Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Max SPL is ook afhankelijk van de stalingshoek in het laag. Is dat 1/4 space, of 1/8. Daar zit 6 dB tussen. Neem aan dat WinISD met 1/8 rekent en dat is voor de huiskamer wel realistisch.
Dat zou idd wel eens het verschil kunnen zijn ja.
Het is trouwens een net resultaat deepspace voor een 50 liter kast. Je kan hem nog boosten naar 25 Hz met een Q van 0,58. Dan kun je alleen niet erg hard meer spelen ivb met X_max.
Let op dat dat is met teveel Xmax :X (op het plaatje dan). Ik zal ff wat nieuwe maken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als je luider wilt spelen dan komt deze speaker toch wel beter tot zijn recht in een (grote) BR. Neem je met minder SPL genoegen dan is die 50L CB erg mooi.
Misschien moet ik als het zover is dat ik de unit in huis heb eerst maar eens een testkastje maken van 50 liter om het te testen... Ik kan zelfs mijn shiva doosje gebruiken daarvoor. Maak ik een mal die over de shiva wooferopening past, zodat daar de Excel en BR poort in passen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ben benieuwd, denk eigenlijk dat je CB wel mooier vindt :D

Blijf het een erg prijzige speaker vinden, maar wel top ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Ben benieuwd, denk eigenlijk dat je CB wel mooier vindt :D

Blijf het een erg prijzige speaker vinden, maar wel top ;)
hehe, eerst nog even sparen ;) . Ik ga immers ook pas na de zomer echt beginnen. Wil tot die tijd echter de bouw al zoveel mogelijk in details hebben uitgewerkt, zeker ook omdat mijn kast ontwerp niet zo eenvoudig gaat worden. Helaas is mijn laptop kapot waar al mijn ontwerpspul op staan :( Ik moet dus nu maar een beetje tekenen, is alleen lastig om dan ook de verhoudingen mee te nemen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, ik heb wat tijd gevonden om na te denken over het design.

Ik heb wel wat leuke dingen in mijn hoofd zitten, krijg het alleen niet op papier, laat staan digitaal :P . Dit is alvast een voolproefje:

http://deepspace9.xs4all.nl/download/print.pdf

Het is nog niet veel, maar wel een basis. De speaker krijgt dus een ronde baffle met een ronding die tot boven doorloopt. Daarnaast een facet bovenin, welke ook helemaal mooi afgerond gaat worden (dus niet zo scherp gelijnt als in de tekening (hoewel dat misschien ook wel mooi is). Zodra ik weer echt tijd heb zal ik een klein blok hout op de bandschuurmachine bewerken om een idee te krijgen over hoe het er echt uit gaat zien.
Laatst gewijzigd door voodooless op ma 09 mei 2005, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

nice!!! 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Thanks. Hier een nog wat verder uitgewerkt model:

Afbeelding
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

De mid en tweet zien er nu al smakelijk uit ;). Wat voor een blaffer gaat er in?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
De mid en tweet zien er nu al smakelijk uit ;). Wat voor een blaffer gaat er in?
Tja, dat is en goeie vraag... Misschien buig MDF, of multiplex dat over een mal heen gebogen wordt. Ik verwacht niet dat ik 18 mm multiplex zo maar kan buigen, dus het zullen dan meerder dunne laagjes moeten worden. zodra je die gebogen over elkaar lijmt wordt het vanzelf al een steviger geheel.

Ook is de vraag of de hoek van de mid en tweeter niet een beetje te groot is. Op 3 meter afstand is ie onaxis zo'n 1,80 hoog.

Verder vraag ik me af of de magneet van de thiel mid de lucht die in de bol stroomt niet teveel tegenhoudt?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
DIY_Freak schreef:
De mid en tweet zien er nu al smakelijk uit ;). Wat voor een blaffer gaat er in?
Tja, dat is en goeie vraag... Misschien buig MDF
Of je doet aan gedachtenlezen voor gevorderden, of je hebt baffle gelezen i.p.v. 'blaffer', zijnde de woofer 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
deepspace schreef:
DIY_Freak schreef:
De mid en tweet zien er nu al smakelijk uit ;). Wat voor een blaffer gaat er in?
Tja, dat is en goeie vraag... Misschien buig MDF
Of je doet aan gedachtenlezen voor gevorderden, of je hebt baffle gelezen i.p.v. 'blaffer', zijnde de woofer 8)
Woops... Ik dacht dat het een typvoudt was :P

