*edit* Bouw Vifa Formats

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Remco

*edit* Bouw Vifa Formats

Bericht door Remco »

Binnenkort start ik met een project waarin ik een set van 2 fullrange, 3weg frontspeakers ga bouwen. Budget zo ergens tussen de 500,- en 800,- euro (afhankelijk van de configuratie).
Hoe het er allemaal precies uit komt te zien heb ik eigenlijk alleen nog maar in mijn hoofd maar het zal een BR kast worden met 2 afzonderlijke compartimenten binnen 1 kast. (hoog/midden en laag apart)

Nu wilde ik in plaats van het vaak gebruikte doch saaie MDF een hardhout gebruiken. Nu heb ik de mogelijkheid om een set Azobe planken van 300x20x3cm te kopen die dienst hebben gedaan als scheepsvloer.

Heeft iemand ervaring met deze houtsoort? Wat zijn de voor en nadelen? Of kan ik beter een andere houtsoort gebruiken?

*edit*

Ik heb dit bericht en de tital aangepast omdat de keuze voor het volledig opbouwen van de kast uit hardhout niet haalbaar is.
De keuze is daarom gevallen op de Vifa Format... Overigens ben ik nog wel steeds op zoek naar een aparte gechikte afwerking voor de 25mm (harde persing) mdf kasten
Laatst gewijzigd door Remco op ma 24 mar 2008, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Niet doen! in ieder geval niet zo, zonder meer.
uit de wiki:
"Er kan veel spanning in het hout zitten: dit is met name merkbaar (kromtrekken) bij dunnere planken en palen dunner dan 50 mm"

Een eventuele oplossing kan zijn om er dunne stroken van te zagen en die om en om te verlijmen tot een plank.. Op deze wijze compenseer je voor de spanning in het hout.. Dan zou het wel kunnen.
Echter zou je de kast dan moeten opbouwen uit een composietconstructie om de eigenresonantie tegen te gaan..

Nog een nuttige link
http://www.houtinfo.nl/main.php?o=body& ... tem_id=233

Kees
Remco

Bericht door Remco »

audiomanics schreef:
Niet doen! in ieder geval niet zo, zonder meer.
uit de wiki:
"Er kan veel spanning in het hout zitten: dit is met name merkbaar (kromtrekken) bij dunnere planken en palen dunner dan 50 mm"

Een eventuele oplossing kan zijn om er dunne stroken van te zagen en die om en om te verlijmen tot een plank.. Op deze wijze compenseer je voor de spanning in het hout.. Dan zou het wel kunnen.
Echter zou je de kast dan moeten opbouwen uit een composietconstructie om de eigenresonantie tegen te gaan..

Kees
Dit had ik inderdaad ook al gelezen, ik wilde het kromtrekken tegengaan door 2 of misschien 3 planken halverweg te lamineren om ze zo naar achteren toe taps toe te laten lopen d.m.v. fresen. En natuurlijk flink wat bracing toe te passen. Misschien zelfs door stalen draadeinden door de kast heen te boren en af te doppen met verchroomde doppen. Dit om de binnenruimte zo groot mogelijk te houden in verband met de dikte van de wanden.

(ben gewoon even aan het brainstormen hoor... ;) )

Remco

**edit**
Drogen: Zeer langzaam. Het is aan te bevelen de kopse einden te beschermen tegen eindscheuren. Ook lengtescheuren kunnen snel ontstaan. Tijdens het drogen is azobé meestal onderhevig aan vervorming (in het bijzonder geldt dit voor hout in dunne afmetingen). Gezien de toepassingen van azobé zal het drogen vaak "in het werk" plaatsvinden, waardoor bij onvoldoende aandacht bovenstaande problemen kunnen optreden.
Het is een scheepsvloer geweest met een dikte van 3cm, uit deze quote zou ik kunnen aannemen dat de 'werking' al reeds lange tijd geleden plaats heeft gevonden(?)

Remco
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Natuurhout zal altijd blijven werken..
Remco

Bericht door Remco »

Montana schreef:
Natuurhout zal altijd blijven werken..
Ok dat is waar, als ex timmerman/meubel restaurateur weet ik het een en ander van hout.
De ervaring van het verwerken van hardhout in luidsprekerkasten is nieuw voor mij vandaar dat ik het hier even peil...
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

kun je niet recht houden, zeker niet binnen de toleranties van een luidspreker kast.

