Wat te doen met 15inch woofers en Lowther DX3 drivers....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mijn office excel is weg, dus ik kan het nu niet voor je berekenen.

Ik denk dat je rond de 85a88 dB max output zit per speaker op 40Hz, zoals je het frame nu getekend hebt(4,5mm xmax).

Je zal rond 180-200Hz kortsluiting maakt met de rear wave. Daaronder valt de woofer met 6dB/octaaf af. Op 50Hz zit je dus op ongeveer -10dB.

mvg,

Martijn
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Als ik hem in WinIsd pro in een kast van 2000 liter zet haalt hij 105db op 40hz. Pak een afval van 10db en je komt op 95db. (Xmax = 5 mm)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Met een SD van 855cm² en een Xmax van 4,5mm heb je volgens de exelsheet van Linkwitz een MaxSPL van zo'n 88dB bij 50Hz open baffle...
(met een effectief weglengteverschil van 230mm..klopt dit?)

The Edge geeft alleen het verschil weer met een rechte karakteristiek. Om te zien wat het met je eigen woofer doet, kun je die data exporteren en optellen bij de gemeten curve.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Boppo84 schreef:
Met een SD van 855cm² en een Xmax van 4,5mm heb je volgens de exelsheet van Linkwitz een MaxSPL van zo'n 88dB bij 50Hz open baffle...
(met een effectief weglengteverschil van 230mm..klopt dit?)

The Edge geeft alleen het verschil weer met een rechte karakteristiek. Om te zien wat het met je eigen woofer doet, kun je die data exporteren en optellen bij de gemeten curve.
Dan zou ik een serieus probleem hebben, wat ik niet heb. :)
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

hmmmm, 95dB als Xmax wordt bereikt. Dat geeft niet erg veel headroom lijkt me. zeker met klassiek werk. Moet ik eventjes over gaan nadenken :shock:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jacobus schreef:
hmmmm, 95dB als Xmax wordt bereikt. Dat geeft niet erg veel headroom lijkt me. zeker met klassiek werk. Moet ik eventjes over gaan nadenken :shock:
Nee dat klopt niet. wat Boppo zegt en wat ik al dacht is juist: zo een 88dB. In de praktijk heb je vaak wat extra roomgain nog, zodat het wel meevalt. Een simpel driehoekig U-frame voor de woofer geeft een grotere golfweglengte, zodat je meer headroom hebt.

Waarom de manier van JeroenKV van berekenen niet helemaal goed is snap ik zelf echter niet helemaal. Volgens de linkwitz sheet zou je alleen twee keer zoveel xmax moeten hebben om 95dB te bereiken.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
Jacobus schreef:
hmmmm, 95dB als Xmax wordt bereikt. Dat geeft niet erg veel headroom lijkt me. zeker met klassiek werk. Moet ik eventjes over gaan nadenken :shock:
Nee dat klopt niet. wat Boppo zegt en wat ik al dacht is juist: zo een 88dB. In de praktijk heb je vaak wat extra roomgain nog, zodat het wel meevalt. Een simpel driehoekig U-frame voor de woofer geeft een grotere golfweglengte, zodat je meer headroom hebt.

Waarom de manier van JeroenKV van berekenen niet helemaal goed is snap ik zelf echter niet helemaal. Volgens de linkwitz sheet zou je alleen twee keer zoveel xmax moeten hebben om 95dB te bereiken.
Zou je mij dan ook kunnen uitleggen hoe ik zonder tegen de Xmax aan te lopen Metallica / Rage Against the Machine op vol vermogen kan draaien? Ook het requem van Verdi geeft geen probleem.

Film zou dan al helemaal een drama moeten zijn?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Na rekenen met een dipole sheet kom ik uit op 90db bij 50hz, dat verklaart wel waarom ik geen probleem heb. Ik filter op 50hz met -24db, dus dat geeft 3db extra ruimte + nog eens de room gain. (Dan kom ik virtueel op zo'n 99db uit).

Een U is voor 40hz dus wel een goed idee (alleen niet te diep en vergeet de HP niet!).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:

Zou je mij dan ook kunnen uitleggen hoe ik zonder tegen de Xmax aan te lopen Metallica / Rage Against the Machine op vol vermogen kan draaien? Ook het requem van Verdi geeft geen probleem.

Film zou dan al helemaal een drama moeten zijn?
Tjah met die vraag kan ik niet zoveel.. Zoals je zelf zegt kan je met trukjes aardig wat headroom opbouwen, maar daarmee compenseer je in feite het gebrek aan laagcapaciteit. Voor flink wat dipoollaag heb je gewoon veel xmax en grote woofers nodig, anders blijft het laag een beetje futloos.

Als de Ciare woofer in een gunstig gebied tot 50Hz gebruikt wordt in een U frame dan zal je voor muziek niks missen. De laagste octaven vragen véél meer luchtverplaatsing.

Daarom gewoon doorbouwen jacobus en experimenteren met een frame! :wink:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:

Zou je mij dan ook kunnen uitleggen hoe ik zonder tegen de Xmax aan te lopen Metallica / Rage Against the Machine op vol vermogen kan draaien? Ook het requem van Verdi geeft geen probleem.

Film zou dan al helemaal een drama moeten zijn?
Tjah met die vraag kan ik niet zoveel.. Zoals je zelf zegt kan je met trukjes aardig wat headroom opbouwen, maar daarmee compenseer je in feite het gebrek aan laagcapaciteit. Voor flink wat dipoollaag heb je gewoon veel xmax en grote woofers nodig, anders blijft het laag een beetje futloos.

Als de Ciare woofer in een gunstig gebied tot 50Hz gebruikt wordt in een U frame dan zal je voor muziek niks missen. De laagste octaven vragen véél meer luchtverplaatsing.

Daarom gewoon doorbouwen jacobus en experimenteren met een frame! :wink:
Ik heb het antwoord al gegeven. Met een 4e orde HP met -3db op 50hz plus room gain (dat zijn geen trukjes) moet ik wel heel erg hard draaien om over de Xmax te gaan.
Dipole lager dan 50hz weergeven in een "normale" huiskamer wordt erg lastig, vandaar mijn keuze om daar naar een monopole sub te gaan.

De woofer moet bij mij wat hoger spelen (600hz), anders was een BMS 15 een nog betere keus geweest (maar tot 200hz inzetbaar). De Ciare is meer geschikt voor het lage mid.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Mensen,


http://www.silvercore.de/index.php?id=35,79,0,0,1,0.

Ziet er interessant uit! zou dit kunnen werken denken jullie? lijkt me een mooie manier om een OB te maken met een lage inzetbaarheid, is blijkbaar geschikt voor XO op 100Hz! Zal de Karlson loading nog wat doen? De Ciare in een BR of Tl of Onken en de Lowther DX3 op deze manier er bovenop.

Groeten,

Jacob
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”