Voor zover ik weet gaat het de Seas W26FX001 worden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Net zo min als ik weet welke mid en tweeter ik precies moet nemen ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Model kast ziet er erg gaaf uit zeg. Zit al een beetje te denken hoe die rondingen te maken, maar ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat het makkelijkste zou gaan.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Model kast ziet er erg gaaf uit zeg. Zit al een beetje te denken hoe die rondingen te maken, maar ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat het makkelijkste zou gaan.
Ik wil in ieder geval de baffle (en eventueel achterkant uit een stuk maken. De rest zou ik kunnen doen zoals ik bij mijn center gedaan heb, maar dat is echt extreem veel werk, en met de extra afgronde facetten vrijwel onmogelijk.

Andere mogelijkheid is om alles uit lagen MDF/multiplex op te bouwen, een beetje zoals dit:

Afbeelding

Waarschijnlijk wat dunere laagje, om ze vervolgens met uren werk glad te schuren :P
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Schoot me net wat te binnen. Kast redelijk simpel, maar een paar hoeken en dan als afwerking paar platen buigplex of buigbaar MDF erover heen. Hier en daar verstevigings balkjes en tussenruimte opvullen met zand o.i.d.?

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat kan ook nog inderdaad, maar dan lever ik best veek lastvolume in denk ik zo. Wat ook kan is idd i.p.v de laagjes recht te zetten, ze ook met de ronding mee laten gaan (zoals in edo's plaatje een beetje gebeurt aan de achterkant). Plak daar dan nog dun MDF op, rond schuren, en klaar :). Ik denk dat ik net als bij mijn center de hele speaker ga inpakken in Polyester of glasvezel (dat laatste is wat beter mee te werken, omdat de matten wat feiner van structuur zijn, maar ook duurder). Zou echter een duur grapje worden. Voordeel is dan wel weer dat je het echt super kan afwerken :) . Ook hier wil ik weer vooor metallic lack gaan. Kleur ben ik ook nog niet uit, maar parelmoer wit metallic lijkt me wel wat. Of iets als dit:

Afbeelding

Het moet in ieder geval niet saai woren :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die auto is ook best aardig. Neem ik hem in het brons.... 8)

Afbeelding


Maar even zonder dollen: Polyester of glasvezel (en veel schuren) zal voor spuitwerk wel het mooiste zijn.
Maar ook het duurst.
Ben benieuwd hoe het project er uit komt te zien in de toekomst.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
Model kast ziet er erg gaaf uit zeg. Zit al een beetje te denken hoe die rondingen te maken, maar ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat het makkelijkste zou gaan.
Hela,

ik heb er ook even over nagedacht, zeg maar gerust de hersens gepijnigd. De wanden buigen in alle assen (als in x, y en z)... dat wordt zéér bewerkelijk. Ik zou het uit lagen opbouwen en de 'trappetjes'die daarmee ontstaan opvullen met polyester plamuur. Waarschijnlijk is het het makkelijkst als je een 3d tekening in horizontale plakjes snijdt en zo van onder naar boven de kast opbouwt. Wel vrij veel afval zo, maar als je het slim aanpakt kun je dat nog enigszins in de perken houden.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op wo 11 mei 2005, 0:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, ik maak het er niet makkelijker op hè :oops:

Nee, dankje, zo wil ik het het liefst niet doen ;) Ik ken die ellende van mijn center. Dat was nog klein, en een enkele, Dit is groot en dubbel. Hoewel ik van menig ben dat de constructie wel uiterst stijf. dood en zwaar is, wil ik deze optie eigenlijk alleen gaan doen als er echt niets anders meer kan. Daarnaast heb ik ook geen idee hoe ik het ding in een 3d model zou moeten zetten ;) Als mijn laptop terug is ga ik dat echter wel proberen, maar ik vrees voor het ergste.
Ik zal het dus helemaal uit de hand moeten doen. Misschien moet ik ook eerst een klein proef/schaal model maken van dun MDF. Dan kan ik makkelijk verschillende methoden uitproberen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb ff een plaatje gemaakt van hoe ik het misschien zou kunnen doen:

Afbeelding

Zou mooi moeten werken, er is echter een groot probleem: het geheel gaat niet gelijkmatig de hoogte in, maar je hebt een bobbel omdat de baffle schuin is...