Wat je zou kunnen doen is een kast in MDF maken en daar dunnere planken opkleven. Dat opkleven doe je best met een lijm die wat 'rek' kan hebben (Tec7, PU).
Tussen de massieve latjes hou je dan best ook een spacie. Die kun je eventueel opvullen met een laagje rubber of zo. Dit is belangrijk. Stel je volgende scenario voor. De planken nemen vocht op uit de lucht en gaan uitzetten. Door het uitzetten duwen ze zo sterk tegen elkaar to ze er ééntje tussenuit drukken.

In dit topic heb ik een speaker staan die zo opgebouwd is.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=
ambox

viroc

Bericht door ambox »

Beste Remco ,
Een zekere Mr M A Siddle( MAS Construction & Building ,Northumberland ) schreef eens in Hi-Fi News (1996) het volgende : " I have been making my own speakers now for some 14 years using various drivers ,sometimes the same drivers in as many as four different cabinet using a wide variety of material with improvements all the way ,based on what's gone on before . Here are some conclusions : MDF is cheap ,easy to obtain ,good to machine and paint and so on : but it's no good as the sole speaker cabinet material - it has what I call a ' cluck' (coloration on vocals and a general woolliness to the sound ) . It is also used for braces but is next to useless .
Manufacturers have cost restrictions . 'DIY ers' are not as limited . Try VIROC -it's a board like MDF , in the same thickness but much harder , heavier and better damped - harder to machine and saw but worth it "
Tot zover deze Mr Siddle . Groeten Roland
Laatst gewijzigd door ambox op zo 16 mar 2008, 16:36, 3 keer totaal gewijzigd.
ambox

viroc

Bericht door ambox »

VIROC is een composietmateriaal van hout en cement (zie www.VIROC) en inderdaad is het niet gemakkelijk te verwerken , sneden van freesjes en boortjes best van widia voorzien ,het is zwaarder en iets ruwer van oppervlak dan MDF ,Viroc vind je ook niet in iedere DHZ-zaak om de hoek. Het laatste paar boxen (2weg systeem ) met buitenafmetingen van H 900 mm x D 320 mm x B 240 mm,plaatdikte 18 mm ,die ik gemaakt heb in 2007 wegen ongeveer 32 kg per box dit zonder filtering en luidsprekers .
Men kan spreken van een doodse box ,heb geen ervaring opgedaan met vergelijkende boxen in MDF .
Mogelijks heb ik hier een tip kunnen geven om eens een box te maken uit ander materiaal dan MDF .
Groeten Roland
Laatst gewijzigd door ambox op zo 16 mar 2008, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco

Bericht door Remco »

Heftig weekendje pfff.... nadat ik zaterdag bij speakerland inkopen had gedaan en op weg was naar mijn vriendin in eindhoven werk ik in een 30 km zone aangereden door een @#^%&^$(*&9 die het nodig vond daar 80 te gaan rijden :evil: Ik natuurlijk WA verzekerd en ik sloeg linksaf (hij reed rechtdoor op dezelfde weg) dus het was mijn schuld :cry:

MAAAARRRR ik heb een keuze gemaakt in de vorm van de Vifa Format, geen 3 maar een 4 weg systeem die ik na een behoorlijke tijd luisteren toch echt als beste uit de bus vond komen.

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... format.htm

Afbeelding

Heerlijk breed midden gebied, laag is ook erg mooi en ja het hoog is ook erg goed. Dus het hele ontwerp is al klaar alleen ga ik wel zelf helemaal het houtwerk doen en er moet dus nog steeds iets gedaan worden aan het afwerken van het MDF.
Nu zit ik eigenlijk te denken aan fineer maar das nog ff van latere zorg...

Eerst nu maar eens even naar de huisarts voor mijn rug...
richard

Bericht door richard »

Azobé is door zijn sterkte en duurzaamheid uitstekend hout voor zware constructies in de waterbouw maar niet zo geschikt om daar een meubel van te maken. Als dunne plank werkt het behoorlijk, het is zwaar te bewerken, het kan door zijn kruisdraad moeilijk worden geschaaft en het ruikt ook nogal typisch.

