Top 15" woofer voor dipole laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV

Top 15" woofer voor dipole laag

Bericht door JeroenKV »

Op dit moment 3 kandidaten, de CSS SDX15, de BMS 15N840 en de AE IB15. Ieder met hun geheel eigen aanpak, maar welke is de beste of is er een betere?

Op een 100 x 40 x 10cm baffle met inzetgebeid tot 300hz:
CSS SDX15 kom op 97db bij 35hz (prijs 375 euro)
http://www.juoiga.nl/download/sdx15.pdf

BMS 15N840 op 91db bij 35hz (prijs 329 euro)
http://www.bmspro.info/index.php?show=i ... id=5047877

AE IB15 op 93 db bij 35hz (prijs $129)
http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... ?f=3&t=536

De IB15 heeft een hoge Q van 0,74. Vaak wordt gezegd dat dit past bij een OB opzet, maar wat zijn de effecten voor de klank van een speaker?

<Edit>
Ik heb er nog één de Lambda Dipole 15, speciaal voor dipole gebruik ontworpen. 90db bij 35hz (prijs $279)
http://web.archive.org/web/200206281300 ... OLE15.html
<Edit>

P.s. het wordt een lange termijn project, want ik wil ze combineren met de B&G Neo10 magnetostaat en die is nog niet leverbaar.
Laatst gewijzigd door JeroenKV op ma 10 mar 2008, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik neem aan dat je voor een actieve opstelling gaat? Dan zou ik voor de CSS gaan. Al dat rendement heb je dan niet echt nodig. De CSS is heel mooi ontworpen en heeft de grootste Vd.

Een wat hogere Q-waarde betekent dat je wat lager gaat zonder correctie. Dit kun je met actieve filtering echter eenvoudig opvangen.
De Q-waarde vertelt je hoe geprononceerd de resonantiefrequentie (fs) is. Een waarde van 1 betekent dat de driver op fs even luid speelt als bij frequenties waar de eigenresonantie van de driver nog geen invloed heeft op de response (vanaf een paar honderd hz, ofwel waar de nominale gevoeligheid geldt). Een waarde lager dan 1 (de meeste drivers) betekent dat de resonantie op fs minder geprononceerd is. Deze is meer gedempt.

Een woofer met een hoge Qts is voor boxen meestal niet zo geschikt, omdat het benodigde kastvolume de pan uit rijst. Voor een actief aangestuurde OB moet een Q tot 0,7 prima kunnen.

EDIT: Er stond dat de CSS de grootste Sd had, maar dat moet Vd zijn. Sd zal van alle genoemde drivers wel min of meer gelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 10 mar 2008, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Dayton RSS390? Zelf was ik van de 12"-versie erg gecharmeerd (in een gesloten kast weliswaar).
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat je overigens ook niet van plan er een 18" sub bij naast te zetten? Als dat zo is en je crosst net als ik nu doe rond 40 hz, dan heb je geen extreme uitslag nodig en kun je waarschijnlijk ook toe met goedkopere drivers met een iets minder goede motor. Het bijzondere van ondermeer de genoemde CSS is dat de Bl-curve heel goed blijft bij excursie. Als twee stuks 15" woofers echter op 40 hz crosst, zul je niet veel excursie nodig hebben. In mijn situatie is twee keer 12" SLS eigelijk goed genoeg. Alleen bij extreem hoge geluidsniveau's komen de SLS12's wat ademruimte tekort.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Een Peerless SLS 400 dan...? Lijkt me toch ook wel een mooie woofer voor dipool, hoewel de xmax niet enorm is.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Net als Interficior zegt. De dayton RS 390 is waarschijnlijk de allerbeste 15" woofer ooit gemaakt ongeacht prijs als het aankomt op vervorming en een xmax van 14mm. Vervorming is vergelijkbaar met die van de 12"versie.

Met een ib15 heb je minder correctie nodig, maar als je toch digitaal filtert zou ik naar de prestaties van de unit kijken.