Misschien moet ik de kast toch maar gewoon wat rechter houden, of voor een rechte baffle gaan, of toch voor plakjes gaan... of... of ... Veel keuzes hebben maakt het er niet makkelijker op :P Ook vraag ik me af of die Thiel mid wel kan i.c.m de bol/hoorn (jedoen_d :?: ). Ik heb het idee dat de magneet erg veel tegen gaat houden.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

mmzz, dit gaat je idd wat werk opleveren als je dit zo wil maken

Volgende kan je in rekening brengen

Het afschuinen van je front word hier op het forum vaak onder hoeken van 45° gedaan, maar dit is praktisch niet altijd nodig, grootste winst vs werk krijg je met gewoon een 25mm dikke mdf plaat die je boven op je front plaatst en daar vanaf de unit zelf naar de buitenkant toe een schuine helling of afgeronding creeerd. ( word zo al 10 tallen jaren door een dozijn aan luidsprekerfabrikanten gebruikt )

De ronding van je kast kan je doen zoals ze dat doen bij sonus fabor, dit is op zich niet zo goedkoop omdat je met egt hout werkt, maar het heeft wel een prima manier van werken en afwerking is ook zeeeer 8)

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bedankt voor je input. Ik raliseer me dat wat ik wilde, gewoon bijna niet te doen is. Daarom ietsje anders, maar niet minder... eh... VET!

de facetten aan de bovenkant laat ik doorlopen in een smalle evenweidige facet vanaf de woofer tot de onderkant. De achterkant maak ik in de zelfde ronding als de voorkant, en de zijkanten maak ik niet bollend (of heel beperkt door er dunne laagjes MDF op te lijmen).

Te veen rond is misschien ook niet goed, en doet af aan de strakke vorm.. Wat ik nu in mijn hoofd heb zou er echt geniaal uit moeten gaan zien, en is veel eenvoudiger te maken. Tekeningen komen eraan. Ben nu ff aan het kijken hoeel ruimte de woofer heeft... Ik kom no op zo'n 57 Liter. Daar kan ik nog wel een beetje meer van maken, maar het is een prima begin.

Afbeelding

edit: ik bedenk me nu net dat ik het facet eigenlijk helemaal aan de achterbovenkant moet laten doorlopen... vanavond ff intekenen :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb vandaag gepoogt om even snel een schaalmodelletje te maken, om een beetje een idee te krijgen van het model. Ik moet zeggen: het is niet helemaal zoals in de tekeningen, maar het komt in de buurt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Goed idee om eerst een model te maken, heb je hout of schuim gebruikt :?:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gewoon 2 laagjes 18 mm MFD op elkaar geplakt, en de rest met de zaag, bandschuurmachine. Gewoon het grove werk dus :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Vind 'm toch wel erg op een banaan gaan lijken, ga je hem ook geel spuiten? :P :lol:

Waarom zet je trouwens de tweeter verder naar achteren dan de mid met deze units? Lijkt mij dat ze in hetzelfde vlak horen.

Tip: Voor het maken van modellen is er bij een modelmakerij een heel mooi soort hardschuim te krijgen waar je makkelijk in kunt snijden en wat ook goed te schuren is. Echt perfect spul, weet alleen niet hoe het heet.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Vind 'm toch wel erg op een banaan gaan lijken, ga je hem ook geel spuiten? :P :lol:
De vorm uit MDF is niet echt gelukt moet ik toegeven. In het echt zal ie minder rond zijn.
Waarom zet je trouwens de tweeter verder naar achteren dan de mid met deze units? Lijkt mij dat ze in hetzelfde vlak horen.
In de tekening is het verschil echt minimaal. Verder zie ik het probleem niet echt. Het verzetten van de tweeter wordt wel vaker gedaan. Daarnaast kan ik eventueele delay's (laten) aanpassen door het filter.
Tip: Voor het maken van modellen is er bij een modelmakerij een heel mooi soort hardschuim te krijgen waar je makkelijk in kunt snijden en wat ook goed te schuren is. Echt perfect spul, weet alleen niet hoe het heet.
Klopt ja. Is geniaal spul, beter dan piepschuim. Maar voor nu is dit voldoende. Ik weet nu dat het er mooi uit kan zien :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”