Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Heb ik ff geluk dat ik het liever compact heb :P
Dat hebben we allemaal, maar we moeten ons ook allemaal aan de wetten der natuur houden ;)

Veel lucht met weinig uitslag verplaatsen lijkt een hele goede eigenschap te zijn, hoewel je zou denken dat het niet veel uitmaakt t.o.v. een kleinere luidspreker met een hogere Xmax. En met veel conusoppervlakte komt ook veel volume... such is life :-({|=
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tuurlijk moeten we ons aan die wetten houden. Maar tevens ook aan de wetten van de sethetiek, en die van de vrouwen :P
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Best een ruige motor zo te zien, 6mm underhung met Neodymium. Ik vraag me af hoeveel beter het nog kan dan de C23.
Hij heeft in ieder geval een minder stoperige ferrofluid, hopelijk maakt dat hem wat "levendiger".
Is Hawaphon erg goed bevallen? Ik bedoel, denk je dat het meer doet dan verzwaren? Ik ben er nog een tikje huiverig van: het spul klinkt tenslotte als een sambabal als je het schut ;)
Ik heb wel de indruk dat het goed werkt om paneeltrillingen te onderdrukken. De trillingen van kastwanden zijn minder heftig dan het schudden van een stuk Hawaphon, ik heb in ieder geval geen bijgeluiden gehoord bij het gebruik in speakers.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zo, ondertussen geprobeerd om 180 liter mooi vorm te geven. Als ik de richting op ga van een bas-kast met een top-kast erop dan lijkt het op een tafelmodel koelkast met iets erop. Dus ik ga de hoogte in, op dit moment voel ik het meest voor een kast geinspireerd door de Dynaudio Confidence serie maar dan met 1 tweeter:

Afbeelding

Toch blijft het een nogal forse speaker, +/- 2 meter hoog en met een baffle van 50cm breed. Kan op zich wel heel mooi worden maar het bracht mij op een andere gedachte. Wat als ik nou wat normalere woofers gebruik, bijvoorbeeld 2 stuks Thiel&Partner C2-220T11's of 4 stuks C2-95/T6 per kant en dan een aparte actieve subwoofer bouw waar wel twee 15" woofers in zitten? Mijn oog valt dan op en paar Monacor SPH-380TC woofers in "impuls-compensatie" configuratie.

Afbeelding

Het verschil zit 'em dus in het gebied tot 300Hz weergeven met een 12" of door meerdere kleinere woofers. En tot 80Hz door en 12"+15" woofer of een dubbele subwoofer :?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Het verschil zit 'em dus in het gebied tot 300Hz weergeven met een 12" of door meerdere kleinere woofers. En tot 80Hz door en 12"+15" woofer of een dubbele subwoofer :?
Ik gebruik twee 10" tot 250Hz en dat gaat prima. De pro audio ontwerpers denken heel anders over dit onderwerp: tot 2KHz uit een 15" is daar niet uitzonderlijk. Ik heb daar nogal moeite mee. Je weet tenslotte dat hoe groter de conus is, hoe eerder deze begint op te breken, ook al is het op een buitengewoon zachtmoedige manier zoals bij papieren conussen. Waar precies de grens ligt hangt helemaal van de driver af.

Ik zou voor deze toepassing een metaalconus nemen omdat ze langer in het hoog schoon blijven... om vervolgens goed hard op te breken. De L26 gaat bijvoorbeeld bij 4,5KHz tekeer (de eerste piek is geloof ik 15dB hoog, zie datasheet), maar dat is dus ongeveer 4 octaven boven 300Hz. Dat maakt 'm dan ook voor relatief eenvoudige filtering geschikt in dit soort toepassingen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De L26 ken ik goed. Hele leuke driver, alleen het rendement valt in de praktijk een beetje tegen. Ik heb ook zitten denken aan een paar Eton 11-581 HEX of de Scanspeak 26W/8861T00 of de nieuwe papieren Seas CA26RE4X-H1316 waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de laatste vanwege het rendement en sterke aandrijving met een lichte konus. Ook is ie zonder problemen 1e orde te filteren.

Misschien dat ik zoiezo eerst een 2x 15" sub bouw en dan beslis wat ik verder ga doen, op de Thiels zit toch minimaal 6 maanden levertijd :cry:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Geenius schreef:
De enige info die ik heb is die van de site van Clofis: http://www.clofis.nl/nl/thiel/C24-6_voorlopig.pdf. ...Het mooie aan deze tweeter is de extreem lage vervorming over het hele bereik
De vervormingscijfers zijn toch maar weergegeven tot 12 kHz? Of is dat gebruikelijk bij dergelijke tweeters?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

richard schreef:
Geenius schreef:
De vervormingscijfers zijn toch maar weergegeven tot 12 kHz? Of is dat gebruikelijk bij dergelijke tweeters?
Is idd opvallend, maar bedenkt dat dit voorloopige specs zijn. Bedenk ook dat de harmonischen van die vervorming in het onhoorbare liggen, en dat je dus van die vervorming betrekkelijk weinig last zult hebben (daar kun je natuurlijk over twisten)

