Deze speaker is onstaan uit een setje woofers en tweeters welke over waren van een ander dipool project, en een Filigran kast dat mijn pad kruiste.
De midwoofer is een Vifa P21WO (wellicht bekend van Linkwitz z'n PMT1), de tweeter is de bekende XT300.
Omdat ik de gebruikte units een stapje hoger inschat als die van de Filigran, heb ik ze tot "Filigrande" gedoopt (op zijn frans uitspreken
De kasten zijn gemaakt van berkenmultiplex door een echte kastenbouwer, en komen van Speakerland (ex demo modellen o.i.d.). Ze zijn 30 liter met een afstemfrequentie van 35 Hz.
Het filter is een simpel (ik hou wel van simpele overzichtelijke filters) 2e orde crossover bij 2kHz met bafflestep compensatie (grotere seriespoel voor de woofer). Valt verder weinig over te zeggen.
De meting is gedaan op 60cm (zonder een window ingesteld te hebben, dus alles onder de 400Hz negeren we maar weer
De klank:
De diepgang is misschien niet wat je zou verwachten van een 20cm woofer, maar wat er uitkomt is erg strak en heeft een lekkere punch.
Verder klinken ze verassend ruimtelijk. Het mid, ondanks het formaat woofer, valt ook niet tegen.
Groeten, Geert
P.s.: ze zijn te koop!