Iemand als eens iets ontworpen met TQWP.XLS
Moderator: Beheerdersteam
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
Iemand als eens iets ontworpen met TQWP.XLS
Ik overweeg om een TQWP 2-weg systeem te maken in plaats van een gesloten of reflex behuizing. (Eigenlijk kwam ik via een reflex poort aan de onderzijde van mijn gewenst zuilmodel al ongeveer op dit model uit)
Ik heb de Spreadsheet (metric versie) TQWP.XLS gedownload en als het allemaal zo makkelijk is als het invoeren van 4 parameters zoals deze spreadsheet suggereert dan bij deze.... halleluja!
Dus als er iemand is die als eens een kast heeft gebouwd gebasseerd op resultaten uit deze spreadsheet zou ik graag wat ervaringen horen en wat vragen beantwoord hebben?
- Wat moet ik voor een resultaat verwachten als ik lukraak doe wat in deze sheet staat, onmiddelijk een bruikbaar resultaat, iets wat totaal niet bruikbaar is of misschien een beginbehuizing waarmee ik door te spelen met demping en andere dingen uiteindelijk een goed resultaat kan bereiken. Indien het laatste het geval is waar moet ik dan nog mee spelen.
- Kun je zomaar een afstemfrequentie kiezen? of moet dit toch worden gekozen in relatie tot de resonantiefrequentie of Vas of andere parameters?
- heeft een inwendig uitsteeksel (achterzijde van tweeter) een nadelig invloed op het geheel. Zo ja, is dat dan zo ersntig dat ik de tweeter beter helemaal buiten de pijp moet monteren (waardoor bij mij eigenlijk het voordeel van de envoudige bouw vervalt)
- wat voor een gevolgen heeft het als ik de woofer iets lager in de kast plaats? (Ik wil namelijk de tweeter boven de woofer plaatsen.)
Ik heb de Spreadsheet (metric versie) TQWP.XLS gedownload en als het allemaal zo makkelijk is als het invoeren van 4 parameters zoals deze spreadsheet suggereert dan bij deze.... halleluja!
Dus als er iemand is die als eens een kast heeft gebouwd gebasseerd op resultaten uit deze spreadsheet zou ik graag wat ervaringen horen en wat vragen beantwoord hebben?
- Wat moet ik voor een resultaat verwachten als ik lukraak doe wat in deze sheet staat, onmiddelijk een bruikbaar resultaat, iets wat totaal niet bruikbaar is of misschien een beginbehuizing waarmee ik door te spelen met demping en andere dingen uiteindelijk een goed resultaat kan bereiken. Indien het laatste het geval is waar moet ik dan nog mee spelen.
- Kun je zomaar een afstemfrequentie kiezen? of moet dit toch worden gekozen in relatie tot de resonantiefrequentie of Vas of andere parameters?
- heeft een inwendig uitsteeksel (achterzijde van tweeter) een nadelig invloed op het geheel. Zo ja, is dat dan zo ersntig dat ik de tweeter beter helemaal buiten de pijp moet monteren (waardoor bij mij eigenlijk het voordeel van de envoudige bouw vervalt)
- wat voor een gevolgen heeft het als ik de woofer iets lager in de kast plaats? (Ik wil namelijk de tweeter boven de woofer plaatsen.)
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
Hier is de spreadsheet te vinden http://melhuish.org/audio/download/TQWPmetric.xls
Ik realizeer me net dat ik nog wel genoeg 18mm spaanplaat van een oude afgebroken gammakast heb liggen om een proefmodel te maken. Dus zal ik dat ook eens doen en de boel eens nameten.
Moet je daar trouwens een meetmicrofoon voor hebben of kan dat ook met een goede condensor opname microfoon?
Ik realizeer me net dat ik nog wel genoeg 18mm spaanplaat van een oude afgebroken gammakast heb liggen om een proefmodel te maken. Dus zal ik dat ook eens doen en de boel eens nameten.
Moet je daar trouwens een meetmicrofoon voor hebben of kan dat ook met een goede condensor opname microfoon?
