zoals de titel al zegt, kan ik dit filter op 3 verschillende plankjes bouwen en dus ook op 3 verschillende plaatsen in de kast stoppen?
en kan iemand mij misschien meer uitleg geven over dit filter.
welke onderdelen presies wat doen en hoe dit dus ook heet.
kan ik weer wat van leren
mijn dank alvast.
Dit is een parallel filter, dus ja, je kunt de drie delen afzonderlijk opbouwen.
Van boven naar onder:
LR: laag doorlaat spoel, de elco die er parallel aan staat maakt dat de electrische filter helling 12 dB/octaaf is. De combinatie van de weerstand met de condensator parallel zorgt voor impedantie correctie van de woofer. (deze loopt op omdat de spoel van de woofer ook gewoon werkt als spoel)
Voor de middentoners is er eerst een hoogdoorlaat filter geplaatst (82uF samen met 3.9 mH) , vervolgens een weerstand om de middentoners op het niveau van de woofer te brengen. Vervolgens heb je een weer een laag doorlaat filter net als bij de woofer.
De tweeter is net als de middentoner 12 dB/octaaf naar boven afgefilterd.
Je kunt ook op de homepage van zelfbouwaudio het artikel over filteren eens lezen.
erg bedankt voor de uitleg.
scheelt mij ook weer een hoop gepuzzel daar ik nu geen 5 spoelen meer op 1 plaat hoef te plaatsen.
ben vandaag lekker bezig geweest met de bouw van mijn eerste kast (kijk eerst of ik het ontwerp wel gebouwd krijg voor ik een 2de maak)
kan nu ook lekker verder met de filters het weer is toch te slecht om buiten te freezen en te zagen. heb helaas niet de ruimte om dit binnen te doen ivm stof ontwikkelingen.