Scanspeak passive radiator
Moderator: Beheerdersteam
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
Scanspeak passive radiator
Beste allemaal,
Naar het schijnt is er een carbon / papier passive radiator van Scanspeak, echter ik kan deze niet terugvinden op de site van Scanspeak. Ik heb zelf destijds ook een paar Sonus Faber Grand Piano's gehad - deze waren ook uitgerust met een dergelijke passieve radiator.
Kan iemand mij vertellen welke types er zijn en of deze uberhaupt nog te koop zijn?
Is er naast Seas eventueel nog een ander alternatief ? Ik heb het dan niet over de "subwoofer" passive radiators zoals die van Peerless maar voor een toepassing in een tweeweg systeem.
Mvgr,
Richard
Naar het schijnt is er een carbon / papier passive radiator van Scanspeak, echter ik kan deze niet terugvinden op de site van Scanspeak. Ik heb zelf destijds ook een paar Sonus Faber Grand Piano's gehad - deze waren ook uitgerust met een dergelijke passieve radiator.
Kan iemand mij vertellen welke types er zijn en of deze uberhaupt nog te koop zijn?
Is er naast Seas eventueel nog een ander alternatief ? Ik heb het dan niet over de "subwoofer" passive radiators zoals die van Peerless maar voor een toepassing in een tweeweg systeem.
Mvgr,
Richard
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Bedoel je de 18W00 van ScanSpeak misschien?
Enige waar ik die zie is op http://arton.info/catalog/index.php/cPath/34_47
Enige waar ik die zie is op http://arton.info/catalog/index.php/cPath/34_47
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hallo Richard,
Ik denk dat ik wel een vermoeden heb wat er is gebeurd. Dit gebeurd ook met o.a. Vifa.
Een grote speakerbouwer besteld een X aantal speciaal voor hem ontworpen unit, in dit geval een goede ScanSpeak maar dan zonder motor. Na verloop van tijd houdt hij een deel van die units over en worden van de hand gedaan. Wat ik al schreef gebeurd dit ook bij o.a. Vifa. Regelmatig zie je bijvoorbeeld in Klang&ton of HobbyHifi een speaker voorbij komen met een paar units die niet in Nederland verkocht worden. Mijn vermoeden is dan ook dat het hier gaat op een partij units die "ooit" gemaakt zijn voor een speakerbouwer en er nu nog wat over heeft. Als ScanSpeak ze normaal maakt zou er wel wat over te vinden zijn, maar in dit geval met de 18W00 is het zeldzaam. Zoek maar eens op internet naar dit type....niet te vinden (behalve de link die ik hierboven al vermelde)
Ik heb ook wel mailwisseling gehad met mensen van d-s-t, dus misschien zou je hun eens een mail kunnen sturen (vragen) hoe het zit met deze units.
Groet,
Edo
Ik denk dat ik wel een vermoeden heb wat er is gebeurd. Dit gebeurd ook met o.a. Vifa.
Een grote speakerbouwer besteld een X aantal speciaal voor hem ontworpen unit, in dit geval een goede ScanSpeak maar dan zonder motor. Na verloop van tijd houdt hij een deel van die units over en worden van de hand gedaan. Wat ik al schreef gebeurd dit ook bij o.a. Vifa. Regelmatig zie je bijvoorbeeld in Klang&ton of HobbyHifi een speaker voorbij komen met een paar units die niet in Nederland verkocht worden. Mijn vermoeden is dan ook dat het hier gaat op een partij units die "ooit" gemaakt zijn voor een speakerbouwer en er nu nog wat over heeft. Als ScanSpeak ze normaal maakt zou er wel wat over te vinden zijn, maar in dit geval met de 18W00 is het zeldzaam. Zoek maar eens op internet naar dit type....niet te vinden (behalve de link die ik hierboven al vermelde)
Ik heb ook wel mailwisseling gehad met mensen van d-s-t, dus misschien zou je hun eens een mail kunnen sturen (vragen) hoe het zit met deze units.
Groet,
Edo
Wat je passieve scan speak woofer betreft weet ik het niet. Je kan ook een gewone woofer als passieve gebruiken (sluit hem gewoon niet aan). Ik werk op dezelfde manier, je kan bovendien leuke dingen doen door op de klemmen van de niet aangesloten woofer een weerstand, of zelfs een filternetwerkje te plaatsen. Zou kan je de output van de passieve unit dempen, of een eigen frequentie-karakteristiek geven.
Zo krijg je een "actieve" passieve unit. Kost iets meer dan een gewone passieve unit, maar in sommigen situaties is dit wel degelijk een oplossing.
Wim J
Zo krijg je een "actieve" passieve unit. Kost iets meer dan een gewone passieve unit, maar in sommigen situaties is dit wel degelijk een oplossing.