Re: Iemand als eens iets ontworpen met TQWP.XLS
lees dit topic eens door en het artikel over ML TL en TQWT's enz..ericpeters schreef:Ik overweeg om een TQWP 2-weg systeem te maken in plaats van een gesloten of reflex behuizing. (Eigenlijk kwam ik via een reflex poort aan de onderzijde van mijn gewenst zuilmodel al ongeveer op dit model uit)
Ik heb de Spreadsheet (metric versie) TQWP.XLS gedownload en als het allemaal zo makkelijk is als het invoeren van 4 parameters zoals deze spreadsheet suggereert dan bij deze.... halleluja!
Dus als er iemand is die als eens een kast heeft gebouwd gebasseerd op resultaten uit deze spreadsheet zou ik graag wat ervaringen horen en wat vragen beantwoord hebben?
- Wat moet ik voor een resultaat verwachten als ik lukraak doe wat in deze sheet staat, onmiddelijk een bruikbaar resultaat, iets wat totaal niet bruikbaar is of misschien een beginbehuizing waarmee ik door te spelen met demping en andere dingen uiteindelijk een goed resultaat kan bereiken. Indien het laatste het geval is waar moet ik dan nog mee spelen.
- Kun je zomaar een afstemfrequentie kiezen? of moet dit toch worden gekozen in relatie tot de resonantiefrequentie of Vas of andere parameters?
- heeft een inwendig uitsteeksel (achterzijde van tweeter) een nadelig invloed op het geheel. Zo ja, is dat dan zo ersntig dat ik de tweeter beter helemaal buiten de pijp moet monteren (waardoor bij mij eigenlijk het voordeel van de envoudige bouw vervalt)
- wat voor een gevolgen heeft het als ik de woofer iets lager in de kast plaats? (Ik wil namelijk de tweeter boven de woofer plaatsen.)
welke speakers wil je gaan gebruiken ??
T
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
Dat artikel, een groot gedeelte van de Site van Martin J King, de samenvatting van Bjorn Johannesen en een hele hoop andere artikelen had ik al doorgelezen. (het voordeel van een week ziek thuis zitten) Deze hebben met doen besluiten om het in deze richting te proberen.
Maar goed de Mathcad sheets van King, die moet ik nu kopen en uit de voorbeeld resultaten die ik gezien had kon ik niet afleiden hoe zo iets nu zou moeten gaan klinken.
Deze spreadsheet daarentegen lijkt uit te gaan van een basisontwerp, waarbij je dan met tuning het een en ander kunt afstemmen op je persoonlijke voorkeur en, belangrijk, je bijbehorende woonkamerresonanties. Oorspronkelijk wilde ik een simpel gesloten 2 weg systeem van goede componenten bouwen en in de bas aanvullen met een toch al aanwezige REL sub.
Maar toen ik de kwaliteit van mijn bestelde componenten na ontvangst zag had ik het idee dat deze wel wat meer eer verdiende.
Volgens de spreadsheet kom ik op een ontwerp uit wat heel veel lijkt op de Xanadu AW-14/2, toevallig dat ik dat model optisch had uitgekozen als voorbeeld voordat ik begon. En als ik het goed zie is het bij xanadu ook een gevouwen Voight pijp.
Speakers zijn: Fountek CD03 Ribbon en Peerless HDS 152 Exclusive.
Filter wordt voorlopig 2500hz 2e orde Linkwitz Riley afstemming met correctie voor het hoge rendement van de tweeter. De filter componenten heb ik volgens mijal wat te high-end ingekocht maar goed.
Ik heb inmiddels het spreadsheet zo aangepast dat je automatisch een zaagplan krijgt voor een kast met dubbel front (hierdoor heeft de tweeter nauwelijks invloed op het volume en krijg je een "throat" diepte van 3 keer de materiaal dikte waardoor de woofer net genoeg naar onderen kan worden geplaatst om de tweeter er nog boven te krijgen.) En een model waarbij ik de achterkant in eerste instantie schroefbaar kan maken om te tunen met demping en eventueel filter en in een heel extreem geval toch nog kan ombouwen naar een 2 weg gesloten
Maar ik ga dat pas uitvoeren nadat de spaanplaat versie een bemoedigend resultaat heeft opgeleverd.
