Speaka bouwpakket

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ja word allemaal zeer positief over gesporken
ik denk dat ik deze als eerste set ga nemen
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Heb ik ook en beveel de sb25jm aan. Bas gaat niet heeel erg diep - kan je evt op den duur woofer bijnemen. Geluid is prettig en compleet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

er zijn overigens ook nog 2 smaken, basreflex of transmissielijn.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik moet zeggen die Transmissie Lijn uitvoering gaat best laag. Filter is zeker een verbeter punt dan het geen wat er standaard bij geleverd word.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ik zou die mivoc speakers wel willen bouwen maar is 1 probleem die speakers zijn 4ohm
in boek je van mij set staat:
gebruik luidsprekers met de speaker impedance die bij de luidspreker aansluiting (6 ohm - 16 ohm) is vermeld
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ik zou graag nog wat tips willen voor goede speakers of speaker pakket voor een beginende bouwer
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

hovingtim schreef:
Ik moet zeggen die Transmissie Lijn uitvoering gaat best laag. Filter is zeker een verbeter punt dan het geen wat er standaard bij geleverd word.
Dat is in het ontwerp van HobbyHifi ook aangepast.

Groeten,
Mischa
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

Misschien kan je als beginner een setje Philips AD3800m, AD8080m of AD8086m vinden. Bij mij zitten ze nog in de oorspronkelijke plastic open kastjes, maar zelfs dan klinken ze al heel aardig, en vooral het geluidsbeeld (de ruimtelijkheid) is erg goed.
Ik denk dat ik ze in een klein simpel houten kastje ga zetten zoals Philips het heeft ontworpen in een boekje :)
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ik heb denk wel leuke 2 weg systeem gevonden
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2363
heeft iemand deze set al eerder gebouwd
en wat vonden jullie er dan van
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb hem nog niet gemaakt of gehoord ergens, maar op http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html staat wat meer info hierover.
Jeroen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 20:31
Locatie: Almkerk

Bericht door Jeroen »

Ik heb een hoop jaar geleden die Visaton w170 gebruikt met de sc10n. Dit in een zuiltje van ~35 liter, BR. Simpel 6 dB filtertje, frequentie weet ik niet meer. Voor het geld klinkt het erg netjes, maar wat nog leuker is, is het volume wat er mee te behalen is (in het laag). Ik heb nog steeds verbaasde gezichten als ik de versterkers wat opendraai. En wees eerlijk het kost eigenlijk niks :)
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ik heb nog 1 vraag
kun bijv. 4ohm omzetten naar 6 ohm op een of andere manier
want anders zouden ze ook op mijn set kunnen aangesloten worden op mij kamer
anders zet ik ze beneden neer
meer info graag
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Dirk schreef:
ik heb nog 1 vraag
kun bijv. 4ohm omzetten naar 6 ohm op een of andere manier
want anders zouden ze ook op mijn set kunnen aangesloten worden op mij kamer
anders zet ik ze beneden neer
meer info graag
je kan de speakers het aantal ohm niet zomaar veranderen als een speaker 6 ohm is dan is ie 6 ohm en dat kun je niet veranderen.

maar je kan hem wel op een versterker aansluiten die bijvoorbeeld 80 watt geeft bij 8 ohm dan wordt dat gedeeld ofzo ( hoe weet ik niet precies) maar dat kan dan wel dan geeft ie een hogere aantal wattage aan de speakers

jouna versterker kan Gebruik luidsprekers met de SPEAKER IMPEDANCE die bij de
luidsprekeraansluitingen (6 Ω – 16 Ω) is vermeld. dus die 4 ohm kun je er niet op aansluiten jammer :? :twisted:

maar je kan het wel proberen om ze op je versterker aan te sluiten maar dan heb je kans dat ie doorbrand( als je he bereik van de versterker niet weet( 2-8ohm)

p.s. ik heb even bij de handleiding van je versterker gekeken en daar stond: Gebruik luidsprekers met de SPEAKER IMPEDANCE die bij de
luidsprekeraansluitingen (6 Ω – 16 Ω) is vermeld.
dus je kan die 6ohm speakers op die jvc aansluiten


