Multimeter
Moderator: Beheerdersteam
Multimeter
Gezien ik mij richting electronische schakelingetjes aan het oriënteren ben, wordt een betrouwbare multimeter stilaan een must, daarom deze vraag:
Welke merken/modellen zijn aan te raden? Welke mogen de tolleranties zijn ? Noodzakelijke functies??
Scoop meters zijn eventjes nog wat te kostelijk voor mijn kennis en toepassingen...
Alle info is welkom
Welke merken/modellen zijn aan te raden? Welke mogen de tolleranties zijn ? Noodzakelijke functies??
Scoop meters zijn eventjes nog wat te kostelijk voor mijn kennis en toepassingen...
Alle info is welkom
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Sja, het is waar je het voor wilt gebruiken.
voor de meesten hier op het forum is een simpel ding van 15 euro meer dan genoeg.
Velen roepen namen als Fluke etc. Het zijn ook pracht dingen, voor de industrie.
Oerdegelijk, behoorlijk precies en zeer duidelijk.
Wij hebben ze op school liggen en ik werk er vaak mee.
Desondanks heb ik thuis een heel ander apparaat.
Nmlk de Velleman DVM1090.
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=349119
Waarom ?
Simpel, omdat je er HEEL VEEL mee kan.
spoelen meten, conensators/elco's meten (bereik kan je trouwens met een trucje ook nog groter maken). Temperatuur etc etc.
Een heel erg divers apparaat en nauwkeurig genoeg voor 90% van alle dingen.
Ik heb hem eens vergeleken met een FLuke van dik 150 euro en de waardes waren hetzelfde.
voor de meesten hier op het forum is een simpel ding van 15 euro meer dan genoeg.
Velen roepen namen als Fluke etc. Het zijn ook pracht dingen, voor de industrie.
Oerdegelijk, behoorlijk precies en zeer duidelijk.
Wij hebben ze op school liggen en ik werk er vaak mee.
Desondanks heb ik thuis een heel ander apparaat.
Nmlk de Velleman DVM1090.
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=349119
Waarom ?
Simpel, omdat je er HEEL VEEL mee kan.
spoelen meten, conensators/elco's meten (bereik kan je trouwens met een trucje ook nog groter maken). Temperatuur etc etc.
Een heel erg divers apparaat en nauwkeurig genoeg voor 90% van alle dingen.
Ik heb hem eens vergeleken met een FLuke van dik 150 euro en de waardes waren hetzelfde.
Dat is dan een Fluke. Kijk eens rond op Ebay, daar worden ze nog wel eens voor niet al te veel aangeboden. Ook Metrix en ABB-Goertz maken goede en degelijke industriele universeelmeters.
Zelf heb ik al jaren een Dynatek (komt overeen met Velleman) voor eigen hobby gebruik. Als je er niet al te hard mee gooit gaat zoiets ook lang mee.
Wat mij opvalt is dat de goedkopere metertjes vaak ook heel goed presteren. Ze zijn iig nauwkeurig. Alleen mechanisch zijn ze wat minder stevig. De Tenma metertjes van Farnell zijn niet slecht. Daar heb ik er een aantal van voor de servicedienst van gekocht. De duurdere Flukies waren steeds zoek. De Tema's hebben daar minder last van
Zelf heb ik al jaren een Dynatek (komt overeen met Velleman) voor eigen hobby gebruik. Als je er niet al te hard mee gooit gaat zoiets ook lang mee.
Wat mij opvalt is dat de goedkopere metertjes vaak ook heel goed presteren. Ze zijn iig nauwkeurig. Alleen mechanisch zijn ze wat minder stevig. De Tenma metertjes van Farnell zijn niet slecht. Daar heb ik er een aantal van voor de servicedienst van gekocht. De duurdere Flukies waren steeds zoek. De Tema's hebben daar minder last van
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hier staat ook nog best gaaf spul tussen voor niet teveel geld: http://www.samenkopen.net/action_products/762661/315070
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Ik heb net een mooi tafelmodel multimeter gekocht bij Pollin.de, kost ongeveer €80.b_force schreef:woei ! die had ik nog niet gezien. Paar hele mooie "bench multimeters"
Met o.a. seriele interface, kun je dus ook uitlezen op de computer. Voorlopig niet bijzonder nuttig voor mij, maar het protocol voor uitlezen is bekend, dus best leuk om eens mee te gaan spelen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Klinkt interessant. Bij die samenkoop acties verkopen ze deze voor ongeveer 80 euro.
http://www.uni-trend.com/UT803.html#
Meet zeer, zeer nette onnauwkeurigheden.
http://www.uni-trend.com/UT803.html#
Meet zeer, zeer nette onnauwkeurigheden.
