Gainclone nu echt af :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Forza

Bericht door Forza »

Ik heb het inderdaad met een telefoon gemaakt omdat onze hond de geheugenkaart van de fotocamera heeft opgegeten :oops: . Ander had ik wel wat betere foto's gemaakt :roll: .

Maja, hij doet het iig perfect, klinkt ook goed voorzover ik kan beoordelen want ik heb geen referentie op het moment. En de speakers zouden ook wel wat beter mogen (het zijn Tannoy Stratford uit 1982).

Ik hoop dat ik de Classic 180 van Rho kan overnemen, en dan zou het helemaal geweldig zijn als ik nog een fatsoenlijke cd-speler zou hebben :roll: .
cve

Bericht door cve »

dan zou het helemaal geweldig zijn als ik nog een fatsoenlijke cd-speler zou hebben
Nu je versterker zo mooi gelukt is moet een zelfbouw cd-speler ook kunnen. :wink: Ziet er fraai uit.

Co
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik vind hem ook mooi geworden en ben eigenlijk wel benieuwd om hem eens te beluisteren. Vooral ook omdat ik zelf nog met de gedachte loop ook zoiets te gaan bouwen. Ik weet het op dit moment nog absoluut niet, UcD, 41Hz of GC. In geval van GC, kan ik kiezen voor een bi-amp oplossing, maar da´s voor later. Gefeliciteerd voor het slagen van je project.

Groeten,
Mischa
Forza

Bericht door Forza »

Na een paar daagjes luisteren lijkt het wel of de rechterkant net wat harder speelt dan de linker. Misschien komt dat omdat ik vlak daarvoor de spanning op de speakers heb gemeten en daardoor beinvloed ben. De spanning die ik meette was 20mV op de linkerkant en 36mV op de rechterkant. Heeft dit invloed op het geluid (harder ofzo), of verbeeld ik me het gewoon :?: :?:
Forza

Bericht door Forza »

Kheb nog maar een paar paar foto's gemaakt van de versterker, nu met een goede fotocamera :lol:

Misschien kan iemand een antwoord geven op mijn vraag in de vorige post :?:
Bijlagen
PICT0223.JPG
PICT0221.JPG
PICT0217.JPG
PICT0216.JPG
PICT0214.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Ik moet zeggen: ziet er zeer goed uit. Reduce to the max. Perfect.

Om op je vraag terug te komen: Volgens mij kan het verschil tussen links en rechts niet liggen aan je verschil in DC op je uitgangen. Je zou kunnen redeneren dat de konus iets verder naar voren staat dan de andere voor de positieve kant van de sinus, maar aan de andere kant staat de andere ook iets verder naar achteren voor het negatieve deel van de sinus. Het probleem ZOU hem kunnen zitten in de volumepotmeter, als die niet 100% gelijk loopt, kun je dit probleem krijgen. Je zou dit kunnen testen door je volume door een vaste weerstandsinstelling kunnen instellen en kijken of het probleem zich dan ook voor doet. Een ander mogelijkheid is tolerantie in je weerstanden voor de terugkoppeling, waardoor de versterker niet op beide kanalen dezelfde versterking heeft.

Groeten,
Mischa.
Forza

Bericht door Forza »

De potmeter zou het wel eens kunnen zijn, het verschil is echt heel klein. Ik stoor me er niet aan in ieder geval.

Maar het verschil in de spanning heeft dus niks met het geluidsniveau op de speakers te maken. Ze klinken dus allebei even hard ook al verschilt de spanning?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ben ik debiel of zie ik dat je gewoon netsnoer gebruikt hebt om de potmeter aan te sluiten? Schermen we niet meer af? (zo vlak bij een trafo, notabene....)
Voorzie de aansluitingen van de Leds in ieder geval even van een stukje krimpkous.. Je wordt er vast niet blij van als een van de pootjes tegen de kast aan komt in de loop der tijd..
Finished? nog niet dus.. Of je moet er in kunnen berusten....

Kees
Forza

Bericht door Forza »

Hoe zou ik de huidige kabels (ja het is gewoon netsnoer) kunnen afschermen? Aluminium folie eromheen wikkelen en dan met teflontape omwikkelen lijkt mij de makkelijkste optie....?

Coax kabels zijn een kriem in zo'n kleine kast, ik heb het geprobeerd maar ze braken steeds bij het pcb af.
markje

Bericht door markje »

Strippen en twisten is ook al beter. FTP kabel is ook afgschermd.