Ps: deze speakers zullen in de woonkamer worden geplaatst als vervanging van mijn andere speakers die naar een dedicated luisterruimte verhuizen. Dit alles is een gebaar naar mijn vrouw die zich al jaren stoort aan de afmetingen en de vrijstaande noodzaak van mijn andere speakers. Het resultaat wat ik dus zoek is een mooi klinke kleine speaker die dicht bij de muur kan worden geplaatst
Maar goed de Mathcad sheets van King, die moet ik nu kopen en uit de voorbeeld resultaten die ik gezien had kon ik niet afleiden hoe zo iets nu zou moeten gaan klinken.
Deze spreadsheet daarentegen lijkt uit te gaan van een basisontwerp, waarbij je dan met tuning het een en ander kunt afstemmen op je persoonlijke voorkeur en, belangrijk, je bijbehorende woonkamerresonanties. Oorspronkelijk wilde ik een simpel gesloten 2 weg systeem van goede componenten bouwen en in de bas aanvullen met een toch al aanwezige REL sub.
Maar toen ik de kwaliteit van mijn bestelde componenten na ontvangst zag had ik het idee dat deze wel wat meer eer verdiende.
Volgens de spreadsheet kom ik op een ontwerp uit wat heel veel lijkt op de Xanadu AW-14/2, toevallig dat ik dat model optisch had uitgekozen als voorbeeld voordat ik begon. En als ik het goed zie is het bij xanadu ook een gevouwen Voight pijp.
Speakers zijn: Fountek CD03 Ribbon en Peerless HDS 152 Exclusive.
Filter wordt voorlopig 2500hz 2e orde Linkwitz Riley afstemming met correctie voor het hoge rendement van de tweeter. De filter componenten heb ik volgens mijal wat te high-end ingekocht maar goed.
Ik heb inmiddels het spreadsheet zo aangepast dat je automatisch een zaagplan krijgt voor een kast met dubbel front (hierdoor heeft de tweeter nauwelijks invloed op het volume en krijg je een "throat" diepte van 3 keer de materiaal dikte waardoor de woofer net genoeg naar onderen kan worden geplaatst om de tweeter er nog boven te krijgen.) En een model waarbij ik de achterkant in eerste instantie schroefbaar kan maken om te tunen met demping en eventueel filter en in een heel extreem geval toch nog kan ombouwen naar een 2 weg gesloten
Maar ik ga dat pas uitvoeren nadat de spaanplaat versie een bemoedigend resultaat heeft opgeleverd.
Ps: deze speakers zullen in de woonkamer worden geplaatst als vervanging van mijn andere speakers die naar een dedicated luisterruimte verhuizen. Dit alles is een gebaar naar mijn vrouw die zich al jaren stoort aan de afmetingen en de vrijstaande noodzaak van mijn andere speakers. Het resultaat wat ik dus zoek is een mooi klinke kleine speaker die dicht bij de muur kan worden geplaatst
zou dit model in overweging nemenericpeters schreef:Volgens de spreadsheet kom ik op een ontwerp uit wat heel veel lijkt op de Xanadu AW-14/2, toevallig dat ik dat model optisch had uitgekozen als voorbeeld voordat ik begon. En als ik het goed zie is het bij xanadu ook een gevouwen Voight pijp.
Speakers zijn: Fountek CD03 Ribbon en Peerless HDS 152 Exclusive.
Filter wordt voorlopig 2500hz 2e orde Linkwitz Riley afstemming met correctie voor het hoge rendement van de tweeter. De filter componenten heb ik volgens mijal wat te high-end ingekocht maar goed.