Wim J
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
Beste Wim,
Het fenomeen van een weerstandnetwerk en een niet aangesloten driver is precies wat gebeurd in de Sonus Faber Extrema luidspreker waarbij men een Kef B139 driver gebruikt icm een schakelaar en 5 weerstand settings.
Is hier verder meer theorie over te vinden, m.a.w hoe pak je zoiets aan? Welke driver leent zich hiervoor en welke niet? Hoe bepaal je vervolgens welke weerstand waardes je moet gebruiken?
Interessant onderwerp - zeer zeker.
Ik zal tevens dst eens een mailtje sturen als spreekt me bovenstaande theorie zeer zeker aan. Kan interessant zijn om dat eens te proberen.
Wim, kan jij tevens iets vertellen over jouw toepassing?
Mvgr,
Richard
Het fenomeen van een weerstandnetwerk en een niet aangesloten driver is precies wat gebeurd in de Sonus Faber Extrema luidspreker waarbij men een Kef B139 driver gebruikt icm een schakelaar en 5 weerstand settings.
Is hier verder meer theorie over te vinden, m.a.w hoe pak je zoiets aan? Welke driver leent zich hiervoor en welke niet? Hoe bepaal je vervolgens welke weerstand waardes je moet gebruiken?
Interessant onderwerp - zeer zeker.
Ik zal tevens dst eens een mailtje sturen als spreekt me bovenstaande theorie zeer zeker aan. Kan interessant zijn om dat eens te proberen.
Wim, kan jij tevens iets vertellen over jouw toepassing?
Mvgr,
Richard
Hallo Richard,
Om zoiezo iets van PR's op voorhand te kunnen zeggen zit er niet veel anders op dan het te simuleren. Als je een bestaande speaker als PR gebruikt en je gaat de spreekspoel kortsluiten dan neemt de (elektrische) demping van de PR toe en dus krijg je een lagere Q van de PR-kast resonantie. Dat zal in een wat strakkere bas resulteren net zoals in een overgedempte BR.
Heb er overigens wel mijn twijfels over. Bij een PR is de mechanische X_max veel groter dan de lineaire X_max die door de spreekspoel van een speaker bepaald wordt. Komt de PR buiten het lineaire gebied van de spreekspoel dan gaat de vlieger niet meer op en denk ik dat je een hoop vervorming er bij krijgt.
Ben trouwens wel benieuwd hoe je de massa van zo'n PR trimt.
Benieuwd wat Wim zijn ervaringen zijn.
Om zoiezo iets van PR's op voorhand te kunnen zeggen zit er niet veel anders op dan het te simuleren. Als je een bestaande speaker als PR gebruikt en je gaat de spreekspoel kortsluiten dan neemt de (elektrische) demping van de PR toe en dus krijg je een lagere Q van de PR-kast resonantie. Dat zal in een wat strakkere bas resulteren net zoals in een overgedempte BR.
Heb er overigens wel mijn twijfels over. Bij een PR is de mechanische X_max veel groter dan de lineaire X_max die door de spreekspoel van een speaker bepaald wordt. Komt de PR buiten het lineaire gebied van de spreekspoel dan gaat de vlieger niet meer op en denk ik dat je een hoop vervorming er bij krijgt.
Ben trouwens wel benieuwd hoe je de massa van zo'n PR trimt.
Benieuwd wat Wim zijn ervaringen zijn.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik heb dit nog gevonden:Edo schreef:Nog even terugkomende op die 18W00. Tot zover ik heb kunnen vinden is hij alleen bekend in Polen. Maar gegevens erover....helaas....
http://www.aos-lautsprecher.de/deutsch/passiv.htm
Ik gebruik een gemodificeerde Vifa Basis. Het filternetwerk is volledig aangepast. De onderste woofer welke enkel onder de 75 Hz meedeed in de originele configuratie, heb ik losgekoppeld. Dit is nu mijn passieve radiator. De baspijp uit de oorspronkelijke Basis is natuurlijk dicht gemaakt.
Met een kortsluiting op de klemmen van de niet aangestuurde woofer krijg ik een strakke bas, niet zo diep als met open klemmen. Met open klemmen is er meer laag, maar de kwaliteit is wat minder. experimenteren met weerstanden is enig manier om het ideale compromis te vinden. Mijn ideale weerstand ligt rond de 8ohm. Toevallig gelijk aan de impedantie van de speaker zelf,.... of niet? Problemen met de Xmax heb ik nog nooit gehad. Het lijkt me moeilijk om in het geval van twee identieke woofers grotere uitslagen te krijgen op het passieve membraan, dan op de aangestuurde woofer.
Wat het toevoegen van gewicht betreft: gewoon je woofer verzwaren tot je de gewenste resonantie frequentie bekomt (beetje zoals het tunen van een basreflexpijp). Zonder meetsysteem is dit vrijwel niet te doen,....
Wat de toepasbare drivers betreft: alles wat ook in een Basreflex kan,... op voorwaarde dat de ander toegepaste woofer identiek is,...