Als je microfoonsnoer pakt ben je er ook, coaxkabel (ik neem aan dat je die voor de tv bedoeld) heeft een stugge kern, die voor audio niet en buigt dus makkelijker en zal dan ook niet breken bij de print.

Groeten Mark
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Forza schreef:
Coax kabels zijn een kriem in zo'n kleine kast, ik heb het geprobeerd maar ze braken steeds bij het pcb af.
Ga die mooie versterker nou niet verknoeien met prutswerk. Er zal in Helmond vast wel een winkel zijn waar ze afgeschermde kabel (diodekabel) verkopen.

Ga eens kijken bij Westerhof Electronica, Molenstraat 154 in ......... Helmond

Hier, kun je ze eerst bellen of ze 2 meter diodekabel voor je hebben: 0492-546680

Je moet alleen een beetje uitkijken met het afisoleren en solderen, maar dit type kabel is flexibeler dan het netsnoer dat je nu gebruikt. Voor de speakers kun je het netsnoer blijven gebruiken, al zouden 2 korte stukjes transparant luidsprekersnoer er beter uitzien :D .

Mocht je ergens hulp bij nodig hebben, moet je het maar even laten weten.

Groeten,
Mischa
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Elk beetje electronica winkel verkoopt audio kabel.
Anders tulp kabel nemen en pluggen er af knippen.
Anders als je in de buurt van Utrecht bent heb ik nog wel een berg studio multi liggen.
Forza

Bericht door Forza »

mischa72 schreef:

Ga eens kijken bij Westerhof Electronica, Molenstraat 154 in ......... Helmond

Hier, kun je ze eerst bellen of ze 2 meter diodekabel voor je hebben: 0492-546680

Groeten,
Mischa
Daar ga ik alleen heen als het echt nodig is, wat een chagerijnige vent is dat zeg :evil: .

Ik bestel dan liever op internet, dan weet ik zeker dat het goed is (want dat is ook niet altijd het geval daar).

Zou iemand een link kunnen geven naar mooie dubbeladerige microfoon bekabeling, ik weet namelijk niet wat nou wel of niet goed is...dikke of dunne kabel...welk materiaal...kwaliteit van het materiaal? Iemand die goede ervaringen heeft met een bepaalde kabel?

Alvast bedankt,

Stefan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Stefan, ten opzichte van het luidsprekersnoer dat je nu gebruikt maakt het helemaal niks uit wat je besteld.

Ik zie op de site van Bots Electronics dat Ma´s Service in Helmond ook een dealer van hun is:

Ma's Service
Noordkoninginnewal 15
Helmond
0492-522293

Je kunt ook kijken op www.electronica-online.nl en zoeken naar:
N.TASC260BLU-pm - Microfoon-XLR Kabel Blauw - € 1.40 inclusief BTW Professionele Microfoon / XLR Kabel - blauw - Merk Tasker - per meter.
Verbeterde uitvoering, nu extra soepel. Microfoon kabel met een koperen geslagen afscherming. (XLR-geschikt)
conductors: 2 x 0.25mm²
External dimensions: 6.0 mm
Conductor resistance: 74 Ohm/Km (±5%)
Operative temp.: -15° to +70° C

Leverbaar in de kleuren blauw, grijs, geel, groen en rood, al naar gelang het beste bij je amp past.
audiomanics
Contacteer:

Je kunt ook vrij eenvoudig je eigen kabels maken. Stel je neemt dat netsnoer (ik ben absoluut niet weg van de gebruikte materialen als pvc etc... maar dit terzijde)
Als je een beetje kwaliteit coaxkabel hebt, strip je daar de afscherming uit en schuift die om de twee kerngeleiders. Soldeer die afscheming slechts aan een zijde vast aan je centrale aardpunt. Isoleren kun je met van alles: krimpkous. (teflon)tape, katoen, leer whatever.
Bij gebrek aan beter maak ik al mijn eigen kabels (muv de meeste luidsprekerkabels) dus het kan prima.

Kees
markje

Bericht door markje »

Als ik geen coaxkabel kan vinden, gebruik ik ook weleens 2 UTP aders, die zitten mooi getwist, stoort over het algemeen ook niet.

Groeten Mark
Forza

Bericht door Forza »

Ok bedankt Mischa!! Die ga ik mooi toepassen in de versterker.

