Pico Tango bouw en keuze topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

b_force schreef:
Het punt is dat er geen kant en klaar goedkope setjes zijn.

Ik kan er wel een samen stellen, maar dan moet er ook gemeten worden.
Toch een beetje veel allemaal voor de eerste keer.
(of ik moet zo ook voor je meten, maar dan blijft er weinig zelfbouw voor jezelf van over :P )

Goedkoopste oplossing is misschien nog wel de Peerless SDS monitor van JW.
Dan moet je met 120 euro in totaal (dus voor 2!! speakers) net uit kunnen komen, maar het blijft wel heel heel erg krap.
hoezo moet het ineens een setje zijn hout koop ik apart en mijn pa helpt me ook mee! het is toch gewoon zelf maken en kopen alles en het hoeft ook geen setje te zijn of wel?

@vuurkat bedankt voor het pben van het filter:

Cyburgs Needle : 0.56mH, 6.8uF, 6.8ohm (fo=2.6KHz)

aleens snap ik dat niet wil iemand dat misschien uitleggen??


en wat bedoel je met de peerless SDS monitor van JW ik neem gewoon die Vifa's en filter kan ik er later ook nog in zetten.
Laatst gewijzigd door danielv op ma 03 mar 2008, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

jw schreef:
....Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!

groeten,
Filter needle:

- 6.8 uF MKP capacitor
- 0.56 mH air core coil with 0.7 mm wire
- 6.8 Ohm MOX10 resistor (blue-grey-gold)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Met een setje bedoel ik een ontwerp dat dus al helemaal klaar is. Dus een kant en klaar filter + speakers + ontwerp.

Dit is dan al door iemand eerder gebouwd en filter etc staan dan al vast.
Dit hoef je dan niet zelf te meten.

Breedbanders kunnen prima hoor, maar vaak mis je wel de dynamiek. Het goedkoopste wat er dan is, is of de Mivoc zuil speaker, daar betaal je rond de 40 euro per speaker voor (excl hout etc)
Of zoiets nemen als de Peerless SDS134 + Seas 19TFF combi van JW.

De onderdelen voor de Needle dienen als een zogenaamd "notch filter". Dit filter is nodig doordat de kast zorgt voor een bult in je geluid.
(even heel simpel gezegd)

Dat ziet er dus zo uit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

dus ik kan dit filter gebruiken voor de pico tango???
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee, helaas niet, omdat de kast er anders uit ziet.

Dat filter moet ik of JW nog even meten, simuleren en maken.
Voor de Pico Lino 2 is hij er wel al. Die kast is ook anders qua vorm (en de gebruikte drivers is natuurlijk heel anders)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

b_force schreef:
Nee, helaas niet, omdat de kast er anders uit ziet.

Dat filter moet ik of JW nog even meten, simuleren en maken.
Voor de Pico Lino 2 is hij er wel al. Die kast is ook anders qua vorm (en de gebruikte drivers is natuurlijk heel anders)
oke dus ik kan er op vertworuwen dat jullie het ontwerp van het filter doen?

p.s. het was een sketchup bestand!!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vuurkat schreef:
jw schreef:
....Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!

groeten,
Filter needle:

- 6.8 uF MKP capacitor
- 0.56 mH air core coil with 0.7 mm wire
- 6.8 Ohm MOX10 resistor (blue-grey-gold)
deze is voor de Tangband W3-871

voor de BB3.01 is het:
Afbeelding

en voor de Vifa kan je denk ik dat van de Picolino2 pakken (klinkt in elk geval prima, heb t nog niet gemeten)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou, ik zit momenteel nog in een verbouwing en JW is bezig met afstuderen, dus de aankomende maand(en) zal het niet veel worden vrees ik.

Maar daarvoor zou je even moeten PB'en naar JW.

Maargoed anders kan je ook voor de Pico Lino 2 gaan. De drivers kan je gewoon los bestellen evenals de componenten.
Daarvoor zou je even bij speaker en co moeten kijken.