Wim J
Met een kortsluiting op de klemmen van de niet aangestuurde woofer krijg ik een strakke bas, niet zo diep als met open klemmen. Met open klemmen is er meer laag, maar de kwaliteit is wat minder. experimenteren met weerstanden is enig manier om het ideale compromis te vinden. Mijn ideale weerstand ligt rond de 8ohm. Toevallig gelijk aan de impedantie van de speaker zelf,.... of niet? Problemen met de Xmax heb ik nog nooit gehad. Het lijkt me moeilijk om in het geval van twee identieke woofers grotere uitslagen te krijgen op het passieve membraan, dan op de aangestuurde woofer.
Wat het toevoegen van gewicht betreft: gewoon je woofer verzwaren tot je de gewenste resonantie frequentie bekomt (beetje zoals het tunen van een basreflexpijp). Zonder meetsysteem is dit vrijwel niet te doen,....
Wat de toepasbare drivers betreft: alles wat ook in een Basreflex kan,... op voorwaarde dat de ander toegepaste woofer identiek is,...
Wim J
Velen zeggen dat een PR de combinatie is van voordelen van een BR een een gesloten systeem, ... Ik ben het daar niet ten volle mee eens, maar het geeft zowaar een idee.
PR zorgen er zeker voor dat muizen en spinnen geen nestjes maken in je luidspreker, want die is mechanisch gesloten. Langs een Basreflex wandelt er wel een een spin of muis naar binnen.
Ik vind persoonlijk het geluid van een PR strakker dan met een BR (wel eventjes exprimeteren met weerstanden)
Wim J
PR zorgen er zeker voor dat muizen en spinnen geen nestjes maken in je luidspreker, want die is mechanisch gesloten. Langs een Basreflex wandelt er wel een een spin of muis naar binnen.
Ik vind persoonlijk het geluid van een PR strakker dan met een BR (wel eventjes exprimeteren met weerstanden)
Wim J
Wim J schreef:Problemen met de Xmax heb ik nog nooit gehad. Het lijkt me moeilijk om in het geval van twee identieke woofers grotere uitslagen te krijgen op het passieve membraan, dan op de aangestuurde woofer.
Hallo Wim.
De truuk van zowel BR als PR is dat je een oktaaf lager kan komen. Bij gelijkblijvende SPL moet je een oktaaf lager wel vier keer zoveel volume verplaatsen en de speaker zelf staat dan vrijwel stil. Dus wbt de speaker is er geen probleem met X_max. Het vuistregeltje is niet voor niets om het oppervlak van de PR 2x zo groot te nemen en een X-max er van ook 2x zo groot als dat van de speaker. Dat de PR grotere uitslagen kan gaan maken heeft te maken met dat ie enigszins in resonantie komt met de speaker als aandrijfmotor. Maar misschien doet ie dat niet als je hem sterk dempt zoals in jouw geval.
Neem je 2 identieke speakers dan gaat het voordeel van een grotere volumeverplaatsing verloren. De PR neemt het gewoon over van de actieve speaker. Wel kun je de kast zo lager tunen. Dat is het enige voordeel m.i.
Jawel, dat begrijp ik maar mijn vraag is meer hoe? Bij een PR zit er meestal wel een schroef aan waar je extra gewicht aan kunt schroeven maar dat zit niet aan een gewone luidspreker. Kauwgom op de conus plakken?Wat het toevoegen van gewicht betreft: gewoon je woofer verzwaren tot je de gewenste resonantie frequentie bekomt (beetje zoals het tunen van een basreflexpijp). Zonder meetsysteem is dit vrijwel niet te doen,....
Gebruik een goeie lijm die ietwat elastisch blijft. TEC7 moet werken.Jawel, dat begrijp ik maar mijn vraag is meer hoe? Bij een PR zit er meestal wel een schroef aan waar je extra gewicht aan kunt schroeven maar dat zit niet aan een gewone luidspreker. Kauwgom op de conus plakken?
Als gewichtjes kan je loodstripjes gebruiken. Om te testen gebruik ik plasticine (dit kleeft goed genoeg om de metingen te doen en op redelij volume te luisteren.
ah zo,... wel zoals hierboven door Pjotr gezegd kan je je systeem tot een octaaf lager afstemmen. Ook kan de output van twee woofers in sommige gevallen te hoog zijn zodat de bas overheerst tov het midden en hoog.Ik bedoeld met mijn vraag niet het voordeel van een PR boven een basreflex maar de situatie waarin je zou kiezen tussen een gesloten kast met een aangedreven woofer en PR of een gesloten kast met twee aangedreven woofers (afgezien dat je voor de laatste waarschijnlijk een groter volume nodig hebt).
(dat laatste was bij mij de reden om van twee aangedreven woofers over te stappen naar één aangedreven woofer met een PR)
Wim J