Ik heb zelf een Fluke 123 'te leen' van mijn werk.. En dat zijn erg fijne apparaatjes. Wel snel de accu leeg, en soms gaat de achtergrondverlichting niet aan (misschien ook de reden waarom niemand naar dat ding vraagt). Natuurlijk is een analoge scoop veel directer, maar zovaak gebruik ik de scope functies niet.
Dat wordt moeilijk kiezen!
Zo'n tafelmodel ziet er lekker profi uit, maar ik vrees dat het 'gebonden' zitten aan een stopcontact en werkplek soms toch wat lastig is. Metertje zal toch ook gebruikt worden om in- en rond het huis wat uit te meten (verbouwen hé), dus heb ik de voorkeur uit een draagbaar apparaat.
Een Fluke is wat te kostelijk, dus zal het wat rondkijken worden.
In ieder geval bedankt voor alle reacties !!
Zo'n tafelmodel ziet er lekker profi uit, maar ik vrees dat het 'gebonden' zitten aan een stopcontact en werkplek soms toch wat lastig is. Metertje zal toch ook gebruikt worden om in- en rond het huis wat uit te meten (verbouwen hé), dus heb ik de voorkeur uit een draagbaar apparaat.
Een Fluke is wat te kostelijk, dus zal het wat rondkijken worden.
In ieder geval bedankt voor alle reacties !!
ik heb eentje van conrad, doet alles behalve spoelen.
heb hem gehaalt omdat ik ook wel iets meer wil dan alleen een aldi ding.
maar dat aldi ding overleeft alles
hij is al meer dan eens van de trap gevallen enzo.
heeft al meer dan 1000V overleeft op de 600V stand enzo.
alleen die &^%$^%#*( meetpennetjes, ik heb nu krokobekjes en de originele.
erg handig die krokobekjes.
heb hem gehaalt omdat ik ook wel iets meer wil dan alleen een aldi ding.
maar dat aldi ding overleeft alles
hij is al meer dan eens van de trap gevallen enzo.
heeft al meer dan 1000V overleeft op de 600V stand enzo.
alleen die &^%$^%#*( meetpennetjes, ik heb nu krokobekjes en de originele.
erg handig die krokobekjes.
Ik heb een Dynatek, simpelweg omdat een Fluke voor thuis veel te duur is en qua specs en nauwkeurigheid zitten ze ook goed. Er zit een rubber hoes bij, dus vallen maakt niet uit. Een Fluke is leuk als je hem dag in dag uit gebruikt en overal mee naartoe moet sjouwen of wanneer je metingen moet doen waarvoor je een gekalibreerde meter nodig hebt.
Die 15 euro dingen van de Gamma is het net niet, voor het dubbele heb je een goede Velleman die erg veel kan meten en voor het dubbele daarvan beginnen de mooie Dynatek meters. Dus ja, als je 100 euro uit wilt geven, zou ik voor een Dynatiek gaan, anders een Velleman.
Groeten Mark
Die 15 euro dingen van de Gamma is het net niet, voor het dubbele heb je een goede Velleman die erg veel kan meten en voor het dubbele daarvan beginnen de mooie Dynatek meters. Dus ja, als je 100 euro uit wilt geven, zou ik voor een Dynatiek gaan, anders een Velleman.
Groeten Mark
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ben altijd een beetje bevoordeeld geweest doordat ik steeds toegang heb tot meetapparatuur van het bedrijf, en dat is de hele reeks van Fluke.
Als huis tuin en keuken meterke ben ik nu aan mijn derde Velleman. Kost niks maar is ook niuet veel. Voor het alledaagse werk echter prima geschikt.
