Gainclone nu echt af :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Forza

Bericht door Forza »

Hallo RoberD,

allereerst bedankt voor de belangstelling :D , is altijd leuk.

Ik heb hem nog niet af, ik zit nog steeds over de behuizing te dubben omdat het toch een aanzienlijk bedrag zal zijn.

Maar hier zijn een paar foto's van hoe hij er nu bijstaat, en vrijwel elke avond ons amuseerd met leuke muziek (is weer wat anders dan die eeuwige televisie :) )

http://i64.photobucket.com/albums/h191/ ... 1189348295

http://i64.photobucket.com/albums/h191/ ... 1189350027

http://i64.photobucket.com/albums/h191/ ... 1189350060

http://i64.photobucket.com/albums/h191/ ... 1189350110

Sorry voor de balabberde kwaliteit maar de accu van de digicam waren op, dus moest ik mijn mobieltje gebruiken :oops: .

Groeten Stefan.
DiDaDunlop

Bericht door DiDaDunlop »

Niks meer aan doen.. Enkel een perspex kan eroverheen als bescherming tegen water en grijpgrage vingertjes...:D

Vet.. als ik dit zo zie heb ik ook zin om snel te gaan beginnen met het gainclone project.
Forza

Bericht door Forza »

DiDaDunlop schreef:
Niks meer aan doen.. Enkel een perspex kan eroverheen als bescherming tegen water en grijpgrage vingertjes...:D

Vet.. als ik dit zo zie heb ik ook zin om snel te gaan beginnen met het gainclone project.
Haha, dank je :D , maar ik ga hem toch in een leuke behuizing maken, en dan zal ik het ook een stuk netter maken :oops: .

Nu weer even over de versterker: is het mogelijk om een soort van Loudness knop op de versterker te bouwen??

En/of twee knoppen om de bass en treble aan te passen om het zodoende nog een beetje te kunnen aanpassen naar mijn smaak en die van anderen.

Is zoiets mogelijk of bijna niet te doen??
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dit is heel erg goed te doen, maar dan ga je eigenlijk aan het concept van de versterker voorbij. Ik denk dat het zonde is, maar het is natuurlijk jouw versterker. Als je op de site van Elliot Sound Projects kijkt, zul je daar vast en zeker toonregelingen en loudness-schakelingen tegenkomen.

Tip: Zet dit ene LS-aansluiting van de potmeterzijde naar achteren en de ingang ook en je bent klaar. Misschien nog een 8mm MDF of MPX plaatje als front en je hoeft niet te wachten tot die ene firma geen vakantie meer heeft.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Toonregeling? Dat is niet echt high-end hoor hahaha.

Een mooi kastje is wel leuk, maar ik hou wel van dit soort "plankjes versterkers"

Zijn die TO-3 dingen op de voedingsprint de gelijkrichter diodes?

Wat ik wel eens heb gedaan is een oude sloopversterker van Marktplaats kopen en het hele binnenwerk eruit gooien om er zelf iets nieuws in de frummelen.

Het frontpaneel heb ik destijds afgeplakt met grijs-metallic plakplastic waar ik nog heel veel van had liggen.

Je hebt dan toch een fraaie, veilige kast, voor niet veel geld en met een veel betere inhoud!
Bijlagen
Het enige verschil is dat ik buizen heb gebruikt....
Het enige verschil is dat ik buizen heb gebruikt....
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het voordeel van het gebruik van een oude versterkerkast is trouwens dat je heel vaak de bestaande ingangen en luidspreker aansluitingen opnieuw kunt gebruiken.

Ik heb trouwens nog een klein kastje van een Kontakt buizenversterkertje liggen. Hoe lang is jouw plankje, van links naar rechts gemeten?
Forza

Bericht door Forza »

Ja, van die toonregeling was maar een "tussendoor" vraagje, het is zeker niet van belang ofzo, maar kan wel is handig zijn :wink: . Maar dat zal ik niet gaan doen, en de behuizing wordt vanavond nog besteld, ze waren al een tijdje terug, maar ik heb niet een erg groot budget en ik wil er ook nog wat mooie luidsprekers bij maken, het is namelijk een redelijk prijzige behuizing (voor iemand van 18 die alleen in het weekend een baantje heeft en ook met z'n rijbewijs bezig is :P ).

De behuizing die ik wil is precies wat ik zoek, dank je voor het aanbod :!: maar ik ga gewoon voor die van AE-Europe. En de aansluitingen bestel ik bij Hollandlink (die nep WBT :P ) en de cinch delen.