Niet doen dus, gebruik het in de tuin voor een duurzame pergola of als vissteiger in de vijver. Er zijn voor een luidspreker wel geschiktere en fraaiere houtsoorten te bedenken.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

om even op dit draadje in te haken:hoe bouwt men dan de kasten van b.v.diapason in massief hout?
mvg
audioot :?
richard

Bericht door richard »

audioot schreef:
om even op dit draadje in te haken:hoe bouwt men dan de kasten van b.v.diapason in massief hout?
Dat kan als je het geschikte hout kiest, dit eventueel laat wateren, het goed laat drogen en uitwerken en pas daarna zodanig verlijmt dat het werken van het hout na de verlijming geen invloed heeft op de stabiliteit van de kast.

Om dit tot een goed einde te brengen moet je kennis hebben van de eigenschappen van de te gebruiken houtsoorten en weten hoe je het hout zodanig moet bewerken dat de positieve eigenschappen optimaal worden benut en de negatieve eigenschappen worden onderdrukt.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

dus niet voor een doorsnee amateurtje zoals ik
bedankt iig
mvg
audioot
richard

Bericht door richard »

audioot schreef:
dus niet voor een doorsnee amateurtje zoals ik
Waarom niet? Ook een 'doorsnee amateurtje' kan zich de benodigde kennis eigen maken en met een beetje oefening en wat leergeld in de vorm van 'wat minder geslaagde pogingen' tot prima resultaten komen. Daarvan staan verschillende fraaie voorbeelden op dit forum te bewonderen.
Remco

Bericht door Remco »

Kops verlijmen is een mogelijkheid, dit houd zoveel in als in dwarsrichting (en ter dikte van bijvoorbeeld de normale dikte van je wand en/of je afwerking) stukken afzagen en deze dus met de kopse kant naar buiten gericht tegen elkaar aan lijmen.

Oef! erg lange en ik hoop een begrijpelijke zin :wink:

Zo moeilijk als deze zin is, zo bewerkelijk is het om op deze manier je kast af te werken.
Je kan je voorstellen dat op een zuil heel wat 'kopse plakjes' hout geplakt moeten worden die ook nog eens precies even dik gezaagt of geschuurt moeten worden.

Al met al is deze werkwijze heel erg tijdrovend. Wel denk ik dat mocht je besluiten het zo te gaan doen en het lukt je, je een super afwerking hebt waar je heel erg trots op kan wezen.

Ik ben dus niet van plan dit op deze manier te doen, simpelweg omdat het me veel teveel tijd gaat kosten en ik niet de nodige machines hebt om het hout te bewerken (bankfrees, vandikte bank, afkortzaag)

Voorbeeld kops verlijmt hout in de vorm van een snijplank ;)
Afbeelding
Remco

Bericht door Remco »

Kwam net op het brilliante idee dat je natuurlijk ook heel veel houtensnijplanken kan kopen, verzagen en op je box plakken ;)
ovni

Re: Azobe als kast meteriaal (?)

Bericht door ovni »

Remco schreef:

Heeft iemand ervaring met deze houtsoort? Wat zijn de voor en nadelen? Of kan ik beter een andere houtsoort gebruiken?

Graag jullie mening

Mvg Remco
Mijn walbeschoeiing is van Azobe. Gewoon onbehandeld de klei ingedrukt. Geen spoor van rot oid na 10 jaar.

Als je erin wilt boren ... Je hebt echt metaalboren nodig. Het stinkt dan naar stront als het te heet wordt! Nadeel .... het werkt nogal, en het zou me niets verbazen als het giftig is bij verspaning. Buiten wordt het op den duur grijs.

Bij de grotere Praxissen kun je diverse soorten platen samengesteld uit massieve latten kopen. Eiken, grenen, vuren, nyatoh*), eucalyptus en beuken.