RX-E5S/RX-E51B
Versterker
Uitgangsvermogen
Bij stereo-gebruik:
Voorkanalen: 50 W per kanaal, min. RMS, beide
kanalen aangedreven in 6 Ω bij 1 kHz met
niet meer dan 10% totale harmonische
vervorming. (IEC268-3)
Bij Surround-gebruik:
Voorkanalen: 50 W per kanaal, min. RMS, aangedreven
in 6 Ω bij 1 kHz met niet meer dan 0,8%
totale harmonische vervorming.
Middenkanaal: 50 W, min. RMS, aangedreven in 6 Ω bij
1 kHz met niet meer dan 0,8% totale
harmonische vervorming.
Surroundkanalen: 50 W per kanaal, min. RMS, aangedreven
in 6 Ω bij 1 kHz met niet meer dan 0,8%
totale harmonische vervorming.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

drugsb schreef:
Dirk schreef:
ik heb nog 1 vraag
kun bijv. 4ohm omzetten naar 6 ohm op een of andere manier
want anders zouden ze ook op mijn set kunnen aangesloten worden op mij kamer
anders zet ik ze beneden neer
meer info graag
je kan de speakers het aantal ohm niet zomaar veranderen als een speaker 6 ohm is dan is ie 6 ohm en dat kun je niet veranderen.
Kan met een (vermogens)weerstand van 2 ohm (in serie aansluiten met je box), al wordt ie dan wel erg warm.
drugsb schreef:
jouna versterker kan Gebruik luidsprekers met de SPEAKER IMPEDANCE die bij de
luidsprekeraansluitingen (6 Ω – 16 Ω) is vermeld. dus die 4 ohm kun je er niet op aansluiten jammer :? :twisted:

maar je kan het wel proberen om ze op je versterker aan te sluiten maar dan heb je kans dat ie doorbrand( als je he bereik van de versterker niet weet( 2-8ohm)
Kan prima, versterker gaat alleen kapot als je 'm hard zet.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Vuurkat schreef:
drugsb schreef:
Dirk schreef:
ik heb nog 1 vraag
kun bijv. 4ohm omzetten naar 6 ohm op een of andere manier
want anders zouden ze ook op mijn set kunnen aangesloten worden op mij kamer
anders zet ik ze beneden neer
meer info graag
je kan de speakers het aantal ohm niet zomaar veranderen als een speaker 6 ohm is dan is ie 6 ohm en dat kun je niet veranderen.
Kan met een (vermogens)weerstand van 2 ohm (in serie aansluiten met je box), al wordt ie dan wel erg warm.
drugsb schreef:
jouna versterker kan Gebruik luidsprekers met de SPEAKER IMPEDANCE die bij de
luidsprekeraansluitingen (6 Ω – 16 Ω) is vermeld. dus die 4 ohm kun je er niet op aansluiten jammer :? :twisted:

maar je kan het wel proberen om ze op je versterker aan te sluiten maar dan heb je kans dat ie doorbrand( als je he bereik van de versterker niet weet( 2-8ohm)
Kan prima, versterker gaat alleen kapot als je 'm hard zet.

Een serie-weerstand voor een hele luidspreker? De impedantie van een luidspreker is niet constant over het geluidspectrum en kent impedantiepieken. Ook is de DC-weerstand van een speaker meestal lager dan de impedantie.
Gebruikersavatar
Glorificus
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 23:17
Locatie: De Waard

Bericht door Glorificus »

heb zelf de speaka bouwpakket 1 gemaakt
niks mis mee vind ik heb ze met veel plezier gemaakt
geluid is redelijk goed voor dar geld iniedergeval
bass hebben ze niet echt heb er een sub woofer bij gezet
goed geluid vind ik dan
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

In het topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0 bouwt iemand precies wat jij zoekt...
wytze_hoekstra@hotmail
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
Locatie: Västerås

Speaka 2

Bericht door wytze_hoekstra@hotmail »

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het bouwen van de speaka 2 set.
Van wat begon als en geintje is toch al wat uitgebreider geworden.
En nu vraag ik me af of ik die speaka 2 set er wel in moet bouwen of niet.


Ik zit dus vast aan de afgesloten behuizing voor de mid.


Wat denken jullie? Is het 't waard om in een bestaande kast van speaka 2 andere speakers aan te schaffen? En zo ja welke 3-weg set(s) zal daar voor in aanmerking komen.

Ik kan het natuurlijk altijd eerst afbouwens en later alsnog betere speakers inbouwens. Leer ik me ook hoe dat moet of wordt dat een lastig verhaal?

Groeten,
Wytze
Bijlagen
300290-an-01-fr-kit_audio.pdf
(484.96 KiB) 168 keer gedownload
Bild000(8).jpg
SSL20679.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”