Maareh Geenius: dat gaat wel erg lang duren zeg! Wij hadden al gedacht dat je na het weekeind al klaar zou zijn met je speakers :P Ik vond het ook al vreemd dat de website van thiel-partner niks van de nieuwe units weet... Misschien moet je eens bij onze oosterburen informeren naar de levertijden? Zo te zien is ook bij jou de functionaliteit ten prooi gevallen aan de esthetiek :P Toch weer compromissen sluiten dus... Tja, kom je nooit omheen vrees ik :(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Geenius schreef:
De enige info die ik heb is die van de site van Clofis: http://www.clofis.nl/nl/thiel/C24-6_voorlopig.pdf. ...Het mooie aan deze tweeter is de extreem lage vervorming over het hele bereik
De vervormingscijfers zijn toch maar weergegeven tot 12 kHz? Of is dat gebruikelijk bij dergelijke tweeters?
de meeste meetsystemen geven t op, om K3 van 12kHz te meten moet je meetsysteem dus 36kHz kunnen doen.....
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Henkjan schreef:
richard schreef:
Geenius schreef:
De enige info die ik heb is die van de site van Clofis: http://www.clofis.nl/nl/thiel/C24-6_voorlopig.pdf. ...Het mooie aan deze tweeter is de extreem lage vervorming over het hele bereik
De vervormingscijfers zijn toch maar weergegeven tot 12 kHz? Of is dat gebruikelijk bij dergelijke tweeters?
de meeste meetsystemen geven t op, om K3 van 12kHz te meten moet je meetsysteem dus 36kHz kunnen doen.....
De kans dat ze da niet kunnen bij Accuton (Thiel) is nihil. Ik denk dat ze zich meer zorgen maken om de onvermijdelijke K3 piek die ergens tussen 10 en 15KHz verschijnt door het hard opbreken van de conus ergens boven de 30KHz. In principe geen halszaak, maar de consument houdt nu eenmaal van super specs ;)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Maareh Geenius: dat gaat wel erg lang duren zeg! Wij hadden al gedacht dat je na het weekeind al klaar zou zijn met je speakers :P Ik vond het ook al vreemd dat de website van thiel-partner niks van de nieuwe units weet... Misschien moet je eens bij onze oosterburen informeren naar de levertijden?
Ik heb al geinformeerd: 6 tot 12 maanden levertijd, dus de komende tijd heb ik niks te doen :lol:
Zo te zien is ook bij jou de functionaliteit ten prooi gevallen aan de esthetiek :P Toch weer compromissen sluiten dus... Tja, kom je nooit omheen vrees ik :(
Ik (en mijn vrouw) moeten er ook naar kijken, maar de Dynaudio's vind ik een aardige vorm van compromissen tussen functie en vorm. Maar ja, geconserveerde muziek is altijd een grote compromis. :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Ik heb al geinformeerd: 6 tot 12 maanden levertijd, dus de komende tijd heb ik niks te doen :lol:
Dat geldt hoop ik toch alleen voor de nieuwe units? Maken ze die dingen nog handmatig ofzo? Is misschien ook een goede reden waarom ze nog niet op de website staan. Met dit soort levetijden maak je niet echt goede reclame.
Ik (en mijn vrouw) moeten er ook naar kijken, maar de Dynaudio's vind ik een aardige vorm van compromissen tussen functie en vorm. Maar ja, geconserveerde muziek is altijd een grote compromis. :)
Precies. Ik denk dat je wel met een mooi ontwerp kunt komen. Je hebt immers ook meer dan genoeg tijd nu :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Dat geldt hoop ik toch alleen voor de nieuwe units?
Inderdaad, ik heb bovendien de 11 ohm versie besteld en die is zoiezo alleen op bestelling leverbaar.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb het mijzelf nu een stuk makkelijker gemaakt wat betreft de keuze van de woofers voor mijn systeem: ik heb net een Velodyne DD15 servo-controlled actieve subwoofer met digitale "room-correction", meet microfoon, etc besteld. Er zit een 15" lange slag woofer in aangestuurd door een 1250 watt klasse D versterker. Alles is heel flexibel instelbaar zoals bijvoorbeeld de crossover helling van 6-48dB/oktaaf per dB instelbaar! Ook de subsonic filter en het overname punt zijn per 1Hz instelbaar. Nu kan ik alvast kijken (horen) of dit voldoet aan mijn eisen voor kwaliteits laag - als het voldoende is dan kan ik de woofers in mijn hoofdluidsprekers volledig kiezen op basis van naadloze aansluiting op de Thiel C2-90's wat betreft dynamiek, rendement en homogeniteit.

