Phono Amplifier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

En als je (erg) veel tijd hebt, bouw je het natuurlijk discreet op :wink: 8)

Afbeelding

Qua ruis zal ie het net iets beter doen en de RIAA-filtering moet nog gedaan worden na de trap. De onderste JFET's zijn er 4 parallel en de bovenste van de cascode zijn er 2 parallel. Krapjes aan een SNR van 60dB over de hele bandbreedte gerekend voor 500uV elementen. Lijkt mij genoeg. Vervorming onder de -110dB.

Groet,
Jacco
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Bedankt voor je antwoord, maar zoveel tijd hebben we helaas niet. (Wel leuk om voor mijzelf te maken!)
Ik ga nog enkele schema's van internet in de simulatie gooien, en kijken wat de beste resultaten geeft. Vind het nog wel erg vervelend dat ik geen opamps kan importeren in multisim. (Kan ze wel zelf toevoegen maar dat is me te veel werk)

En dan eindelijk gaan we hem opbouwen, m'n mede student zoekt nog even op welke hoofdtelefoonversterker we gaan bouwen, en dan wordt alles samengevoegd.

Ook ben ik nog bezig met een excel sheetje, waarin ik kan laten zien hoe de condensator meespeelt in de terugkoppeling van de eerste opamp(RIAA curve).
Ik bereken dan bij elke frequentie de XC. En zo kan de versterking bij elke frequentie(0-20 KHZ) in een grafiek worden getoont.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Voor een schoolproject moet je het niet te moeilijk maken, uiteindelijk moet je een goed cijfer scoren en dat was het dan.

Je hebt me wel zover gekregen dat ik zelf naar een pre-amp aan het kijken ben gegaan. Ik moest er zelf ook nog eentje hebben en het kwam mooi samen. Ik heb gekozen voor een iets andere topologie, ook omdat ik de RIAA-filtering in het digitale domein wil gaan doen.

Anyway, veel succes.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dekkersj schreef:
.......... ook omdat ik de RIAA-filtering in het digitale domein wil gaan doen.

Anyway, veel succes.

Groet,
Jacco
En daarmee ca. 40 db Van je dynamisch bereik weg gooien (ca. 10bits)? Waarom zou je dat willen?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
dekkersj schreef:
.......... ook omdat ik de RIAA-filtering in het digitale domein wil gaan doen.

Anyway, veel succes.

Groet,
Jacco
En daarmee ca. 40 db Van je dynamisch bereik weg gooien (ca. 10bits)? Waarom zou je dat willen?
Niet weggooien. Als je zorgt dat de ADC goed genoeg is, is er niets aan de hand :wink:

Met een 120dB dynamisch bereik-ADC komt het binnen handbereik (kosten heden ten dage geen drol meer). Bovendien wil ik in het digitale domein allerlei lineaire correcties gaan doen die het gevolg zijn van mechanische fouten van het element. Een soort room-corrector maar dan voor pick-up elementen met ruis op een testplaat als uitgangspunt.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hou het er maar op dat je ook bij de beste ADC's niet meer dan 18 - 20 ruisvrije bits hebt. Dat blijft dus krap aan.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik heb een 24 bitter gevonden die qua vervorming op 20 a 21 bits performance zit en qua ruis daaronder. Ik denk dat het er mee gaat lukken.

Groet,
Jacco
Jan-Willem
Contacteer:

Ook een leuk project Jacco! Maak je er een topic voor aan? Ben wel geintereseerd.

Wij waren vandaag heel goed bezig, eerst de ruis uit onze versterker halen (AARDING). Nog niet alles is eruit, maar wel heeel veel. (Volume knop op 12 uur staan en je hoort nog geen ruis.)

We wouden gaan meten aan de voorversterker maar toen was het al 5 uur, en werd het lokaal gesloten (helaas). Je wil steeds beter, omdat we gewoon kwaliteit verschil horen. Ook zoals je al aangaf, heeft de voedings spanning heel veel te maken met het dynamisch bereik.
Leuk om zo dingen te ontdekken.

Updates volgen.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Jan-Willem schreef:
Ook een leuk project Jacco! Maak je er een topic voor aan? Ben wel geintereseerd.
Als het wat vastere vormen gaat aannemen wil ik dat wel doen. Momenteel wat deelschakelingen aan het layouten om eerste testen mee te doen. Het ontwerp van een MM/MC-preamp heeft prioriteit gekregen :wink:
Jan-Willem schreef:
Wij waren vandaag heel goed bezig, eerst de ruis uit onze versterker halen (AARDING). Nog niet alles is eruit, maar wel heeel veel. (Volume knop op 12 uur staan en je hoort nog geen ruis.)

We wouden gaan meten aan de voorversterker maar toen was het al 5 uur, en werd het lokaal gesloten (helaas). Je wil steeds beter, omdat we gewoon kwaliteit verschil horen. Ook zoals je al aangaf, heeft de voedings spanning heel veel te maken met het dynamisch bereik.
Leuk om zo dingen te ontdekken.

Updates volgen.
Leuk om te lezen. Een goede voedingshuishouding is belangrijk en liever te veel spanning dan te weinig. Succes.

Groet,
Jacco
Jan-Willem
Contacteer:

Het project is geslaagd!
Welliswaar ging het om het idee, maar hier toch nog een foto van ons breadbord. Ik wil binnenkort hem nog gaan verbeteren, en op een PCB maken, met een mooie behuizing.

Foto(zonder hoofdtelefoongedeelte, stelt niks voor op breadbord):
Bijlagen
Phono Amp eenvoudig
Phono Amp eenvoudig
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ook de luistertest ging goed?
Jan-Willem
Contacteer:

Henkjan schreef:
ook de luistertest ging goed?
Ik heb alleen een foto met een goedkope (oude opamp).
De luistertest ging goed! Alleen er is nog wel het een en ander te verbeteren.. Ruis/signaal ratio bijv. Als er geen signaal op staat kun je deze namelijk licht horen, maar dat kan ook aan het breadbord liggen. Een en al antenne.
Plaats reactie