Dayton-Seas Monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ze staan ook op zo een plankje, maar dat zie je niet zo goed op de foto :wink:

multiplex met kopse kanten aan de voorkant lijkt me ook wel mooi! Moet je alleen goede kwaliteit hebben, omdat slechte kwaliteit soms stukjes hout mist in de lagen.

De daytons laat ik nu een tijdje zo. Als het weer beter is kan ik ze buiten schuren en spuiten. Nu zijn de dagen zo kort..

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb een beter filter gemaakt voor de monitor.

2,5mH serie, een 10uF cap waar een 18ohm weerstand aan zit par op de woofer.

6,8uF ser, 0,52mH par 5,9ohm in serie en 8,2ohm par op de tweeter.

Ik ben idd te lui om het nu uit te tekenen! 8)

Het klinkt best lekker! Nog een beetje hard in het midden.. De dayton heeft wat last van teveel output rond 500-800Hz.

Ik ga beide units voorzien van een speciale coating. Eens kijken of dat helpt tegen het opbreken! Scanspeak doet dat ook voor de W15.
Bijlagen
testfilter1 dayton respons.JPG
Dayton fasemeting testfilter1.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Klinkt al aardig. Nog niet perfect, maar ook al lang niet gek. De tweeter kan de lage crossfrequentie makkelijk aan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo te zien krijg je het meten en filteren al goed onder de knie! :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Gewoon veel proberen! 8)

Het filter is al wat gewijzigd inmiddels. Ik probeer hem nog wat laid back te krijgen, om het "bose-gehalte" omlaag te brengen.

mvg,

Martijn
Bijlagen
dayton monitor.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Onder het motto verveel je niet ben ik samen met B force aan het simuleren geslagen. Ik heb de impedantie van de units gemeten en de respons op 5 10 en 30 graden.

B force ging aan de slag met Speakerworkshop en ik bekeek de vorderingen in Boxsim en gaf vooral commentaar :D Het is uiteindelijk een wat uitgebreider filter geworden dan ik had gehoopt, maar het lijkt wel een goed resultaat te geven. De respons van de woofer is behoorlijk lastig in vergelijking met een L15 b.v. De bafflestep is alleen goed te doen met een notch. Met een grote spoel in serie blijf je een bult houden rond 800Hz. Je kan aan de impedantiemeting zien dat de Br erg laag getuned is. Bij het testspelen zonder filter zou je denken dat ik ergens een sub heb staan. Op 2.8kHz is op 5 graden een dip te meten die op 30 graden weer weg is.

Nu moet het filter voor de praktijktest gebouwd worden om aan de hand van metingen na te gaan of het echt zo meet als boxsim simuleert.

Ik heb ook het simpele filter bijgevoegd met de respons. Daar is de bult rond 800 Hz zichtbaar. De dip op 3k verdwijnt of ax.
Bijlagen
30 graden.JPG
respons 5 graden.JPG
alternatief budget.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm gek dat boxsim toch een iets andere grafiek geeft.


speakerworkshop gaf dit plaatje.
Ik denk overigens dat het een mooie combi samen is.
Bijlagen
filter7 respons.PNG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb het filter gebouwd en het meet niet helemaal super. De monitor heeft volgens metingen nog te weinig energie rond 1.8 kHz met bovenstaande filter. De spoelen die ik heb gebruikt hebben een veel hogere weerstand en de (mid)niveau's kloppen daardoor ook niet helemaal.

Ik heb de monitor opnieuw opgemeten onder 0, 15 en 30 graden. Steeds de woofer en tweeter met hun fases apart onder de hoeken gemeten dus.

In de plaatjes is ook een grafiek te zien van de ongefilterde units in hun kast. Je ziet een diffractie piek op 2kHz en een dip op 2.5khz die bij de woofer en tweeter te zien is. Door op 2kHz te crossen kan ik de piek een beetje dempen.

Door het filter van de tweeter een beetje te laten opslingeren rond 2.5kHz is het mogelijk de dip iets van 1.5dB te boosten. Dan maak ik de 0.33mH spoel 0.27 en de eerste cap op de tweeter 10. Ik denk dat het gehoormatig niet beter zal zijn, omdat ik bij mijn dipoolproject niet het gevoel heb dat de diffractiedip storend is. Of axis verdwijnt de dip immers.