Dit soort platen kun je eventueel ook wel van andere houtsoorten laten maken. (Kost wel heel veel muntjes ... is veel werk en een vandikte bank vreet heel veel op)

*) wordt verkocht als keurmerk Hardhout
Remco

Bericht door Remco »

Na een tijdje afwezig te zijn geweest even een kleine update wat betreft de vorderingen van de Formats:
Bijlagen
DSC00164.JPG
DSC00160.JPG
DSC00157.JPG
Remco

Bericht door Remco »

Weet iemand trouwens waar ik gekleurde M4 inbus kan bestellen? Ik ben alle mogelijke zaken hier al af geweest maar nergens kunnen ze me helpen. Bij de plaatselijke scooter handel kwam ik nog het meest ver maar daar was de kleinste maat M6 maar das toch echt te groot.
Bij speakerland heb ik wel torx gevonden, verguld of verkoperd...
Op internet bij bijvoorbeeld Conrad of Overtoom e.d. vind ik ze ook niet :(

Twijffel nog een beetje over de kleur maar dat laat ik denk ik af hangen van de afwerking en de kleur van de inbus boutjes... anders ga ik denk ik gewoon voor de vergulde torx.
richard

Bericht door richard »

Remco schreef:
... anders ga ik denk ik gewoon voor de vergulde torx.
Wordt dat niet erg bling? Je zou gewoon gegalvaniseerde boutjes met een spuitbus autolak in kleur kunnen spuiten, na goed uitharden en met goed passend gereedschap valt de beschadiging bij montage meestal wel mee. Eventueel met een penceel bijstippen.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Remco schreef:
Nou, bij Conrad hebben ze ze wel degelijk, in het zwart...even zoeken op bestelnummer 814180 - 89 bijvoorbeeld...(m4x30)
Remco

Bericht door Remco »

mikekiwi schreef:
Remco schreef:
Nou, bij Conrad hebben ze ze wel degelijk, in het zwart...even zoeken op bestelnummer 814180 - 89 bijvoorbeeld...(m4x30)
Ja zwart en blank heb ik hier bij de eerste de beste diy zaak ook al wel gevonden en zelfs RVS is niet zo moeilijk, met kleur bedoel ik dus blauw/oranje/rood/geel/groen/goud e.d. Dat zijn die gepoedercoate aluminium boutjes.
richard schreef:

richard Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 1:05 Onderwerp:

Wordt dat niet erg bling? Je zou gewoon gegalvaniseerde boutjes met een spuitbus autolak in kleur kunnen spuiten, na goed uitharden en met goed passend gereedschap valt de beschadiging bij montage meestal wel mee. Eventueel met een penceel bijstippen.
Erg bling? Ik vind glanzend zwarte conussen met vergulde torx op een mat groen/gouden kast denk ik wel erg mooi staan.
Overal waar ik voor die gepoedercoate inbusjes kom zeggen ze me inderdaad dat ik ze gewoon moet spuiten... maar dat wil ik dus niet ;)
Nu ik toch al ruim over mijn budget heen ga wil ik ook nagenoeg alles perfect hebben.

Ik ben dan ook nog op zoek naar een aluminium basreflex pijp maar dat schijnt al net zo moeilijk te zijn als die inbus. Teminste in die maat waarin ik ze nodig heb...
Remco

Bericht door Remco »

Zo, weer een aantal dagen verder en dus weer tijd om een aantal foto's te plaatsen. Ik heb kast 1 nagenoeg klaar en kast 2 is ookbijna zo ver.
Afgelopen zaterdag de biwi's en br poorten gekocht zodat ik weer verder kon met het houtwerk. De aluminium br poorten zijn dus niet te krijgen en daarom heb ik maar plastick poorten gekocht. Deze zijn overigens wel anders als de orginele, namelijk met enkele trompet uitloop. Ook heb ik toch de vergulde torx besteld. Daar heb ik er straks 40 van dus ook de biwi's worden hiermee bevestigd.

foto's:
Bijlagen
DSC00170.JPG
DSC00169.JPG
DSC00166.JPG
DSC00165.JPG
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Hier zijn wel gekleurde alu boutjes te vinden, maar pas vanaf M5. Nou hebben je woofers en mids volgens mij gaten die echt wel groter zijn dan 4mm, misschien handig om (met bv schuifmaat) even op te meten.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

je kan bij motorzaken ook nog wel vervangingsbouten bestellen. Veelal setjes voor als de schroeven van je kuipwerk verrot zijn.

dit zijn bijv. afdekdopjes voor inbussen
Afbeelding
te bestellen bij motozoom.nl, op marktplaats staat ook vast nog wel het één en ander
Plaats reactie