Het enige wat ik nog moet hebben is een goede source selector....ik wil er wel een die voor audio geschikt is (ik bedoel daarmee dat het niet een standaard dingetje moet zijn, net zoals je een Alps potmeter neemt ipv een standaard dingetje voor het volume.)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Welke behuizing ga je gebruiken? Linkje?
Forza

Bericht door Forza »

De bovenste paar plaatjes van onderstaande pagina, de prijzen zijn zonder btw, en met verzending gaat het bijna 100 euro kosten. Dat is best veel aangezien de pcb's met componenten "maar" 80 euro hebben gekost, vaak is de inhoud een stuk duurder dan de behuizing, en niet ongeveer een derde van het totaal bedrag.

http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm
indoubt

Bericht door indoubt »

Heb je em nu al aangesloten op die Fostex luidsprekers of zijn die nog niet klaar?

Loudness zou ik niet doen. over het algemeen geeft dat een verslechtering van de weergave.

Ik weet niet waar je tot nu toe naar hebt geluisterd maar ik kan me voorstellen dat het even wennen is om naar een gainclone op een paar flinke fostex hoornluidsprekers te luisteren.

Ik ben benieuwd hoe je het vindt klinken.
Forza

Bericht door Forza »

Ik heb geen Fostex luidsprekers, ik weet een site waar ze redelijk goedkoop te bestellen zijn. En als die een mooie combinatie zijn met een gainclone ga ik die ook bouwen. Maar dan wil ik wel eerst de versterker af hebben :P . Ik heb hem nu aan Tannoy's hangen en dat geeft nu al een heel behoorlijk geluid, perfecte kanaalscheiding. Alleen het totale geluidbeeld valt wat tegen maar dat ligt denk ik aan de beperkingen van de luidsprekers. Maar ik was best verrast over de kwaliteit vergeleken met een oude (25 jaar geleden een van de betere) Sony versterker, het klonk een stuk gedetaileerder en overall veel strakker en mooier :D .
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een goede source selector kun je het beste zelf bouwen op een printje met relais. Ken je de site www.dickbest.nl ?
Die levert supersnel en voordelig allerlei onderdelen.

Ik heb daar eens een handje relais, diodes en gelijkrichter en wat elco's gekocht. Samen met een draaischakelaar maak je daar een leuk ingangsprintje van. Het voordeel daarvan is dat je niet alle signaalvoerende bedrading door je versterkerkast heen hoeft te laten lopen.
De relais worden met DC geschakeld, dus ook geen brom.

Via Ebay heb ik ook weleens kant en klaar zo'n ingangsprintje besteld. Daar zat ook een ALPS volumeregelaar bij met een verlengas.
Ik zal eens zien of ze die nog steeds hebben.
Forza

Bericht door Forza »

De behuizing heb ik binnen :D , maar hij werd bezorgt vlak voordat ik naar mijn werk moest dus ik kon er niet lang van genieten. Wat ik zo al kon zien is dat de kwaliteit erg hoog is, alleen is de bodumplaat een klein beetje verbogen maar dat valt heel mooi terug te buigen. Voor de rest ziet het er allemaal mooi uit, alles is "los" geleverd dus als een bouwpakket maar alles zit erbij. Ik zal morgenmiddag (uiterlijk zondag) met de "assemblage" beginnen en zal dan ook wat foto's posten :D .

Groeten Stefan.
Forza

Bericht door Forza »

De luidsprekerklemmen zijn er ook al, en die zien er erg mooi uit :shock: . Ze komen van Hollandlink, en zijn ook lekker zwaar :D .

Afbeelding
Forza

Bericht door Forza »

Zo, dat heeft lang geduurd :oops: .

Ik ben eindelijk weer aan de versterker begonnen nadat hij weer een tweede lange periode op de kast heeft gestaan.

Ten eerste heb ik de layout binnenin vorm gegeven, het is allemaal symetrisch geplaatst. En heb ik de gaten in het achterpaneel geboord en de aansluitingen geplaatst :)

Wat ik nu nog ga doen is in het frontpaneel een gat (laten) frezen en een mooi passende volumeknop laat ik draaien, dus een mooie massieve knop :)

Ik heb wel en vraag, ik heb voor de input bedrading dunne coax kabels. Kan ik de mantel van die kabel gebruiken voor de massa en de kern gewoon voor het signaal :?:

Mgv Stefan.
Bijlagen
PICT0201.JPG
PICT0202.JPG
PICT0208.JPG
Laatst gewijzigd door Forza op zo 24 feb 2008, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Stefan,

Dat begint ergens op te lijken. Als ie klaar is kom ik graag eens luisteren. Ik ben benieuwd naar hoe zo´n Clown klinkt . :D

Groeten,
Mischa
Forza

Bericht door Forza »

Vandaag weer een beetje gedaan en omdat de winkels op zondag niet open zijn hebben we (ik en mn vader, die meehelpt met het bouwen) zelf wat afstandsbusjes gemaakt en een paar boutjes met moertjes bij elkaar gezocht. Die hadden we net niet genoeg dus moeten er maandag wat gehaald worden.