Als men nuttig commentaar heeft op het filter, laat het vooral horen!
Bijlagen
30 graden.JPG
15 graden.JPG
0 graden.JPG
dayton seas respons.JPG
filter dayton seas.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De filteronderdelen heb ik net besteld! De prijs van het 3e orde electrische filter is naar mijn zin hoog uitgevallen en is met 60 euro per speaker niet echt budget te noemen. APW range Caps en 1 mm coils moeten de prijs wat drukken. De 2.2mH is een kern. Ik hoop dat de monitor het waard is, alhoewel ik er vrijwel nooit naar zal luisteren! :lol:

Door enkele weerstanden en de 10uF caps van de woofer aan te passen is mid nog op gehoor verder te tunen. Het hoog dmv de parallel weerstand en het gebied op 2-3kHz ook met de serieweerstand.

De onderstaande respons is op 5 graden. Op 15 graden is de dip op 2.5 en 4kHz weg en op 30graden is te zien dat hij rondstraalt op 2.5kHz en de on ax dip mooi compenseert! Op 15 graden lopen de units in fase op de xo

Nu maar wachten op de onderdelen en hopelijk klopt de praktijk met de simulatie! :twisted:
Bijlagen
filter dayton seas.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

En het filter is zo goed als af! Ik heb de fase en de respons beide zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Door de 1 ohm weerstand weg te halen voor de 20 uF is hij perfect in fase, maar dan krijg ik de respons niet hélemaal lekker. Door de kast 8 graden te hellen zou je dat kunnen oplossen. Dit is de fase op 5 graden. Op 0 graden zal hij nog wel een tikkeltje beter zijn. De gemeten respons heeft wat last van reflecties

Ik heb net klassiek, pop, rock, house e.d. geluisterd en het gaat allemaal goed. Ik kan makkelijk switchen tussen mijn dipool en de monitor. Voor het geld dat de monitor kost zit ik nog lang niet op het niveau van de dipool, maar dat kon ook niet anders. Hij klinkt gewoon heel makkelijk en gaat verbazingwekkend laag. Hij klinkt goed in balans!

Nu dat filter nog in de kast zien te frommelen! Op blz 1 is te zien dat dat een leuk karwei gaat worden! :evil:
Bijlagen
PICT3070.JPG
dayton seas respons.JPG
fase dayton seas monitor.JPG
filter dayton seas.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die respons ziet er goed uit zo, zou gewoon lekker moeten klinken. :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Die respons ziet er goed uit zo, zou gewoon lekker moeten klinken. :D
Hoi jeroen,

Ik heb voor de parallelspoel op de tweeter een 0.33mH afgewikkeld tot 0.28mH. Daardoor heb ik 0.4dB meer output rond 1.8kHz in vergelijking met een 0.27mH spoel. De aansluiting op de tweeter is nu naadloos geworden.

Vanavond heb ik de filters in de speaker gebouwd en de voldoening bij het luisteren is groot! Ik heb een stuk bracing moeten weghakken en het filter uiterst compact moeten opbouwen om het in de speaker te krijgen.

Nogmaals de uiteindelijke respons onder verschillende hoeken
Bijlagen
PICT3075.JPG
dayton seas respons.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Voor het geval iemand het in zijn hoofd wil halen om dit na te bouwen, zal ik een update geven van het filter.

Ik heb geprobeerd om de verticale respons te optimaliseren. Als je met de oren tussen mid en tweeter zit blijft de respons erg mooi, maar boven de 10 graden omhoog ontstaat naar mijn zin te snel een dip op xo.

De "luisterlob" wil ik dus iets omhoog laten richten. Door te spelen met de fase van de tweeter en mid heb ik daar wat vooruitgang geboekt.

Ik heb gelijk het niveau boven 1khz iets opgeschroeft, omdat ik het mid tot 1000Hz iets te zwaar vond klinken. Nu met 1.5dB meer treble zit er behoorlijk wat meer levendigheid in het geluid. Het mid tot 1000Hz klinkt nu een stuk prettiger. Vooral met piano muziek ervaar ik dit verschil. Het is mogelijk om ontzettend hard naar pianomuziek te luisteren zonder dat iets vervelend gaat klinken.

Het nieuw filter heeft nu een tweede orde helling op de tweeter en derde op de woofer. De condensator en weerstanden op het hoog zijn allemaal anders. Bij de woofer is alleen een weerstand op de laatste cap naar 2.5ohm veranderd. (4.7 en 5.6ohm par)

In de grafiek zijn responsen onder verschillende hoeken in series van 2 te zien. Steeds de oude en nieuwe filtersituatie. De dip op 2.7kHz is diffractie, het gaat om 1.8kHz. Ergens in de keten zit een zwakke schakel, die geen 96kHz signaal aankan geloof ik. Hierdoor valt het hoog boven 10kHzin de grafiek af, terwijl dat in werkelijkheid gewoon boven 20kHz doorloopt.
Bijlagen
oud+nieuw filter onder hoeken.JPG
filterschema dayton seas 11jan.JPG
10 graden.JPG
Gesloten