Om LRC waardes te meten gebruik ik een oud toestel dat alleen LRC doet. Vroeger gekocht onder de naam 'Escort'. Laatst zag ik datzelfde toestel onder een andere naam voor zo'n 50 euro. LRC kun je ook via een PC meetkaart en speaker meetprogramma.
Waar ik steeds problemen mee heb zijn lage weerstandswaardes. Die geven op verschillende toestellen dikwijls een andere waarde.
Een ander nadeel bij vele meters vind ik de DC stroommeting. Die gaat niet zelden tot slechts 200mA om dan onmiddelijk over te gaan naar 10A.
Onmogelijk dus om op een versterker bvb een ruststroom van 300 mA in te stellen zonder truukjes te moeten gebruiken.
Ik heb ook nog een tafelmodel multimeter. Die is ondertussen al zo'n 30 jaar oud. Het voordeel hiervan is dat, in tegenstelling tot de mobiele meters, je die niet eenvoudig kwijt raakt! ... en hij komt ook moeilijk onder auto terecht!!
Ed.
Als huis tuin en keuken meterke ben ik nu aan mijn derde Velleman. Kost niks maar is ook niuet veel. Voor het alledaagse werk echter prima geschikt.
Om LRC waardes te meten gebruik ik een oud toestel dat alleen LRC doet. Vroeger gekocht onder de naam 'Escort'. Laatst zag ik datzelfde toestel onder een andere naam voor zo'n 50 euro. LRC kun je ook via een PC meetkaart en speaker meetprogramma.
Waar ik steeds problemen mee heb zijn lage weerstandswaardes. Die geven op verschillende toestellen dikwijls een andere waarde.
Een ander nadeel bij vele meters vind ik de DC stroommeting. Die gaat niet zelden tot slechts 200mA om dan onmiddelijk over te gaan naar 10A.
Onmogelijk dus om op een versterker bvb een ruststroom van 300 mA in te stellen zonder truukjes te moeten gebruiken.
Ik heb ook nog een tafelmodel multimeter. Die is ondertussen al zo'n 30 jaar oud. Het voordeel hiervan is dat, in tegenstelling tot de mobiele meters, je die niet eenvoudig kwijt raakt! ... en hij komt ook moeilijk onder auto terecht!!
Ed.
Die van Pollin kan een batterij in, maar geen idee hoe lang ie daar mee doet. Een draagbare is daar eigenlijk toch handiger voor.Nils_vn schreef:Zo'n tafelmodel ziet er lekker profi uit, maar ik vrees dat het 'gebonden' zitten aan een stopcontact en werkplek soms toch wat lastig is.
Yep, is ook gewoon heel praktisch om te hebben. Probeer hoe prettig de draaischakelaar werkt. Mijn goedkoopste meter heeft een beroerd stroeve schakelaar, moet het ding echt heel goed vast houden voor het omschakelen. Dat alleen al is reden om hem eigenlijk nauwelijks te gebruiken.Metertje zal toch ook gebruikt worden om in- en rond het huis wat uit te meten (verbouwen hé), dus heb ik de voorkeur uit een draagbaar apparaat.
Voor degenen die graag LCR willen meten: Conrad heeft een heel betaalbare eenvoudige LCR meter.
Er zijn een paar die m'n interesse wekken:
http://nl.farnell.com/1271508/test-equi ... ENTS-EX330
Capacitance measuring ranges:1pF to 200µF
Current measuring ranges, AC:0.01µA to 10A
Current measuring ranges, DC:0.01µA to 10A
Frequency measuring ranges:0.001Hz to 10kHz
Temperature measuring ranges, °C:-50 to 1000°C
Voltage measuring ranges, AC:0.1mV to 600V
Voltage measuring ranges, DC:0.1mV to 600V
Voordeel: prijs, groter meetbereik
Nadeel: AAA batt. (hou ik niet zo van)
Of
http://nl.farnell.com/1271510/test-equi ... ENTS-EX470
Capacitance measuring ranges:0.01nF to 100µF
Current measuring ranges, AC:0.1µA to 20A
Current measuring ranges, DC:0.1µA to 20A
Frequency measuring ranges:0.001Hz to 10MHz
Temperature measuring ranges, °C:-50 to 270°C
Voltage measuring ranges, AC:1mV to 750V
Voltage measuring ranges, DC:0.1mV to 1000V
Voordeel: Batt (9v type), nauwkeuriger, IR thermometer
Nadeeel: Prijs, kleiner meetbereik
Dus wat weegt het zwaarste door: groter meetbereik of grotere nauwkeurigheid (prijs en gadgets buiten beschouwing gelaten) ?
