Acoustic elegance

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy

Acoustic elegance

Bericht door Duck Twacy »

http://aespeakers.com/

Feitelijk de erfgenaam van Lambda Acoustics

Dit type lijkt me wel interessant voor mensen die een dipool systeempje willen maken:
http://aespeakers.com/drivers.php?driver_id=8

de site is nog helemaal klaar geloof ik.

http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... ?f=3&t=536

Jammer dat t zo'n fortuin kost om dit soort units over te laten vliegen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeetje, dat zijn mooie degelijke dingen zeg :D

wachten totdat er meer specs komen :P
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Inderdaad... lijkt mooi spul. Interessant, ook voor een dipool inderdaad, er zijn niet zoveel 15"+ speakers die echt goed zijn voor een dipool. De enige die ik ken is de Peerless SLS400. Open baskets icm veel xmax is spaarzaam in de grote categorieen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

BMS heeft ook nog wat 15" woofers die het leuk doen in OB (zie project van Montana)

Het is overigens wel zo dat de drivers van Lambda/AESpeaker het goed doen in OB, maar wel actief gecorrigeerd moeten worden. (er blijft weinig rendement van over)
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Mooie woofer die IB15! Zou een aardige kandidaat zijn om eventueel mijn Ciare 15" woofers te vervangen, maar even de specs afwachten. (Rendement is niet zo hoog).
Paul

Bericht door Paul »

als we een zeecontainer volkrijgen doe ik mee! :D
Yannick

Bericht door Yannick »

Ja, hier nog zo een! =D..
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Goed idee! Ik wil er dan wel 4 -->> $400,- bij de huidige koers :)

Als de shipping kosten ook in dollars gaan.......
arjank

Bericht door arjank »

Wow, mooie drivers! en die passieve radiator is ook super.
Met die 15"woofer zou ik wel eens een speakertje voor mijn basgitaar willen gebruiken 8) Volgens mij is dat wel wat, high-end PA
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Dit is een heftige speaker! Als ik hem in de SPLmax sheet van L zet kom ik met een baffle van 100 x 40cm op 102db bij 50hz en 93db op 35hz.

Deze doet het beter dan de BMS 15N840 (91db bij 35hz) en is veel goedkoper!

Dit schrijft hij over vervoer:
We ship a lot to Europe. Just shipped 8 woofers to Paris airport for $250USD. Shipped 5 woofers to the UK for $170. We have shipped quite a few IB15's to Denmark lately. Looking at about $170 for the 4 woofers there. It all depends if you want to pick up at the airport to save on delivery costs or not.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:

Heeft hij dan meer dan 14mm xmax (56mm p-p)? Ik zie alleen iets van 6mm voor de woofer met phase plug. Als je kijkt naar de ophangrand, kan hij eigenlijk niet heel veel xmax hebben. xmax wordt vaak op een verschillende manier berekend, zodat je de BMS en AES woofers niet kunt vergelijken, zonder alle parameters te hebben.

http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=4&t=1603 Hier wordt ik niet echt wijs uit.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:

Heeft hij dan meer dan 14mm xmax (56mm p-p)? Ik zie alleen iets van 6mm voor de woofer met phase plug. Als je kijkt naar de ophangrand, kan hij eigenlijk niet heel veel xmax hebben. xmax wordt vaak op een verschillende manier berekend, zodat je de BMS en AES woofers niet kunt vergelijken, zonder alle parameters te hebben.

http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=4&t=1603 Hier wordt ik niet echt wijs uit.
Op het forum geeft hij specs. De Xmax is 18,5mm

Fs: 16Hz
Qms: 6.8
Vas: 439L
Cms: .45mm/N
Mms: 220g
Rms: 3.239
Xmax: 18.5mm
Xmech: 25mm
Sd: 830sqcm
Vd: 3.07L (p-p)
Qes: .78
Re: 5.5ohm
Le: .33mH
Bl:12.49
Pe: 500W
Qts: .7
1WSPL: 86dB
2.83V: 87.3dB

IN STOCK - $129 each or 4 for $400

http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... &sk=t&sd=a
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ja voor het geld krijg je veel driver! 8) Naast transport komt er ook nog invoer en douanekosten bij neem ik aan.

xmax van de woofer is dus 12,5mm als je hem vergelijkt met de BMS. 1/4e van p-p. Als je kijkt naar Bl gedurende de conusbeweging kan je op andere waardes uitkomen voor beide woofers.

