Poor Man's Quasar (langdurig project)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

GeertM2 schreef:
Helemaal als ik daar straks een NEO bij zet. :lol:

Heb je de Hemp al kunnen beluisteren? Ben benieuwd hoe ze klinken.

Ben je van plan actief te gaan filteren?

Oh ja, als je van plan ben om de bekabeling in de poot van de T te verwerken zoals ik gedaan heb, maak dan super mooi glooiende bochtjes, ruime kanalen en bedenk hoe je ze erdoor gaat steken. Dat ging bij mij niet helemaal lekker...

Groeten, Geert
De Hemp's klinken erg goed. Ik heb ze al een tijdje kunnen beluisteren in de prototypes. Ik weet niet hoe ze zich verhouden tot te Fostexen die jij gebruikt maar misschien kunnen we daar nog eens achter komen als we allebei klaar zijn.

Ik ga actief filteren voor het laag (inclusief de compensatie van de akoestische kortsluiting). Voor het aansturen ga ik dus twee stuks AMP10 (samen 4x60W) gebruiken. Voor elke SLS12 een eigen kanaal. Is misschien een beetje krap maar het moet wel een beetje een Poor Man's systeem blijven.
Het midden/hoog komt aan mijn huidige A25 hybride versterker te hangen (later nog eens te vervangen door een mooie SE buizen versterker) met niet veel meer dan een condensator als filter voor het hoog.

Bedankt voor de tip over de bekabeling!
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Een paar foto's van de HEMP ACOUSTICS FR8.
Bijlagen
IMG_5062sm.jpg
IMG_5060sm.jpg
IMG_5059sm.jpg
IMG_5058sm.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Als ze er net klinken als ze er uitzien zit het wel oke!
Ik vind ze er goed utizien, erg mooi afgwerekt. De korf oogt een stuk beter uit dan de gestampte stalen korf van Fostex. En zo'n ronde korf kun je natuurlijk makkelijker verzinken.

Ben benieuwd naar de resultaat. Als je zover bent lijkt het me leuk om ze eens te vergelijken met mijn project.

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Weer een uurtje vrij kunnen maken om wat te frezen. De tweede (middelste) panelen zijn nu klaar. Panelen zitten nog niet aan elkaar, voor de foto even tegen de muur gezet.
Bijlagen
IMG_5077sm.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Nice! 8)
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Nu ook plaat nr 3 klaar en wordt het tijd om aan de achterbalk te beginnen.
Bijlagen
IMG_5133sm.jpg
IMG_5129sm.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Mooi freeswerk man! Ik volgt dit op de voet! :D

Wel jammer dat die 3e plaat net doormidden is gegaan, dat gaat weer ten koste van stijfheid. Maar ja, dat is altijd de tradeoff: openheid vs stijheid.
Hoe hoog wordt je poot, en waar grijpt ie aan?
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Ziet er heel erg strak uit! :shock:
Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien... enne... hoe het gaat klinken natuurlijk...

T.Z.D.M. Frank
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

GeertM2 schreef:
Mooi freeswerk man! Ik volgt dit op de voet! :D

Wel jammer dat die 3e plaat net doormidden is gegaan, dat gaat weer ten koste van stijfheid. Maar ja, dat is altijd de tradeoff: openheid vs stijheid.
Hoe hoog wordt je poot, en waar grijpt ie aan?
Tot nu toe zit het nog niet tegen. De vormgeving is bewust zo gedaan. Ik had ook een randje kunnen laten staan maar dat was heel iel geweest.
De poot komt op de voorste plaat. Ik ga een gleuf frezen van 36mm (2x18mm voor de poot) over de volledige lengte door de achterste twee platen. Poot komt dus over de gehele lengte en wordt zo'n 20cm diep.
Bijlagen
Tekening bovenaanzicht
Tekening bovenaanzicht
T-top.gif (2.18 KiB) 2814 keer bekeken
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Dat zijn de zelfde diktes als ik heb, lijkt met ok. ;)
Ben je niet bang dat de poot de tweeter aan de achterkant gaat hinderen?
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

GeertM2 schreef:
...
Ben je niet bang dat de poot de tweeter aan de achterkant gaat hinderen?
Ja, het gaat het hoog ongetwijfeld hinderen maar omdat de speakers midden in de kamer komen te staan hoop ik dat de afstraling naar achteren wat minder van belang is als in een opstelling voor een muur.

De exacte uitsparingen voor de speakers heb ik ook nog niet bedacht. Het lijkt me geen goed idee om de speakers onder (mechanische) spanning te monteren maar een gedempte ondersteuning aan de achterzijde is misschien wel weer wenselijk.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb ook een belemmering bij mijn tweeter, maar wanneer je meer dan 6 cm van de tweeter zit en het frame afrond aan de tweeterzijde heeft het nagenoeg geen invloed.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Kijk, dat stemt hoopvol.