Hoeveel ruimte heb je over voor speaker in je kamer ? (of te wel, hoe grote speaker kan je maximaal kwijt ? )
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

niet heel veel hij moet gewoon op het bureau staan p.s de pico lino 2 heb je linkje ervan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

drugsb schreef:
niet heel veel hij moet gewoon op het bureau staan p.s de pico lino 2 heb je linkje ervan?
Ik zal even kijken op internet, anders moet ik even een Hobby hifi artikel inscannen.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke alvast bedankt
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het betreft iig deze kast:

Afbeelding

Te vinden bij Lautsprechershop, echter kan het wel iets goekdoper wat mij betreft.

Klik
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik vind deze niet echt mooi, kan ik ook gewoon eerst de kast maken en dan de speakers er in en dan meten?
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik vind deze niet echt mooi, kan ik ook gewoon eerst de kast maken en dan de speakers er in en dan meten?

veel haast heeft het ook niet
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En in dit topic heeft iemand het een en al ingescand.

Op pagina 2 en 3 staan de bouwbeschrijving + filter

Topic
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

drugsb schreef:
ik vind deze niet echt mooi, kan ik ook gewoon eerst de kast maken en dan de speakers er in en dan meten?
Wat is er niet mooi aan ?

Kleurtje kan je zelf nog bepalen heh, dan ziet de kast er ineens totaal anders uit.

Vraag bv even aan Henkjan, of hij nog meer plaatjes heeft. Volgens mij heeft ij de pico lino 2 ook gemaakt.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ja klopt maar ik kan pas een oordeel geven als ied helemaal gsloren is dus geen zijwand eruit zoals al ie plaatjes!!!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Afbeelding
Alleen dan met een wit/grijze conus.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En dit is de Pico Lino 1. De Pico Lino 2 kast ziet er ietsjes anders uit.

Maargoed het lijkt er wel op :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Vraag bv even aan Henkjan, of hij nog meer plaatjes heeft. Volgens mij heeft ij de pico lino 2 ook gemaakt.
nee, bij mij zitten die mooie Vifa-tjes in de Needle. DIY_Peter heeft een picolino gemaakt <klik> die er imho zeer geslaagd uitziet
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke overtuig over naar de pico lino 2

p.s.
Ik heb in de mammamini in Groningen (tweedehandswinkel) needles gezien voor €12,50. Dus twee drivers, twee filters en twee aansluitterminals (en natuurlijk een kast).

zei vuurkat 8)

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... Lino_2.htm
Afbeelding
Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

da's dus de tekening van de PicoLino 1, die van de 2 wijkt ietwat af
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik ben van gedachten veranderd en ik wil graag toch de pico tang omaken en ik laat het meten door een vriend van ons ( het filter enzo bedoel ik dan!!!!!!! :x :D :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ok, nouja, prima.

Ik wil dan nogmaals herhalen dat je erg moet letten op de parameters van de tangbands ivm toleranties.

Het schijnt dat de Fountek drivers betere toleranties hebben, maar met deze drivers heb ik nog geen ervaring.

Qua specs lijkt daarvan de FR88EX het beste (deze kan NIET naast een CRT monitor/TV gebruikt worden)
Deze kan nog redelijk hard.

Hoe het zit met de nieuwe reeks tangband speakers weet ik niet, ik verwacht dat de toleranties iets beters zullen zijn.

Wat ook lastig is, is dat de lijn van Pico Tango aan het begin moet worden gevult met schapen wol (geen baf of pritex). Ook wel baileys'.
Dit moet een beetje op gehoor/metingen gedaan worden, want het hangt weer redelijk af van de driver.

Al met al maakt het dus een lastig ontwerp, omdat het niet helemaal af is eigenlijk.
Ik raad dus (nogsteeds) aan om voor de pico lino te gaan.
(die er eigenlijk hetzelfde uitziet, maar enkel wat lager en breder is)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik houvan moeilijk doen:) :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”