@ Audiomanics, dan kan idd ook, maar dat ben ik van plan om voor de interlinks te gaan doen. Met katoen ofzo, dan zit het tenminste niet verstopt in de versterker :) , mooi in het zicht......als de test stukjes goed gaan natuurlijk :lol:
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Forza schreef:
Ok bedankt Mischa!! Die ga ik mooi toepassen in de versterker.

@ Audiomanics, dan kan idd ook, maar dat ben ik van plan om voor de interlinks te gaan doen. Met katoen ofzo, dan zit het tenminste niet verstopt in de versterker :) , mooi in het zicht......als de test stukjes goed gaan natuurlijk :lol:
Maar als je ze toch gaat maken, waarom stop je ze dan ook niet IN de versterker??? Kost niet meer moeite, maar levert wel een veel beter resultaat op!
Forza

Bericht door Forza »

Nou ik heb mn vader "op pad gestuurd" voor microfoon kabel, en bij (jaja Mischa :P ) bij Westerhof in Helmond mooie Tasker dubbeladerige 2x0,25mm2 O.F.C. Microfoon kabel gevonden. Ook meteen erin gesoldeerd, zie hier het resultaat 8)
Bijlagen
PICT0230.JPG
PICT0233.JPG
PICT0232.JPG
JuuL

Bericht door JuuL »

Dat is beter. Maar waarom leg je ze met zo'n boog?
En het sterpunt niet bij de kast nemen, maar bij je elco's. Vanuit hier de kast aansluiten.
audiomanics
Contacteer:

Kijk het lukt wel!! oefening baart kunst!!
Het is dat je de kast nu al ingedeeld en geboord hebt. Om 'm nu nog te veranderen zou zonde zijn.....
Volgende keer eens nadenken over de plaatsing van de onderdelen:
Trafo's ver van de gevoelige ingangen:
Het zou er dan zo uitzien vermoedelijk:
Vooraan de trafo's, daarachter de gelijkrichters en daarachter de versterkers met de koellichamen naar de trafo toe. En de potmeter helemaal achterin met een lange as naar de voorzijde..
Zo blijven alle touwtjes kort en heb je minimale pick-up van strooivelden.
(ringkerntrafo's hebben gelukkig al een redelijk klein strooiveld)
Maar dat zijn dingen die groeien in de loop der tijd.
Voorlopig een leuk kastje gemaakt zo! Vooral die blauwe ledjes achter de knop geven een leuk effect..

Kees
Forza

Bericht door Forza »

Haha, bedankt voor deze positieve woorden! Het is pas mijn eerste project, en vindt het zo toch wel een geslaagde versterker :) . In het echt zijn de ledjes trouwens een stuk feller, door de flits van de camera lijken ze niet zo helder maar dat zijn ze wel.

Nu met die nieuwe kabels klinkt hij ook duidelijk beter, we (ik en mn vader) horen nu veel meer detail op de cd's (voor en na vergelijking). Dat een paar kabeltjes zó veel verschil maken is erg indrukwekkend, nu nog een betere bron en een paar, uiteraard zelfbouw, luidsprekers en dan is het helemaal af :D

mvg Stefan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat van de indeling van de kast was me ook al opgevallen. Nou ja, als ie nu goed klinkt heb je ook geen reden om het aan te passen. Voor het volgende project is een opstelling zoals het voorstel van audiomanics wellicht een betere oplossing.

Ziet er goed uit, gefeliciteerd.

Mischa
audiomanics
Contacteer:

Forza schreef:
Nu met die nieuwe kabels klinkt hij ook duidelijk beter, we (ik en mn vader) horen nu veel meer detail op de cd's (voor en na vergelijking). Dat een paar kabeltjes zó veel verschil maken is erg indrukwekkend,
Arie_vk noemt dat het "placebo effect"....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ight=ijzer
Gelukkig weten veel mensen hier wat kabels wel kunnen doen...

Kees
Forza

Bericht door Forza »

Absolute onzin, bij een liedje van Neil Diamond leek de cd wat laat de muziek in te zetten, maar nadat we de kabels hebben vervangen hoor je heel duidelijk geluiden van straat: voorbij rijdende auto's mensen hoor je praten. Dit heeft dus duidelijk met de kabels te maken, want dat is het enige dat we hebben vervangen! En het ligt niet aan het volume want dat stond nagenoeg gelijk, andere kabels maakt dus wel degelijk verschil!

mgv Stefan.
Plaats reactie