Woofers met een extreem grote xmax kunnen harder: Aurasound NS15, de CSS15, TC-sound etc, maar vervorming is niet lager dan die van de RS390, hoewel ik erg benieuwd ben naar de CSS metingen, aangezien de motor van Adire heel erg goed is. (adire dpl is erg goed in het laag)

Ik zit er hard over na te denken om de RS390 aan te schaffen, maar ik wil zekerheid hebben over de verzendkosten. Misschien scheelt het aanzienlijk in een groupbuy!

mvg,

Martijn
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Montana schreef:
Ik zit er hard over na te denken om de RS390 aan te schaffen, maar ik wil zekerheid hebben over de verzendkosten. Misschien scheelt het aanzienlijk in een groupbuy!
Toevallig heb ik me net verdiept in de transploftkosten bij PE. :D Voor de RS390 is het $152.88 voor 1 stuk, $142 p/s voor 10, en daarnaa maakt het niet veel meer uit. Voor die 10 dollar kun je net zo goed 1 stuk over laten komen dan een hele doos vol. Misschien zijn ze straks ook via Intertechnik te krijgen...?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

155 dollar is de aanschafprijs. Dus dan wordt het 300 dollar incl. verzenden 200 euro per stuk dus.. kostbaar, maar bij intertechnic verwacht ik wel een prijs van rond de 300 euro aangezien de titanic 12"daar al 258 kost.
Paul

Bericht door Paul »

Montana schreef:
155 dollar is de aanschafprijs. Dus dan wordt het 300 dollar incl. verzenden 200 euro per stuk dus.. kostbaar, maar bij intertechnic verwacht ik wel een prijs van rond de 300 euro aangezien de titanic 12"daar al 258 kost.
Komt daar dan niet nog btw en invoerrechten overheen?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Paul schreef:
Montana schreef:
Alleen over de aanschafprijs, niet over de verzendkosten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

GeertM2 schreef:
Paul schreef:
Montana schreef:
ook over de verzendkosten :!:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is de ellende, anders had ik allang zo'n RSS315HF overwogen. Maar volgens mij doet de nieuwe alu van Peerless niet onder voor dit beestje. Jammer genoeg nog geen testen van gezien.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
GeertM2 schreef:
Paul schreef:
ook over de verzendkosten :!:
Hmm, da's wel flauw zeg! Dat moet ik dan nog even aanpassen.
jantje-secuur

jeroen_d schreef:
Ja, dat is de ellende, anders had ik allang zo'n RSS315HF overwogen. Maar volgens mij doet de nieuwe alu van Peerless niet onder voor dit beestje. Jammer genoeg nog geen testen van gezien.
Wel qua looks! Hoewel de peerless goed bij de AL130 past vind ik hem toch behoorlijk lelijk. De Dayton is echt heel mooi, ook om op te tikken. En voor 200 euro inclusief alles heb je hem bij je thuis. Dat valt gezien de prestaties nog best mee. :!:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet voor 200euro. De belasting + invoerrechten gaat over dit hele bedrag heen. Ik vind het gewoon teveel worden terwijl ik grote twijfels heb bij het gehoormatig ook echt beter presteren dan de SLS315 die ik nu gebruik. Ik heb die Peerless niet in het echt gezien, heel jammer als hij inderdaad zo lelijk is.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 11 mar 2008, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

die RSS390 is wel leuk, maar wel 4ohmig.
Dat betekend dus wel dat je perse actief moet gaan en dan je een flinke stabiele amp nodig zult hebben.

Dit maakt hem wel minder flexibel dan een 8ohmige woofer, aangezien je het liefst toch echt wel 2 woofers wilt hebben voor de nodige druk en spl.

Overigens zijn niet alle drivers met een hoge Qts echt bruikbaar. Als je een hoop drivers simuleerd (bv met boxsim) zul je zien dat ook een hoge VAS, xmax en dus de re van belang zullen zijn.

Uiteraard minder relevant als je actief gaat, maar het scheelt wel behoorlijk wat xmax, met daarbij de nodige vervorming.
jantje-secuur

jeroen_d schreef:
Niet voor 200euro. De belasting + invoerrechten gaat over dit hele bedrag heen. Ik vind het gewoon teveel worden terwijl ik grote twijfels heb bij het gehoormatig ook echt beter presteren dan de SLS315 die ik nu gebruik. Ik heb die Peerless niet in het echt gezien, heel jammer als hij inderdaad zo lelijk is.
Beste Jeroen, waarom zou jij dit niet kunnen en ik wel? Vanzelfsprekend is dat ik de unit een klein halfjaar geleden in mijn handen heb gehad om er een mooie sub van te bouwen.

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

b_force schreef:
Dat betekend dus wel dat je perse actief moet gaan en dan je een flinke stabiele amp nodig zult hebben.

Dit maakt hem wel minder flexibel dan een 8ohmige woofer, aangezien je het liefst toch echt wel 2 woofers wilt hebben voor de nodige druk en spl.

