Ik heb een trafo van 2x30VAC/300VA nu is mijn vraag is dat dan per wikkeling 150VA dus 2x150VA= 300VA of zie ik dat verkeerd?
300VA is het totale vermogen van de trafo. Dat is inderdaad 150VA per wikkeling.
Ik moet 0 - 30VAC hebben is er een mogelijkheid om de volle 300VA te gebruiken door de 2 wikkelingen parallel te zetten.Ik ben wel van plan om elke wikkeling een brugcel te geven en dan de + en de - te paralellen.
Hier onder een voorbeeld met een symetrische voeding maar kan dit ook met een asymetrische voeding?
Bijlagen
voeding voorstel.GIF (14.36 KiB) 1251 keer bekeken
Ik moet 0 - 30VAC hebben is er een mogelijkheid om de volle 300VA te gebruiken door de 2 wikkelingen parallel te zetten.Ik ben wel van plan om elke wikkeling een brugcel te geven en dan de + en de - te paralellen.
Met een ringkerntrafo is dat zonder meer mogelijk. Je hoeft daarvoor dan geen 2 brugcellen te gebruiken en kun je de wikkelingen zelf parallel zetten.
Dus als ik 1 trafo heb met 2 wikkelingen kan ik deze gewoon aan elkaar hangen.De reden dat ik een brugcel voor iedere wikkeling zou nemen is om eventuele uitdovings verschijnselen te voorkomen,suggestie van Elector. bij de Titan 2000 amp
Alleen als het om een ringkerntrafo gaat zoals van Aplimo b.v. en de 2 wikkelingen identiek zijn. Wel even opletten op de juiste richting van de 2 wikkelingen dan. Bij sommige bloktrafo's gaat het meetal ook maar niet altijd.