Afbeelding

De mijne wordt "Piano Black", zwart dus. :D
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

DAT... is leuk speelgoed :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Geenius schreef:
Ik ga dit jaar en volgend jaar niet op vakantie!
Zijn die plannen nog niet gewijzigd? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
DAT... is leuk speelgoed :D
Sommige dingen moet je aan de professionals overlaten. :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Marp schreef:
Geenius schreef:
Ik ga dit jaar en volgend jaar niet op vakantie!
Zijn die plannen nog niet gewijzigd? :mrgreen:
Jawel, het jaar daarop ook niet :lol:
Draakje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 15:59

Bericht door Draakje »

Waarom 1 van 15" en niet 2 van 12"?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Draakje schreef:
Waarom 1 van 15" en niet 2 van 12"?
Of 10 van 6"?

of uhm, ff rekenen, 950 3/4" lange slag tweeters :wink:
Draakje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 15:59

Bericht door Draakje »

Leuk hoor!

Maar kun je me niet vertellen waarom een 15 inch sub ipv een 12 inch?

Hangt dat niet van je kamergrootte af of hangt dat meer af van je front-speaker set?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Draakje schreef:
Leuk hoor!
Ja, ont-zet-tend lollig, ik weet het ;)
Maar kun je me niet vertellen waarom een 15 inch sub ipv een 12 inch?

Hangt dat niet van je kamergrootte af of hangt dat meer af van je front-speaker set?
Het hangt enigszins van de kamergroote af, maar die relatie is niet erg sterk.

Het hangt met name af hoe dicht je op de speaker zit, hoe diep de sub moet spelen en hoe hard je aan de volumeknop draait.

Volumeknop
Sommige lieden deinzen er niet voor terug om de kamer met 105dB op de luisterplek te vullen. Wat is jou gemiddelde luisterniveau?

Afstand
Geluid van een puntbron valt met 6dB per meter luisterafstand af. Of je op 2 meter of op 4 meter afstand luistert maakt dus nogal wat uit.

Bandbreedte
Een paar feitjes: Een octaaf is een verdubbeling van de frequentie. Onder de 30HZ hoor je eigenlijk alleen een hoop gerommel. De punch van een basdrum zit tussen de 80-100Hz. Als je lager in frequentie gaat, vliegt de benodigde luchtverplaatsing voor dezelfde SPL exponentieel omhoog.

Voorbeeld: ik wil 105dB op 1 meter bij 40Hz in een gesloten doos. Daarbeneden mag het laag afvallen.
Daarvoor heb ik een Vd (oppervlakte(Sd) x uitslag(Xmax)) van ongeveer 825cm3, oftewel een 15" woofer met een lineaire uitslag van ongeveer 10mm. Of een 10" woofer met een lineaire uitslag van ongeveer 25mm.

Het maakt in theorie niet uit hoe groot de conus is, als 'ie maar genoeg lucht kan verplaatsen. In de praktijk is het echter zo dat vervorming toeneemt naarmate de uitslag groter is, althans dat is gemiddeld genomen het geval.

Er is ook eens onderzoek gedaan naar het optimale aantal subwoofers, in relatie tot kamerresonanties (Zie Harman Kardon, dr. Toole). Daar is gebleken dat 4 stuks optimaal is en daarboven blijkt weinig winst te halen. De sub waar we het nu over hebben is weer iets anders, nl met digitale correctie. Wellicht klinkt het tegendraads, maar zo'n woofer zou jeidealiter in de hoek moeten plaatsen om de kamerresonanties maximaal te 'bespelen'. Vervolgens laat je de digitale correctie z'n werk doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat in zo'n geval een enkele sub beter is dan meerdere. Los daarvan is er ook nog zoiets als budget en leefbaarheid ;) Voor de meeste huishoudens is 1 doosje al teveel...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Bij dat optimaal gebruiken van zen kamer resonantie heb ik toch men vragen, het is namelijk zo dat roomgain volume afhankelijk is, en je meet uiteindelijk toch de response maar op bij 1 bepaald niveau, wat wil zeggen dat je uiteindelijk maar op 1 bepaald volume van een soort van response de ideaale correctie gebeurd is.

Of mis ik ergens iets :?:

Btw over wat type van servo hebben ze het daar eigenlijk, motion feedback van het membraan of elektrische feedback via een extra spreekspoel.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
of uhm, ff rekenen, 950 3/4" lange slag tweeters :wink:
Breng aub Bose niet op ideeën hè ;)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Draakje schreef:
Waarom 1 van 15" en niet 2 van 12"?
Ik speel contrabas en als ik versterkt moet spelen (niet over mijn hifi) dan klinkt het op een 12" als een bas, op een 15" als een contrabas als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb ook wel op 4x 10" gespeeld (vrij standaard box voor basgitaar) maar een contrabas klinkt daarover heel erg "geknepen" en opgesloten. Nu weet ik dat basversterking anders is dan hifi maar het is een gevoel. De laagste noot van de contrabas is 42Hz, dat moet gewoon anders klinken over een 7" of een 18" (als ik de situatie overdrijf) ook al zijn beide fromaat drivers in staat 42Hz zonder problemen weer te geven op een normaal nivo.
Plaats reactie