Pico Tango bouw en keuze topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Pico Tango bouw en keuze topic

Bericht door danielv »

na de mislukt poging met vuurkat wil ik het zef eens gaan proberen, garage opgeruimt werkbank netjes, en toen op zba gekeken en kwam ik zo op de pico tango vond het wel een grappig ding en wil hem ook graag maken

mijn budget is zo'n 50 euro per box excl hout
het bouwvoorbeeld had ik al gevonden en ik dacht dat dat b_force een Tangband W3-871S woofer gebruikte dit zou iik ook graag willen doen
Alleen heb ik nog een paar vragen

hoe duur zou dit ongeveer worden??

als ik de bouwvoorschriften gewoon namaak met mdf en de woofer erin zet en hem netjes afwerk ben ik dan klaar of moet ik dan nog meer dingen doen??




en hoe dik moet het MDF zijn dat ik moet gebruiken voor het ontwerp

mvg

Daniel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
download.php?id=3386
Laatst gewijzigd door danielv op vr 06 jun 2008, 17:06, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De afmetingen en diktes staan allemaal in de bouwtekening :)

dikte was 12mm dacht ik, JW heeft hem zelf al gemaakt.

Bedenk je alleen goed dat de specs van de tangbands niet altijd kloppen.
Ik denk dat de nieuwe lijn een stuk beter is. Van de oude wilde de parameters weleens nogal verschillen.

Het belangrijkste is dat je VAS boven de 1 blijft, anders gaat het niet goed werken.

Voor vragen over de bouw etc moet je dan ook even JW pmen.

(technische vragen over het ontwerp kan ik wel beantwoorden :P )

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat het project nog even in "onderzoek" is. Dat komt met name omdat ik midden in een verbouwing zit.
(en nog geen tijd heb gehad om hem zelf te bouwen/ te meten)
Laatst gewijzigd door b_force op wo 27 feb 2008, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke bedankt als ik meer vragen heb dan stel ik ze wel 8)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

nog een vraagje ik zit nu op google te zoeken maar waar kan ik de Tangband W3-871S nou eigenlijk kopen?? conrad heeft hem niet en ik heb geen idee waar ik ergens anders moet gaan zoeken weet jij iss waar ik ze nog kan kopen??
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

in Duitsland, bij speaker en co of bij onze eigen Henkjan :)

http://www.juoiga.nl/
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

dan ga ik voor henkjan 8) :lol: :D want eens zba altijd zba en dan bilijf je ook trouw :o
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik ga morgen hout halen en alvast beginnen :D met ontwerpen of zal ik ik wachten tot dat ik alles binnenheb??
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Hoi drugbs, het ontwerp is nog niet af, ik ben er afentoe wel mee bezig. Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!

groeten,
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

jw schreef:
Hoi drugbs, het ontwerp is nog niet af, ik ben er afentoe wel mee bezig. Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!

Waar ga je ze voor gebruiken trouwens? (Ze kunnen niet zo heel hard, en komen niet zo heel erg laag.)

groeten,
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

srrry dubbelpost :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door danielv op wo 27 feb 2008, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

gewoon als computer boxjes en het hoeft ook niet hard en ook nite heel erg laag want jumpsstyle en al dat gebonk is toch al uit.

nu luister ik meestal R&B, rock top 40 enzo dus voor deze vond ik ze wel geschikt
Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Wat bedoel je daar mee, dit is mijn eerste setje boxen dat ik ga maken namelijk met hulp van mijn pa die het al wel kan. hij keek net en zei dat wordt mooi die wil ik zeker wel hebben hoor!!!
:D :D :D :D :D

p.s.
voor computerboxjes heb je ook een versterker nodig miss wil jij wel even een ontwerpje maken??? versterker heb ik wel en trafo ook wel.het is wel mooi als ie er op kan lijken ( van buitenaf dan) en het is een autoversterker ongeveer net zo groot als een autoradio:D
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

volgens mij bedoelde je dit:
jw schreef:
Hoi drugbs, het ontwerp is nog niet af, ik ben er afentoe wel mee bezig. Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!
Waar ga je ze voor gebruiken trouwens? (Ze kunnen niet zo heel hard, en komen niet zo heel erg laag.)