Hier nog wat plaatjes :)

De volume knop wordt door mijn vader gedraait uit massief aluminium en de frontplaat wodt mooi uitgefreest. Achter de volume knop komen de 2 blauwe ledjes van de voedingpcb's zodat het mooi blauw oplicht achter de volumeknop 8).

Ik heb wel nog een vraag: Kan ik de de mantel van een coax kabletje gebruiken voor de massa en de kern gewoon voor het signaal????
Bijlagen
Meten is weten ;)
Meten is weten ;)
Zo komt hij er ongeveer eruit te zien.
Zo komt hij er ongeveer eruit te zien.
En de achterkant.
En de achterkant.
Forza

Bericht door Forza »

Ik ben weer een stukje opgeschoten, het gat voor de volumeknop is gefreest en de volumeknop zelf is gedraaid :D .

Voor het signaal wilde ik aanvankelijk coaxkabeltjes gaan gebruiken, maar die braken meteen af zodra ze erop gesoldeerd waren en er werd een beetje aan bewogen. Daarom heb ik gewone stroomkabel ervoor gebruikt: 2x0,75mm (1 voor het signaal en 1 voor de massa), en dezelfde kabel heb ik gebruikt voor de speakeroutput en de massa daarvan.

Op een van de onderstaande plaatjes is te zien dat 1 van de trafos uit het midden staat maar dat komt omdat een van de kabels net te kort was, en ik wilde er geen kroonsteen tussen gaan zetten.

Hier zijn de plaatsjes :D, wat vinden jullie ervan :?: .
Bijlagen
Zo gaat hij eruit zien, rond de volume knop komt nog blauw shijnsel van de 2 voeding led's
Zo gaat hij eruit zien, rond de volume knop komt nog blauw shijnsel van de 2 voeding led's
DSC00087.JPG
DSC00085.JPG
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

heb je de blauwe led al getest? En hoe ziet dat er zo uit??
Fraai kastje is me dat seg :D
Forza

Bericht door Forza »

Nog niet, maar verwacht er wel veel van eigelijk :D . Maar eerst even alles goed aansluiten en kijken of er nog wat muziek uitkomt :P .

Misschien dat er vanavond nog een update komt met een werkende Clown :D , en de ledjes natuurlijk 8) .
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Forza schreef:
Nog niet, maar verwacht er wel veel van eigelijk :D . Maar eerst even alles goed aansluiten en kijken of er nog wat muziek uitkomt :P .

Misschien dat er vanavond nog een update komt met een werkende Clown :D , en de ledjes natuurlijk 8) .
Ik denk wel dat ik het ledje anders had geplaatst, meer midden tussen de rand en de potmeter, en onderaan nog 1tje. Nu ga je (vermoedelijk) aan de onderkant een donkerder stuk krijgen (schaduw van de pot).

denk ik :oops:
Forza

Bericht door Forza »

De gaatjes voor de ledjes zijn nog niet geboord, die komen links en rechts van de potmeter schacht (precies achter de "naad"), dat dingetje wat boven de schacht zit is een pennetje om de potmeter op zn plaats te houden. :P
nlmb

Bericht door nlmb »

Fraai werk! De trafo's had ik alleen aan de voorkant in de kast gemonteerd, omdat het elektromagnetisch veld nu misschien invloed heeft op je input draaden (aansluitingen en volumeregeling).
Forza

Bericht door Forza »

Whoei, hij doet t en speelt al :D, plaatjes van de binnenkant heb ik in de haast niet kunnen maken.

Maar zo zal hij er voorlopig bij staan:

En de ledjes doen het ook zoals verwacht 8) :D
Bijlagen
DSC00089.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien kun je eens een foto maken met je fototoestel op een stoel als ondersteuning. Of je moet deze foto met een telefoon hebben gemaakt, dan zij het zo.

Wat er zo van te zien is ziet het er in elk geval mooi uit.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie