AMP10 van 41Hz.com in een italiaans jasje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Bergrans
Contacteer:

AMP10 van 41Hz.com in een italiaans jasje

Bericht door Bergrans »

Voor het aansturen van de woofers in mijn Poor Man's Quasar project heb ik een tweetal AMP10 kits van 41Hz.com in elkaar gezet. Zo heb ik in totaal 4x60W ter beschikking wat hopelijk net genoeg is.

De AMP10 kit redelijk eenvoudig te bouwen al is enige soldeer ervaring wel een vereiste. Er wordt gebruik gemaakt van relatief kleine componenten (en een paar SMD diodes) en printplaten met een dikke koper laag wat enige handigheid met de soldeerbout wel nodig maakt.
De kit is goed verzorgt maar de bouw instructies vertonen wel wat slordigheden. Ik heb het idee dat Jan (van 41Hz) door het succes van zijn kitjes geen tijd meer heeft om al zijn producten goed uit te werken.

Gebruikte onderdelen:
- AMP10 kit van 41Hz.com
- Cinch chassisdelen en Binding Posts van HOLLAND LINK
- Behuizing van Hifi2000 maar gekocht bij Autocostruire
- Trafo (2x25V 225VA) van Farnell

Door het gebruik van een 25V trafo komt de voedingsspanning op zo'n 36Vdc te liggen. De geleverde sense weerstanden (R45 en 46) van 220k (in tegenstelling tot de 249k die op de onderdelen lijst staat) heb ik vervangen door 267k weerstanden. Hierdoor komst de overspanning beveiliging net onder de 40V te liggen.

De ingangs elco's heb ik vervangen door Elna 4,7uF elco's. Voor de test heb ik in een versteker CERAFINE's gezet en in de andere SILMIC II's. Ik laat de versterkers eerst een tijdje inspelen, daarna eens luisteren of er verschil is te horen en wat het beste bevalt. Beide klinken in ieder geval beter dan de standaard elco's uit de kit.
Bijlagen
IMG_5392_sm.jpg
IMG_5386_sm.jpg
IMG_5385_sm.jpg
IMG_5384_sm.jpg
IMG_5381_sm.jpg
IMG_5380_sm.jpg
AMP10_sch.pdf
AMP10 schema
(22.06 KiB) 189 keer gedownload
nlmb

Bericht door nlmb »

Mooi gemaakt! De kastjes zijn ook mooi om te zien. Zijn de verzendkosten hoog bij Autocostruire?

Mijn ervaring is dat Cerafine & Silmic toch erg veel op elkaar lijken, kon zelf iig geen groot verschil horen. Je kan er ook nog een folie condensator inzetten, volgens mij is dan het verschil groter.

Hoe stil zijn die t-amp versterkers, hoor je nog wat ruis van de schakelfrequentie?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Weer erg netjes gebouwd, zoals we ondertussen al van je gewend zijn.
Ontgaat me een ding: Je gebruikt een Netentree, waar zo te zien al een zekering in kan en toch zie ik twee zekeringen achter het ferritkraaltje.. Daarboven zit een rond ding waar ik helemaal de werking niet van ken..lijkt een doorvoerbus met als enige functie: een gat vullen..
Overigens komt dat zwarte blad, waar de versterker op gefotografeerd is, me aardig bekend voor... De blauwe variant gebruik ik nu voor mijn nieuwe kastje..

Kees
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Keurig gebouwd. Prachtige afwerking, leuk om zien.

Waarom gebruik je eigenlijk elco als ingangscondensator? 4,7 uF kun je toch evengoed als MKP uitvoeren, of vergis ik me!

Wel erg veel magneetjes en zekeringen op die bedrading. Is dat echt allemaal nodig of eerder doorgedreven perfectiue onder het motto baat het niet schaad het niet. Geen kritiek hoor, maar op mijn Accusound staan die nu niet en eigenlijk mis ik ze ook niet.

De aarding heb je ook aangesloten merk ik, en op het chassis geplaatst. Heb je daar een bepaalde motivatie voor? In mijn accusound topic was me dat afgeraden dacht ik.

Dat zwarte kastje in de speakerleiding zijn dat beveiligingsrelais? en hoe worden die dan aangestuurd? ik zie op het schema 'mute relais' en vermoed dat de versterker zelf dan het stuursignaal geeft.

Ed.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Wel erg veel magneetjes
Ed, die vermeende magneetjes zijn ferrit-kralen of -buisjes.
Bij hoogfrequent schakelende dingen zijn die aan te raden omdat ze als een hoogfrequent-filter dienen en zo die rotzooi uitfilteren. Naar het net toe of van het net af. Geldt ook voor voedingleidingen.
In sporadische gevallen kunnen ze ook een negatieve uitwerking hebben:
Bij simulaties van mijn VCCS heb ik instabiliteit waar kunnen nemen als ik een spoeltje in de voedingleiding opnam. Echter de zelfinductie van een dergelijk spoeltje is erg klein.. Dergelijke kleine waarden heb ik niet gesimuleerd maar het kan dus best zijn dat die dan ook invloed hebben.

