Filigrande

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Filigrande

Bericht door GeertM2 »

Hier een tussendoor projectje wat al een tijdje loopt, maar wat ik nu eindelijk afgemaakt heb.

Deze speaker is onstaan uit een setje woofers en tweeters welke over waren van een ander dipool project, en een Filigran kast dat mijn pad kruiste.

De midwoofer is een Vifa P21WO (wellicht bekend van Linkwitz z'n PMT1), de tweeter is de bekende XT300.

Omdat ik de gebruikte units een stapje hoger inschat als die van de Filigran, heb ik ze tot "Filigrande" gedoopt (op zijn frans uitspreken 8) ).

De kasten zijn gemaakt van berkenmultiplex door een echte kastenbouwer, en komen van Speakerland (ex demo modellen o.i.d.). Ze zijn 30 liter met een afstemfrequentie van 35 Hz.

Het filter is een simpel (ik hou wel van simpele overzichtelijke filters) 2e orde crossover bij 2kHz met bafflestep compensatie (grotere seriespoel voor de woofer). Valt verder weinig over te zeggen.

De meting is gedaan op 60cm (zonder een window ingesteld te hebben, dus alles onder de 400Hz negeren we maar weer :roll: ). De meting heb ik met name gedaan om te kijken of het goed gaat rond het crossover punt, dit vond ik er zelf er netjes uitzien, eigenlijk is de trend nog rechter als is de simulatie. De bas afstemming geloof ik wel, en doe ik met name op het gehoor.

De klank:
De diepgang is misschien niet wat je zou verwachten van een 20cm woofer, maar wat er uitkomt is erg strak en heeft een lekkere punch.
Verder klinken ze verassend ruimtelijk. Het mid, ondanks het formaat woofer, valt ook niet tegen.

Groeten, Geert

P.s.: ze zijn te koop!
Bijlagen
DSCF1699.JPG
filigrande.jpg
filter Filigrande.jpg
Dscf1320.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Erg mooi ontwerp.

Heb je ook foto`s van hoe de kast gebouwd is............?


Trouwens,mischien `n beetje kleine BR poort voor `n 20 cm woofer :?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

CarloPJB schreef:
Erg mooi ontwerp.

Heb je ook foto`s van hoe de kast gebouwd is............?


Trouwens,mischien `n beetje kleine BR poort voor `n 20 cm woofer :?
Tsja, dit type poort kwam bij de filigran kast, dus ik heb hem maar gebruikt. Ben met je eens dat hij wel een beetje minimaal is qua afmetingen, maar ik het nog niks gemerkt qua portruis ofzo.

Foto's van de bouw van de kast heb ik helaas niet, ik was er niet bij. :) Hij zit wel erg netjes in elkaar.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

GeertM2 schreef:
CarloPJB schreef:
Erg mooi ontwerp.

Heb je ook foto`s van hoe de kast gebouwd is............?


Trouwens,mischien `n beetje kleine BR poort voor `n 20 cm woofer :?
Tsja, dit type poort kwam bij de filigran kast, dus ik heb hem maar gebruikt. Ben met je eens dat hij wel een beetje minimaal is qua afmetingen, maar ik het nog niks gemerkt qua portruis ofzo.

Foto's van de bouw van de kast heb ik helaas niet, ik was er niet bij. :) Hij zit wel erg netjes in elkaar.
Dat komt heel waarschijnelijk door de V-bracing die tussen de woofer en de basreflexpijp is geplaatst.
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Is er aan die poort nog iets te doen zodat het laag wat verbetert? Of zou je aanraden om hem zo te laten?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

JTB schreef:
Is er aan die poort nog iets te doen zodat het laag wat verbetert? Of zou je aanraden om hem zo te laten?
Je zou er een grotere trompetpoort in kunnen zetten natuurlijk van de juiste lengte voor dezelfde afstemming. Dan zit je altijd safe. Maar ik heb zelf het idee dat dat niet veel zal brengen.
Gesloten