Ps: deze speakers zullen in de woonkamer worden geplaatst als vervanging van mijn andere speakers die naar een dedicated luisterruimte verhuizen. Dit alles is een gebaar naar mijn vrouw die zich al jaren stoort aan de afmetingen en de vrijstaande noodzaak van mijn andere speakers. Het resultaat wat ik dus zoek is een mooi klinke kleine speaker die dicht bij de muur kan worden geplaatst
de Metronome een ML-QQWT of te wel
de "Mass Loaded Quadratic Quarter-Wave Tube"
plaatje

ontwerpen met diverse drivers
http://www.frugal-horn.com/metronome-table.html#Example
die Peerless HDS 152 is mi wel geschikt voor ML TL en TQWT 's
zou gewoon een proefkast bouwen
met dat exelsheet kom je vast wel tot een goed resultaat
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
Gisteren een proefmodel getest, op zich gaat de bas al dieper als verwacht maar hij mist wat druk. Op zich niet verkeerd voor een prototype gemaakt van spaanplaat en wat voornamelijk met lijmklemmen aan elkaar vast zit.
Als ik nu een hogere afstem frequentie kies, verandered er dan ook iets in de basdruk?
De pijp is nu afgestemd op 50hz (de fs van de speaker is 64.5hz), ik vind het niet erg om de afstemfrequentie te verhogen als dat betekend dat de algemene basdruk tussen 75 en 150hz daarmee toeneemt.
gr
Eric
Als ik nu een hogere afstem frequentie kies, verandered er dan ook iets in de basdruk?
De pijp is nu afgestemd op 50hz (de fs van de speaker is 64.5hz), ik vind het niet erg om de afstemfrequentie te verhogen als dat betekend dat de algemene basdruk tussen 75 en 150hz daarmee toeneemt.
gr
Eric
Op zich mag je niet veel druk van een 14 cm basmidden speakerericpeters schreef:Gisteren een proefmodel getest, op zich gaat de bas al dieper als verwacht maar hij mist wat druk. Op zich niet verkeerd voor een prototype gemaakt van spaanplaat en wat voornamelijk met lijmklemmen aan elkaar vast zit.
Als ik nu een hogere afstem frequentie kies, verandered er dan ook iets in de basdruk?
De pijp is nu afgestemd op 50hz (de fs van de speaker is 64.5hz), ik vind het niet erg om de afstemfrequentie te verhogen als dat betekend dat de algemene basdruk tussen 75 en 150hz daarmee toeneemt.
gr
Eric
verwachten... maar de kast moet wel goed dicht zijn
natuurlijk (uitgezonderd de poort- en speakeropeningen)
Heb je een schets van de afmetingen....
zit de poort beneden ?
50 hz lijkt mij een goed uitgangspunt...
hier nog een exelsheet
mooi om te vergelijken
- Bijlagen
-
- TQWTSheet1.1.xls
- tqwt sheet voorbeeld
- (34 KiB) 220 keer gedownload
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
Okay, dit is de ontwerp tekening

Het valt me op dat bij deze spreadsheet de hoogte wat langer is maar wat minder diepte. Zoals je ziet zit de poort aan de voorzijde. Ik heb de poort diepte gelijk gemaakt aan 3x18mm plaatdikte hierdoor berekend hij een lager prositie van de midwoofer waardoor ik de Tweeter er nog boven kan plaatsen. (De tweeter hoogte is bij zo een richt-tweeter erg kritisch)
Dit zijn de componenten die ik (in eerste instantie voor een gesloten systeem) heb aangeschaft:

en hier een plaatje van het proefmodel:


Het valt me op dat bij deze spreadsheet de hoogte wat langer is maar wat minder diepte. Zoals je ziet zit de poort aan de voorzijde. Ik heb de poort diepte gelijk gemaakt aan 3x18mm plaatdikte hierdoor berekend hij een lager prositie van de midwoofer waardoor ik de Tweeter er nog boven kan plaatsen. (De tweeter hoogte is bij zo een richt-tweeter erg kritisch)
Dit zijn de componenten die ik (in eerste instantie voor een gesloten systeem) heb aangeschaft:

en hier een plaatje van het proefmodel:

