Ja, ont-zet-tend lollig, ik weet het
Maar kun je me niet vertellen waarom een 15 inch sub ipv een 12 inch?
Hangt dat niet van je kamergrootte af of hangt dat meer af van je front-speaker set?
Het hangt enigszins van de kamergroote af, maar die relatie is niet erg sterk.
Het hangt met name af hoe dicht je op de speaker zit, hoe diep de sub moet spelen en hoe hard je aan de volumeknop draait.
Volumeknop
Sommige lieden deinzen er niet voor terug om de kamer met 105dB op de luisterplek te vullen. Wat is jou gemiddelde luisterniveau?
Afstand
Geluid van een puntbron valt met 6dB per meter luisterafstand af. Of je op 2 meter of op 4 meter afstand luistert maakt dus nogal wat uit.
Bandbreedte
Een paar feitjes: Een octaaf is een verdubbeling van de frequentie. Onder de 30HZ hoor je eigenlijk alleen een hoop gerommel. De punch van een basdrum zit tussen de 80-100Hz. Als je lager in frequentie gaat, vliegt de benodigde luchtverplaatsing voor dezelfde SPL exponentieel omhoog.
Voorbeeld: ik wil 105dB op 1 meter bij 40Hz in een gesloten doos. Daarbeneden mag het laag afvallen.
Daarvoor heb ik een Vd (oppervlakte(Sd) x uitslag(Xmax)) van ongeveer 825cm3, oftewel een 15" woofer met een lineaire uitslag van ongeveer 10mm. Of een 10" woofer met een lineaire uitslag van ongeveer 25mm.
Het maakt in theorie niet uit hoe groot de conus is, als 'ie maar genoeg lucht kan verplaatsen. In de praktijk is het echter zo dat vervorming toeneemt naarmate de uitslag groter is, althans dat is gemiddeld genomen het geval.
Er is ook eens onderzoek gedaan naar het optimale aantal subwoofers, in relatie tot kamerresonanties (Zie Harman Kardon, dr. Toole). Daar is gebleken dat 4 stuks optimaal is en daarboven blijkt weinig winst te halen. De sub waar we het nu over hebben is weer iets anders, nl met digitale correctie. Wellicht klinkt het tegendraads, maar zo'n woofer zou jeidealiter in de hoek moeten plaatsen om de kamerresonanties maximaal te 'bespelen'. Vervolgens laat je de digitale correctie z'n werk doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat in zo'n geval een enkele sub beter is dan meerdere. Los daarvan is er ook nog zoiets als budget en leefbaarheid

Voor de meeste huishoudens is 1 doosje al teveel...