Met een groepsaankoop kunnen beide meters wat goedkoper komen...
http://nl.farnell.com/1271508/test-equi ... ENTS-EX330
Capacitance measuring ranges:1pF to 200µF
Current measuring ranges, AC:0.01µA to 10A
Current measuring ranges, DC:0.01µA to 10A
Frequency measuring ranges:0.001Hz to 10kHz
Temperature measuring ranges, °C:-50 to 1000°C
Voltage measuring ranges, AC:0.1mV to 600V
Voltage measuring ranges, DC:0.1mV to 600V
Voordeel: prijs, groter meetbereik
Nadeel: AAA batt. (hou ik niet zo van)
Of
http://nl.farnell.com/1271510/test-equi ... ENTS-EX470
Capacitance measuring ranges:0.01nF to 100µF
Current measuring ranges, AC:0.1µA to 20A
Current measuring ranges, DC:0.1µA to 20A
Frequency measuring ranges:0.001Hz to 10MHz
Temperature measuring ranges, °C:-50 to 270°C
Voltage measuring ranges, AC:1mV to 750V
Voltage measuring ranges, DC:0.1mV to 1000V
Voordeel: Batt (9v type), nauwkeuriger, IR thermometer
Nadeeel: Prijs, kleiner meetbereik
Dus wat weegt het zwaarste door: groter meetbereik of grotere nauwkeurigheid (prijs en gadgets buiten beschouwing gelaten) ?
Met een groepsaankoop kunnen beide meters wat goedkoper komen...
Als bovenstaande de enige overweging is, zou ik voor nauwkeurigheid gaan.Nils_vn schreef:Dus wat weegt het zwaarste door: groter meetbereik of grotere nauwkeurigheid (prijs en gadgets buiten beschouwing gelaten) ?
Zelf heb ik een redelijke bench-multimeter, www.instek.com/GDM-8145.htm , die ik zelden gebruik. Het komt er dus op neer dat ik alleen een "bagger" multimeter gebruik met zoveel mogelijk mogelijkheden (freq, cap, transistor ...)
Mijn advies zou zijn. koop een goedkope multimeter. Wil je het persee allemaal zeker weten, koop een 2de. Waar je flink centjes voor neer legt:-)
mvg,
Erwin
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Tijd om te zoeken naar de professionele branch. Er zijn een aantal tafel multimeters die goed genoeg zijn. (op school hebben we er zat staan, die met gemak nA (ja nano ! ) kunnen meten.)asterduc schreef:Waar ik steeds problemen mee heb zijn lage weerstandswaardes. Die geven op verschillende toestellen dikwijls een andere waarde.
Een ander nadeel bij vele meters vind ik de DC stroommeting. Die gaat niet zelden tot slechts 200mA om dan onmiddelijk over te gaan naar 10A.
Onmogelijk dus om op een versterker bvb een ruststroom van 300 mA in te stellen zonder truukjes te moeten gebruiken.
Via een inkoop actie ben ik Uni-trend tegen gekomen. UT805 ( www.uni-trend.com )
Deze kunnen ook zeer nauwkeurig meten. (op een bereik van 750V nog 0,01V meten)
En een weerstandwaarde met een resolutie van 0,01 ohm enz
Meer zal ej voor thuis gebruik niet nodig hebben (tenzij je met zeer hoogfrequent en gevoelige signalen gaat werken)
Fluke, en andere bekende merken zullen ook vast wel beter hebben.
Maarja aan zoiets hangt natuurlijk een flink prijsje kaartje.
(hoewel voor jou Ed, dat geen probleem moet zijn