Overigens zijn niet alle drivers met een hoge Qts echt bruikbaar. Als je een hoop drivers simuleerd (bv met boxsim) zul je zien dat ook een hoge VAS, xmax en dus de re van belang zullen zijn.

Uiteraard minder relevant als je actief gaat, maar het scheelt wel behoorlijk wat xmax, met daarbij de nodige vervorming.

Qua xmax ben ik het met je eens, een grote (lineaire) xmax is in het algemeen een voordeel, echter onder bepaalde voorwaarden.
Drivers met een relatief hoge Qts en een lage fs zijn geschikt voor dipool omdat je dan minder hoeft te corrigeren.

Een grote Cms leidt tot een lagere fs.
Een hogere Re leidt tot een hogere Qes en dus tot een hogere Qts.

De VAS wordt grofweg bepaald door het stralend oppervlak en de compliantie, CMS. Dat betekent dat fs en VAS direct aan elkaar gerelateerd zijn. VAS op zichzelf zegt niets over hoe een woofer zich gedraagt in een open baffle. Althans, het zegt in deze niets dat je al niet met de Qts en fs beschreven hebt.

Evenzo is de Re slechts één van de parameters waaruit de Qes wordt berekend en heeft het op zichzelf weinig betekenis, behalve wellicht wat betreft versterkerbelasting.

Verder is de benodigde luchtverplaatsing voor een gegeven baffle-afmeting, geluidsniveau en frequentie gelijk voor elke woofer, onafhankelijk van de TS parameters. Vd is hierin dus de uiteindelijke bepalende factor. De overige parameters hebben hier geen invloed op en er is dus ook geen sprake van minder benodigde xmax.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb je allemaal volkomen gelijk in, maar simuleer bv maar eens een driver met redelijk gelijke Qts, maar met een lage VAS en hoge VAS.
(uiteraard hangt de rest daar ook samen mee.

Gevolg is dat een hoge VAS vooralsnog voor een veel hoger rendement zorgt.

Met andere woorden, een driver kan perfect geschikt zijn voor dipole, bv lekker laag gaan etc, maar daardoor niet veel rendement hebbent.

Die speakers van AE zijn daar een voorbeeld van.

(ik zal binnenkort eens wat boxsim plaatjes posten :) )
Paul

Bericht door Paul »

b_force schreef:
even een klein puntje uit het hele betoog lichten :wink:

Kun je de twee 4 ohm drivers niet gewoon in serie zetten? Bijvoorbeeld een UcD400 (hoe toevallig :roll: ) levert dan nog een keurige 200 watt...
Laatst gewijzigd door Paul op di 11 mar 2008, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Ik kijk als eerste naar de max geluidsdruk bij 35hz. De SDX15 lijkt dan wel met voorsprong de mooiste driver (99db)!

Dayton maakt inderdaad ook mooie drivers:
Dayton RSS390HO-4 15" Reference HO 90db bij 35hz
Dayton TIT400C-4 15" Titanic Mk III Subwoofer 4 Ohm 94db bij 35hz

Een IB driver (hoge Qts net als AE):
Dayton IB385-8 15" IB Subwoofer 91db bij 35hz

Van belang is dat ik maar 1 driver wil gebruiken. Met de B&G Neo10 en Neo3PDR wordt het anders een te hoog ontwerp voor mijn luistersituatie.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De titanic serie is niet zo heel bijzonder. Wel veel xmax natuurlijk!

Als je digitaal filtert maakt het rendement toch niet veel uit..
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
De titanic serie is niet zo heel bijzonder. Wel veel xmax natuurlijk!

Als je digitaal filtert maakt het rendement toch niet veel uit..
Daarom kijk ik ook naar wat de unit maximaal kan leveren bij 35hz (luchtverplaatsing), niet het eigen rendement.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Paul schreef:
b_force schreef:
even een klein puntje uit het hele betoog lichten :wink:

Kun je de twee 4 ohm drivers niet gewoon in serie zetten? Bijvoorbeeld een UcD400 (hoe toevallig :roll: ) levert dan nog een keurige 200 watt...
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Rendement gaat dan totaal naar de knoppen, uiteraard is dat weer te corrigeren enz.

Ideaal is anders. Als je passief gaat filteren wordt 4ohm parallel sowieso een lastige opgave.
Actief zou goed kunnen, maar moet je wel een zeer goede versterker hebben.
jantje-secuur

jeroen_d schreef:
Overigens, kijk nu maar nóg eens op de Intertechnik site! Het staat nog niet op de plank maar het zit wel in hun assortiment!
Plaats reactie