Kees
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
Wel erg veel magneetjes
Ed, die vermeende magneetjes zijn ferrit-kralen of -buisjes.
Bij hoogfrequent schakelende dingen zijn die aan te raden omdat ze als een hoogfrequent-filter dienen en zo die rotzooi uitfilteren. Naar het net toe of van het net af. Geldt ook voor voedingleidingen.
Dat begrijp ik Kees, maar is het niet voldoende dat er ééntje primair staat. Ik zie dat ze hier zowel primair als secundair zijn ingezet. Geeft dat een toegevoegde waarde?
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Heren, dank voor de complimenten!
nlmb schreef:
... Zijn de verzendkosten hoog bij Autocostruire?

Mijn ervaring is dat Cerafine & Silmic toch erg veel op elkaar lijken, kon zelf iig geen groot verschil horen. Je kan er ook nog een folie condensator inzetten, volgens mij is dan het verschil groter.

Hoe stil zijn die t-amp versterkers, hoor je nog wat ruis van de schakelfrequentie?
Verzend kosten bij Autocostruire bedroegen 12,50 Euro excl. VAT. Dat valt dus wel mee.
Een mooie MKP zal beter klinken dan de meeste elco's. Maar omdat ik deze versterkers ga gebruiken voor de woofers (<250Hz) is de winst, met een MKP, niet zo groot.
De versterkers zijn mooi stil, de ruis vergelijkbaar met een nette solid state versterker. Ik heb nog geen metingen gedaan, dus kan ik je geen cijfers geven.
audiomanics schreef:
... Ontgaat me een ding: Je gebruikt een Netentree, waar zo te zien al een zekering in kan en toch zie ik twee zekeringen achter het ferritkraaltje.. Daarboven zit een rond ding waar ik helemaal de werking niet van ken..lijkt een doorvoerbus met als enige functie: een gat vullen..
Overigens komt dat zwarte blad, waar de versterker op gefotografeerd is, me aardig bekend voor... De blauwe variant gebruik ik nu voor mijn nieuwe kastje
Net entree heeft een schakelaar maar geen zekering. Boven de net-entree zit een connector die ik wil gaan gebruiken voor het centraal aan/uit schakelen van alle eind versterkers.

Maar Kees, maak jij je nieuwe versteker van een (kunststof) Ikea werkblad? :shock:
Ik weet zeker dat jouw stukje steen er in het echt veel beter uit ziet.
asterduc schreef:
... Waarom gebruik je eigenlijk elco als ingangscondensator? 4,7 uF kun je toch evengoed als MKP uitvoeren, of vergis ik me!

Wel erg veel magneetjes en zekeringen op die bedrading. Is dat echt allemaal nodig of eerder doorgedreven perfectiue onder het motto baat het niet schaad het niet. Geen kritiek hoor, maar op mijn Accusound staan die nu niet en eigenlijk mis ik ze ook niet.

De aarding heb je ook aangesloten merk ik, en op het chassis geplaatst. Heb je daar een bepaalde motivatie voor? In mijn accusound topic was me dat afgeraden dacht ik.

Dat zwarte kastje in de speakerleiding zijn dat beveiligingsrelais? en hoe worden die dan aangestuurd? ik zie op het schema 'mute relais' en vermoed dat de versterker zelf dan het stuursignaal geeft.
Ik heb voor de 4,7uF gekozen simpelweg omdat ik die nog had liggen en bij een eerste luister sessie al wist dat de standaard elco's niet zouden bevallen. De standaard waarde is 3,3uF wat groot genoeg is voor de ingangs weerstand van 20k. Zoals ik al schreef zal een MKP het beter doen maar niet voor mijn doeleinden.
Waar ik ook een beetje bang voor ben, met de fysiek grote MKP's, is de kans van hoogfrequente instraling op deze condensator.

Ik heb veel moeite gedaan om mijn net spanning een beetje "schoon" te maken en ik zou het dan zonde vinden dat mijn eigen versterkers het net weer gaan vervuilen met hoog frequente troep. Vandaar misschien het wat overdreven aantal ferriet-kraken. In dit geval kan het volgens mij geen kwaat.
Ik heb wel een wat testje gedaan met ferriet op luidspreker kabels maar dat was niet in alle gevallen positief. Hier doe ik alleen maar een poging de vervuiling zo klein mogelijk te houden.

De kast is geaard puur voor de veiligheid. De aarde is niet verbonden met de massa van de versterker schakeling. De aarde is hier niet zo schoon dus die knoop ik liever niet aan mijn installatie.

Het "zwarte kastje" is inderdaad, een iets wat uit de kluiten gewassen, beveiligings relais. Deze wordt, via een transistor, aangestuurd door de TA2022 (versterker chip).
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

all clear.
Bedankt, zo heb ik weer wat bijgeleerd.
Gesloten