Ik heb wel een prototype gemaakt voor wat metingen aan de breedbander. Daar was de invloed van de poot nauwelijks te meten. Voor het hoog zal dit wel iets meer invloed hebben maar ik ga me nog geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Heel mooi werk.

Hoe heb je die rondingen zo mooi strak gekregen?
Speciale frees geleider?

Ik ben ook wel benieuwt naar de FR 8 driver.
Heb je deze al een keer gemeten?

ze zouden volgens de spec minder "piekerig" moeten zijn dan de Fostex drivers.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Soundexcel schreef:
Heel mooi werk.

Hoe heb je die rondingen zo mooi strak gekregen?
Speciale frees geleider?

Ik ben ook wel benieuwt naar de FR 8 driver.
Heb je deze al een keer gemeten?

ze zouden volgens de spec minder "piekerig" moeten zijn dan de Fostex drivers.
Eerst twee ovale mallen gemaakt van 4mm MDF, dan met een kopieer-frees daar langs, vervolgens de nodige rondjes (ovaaltjes) met een 45 graden frees.

Ik heb wel wat metingen gedaan in de nodige test opstellingen maar niet van een losse unit. Onderstaande plot zegt dan ook meer over de baffle dan over de FR8.

Kom gerust een keertje langs, je woont waarschijnlijk om de hoek.
Bijlagen
Hemp Acoustics FR8 in test baffle.
Hemp Acoustics FR8 in test baffle.
FR8_proto_baffle4.gif (8.35 KiB) 2585 keer bekeken
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Soundexcel schreef:
ze zouden volgens de spec minder "piekerig" moeten zijn dan de Fostex drivers.
Volgens mij zijn de piekjes in de grafieken van breedbanders niet zo interessant, als ze niet huizehoog zijn hoor je dat niet. Het zegt vaak ook meer over de smoothing van de meting dan over de unit. Veel belangerijker is om de globale trend van het verloop van zo'n plot, dus inclusief dalen en pieken, in de gaten te houden. Dat zegt meer over de klank.

Die meting ziet er niet gek uit. Wat me wel opvalt, zeker gezien de Qts van de FR8C, is dat hij vrij vroeg begint af te vallen, bij 500 Hz al. Dit zou kunnen komen omdat er relatief weinig baffle "boven" de unit zit, in combinatie met de totale breedte van de baffle.
Hoe hebt je dat gemeten? Op 1 meter in de kamer?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hee, ik zie het nu pas. Dat kan max 5 kilometer zijn :-) Ik kom graag een keer langs om te luisteren!

Meting ziet er strak, uit. Die is goed te corrigeren.
Ik doe op dit moment nog steeds alles met de DCX. Dus dat is lekker makkelijk.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Meting is gedaan in de huiskamer op 1 meter.
Op een prototype baffle van 18mm dik, 35cm breed (1cm minder dan de versie die ik nu aan het bouwen ben) en FR8 op 9cm van de bovenrand (dat is nu 12cm).
Alles bij elkaar zou dat in de nieuwe versie iets beter uit moeten pakken.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Waar zou je het mid-laag willen gaan crossen?
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

GeertM2 schreef:
Waar zou je het mid-laag willen gaan crossen?
Ergens tussen de 200 en 250Hz zou mooi zijn.
Als deze kasten (planken) straks klaar zijn ga ik alles eens rustig meten en op zoek naar een geschikt punt om te crossen.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Voor Geert :wink:
Nu nog de uitsparingen uit de poot freezen.
Bijlagen
Voor aanzicht
Voor aanzicht
Detail bovenkant
Detail bovenkant
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Helemaal speciaal voor mij??? :oops: ;)
Mooi houtwerk weer, het gaat gestaag de goede kant op!
Ik wacht rustig af en volg dit topic met belangstelling. :)
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ja Geert, helemaal speciaal voor jou!

Schiet allemaal niet echt op, maar de de AMP10 versterkers voor de woofers zijn wel klaar en staan warm te draaien (wat best lastig is voor een klasse D versterker).
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Na een paar uurtjes frezen weer een stapje verder.
De helft van de twee poten zijn klaar. Inclusief kabel-gootjes.

Ook voor de afwerking vast de nodige spullen besteld. Voor de bekabeling heb ik T-14 kabel van DH Labs gekocht en voor de binding post een paar Vampire BP-HEX.

En dan nu weer verder stof happen :)
Bijlagen
Kabelgoot detail
Kabelgoot detail
Twee halve pootjes
Twee halve pootjes
De Vampire BP-HEX binding posts
De Vampire BP-HEX binding posts
T-14 kabel van DH Labs voor de interne bekabeling
T-14 kabel van DH Labs voor de interne bekabeling
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hé die kabelgoten komen mij bekend voor!

Ik maakte voor de plus en min een eigen goot, zodat ik er spoeldraad doorheen kon trekken.

Succes met de bouw!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”