groeten,
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

drugsb schreef:
gewoon als computer boxjes en het hoeft ook niet hard en ook nite heel erg laag want jumpsstyle en al dat gebonk is toch al uit.

nu luister ik meestal R&B, rock top 40 enzo dus voor deze vond ik ze wel geschikt
Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Wat bedoel je daar mee, dit is mijn eerste setje boxen dat ik ga maken namelijk met hulp van mijn pa die het al wel kan. hij keek net en zei dat wordt mooi die wil ik zeker wel hebben hoor!!!
:D :D :D :D :D

p.s.
voor computerboxjes heb je ook een versterker nodig miss wil jij wel even een ontwerpje maken??? versterker heb ik wel en trafo ook wel.het is wel mooi als ie er op kan lijken ( van buitenaf dan) en het is een autoversterker ongeveer net zo groot als een autoradio:D
wat je vrij simpel kan doen (zo heb ik nog eentje in gedachten):

2 x 7w velleman kitje met trafo in 1 luidspreker kastje stoppen (vollume ietsiepietsie aanpassen ;)). Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter een netaansluiting en L+R RCA terminals, daar bovenop (bv) mono mini-jack naar de 2e luidspreker.
Binnenin het printje wel 'juist' aansluiten, ben je rechtshandig, dan is die met vollume regeling rechts, dus linker luidsprekeruitgang sluit je aan de mini-jack.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke en nu gewoon ik snapte het tot Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter

bedoel je met netaanluiting stroomaansluiting???

L+R RCL terminal=dat is toch de "stekker" die in de computer gaat of niet???????????

en dan wil ik een mono minijack aansluiting voor de linkerkast want op de print gaat het draad gewoon via de binnenkant de rechter kast in !!!!!

p.s.
hoeduur is doe 2*7watt + trafo????
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Ja sorry drugb, er ging iets mis, ik heb per ongeluk op quote gedruk ipv wijzig bericht.

7watt is misschien wel iets weinig, ik heb hier een datasheet van Klang und Ton, die geeft 83db/1w/1m rendement op. Hier gaat vervolgens ook nog wat db vanaf vanwege het filter.
Ik moet mijn eigen versterker flink open draaien om een beetje volume te creeren, dus ik weet niet zeker of dit een goeie combinatie is.

Het filter wat er ik moet is om de middentonen te dempen omdat deze te hard worden weergegeven. Misschien is dit van een ander ontwerp met te gebruiken, misschien moet ik er zelf eentje bedenken. Wat dat is hoor je nog wel.

gr
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

jw schreef:
Ja sorry drugb, er ging iets mis, ik heb per ongeluk op quote gedruk ipv wijzig bericht.

7watt is misschien wel iets weinig, ik heb hier een datasheet van Klang und Ton, die geeft 83db/1w/1m rendement op. Hier gaat vervolgens ook nog wat db vanaf vanwege het filter.
Ik moet mijn eigen versterker flink open draaien om een beetje volume te creeren, dus ik weet niet zeker of dit een goeie combinatie is.

Het filter wat er ik moet is om de middentonen te dempen omdat deze te hard worden weergegeven. Misschien is dit van een ander ontwerp met te gebruiken, misschien moet ik er zelf eentje bedenken. Wat dat is hoor je nog wel.

gr

oke bedankt,

welk filter bedoel je die houten plankjes??? en wat is een bafflestep filter??
en wat bedoel je met miss kun je die uit de needles lenen?????
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

drugsb schreef:
oke en nu gewoon ik snapte het tot Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter

bedoel je met netaanluiting stroomaansluiting???

L+R RCL terminal=dat is toch de "stekker" die in de computer gaat of niet???????????

en dan wil ik een mono minijack aansluiting voor de linkerkast want op de print gaat het draad gewoon via de binnenkant de rechter kast in !!!!!

p.s.
hoeduur is doe 2*7watt + trafo????
idd, netaansluiting is de stroom. Je kan dan of zo'n euro net entree gebruiken:
Afbeelding
Gaatje in je kast vanachter, en dan intern naar het printje lussen.

L+R RCA bedoel ik zo een stel mee:
Afbeelding

die sluit je dan aan de PC met zo eentje:
Afbeelding

het printje komt dus binnen in de rechter kast, samen met de trafo.

Linker luidspreker daar zet je dan ook zo'n 3.5mm (mini) jack aansluiting aan.

versterkertje + trafo kosten samen zo'n €50 als ik me niet vergis.


Edit: 7W rms (30w piek) is RUIM voldoende voor luidsprekertjes waar je geen meter vanaf zit hoor....
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Hoi drugsb,

ik ben niet zo goed in het uitleggen van filters, ik kan je wel een link geven, maar die is niet zo heel simpel;
http://sound.westhost.com/bafflestep.htm

Hier is iedergeval een voorbeeld van het filter, het filter zit tussen de twee plankjes in. (de spoel, weerstand en condensator)
Bijlagen
voorbeeld filter.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Even simpel gezegd wat je met bafflestep doet.

Door de kast krijg je een bultje in het midden/midden-laag frequentie gebeid.
Deze bult is vaak een paar dB harder dan de rest.

Deze moet je dus corrigeren.

Daarbij komt ook nog dat je vaak het afval in het laag extra moet aanpassen, aangezien je geen laag meer overhoud anders.

Dat moet dus ook gecorrigeerd worden.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke bedankt,

maar hoeduur is zo'n filter precies? en wat heb ik er allemaal voor nodig??
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Nils_vn schreef:
drugsb schreef:
oke en nu gewoon ik snapte het tot Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter

bedoel je met netaanluiting stroomaansluiting???

L+R RCL terminal=dat is toch de "stekker" die in de computer gaat of niet???????????

en dan wil ik een mono minijack aansluiting voor de linkerkast want op de print gaat het draad gewoon via de binnenkant de rechter kast in !!!!!

p.s.
hoeduur is doe 2*7watt + trafo????
idd, netaansluiting is de stroom. Je kan dan of zo'n euro net entree gebruiken:
Afbeelding
Gaatje in je kast vanachter, en dan intern naar het printje lussen.

L+R RCA bedoel ik zo een stel mee:
Afbeelding



die sluit je dan aan de PC met zo eentje:
Afbeelding

het printje komt dus binnen in de rechter kast, samen met de trafo.

Linker luidspreker daar zet je dan ook zo'n 3.5mm (mini) jack aansluiting aan.

versterkertje + trafo kosten samen zo'n €50 als ik me niet vergis.


Edit: 7W rms (30w piek) is RUIM voldoende voor luidsprekertjes waar je geen meter vanaf zit hoor....
ik heb zelf nog een 2*18 watt autoversterker kan ik die ook gebruiken??
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

drugsb schreef:

ik heb zelf nog een 2*18 watt autoversterker kan ik die ook gebruiken??
Ik weet niet hoe groot dat autoversterkertje is, maar tel daar ook nog eens een trafo (12V) bij.
Vanaf daaruit kan je in principe de zelfde weg inslaan als wat ik voorstel met het velleman kitje... enkel jou versterker ipv de velleman... Komt op het zelfde neer.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Afbeelding

Afbeelding

[Afbeelding

hier wat foto's van de versterker aleen ik heb we leen datasheet ervan alleen ik snap de hele verterker niet miss kan iemand dat uitleggen??

ook kun je alleen met die potmeter de balans en met die shuifknopjes kun je alleen de equalizer instellen
http://www.nostatech.nl/downloads/Phili ... 2ap150.pdf

hier de datasheet
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik zou zoiets nemen en die mooi inbouwen. Voeding met een externe 12V voeding. Heeft nog wel een koelblok nodig. Ik gebruik regelmatig koelblokken uit oude PCs.

Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

drugsb, als ik die versterker zo zie, zou ik persoonlijk die links laten liggen. Véél te groot en vol met overbodig prul dat je zowiso niet kan gebruiken.

Dat printje van Sevenup ziet er goed uit, lekker weinig componenten, moet je nog wel een extra 12v voeding bij verzinnen (kopen dus;), vordeel van het velleman kitje: enkel trafo aansluiten en klaar).

Sevenup, kan je daar wat meer info (linkje) van geven ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”