Ik heb wel mijn twijfels bij de kwaliteit van de woofer. Smalle voice coil over een grote woofer is nooit erg gunstig. Ventilatie van de motor is niet extreem. foamrand vind ik ook niet erg prettig. (even mijn BMS'jes verdedigen :wink: )

Heeft hij ook vervormingsmetingen vrijgegeven? Als die meevallen wil ik wel een paartje! :wink:
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Ik heb nog geen duidelijke metingen gezien, maar AE schijnt nogal een goede reputatie te hebben (zeker tav dipole, zie ook de Lambda serie).

De koers van de dollar is inmiddel 1,50 tegen de euro, dus de overall kosten zullen meevallen. Zeg max. 100 euro (incl. heffingen etc.) voor de driver en dan nog verzendkosten. Als we er ieder 2 nemen wordt het nog goedkoper ($400 dollar voor 4 ipv $129 per stuk, bij 10 wordt het nog goedkoper).

Ik heb hem de vraag gesteld wat de max SPL is op een baffle van 100 bij 40 cm bij 40hz. Ik wacht nog op antwoord.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Ik heb nog geen duidelijke metingen gezien, maar AE schijnt nogal een goede reputatie te hebben (zeker tav dipole, zie ook de Lambda serie).

De koers van de dollar is inmiddel 1,50 tegen de euro, dus de overall kosten zullen meevallen. Zeg max. 100 euro (incl. heffingen etc.) voor de driver en dan nog verzendkosten. Als we er ieder 2 nemen wordt het nog goedkoper ($400 dollar voor 4 ipv $129 per stuk, bij 10 wordt het nog goedkoper).

Ik heb hem de vraag gesteld wat de max SPL is op een baffle van 100 bij 40 cm bij 40hz. Ik wacht nog op antwoord.
Tjah, dat kan je dus beter zelf berekenen aan de hand van 12mm xmax en de sd, omdat hij of naar 18mm xmax of naar 25mm xmech kijkt. Het is gewoon een leuke woofer als hij niet teveel kost, omdat hij laag komt in een open baffle zonder eq. Ik verwacht niet dat hij erg goed meet, gezien de manier waarop hij gebouwd is. Hij beweert overal dat vervorming erg laag is, maar hij zegt in het topic dat hij nog niks gemeten heeft. Dat is wel opmerkelijk.
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 09 mar 2008, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:

Tjah, dat kan je dus beter zelf berekenen aan de hand van 12mm xmax en de sd, omdat hij of naar 18mm xmax of naar 25mm xmech kijkt. Het is gewoon een leuke woofer als hij niet teveel kost, omdat hij laag komt in een open baffle zonder eq. Ik verwacht niet dat hij erg goed meet, gezien de manier waarop hij gebouwd is. Hij beweert overal dat vervorming erg laag is, maar hij zegt in het topic dat hij nog niks gemeten heeft. Dat is wel opmerkelijk.
Geen EQ scheelt natuurlijk aardig in de vervorming! :wink:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Vergelijk het rendement maar met die van de BMS. Scheelt al gauw 10dB. Rond de 40Hz zullen ze evenveel rendement over hebben, omdat de aes woofer een hogere qts heeft. In feite zit er dus een soort van mechanisch filter in de aes woofer, waarbij de BMS electisch nog aangepast moet worden.

Koper in de moter kan de derde harmonische omlaag brengen, maar in het sublaag werkt dat minder effectief als in het basmid gedeelte. Omdat de mms van het membraan redelijk hoog is in vergelijking met de breedte van de voice coil is vervorming van het membraan makkelijker bij hoge uitslag, waardoor de 2e harmonische hoger ligt. Bij sommige Accuton drivers zie je dat de 2e HD extreem laag is, omdat ze stijve lichte conussen gebruiken met een brede voice coil. Of deze theorie klopt weet ik natuurlijk niet zeker. :wink:
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Eigenlijk wat dit reclame praatje zegt:
The full copper shorting ring on the pole solves two of the greatest issues causing distortion in loudspeakers that remain not addressed in 99% of drivers available. It both lowers inductance and fixes the flux permanently in the gap. Inductance on the IB15 is as low as many midrange drivers, allowing them to play up high if called upon.

Quite simply, no other infinite baffle driver can match the high levels of clean,low distortion output of the IB15.

De vraag blijft dus hoe de werkelijke meting er uit ziet, maar hij heeft er in iedergeval aan gedacht.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Volgens de slide die ik gebruik om het dipole filter te bepalen moet de BMS 10db meer geboost worden bij 30hz. Toevallig precies het verschil in rendement met de IB15. :-k
Plaats reactie