markje »

Is het niet mogelijk het printdeel ook te vervangen?

Groeten Mark
voodooless
Contacteer:

Hoe bedoel je?
voodooless
Contacteer:

Heb enkele dagen geleden de lm7805's voor DAC en ADC vervangen voor de regelaars van AWDIY. Helaas lijkt dat niet lekker te werken. Ze geven zonder load netjes 5V, maar als ik ze erin zet lijkt het mis te gaan. 3.5 of 4V met een 200 mV ripple :oops:

Ben nog in overleg over wat er mis kan zijn...
voodooless
Contacteer:

Mja, en als je dan twee SMD capjes omwisselt doet ie het wel #-o

Ruis is minder 4 mV pp :)
voodooless
Contacteer:

Heb ff snel de ruisvloer gemeten, en hier is te zien dat de nieuwe regelaars slechts minimaal verandering brengen. Dat is op zich niet zo raar, want de grootste bijdrage van de ruis van de DCX is simpelweg de bizar hoge gain die het ding heeft. 22 dBu outputs is gewoon belachelijk veel :shock:

De nieuwe inputs en outputs zullen hier dan ook verandering in gaan brengen en de ruisvloer zal daardoor ook flink zakken.

De ruis die ik nu nog eigenlijk via de koptelefoon hoor met alle gain potmeters voluit heeft volgens mij een heel andere bron. De zelfde ruis hoor ik namelijk ook als ik de DCX uitzet! Pas als ik de stekker eruit trek is het weg. Misschien kan de DCX wel een netfilter gebruiken, of dit verschijnsel verdwijnt zodra er een nieuw input/output bord is?

Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag :)
paulebappie

Euro net entree met filter inbouwen, zou dat misschien helpen? Zit er bij mij nu ook in maar ik heb nooit metingen of luistertests uitgevoerd.

In de oude voeding zat ook een netfilter als ik mij niet vergis.
voodooless
Contacteer:

Je hebt gelijk!

Ik heb dus net ff het netfilter uit de oude print gesloopt en het op een los printje opnieuw opgebouwd en ingebouwd. Resultaat: nog meer ruis en buzz :shock:

Snel er weer uit dus. Wat ik nu wel hebt gedaan is de aardaansluiting van de kast losgemaakt. En nu is die buzz wel weg.

Toch vreemd. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Plaats reactie